Tolhoek richt zich op Vuelta, Tour-deelname lijkt uitgesloten

Door Koen Middendorp, dinsdag 12 juni 2018 om 16:45

foto: Sirotti

De kans is bijzonder klein dat Antwan Tolhoek in juli aan de start staat van de Tour de France. De Zeeuwse klimmer – die indruk maakte in het Critérium du Dauphiné – laat aan Omroep Zeeland weten dat hij zich richt op de Vuelta a España.


De 24-jarige renner uit Yerseke geeft aan dat de kans bijzonder klein is dat hij aan de start zal staan van La Grande Boucle, ondanks zijn sterke optreden in de Dauphiné. “Andere renners zijn daarvoor in beeld. Ik richt me op de Vuelta, later dit jaar.”

Tolhoek kampte in de eerste maanden van het seizoen nog met een zogeheten runnersknee, waardoor hij moest passen voor onder meer de Ardennenklassiekers en de Giro d’Italia. In de Tour of California – waar hij zijn rentree maakte – wist hij al indruk te maken met een vierde plaats op Gibraltar Road.

Het hoogtepunt volgde in de Dauphiné, waar hij in het spoor van toppers als Geraint Thomas, Romain Bardet en Daniel Martin naar een elfde plaats in de eindstand wist te fietsen.

42 Reacties

jessevdalen 12 juni 2018 om 16:50

Kruijswijk, Roglic, Gesink, Groenewegen, Roosen, Jansen, Boom en Martens of Clement als die fit is

Secondant 12 juni 2018 om 16:51

Dat lijkt mij een verstandige keuze. Met Roglic, Groenewegen, Kruijswijk en Gesink zijn er al genoeg pionnen om uit te spelen in de Tour.

Kreeg daarnaast met de keurige 11e plaats en de daaropvolgende Tolhoek-hype een beetje last flashbacks naar Remert Wielinga. Ben ik de enige? Hopen dat het Tolhoek beter vergaat.

hartstikkebedankt 12 juni 2018 om 16:54

Als Roosen, Jansen en Boom alle drie al meegaan dan vind ik Martens wel wat veel van het goede, Clement zou de selectie mooi in balans maken. Ik zie echter ook maar weinig alternatieven voor nog wat klimondersteuning, buiten Tolhoek.

TeamNL 12 juni 2018 om 16:54

Had liever Tolhoek in een vrije rol gezien, dan rittenkaper Gesink..

jvh93 12 juni 2018 om 16:57

Dan ga ik ervanuit dat ze toch meer inzetten op de sprinttrein en de ondersteuning in het vlakke en dat roglic en kruijswijk het bergop grotendeels alleen zouden moete doen tenzij Gesink nog werk kan verrichten. Martens of leezer zullen nu wel meegaan

Scotty 12 juni 2018 om 17:05

Ik moet even PCS'en voor Jansen, maar dat is natuurlijk die Noor. Maar op basis waarvan maakt hij eigenlijk aanspraak op een plekje in de TDF? Moet die ook niet eerst even een Vuelta afwerken oid?

TykkeThor 12 juni 2018 om 17:10

Verstandige keuze. In de Vuelta zie ik hem wel meedoen voor ritzege/top-15. In de tour komt hij nog net iets te kort om echt mee te doen om de knikkers. Dat Tolhoek meer te zoeken heeft in de tour dan Gesink is natuurlijk je reinste onzin.

jessevdalen 12 juni 2018 om 17:14

@scotty dat is een steengoede renner die met roosen de trein van groenewegen vormt

Jean Dumas 12 juni 2018 om 17:16

In verband met die ploegentijdrit beter een grote motor meenemen.

Moosje07 12 juni 2018 om 17:20

Gewoon vol inzetten op de sprint met 5 renners dan. 3 klimmers is genoeg, Bennett had niet meer ondersteuning in de Giro en die heeft zich ook gered. Het is nou niet alsof Kruijswijk kandidaat eind winnaar is.

Anders heeft misschien Battaglin nog wel energie voor een extra ronde?

tendam 12 juni 2018 om 17:25

@tykkethor
Tolhoek is een betere klimmer dan Gesink op het moment, maar Gesink brengt natuurlijk ervaring, stugheid en een grote motor voor de ploegentijdrit.

