Tom Boonen: “Er is nog altijd niets veranderd in het peloton”

dinsdag 27 september 2016 om 18:49
Tom Boonen: “Er is nog altijd niets veranderd in het peloton”

Foto: Sirotti

Tom Boonen nam eerder dit jaar het voortouw in de overleggen om de veiligheid in het peloton te verbeteren. De 35-jarige routinier constateert niettemin dat roekeloos gedrag van de renners nog steeds voor gevaarlijke situaties zorgt. “Er is nog altijd niets veranderd in het peloton na de vele ongevallen”, vertelt Tom Boonen in een interview in maandblad Cycling.be dat dinsdag verscheen.

Het peloton werd dit jaar opgeschrikt door enkele ernstige ongelukken. Boonen constateert dat dit niet voor grote veranderingen heeft gezorgd. “De eerste koersen na die ongevallen werd nog een beetje opgelet, maar drie weken nadien werd er alweer op dezelfde manier gekoerst. Er wordt nog altijd roekeloos gereden. Ik zie absoluut geen verschil,” stelt hij vast.

‘Wij zijn eigenlijk allemaal idioten’
Boonen is van mening dat er zo weinig mogelijk verantwoordelijkheid bij de renners neergelegd moet worden. “Het is simpel: je mag het gewoon niet aan de renners zelf overlaten, want wij renners, wij zijn eigenlijk allemaal idioten”, laat hij optekenen in het magazine. “We denken niet na of we denken maar aan één ding: zo weinig mogelijk afzien en zo veel mogelijk krachten sparen om in de finale te geraken. Als een motor claxonneert moeten we opzij gaan, maar dat doen we niet omdat we denken dat het energie kost.”

‘Ik heb nog altijd een goede sprint in de benen’
Op sportief vlak is Boonen bezig aan een kleine wederopstanding. De wereldkampioen van 2005 wist de voorbije maanden weer de nodige koersen te winnen. “Ik wist dat zo’n zege in Brussel of in de Prudential Ride in Londen er nog in zat. Ik kan die snelle mannen nog verslaan en ik heb dat de voorbije jaren ook gedaan. Ik geloof er niet in dat je sprint afvlakt met ouder worden, toch zeker niet voor het type sprinter dat ik ben. Ik heb nog altijd een goede sprint in de benen, alleen ik meng me minder vaak in de sprint.”

Voor het komende WK in Qatar geldt Boonen als een van de outsiders, al verwacht hij niet dat een grote groep om de regenboogtrui gaat sprinten. “Als alles gaat zoals ik verwacht, en dat hangt volledig af van het weer, dan zie ik eerder een groepje van 20 of 25 renners sprinten om de zege. Of wordt het geen sprint, blijft een klein groepje vooruit of één man. Je weet het nooit. Kijk, als er wind blaast in Qatar, zoals je daar normaal hebt, en als het zo warm wordt zoals het vorig jaar was in die periode, rond de 40 graden, dan wordt het één van de lastigste WK’s van de afgelopen jaren,” voorspelt hij.

‘Het is gewoon wachten tot er iets misgaat’
Boonen vreest de hitte niet, maar plaatst er wel kanttekeningen bij. “Ik heb het moeilijk om in de koude te rijden, maar de hitte schrikt me niet af”, stelt hij. “Dat wil niet zeggen dat ik koersen in de warmte goedkeur. Vorig jaar, in Abu Dhabi rond die periode was het 45 graden, minstens, en dat is gewoon onmenselijk en vooral: onverantwoord”, geeft hij aan. “Ooit gaat er eens iemand dood vallen in zulke temperaturen, het is gewoon wachten tot er iets misgaat. Je koerst vijf à zes uur tegen koorts aan en niet iedereen heeft een lichaam dat dergelijke temperaturen kan verdragen.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Arry1337 27 september 2016 om 18:51

edit redactie: aangepast

0
Romāns Vainšteins 27 september 2016 om 18:58

Leuk open relaas, ik zou het helemaal niet erg vinden als het dwars op de kant gaat en deze meneer de regenboogtrui nog eens pakt. Na PR dit jaar vind ik dat dhr Bonnen nog wel eens een kunststukje mag uithalen + gelukkiger afloop, dan kijk ik wel gewoon NOS.

