Tolhoek: “Ik ben geen directe versterking voor Kruijswijk”
LottoNL-Jumbo presenteerde donderdag met Antwan Tolhoek haar nieuwste aanwinst. Na Juan José Lobato en Lars Boom is de 22-jarige neoprof de derde nieuwe renner voor de Nederlandse WorldTour-ploeg, die deze transferperiode vooral mikt op versterking bergop. “Daar moet ik nog niet mee bezig zijn”, tempert Tolhoek de verwachtingen tegenover WielerFlits.
De Zeeuw won in de Ronde van Zwitserland eerder dit jaar het bergklassement. Daar mag men volgens de huidige renner van Roompot-Oranje Peloton niet teveel conclusies aan verbinden. “Laten we eerlijk zijn”, zegt Tolhoek. “Als ik een keer een grote ronde mag rijden binnen nu en twee jaar, dan mag ik al heel blij zijn. Als er een paar van die brommers gas gaan geven, moeten ze niet verwachten dat ik dan een beetje op kop kan gaan rijden en er nog maar twintig man in mijn wiel zit. Zo ver is het nog lang niet. Ik ben pas 22 jaar oud. En ik denk niet dat je iemand van die leeftijd moet aantrekken als versterking voor een kandidaat grote ronde-winnaar”, doelt de jongeling op Steven Kruijswijk.
Bewust
Tolhoek kijkt vooral naar de toekomst bij zijn nieuwe team. “Ze willen mij in de ploeg nemen om me beter te maken en mij te zien groeien, om uiteindelijk zelf een goede renner te zijn. Mocht dat over vijf jaar als knecht zijn voor iemand die een grote ronde kan winnen en er bij mij niet meer in zit, dan is dat zo. Maar dat moet niet de insteek zijn, denk ik. En dat is het ook niet. Ik zie mezelf echt nog niet als een versterking voor Kruijswijk. Ik ga mijn best doen en vind mezelf niet beter dan ik ben. Dat laat ik mezelf ook niet aanpraten. Ik weet wat ik wil en dat is groeien. Wel vind ik het gaaf om met gasten als Kruijswijk en Robert Gesink in de ploeg te rijden. Ik kijk er naar uit om van hen te leren!”
Klimmers
Met Tolhoek erbij heeft LottoNL-Jumbo voor 2017 op dit moment 21 renners onder contract staan. In totaal mag de selectie dertig renners tellen, mits daar twee neoprofs bij zitten. Tom Van Asbroeck, Jos van Emden, Moreno Hofland, Wilco Kelderman, Bram Tankink, Mike Teunissen en Dennis van Winden hebben een aflopende verbintenis, terwijl Maarten Tjallingii inmiddels is gestopt en Sep Vanmarcke reeds tekende bij Cannondale-Drapac. Vooral voor Kelderman en Teunissen is er interesse: beiden kunnen onder andere naar Giant-Alpecin. De prioriteit van LottoNL-Jumbo ligt deze transferperiode op renners die bergop uit de voeten kunnen.
oneens. Tolhoek is een aanvaller die je lekker moet laten aanvallen in plaats van in het keurslijf van de klimknecht te persen. hij geeft zelf al aan dat dat de bedoeling niet is, maar de wielerflitsers weten het al weer beter.
overigens is het niet aan TLJ om de eerste berg van de dag voor hun rekening te nemen, daarvoor moet je toch echt de leiderstrui om hebben, of ga je er alvast maar vanuit dat Kruijswijk zijn uitstekende Giro zo maar eventjes zal herhalen? ik moet het nog maar zien of dat Steven een uitschieter had of dat hij echt stappen heeft gemaakt en op zijn Giro-niveau zal blijven. mocht het een uitschieter betreffen zal bij mij alvast de teleurstelling een stuk minder zijn dan bij hen die niets minder dan de girowinst eisen.
ik geef aan dat hij wel een versterking kan zijn; dat is niet beter weten maar op een andere manier denken. TLJ wil namelijk Kruijswijk beter gaan ondersteunen in het klimwerk, toch? Waarom haal je dan een aanvaller? Dat staat dus helemaal los of ik denk dat Kruijswijk zijn prestatie van dit jaar kan herhalen.
Van hem is bekend dat hij goed bergop kan fietsen .
Net als Rasmussen (bijna dan)
Ben zoooo benieuwd naar Kruijswijks' "lijstje" en kijk uit naar het debuut van Tolhoek bij TLJ.
Innovatie en geld gaan hand in hand. Of dacht je dat je voor niks uren lang in windtunnels mag testen om maar eens een voorbeeld te noemen?
In een windtunnel is leuk maar als je vervolgens met dichte wielen gaat rijden tijdens de mistral heeft t weinig nut natuurlijk, vraag t aan Wim, 20 x keer de Brienoord op met windkracht 7 brengt meer op en kost niks volgens mij. De enige die echt baat lijkt te hebben is Dumoulin ism TU Delft, de rest zit nog altijd op de fiets als voorheen.
Helemaal eens trouwens die Alpentunnel en dan liefst in Italie achter brigitte dolollo's, nadeel is dat je niet harder dan 80 mag.
een windtunnel is natuurlijk niet hetzelfde als een tunnel met wind.
Lekker Tolhoek zichzelf laten ontwikkelen en niet direct labelen of koppelen aan de kopman die geen eens kopman is.