Overigens zou ik ook niet gelijk conclusies verbinden aan dit interview met Tolhoek. Ze hebben nog de tijd om een definitieve keuze te maken.

jessevdalen 12 juni 2018 om 17:29

Gesink klimt beter dan tolhoek in de tour. Daar ben ik zeker van. Gesink in vorm zit nog altijd bij de besten ter wereld. Zo’n laatste etappe in de giro zie ik Tolhoek nog niet doen. De tour is echt andere koek

Merzbow 12 juni 2018 om 17:36

Wel mooi voor Nederland dat ze alweer een klimmer meer hebben.

tendam 12 juni 2018 om 17:41

@jessevdalen
Gesink geeft nooit af, maar bij de besten ter wereld zit hij allang niet meer. Hoe goed is Nieve dan wel niet?

TykkeThor 12 juni 2018 om 17:41

@tendam
Waar is dat op gebaseerd als ik vragen mag? Ik zie Tolhoek nog niet zomaar tweede worden in een loodzware bergrit in de giro.

horsm 12 juni 2018 om 17:46

Volgens mij is het niet zo slecht voor Tolhoek om niet halsoverkop naar de Tour te gaan, maar om zich gewoon goed op de Vuelta voor te bereiden en daar uit te zoeken waar de grenzen van zijn mogelijkheden liggen.

koos1 12 juni 2018 om 17:49

Mij lijkt dat de keuze op Martens gaat vallen voor het laatste plekje in de tourploeg en dat er een extra renner voor Groenewegen meegaat ipv een klimmer. Martens kan redelijk mee bergop en kan daarnaast prima worden ingezet om op kop van het peloton te rijden. Met Groenewegen in de sprint zal er toch ook een renner mee moeten die als het moet kilometers op kop kan rijden.
Tolhoek krijgt in de Vuelta ook meer eigen kans lijkt me voor ontsnappingen.

Verwacht als tourploeg Kruijswijk, Gesink, Roglic, Groenewegen, Roosen, Janssen, Martens, Boom

tendam 12 juni 2018 om 17:50

@tykkethor
En ik zie Gesink niet beter doen dan Tolhoek in de Dauphine. Tolhoek is al geen meester in het volgen van demarrages, Gesink kan dat tegenwoordig helemaal niet meer.

Johnny7 12 juni 2018 om 18:00

Komende 2 jaar kijken of hij zich kan ontwikkelen tot een top 10 renner voor een klassement. Denk dat het er wel in kan zitten. Maakt veel progressie en had altijd al vertrouwen in hem.

Vuelta prima keuze. Samen met Bennet en wie er overblijft van de Tour ploeg een leuk clubje voor in de bergen.

kelderfan 12 juni 2018 om 18:03

@tendam
Dat Tolhoek die demarrages nog niet kon volgen, betekent niet dat hij ’t niet kan. Hij is net bezig zich te ontplooien. Dat Gesink, dat niet meer kan, is een feit. Maar ja na zo’n rugblessure is het nog knap, dat hij meedoet en dan niet in de marge.

maurits1972 12 juni 2018 om 18:10

Ik zie geen enkele overeenkomst met Wielinga. Dat was inderdaad een hype. En dat in een tijd we weinig klimmers hadden. Bij Tolhoek wordt alleen gezegd dat hij een goede D. L heeft gereden. En in staat is om te knechten in de bergen en eens een keer mee te gaan in een vroege vlucht, waarbij hij mag hopen dat die vlucht het redt.

DrJ 12 juni 2018 om 18:15

De Tank natuurlijk mee!
Nee, ik denk: Roglic, Kruijswijk, Gesink, Groenewegen, Roosen, Boom, Jansen en Martens

DrJ 12 juni 2018 om 18:18

@tendam

Gesink was in de Giro toch in die zware etappe netjes 2e achter een super-Nieve. IN eerste instantie kon hij een aantal anderen niet volgen, om ze daarna (inclusief materiaalpech) nog even allemaal in te halen, op Nieve na. Zo slecht is Gesink nog niet.

josi 12 juni 2018 om 18:22

Lijkt me een goede keuze. De kopmannen in de Tour hebben meer aan goede ondersteuning in de TTT en op het vlakke, en Tolhoek heeft meer kansen op succes in de Vuelta.

Kirsipuu 12 juni 2018 om 18:25

Logisch. Tolhoek was in deze Dauphine te goed om in de Tour ook nog goed te zijn.

Wat er verder wordt gezegd over Gesink vs Tolhoek… Tsja, het kan snel gaan. Drie goede etappes is kennelijk al genoeg?

  • 1
  • 2