0
schipperaar 27 september 2016 om 19:05

Zonder enige vorm van verantwoordelijkheid bij de renners gaat er natuurlijk niks veranderen, een motard toetert niet voor niks en na 3 keer schiet ie uit zn slof. Was hij het niet die meer motards wilde?

0
xistnc 27 september 2016 om 19:08

Roekeloosheid is een juiste omschrijving. Ik heb het in de Vuelta weer van dichtbij gezien, na elke aankomst bergop. Renners storten zich na hun eigen finish in de afdaling, zonder er rekening mee te houden dat het publiek de andere kant opkijkt en dat er nog collega’s onder begeleiding van auto’s en motoren omhoog komen om te finishen.

Sommige ploegen geven hun renners een fluitje mee wat enigszins helpt om het publiek te waarschuwen. Maar qua mogelijke botsing met hun collega’s maken ze zich volledig afhankelijk van politieagenten in hele en halve bochten. Zelf letten ze nergens op, om maar zo snel mogelijk bij de bus te zijn.

0
schipperaar 27 september 2016 om 19:16

Betreffende qatar zouden renners juist hun verantwoordelijkheid moeten nemen door te eisen dat die idiote koers gehalveerd wordt, enige nadeel dat de renners de toeschouwers minder vaak zien. Bij temperaturen rond 40 is het vochtverlies bij een feunwind veel te drastisch en onmogelijk aan te slepen.

0
marehoek 27 september 2016 om 19:16

Boonen, kan toch het voorbeeld geven , om niet te starten op het WK als het zo warm is, dat het onverantwoord is voor de renners.

0
Hakkie2 27 september 2016 om 19:17

Misschien dan tijd om de renners wat vaker op de regels en gevaren te wijzen. 15 jaar geleden gaven renners nog met armgebaren aan als er wat stond, bijvoorbeeld. Zie je nu veel minder. Zo had die renner voor Kruijswijk moeten voorkomen dat Kruijswijk tegen dat paaltje reed. Dat hij dat niet doet zou hij eigenlijk keihard op moeten worden aangesproken. Het peloton moet eens de oogkleppen af doen.

Zo’n renner die plots 4 meter opzij tegen een motor aan rijdt, moet eens gaan nadenken bij wat hij aan het doen is. Dat kan echt niet.

En zo zie je veel meer ongevallen met renners die je vroeger niet zag, omdat de renners vroeger wel naar meer keken dan alleen het wiel voor hen.

0
Romāns Vainšteins 27 september 2016 om 19:24

‘Zo had die renner voor Kruijswijk moeten voorkomen dat Kruijswijk tegen dat paaltje reed.’

Veel te ambitieus, dat gaat allemaal in een flits en hoeveel ongelukken zijn er daarentegen wel voorkomen ? Die tellen we niet. Tenslotte kan een beetje listig zijn ook mooie overwinningen opleveren getuige ook dit relaas van culty Backstedt (3:30) :

https://www.youtube.com/watch?v=-Dum8ar8iyw

0
Geraint 27 september 2016 om 19:27

@Marehoek, het enige dat je dan krijgt is dat Cavendish, Greipel en andere Bouhanni’s eens goed lachen.

@schipperaar, Boonen wou inderdaad meer motoren zodat er geen enkele nog het peloton voorbij moet maar dat ze rustig via alternatieve wegen een kruispunt kunnen gaan afzetten.

0
moa 27 september 2016 om 19:34

@hakkie2

Victim blaming, shame on you!

In Engeland is er nu een campagne waarbij ze fietsers op hun verantwoordelijkheid wijzen. Ze gebruiken daarbij een filmpje waarbij een vrachtwagen een fietser inhaalt en direct daarna afslaat. Fietser in dode hoek hopla onder vrachtwagen.

0
schipperaar 27 september 2016 om 19:36

@geraint
Blijkt toch alweer dat alles moet wijken voor de renner, ook de agent. Wijkrenners moeten nog worden uitgevonden zoals ie zelf zegt en een vervijfvoudiging aan motoren kost weer hopen geld voor de organisatie.

0
pirazzi 27 september 2016 om 19:51

edit redactie: bedankt, aangepast

0
Explorer 27 september 2016 om 20:39

Innovatie is ver te zoeken in de wielerwereld. Waarom niet starten met drones met camera’s? Ik noem maar iets he. Minder motars meer innovatie..kom op zeg.

0
girardengo 27 september 2016 om 21:38

Wat betreft dat roekeloze gedrag heeft hij gelijk (ik heb vaak de indruk dat men op de limiet rijdt van wat mogelijk is), maar dat de verantwoordelijkheid niet bij de renners gelegd kan worden geloof ik niet. Het kan toch tot de opvoeding van renners behoren om ook op (eigen en) andermans veiligheid te letten?

0
Zadelpen 27 september 2016 om 22:21

Misschien een drink pauze invoeren halverwege de race? ;-)

0
Puffin87 27 september 2016 om 23:32

Mooi voorbeeldje van roekeloze renners…
Dit was vorige week in de Eneco Tour nog. Maar de organisatie grijpt ook niet in dan. Had wat mij betreft best een DSQ mogen zijn. Volgens mij mogen renners sowieso niet meer over de stoep fietsen toch?

Hitte en zo weet ik niet goed hoe het is om daar in te fietsen. In Frankrijk wel een paar keer bergen beklommen als het rond de 40 graden was, maar dan fiets ik ook niet meer volle bak omhoog ;)
Is er de afgelopen jaren ergens wel eens iemand van z’n stokje/fietsje gegaan vanwege de warmte?

0
xistnc 27 september 2016 om 23:40
Quote:
moa – 27 september 2016 om 19:34
Victim blaming, shame on you!

Niet mee eens. Als renners enerzijds elke mogelijkheid aangrijpen om voordeel te halen uit voorbijkomende motoren en anderzijds geen mogelijkheid voorbij laten gaan om diezelfde motorrijders aan de galg te spijkeren, dan is er een cultuuromslag nodig.

Het voorbeeld uit de Vuelta van Hakkie vind ik overigens slecht gekozen. Dan suggereer je dat die andere renner dat paaltje gezien heeft en dat is maar de vraag. De volle finale vergt veel concentratie en daarbij had het paaltje zo’n beetje de kleur van het wegdek. Met dat soort insinuaties lever je geen bijdrage aan de oplossing van het probleem. Ik vind dat renners er in volle finale vanuit mogen gaan dat de weg vrij is. Allerlei armgebaren zorgen op dat moment vermoedelijk voor meer gevaar, dan hetgeen ze willen vermijden.

0
amsoor 28 september 2016 om 00:03

@puffin : Pieter Serry in Californie paar jaar terug.

0
girardengo 28 september 2016 om 00:18

@Puffin87
Goed voorbeeld.

0
Spinergy 28 september 2016 om 10:07

Allemaal waar wat Tom zegt, maarja dat maakt de UCI niks uit zolang Qatar maar naar het juiste bankrekeningnummer overmaakt én er ook nog een Engelsman wint.

0
schipperaar 28 september 2016 om 13:33

Als Tom een keer de verantwoording neemt en renners weigeren de volle afstand te rijden heeft de uci niks in te brengen.

0
GreenDay 28 september 2016 om 18:30

“Eigenlijk zijn wij allemaal idioten”, wat een fantastische kerel is het toch :). Forza, Tom!

0

Headlines

Populair

Materiaalzone