Toch geen Giro voor Bardet: “De Tour wordt weer het hoofddoel”

zaterdag 10 december 2016 om 08:50

Foto: Sirotti

Romain Bardet wilde volgend jaar graag de Giro d’Italia rijden, maar hij heeft zijn ploeg niet van dat idee kunnen overtuigen. AG2R La Mondiale ziet hem liever de Tour de France betwisten. Dat wordt dan ook zijn hoofddoel in 2017, al duurde het even voordat alle partijen het eens waren.


“Er ging een serieuze discussie aan vooraf”, stelt Bardet in een persverklaring. “Ik wilde graag de Giro ontdekken, maar het bleek voor ons interessanter om hetzelfde programma te volgen als afgelopen seizoenen, in grote lijnen althans.”

Het is nog niet bekend wanneer Bardet zijn eerste wedstrijdkilometers van 2017 gaat maken. Wel is zeker dat hij zal starten in Parijs-Nice, de Ronde van het Baskenland, Luik-Bastenaken-Luik, de Ronde van Romandië, het Critérium du Dauphiné en dus de Tour de France.

Dit artikel delen:

22 Reacties

IlPirata 10 december 2016 om 09:22

Jammer, maar Franse sponsor, dus..

Thomas030 10 december 2016 om 09:27

Vanuit de sponsor gezien logisch maar Bardet weet ook dat zijn ploeg niets kan beginnen tegen de Sky trein. Jammer dat een renner met deze kwaliteiten niet zelf zijn grote ronde mag uitkiezen.

Lalsacien 10 december 2016 om 09:28

Weinig tijdritkilometers in de Tour, goede kans om zijn tweede plek te verzilveren. En met wat pech voor anderen weet je maar nooit!
Wel jammer dat eens niet een andere grote ronde rijdt!

Fast Freddy 10 december 2016 om 09:32

Froome, Quintana, Bardet en Pinot in de tour. En 10 sprintetappes. Wie gaat er nog kijken?

Lalsacien 10 december 2016 om 09:39

@Fast Freddy Contador, Porte, Gesink. Ik ga kijken zeker nu de Mont du Chat er eindelijk weer in zit!

assen 10 december 2016 om 09:43

Bang voor Mollema? ;-)
Als Franse renner verdien je je geld voornamelijk in Frankrijk. Vond het daarom al opvallend dat ie in de Giro wilde scoren.

Romāns Vainšteins 10 december 2016 om 10:41

Bardet kan gewoon weer voor een rit en podium gaan, deze tour met weinig chrono ligt hem wel. Het is meer die andere Fransman Pinot waarvan ik zeg : ga aub de giro rijden want meer op je maat ga je hem niet krijgen.

TykkeThor 10 december 2016 om 10:41

Jammer dat deze jongen slachtoffer wordt van het bekrompen conservatieve Franse gedachtegoed. Als hij diep in z’n hart kijkt rijdt hij natuurlijk liever de Giro.

Romāns Vainšteins 10 december 2016 om 10:43

@FF > iedereen gaat natuurlijk de tour kijken en wanneer Fromme ergens een bocht uitvliegt, griepje oploopt, TUE’tje vergeet of vul maar in wordt het ook nog eens circus aldaar.

Gompie 10 december 2016 om 10:49

@FF: De Britse tweeling van Orica, Valverde en inderdaad Porte (was 2e geworden dit jaar zonde die lekke band op zo’n dodelijk slecht moment) en Contador. Maar de Tour kan zijn deelname zeker goed gebruiken in 2017, nu heel veel toppers de Giro willen rijden.
Wat betreft Froome: een ongelukje zit in een klein hoekje en hij moet toch ook weer topfit zijn dan; dat is zeker geen automatisme of zekerheidje!!

Wielrennertje 10 december 2016 om 10:50

Nu al geen zin in de tour. Lijkt me erg saai worden.

Tiim 10 december 2016 om 11:10

Nou, dit betekent dus dat Bardet altijd alleen maar Tour zal rijden in een AG2R truitje. Het is wel weer duidelijk wie bepaalt

Johnny7 10 december 2016 om 11:13

Het is aan Bardet om zijn tijdrit iets te verbeteren en allianties te sluiten met aanvallers als Contador en Pinot om team Froome-Porte te verslaan. Dan zijn er leuke dingen mogelijk. Jammer van die sprintetappes, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Naar de Tour kijk ik dus al niet meer uit.

Mathieu Moller 10 december 2016 om 11:15

Ik vind dit juist wel een leuke ontwikkeling. Bardet is een van de aanvallendste klassementsrenners en daaraan heeft de Tour meer behoefte dan de Giro.

Covadonga 10 december 2016 om 12:28

@wielrennertje
Dus omdat Bardet nu toch naar de Tour gaat wordt het saai. Rare redenering.

Velen vinden de Tour saai vanwege Froome. Ik niet en al zeker niet na vorig jaar.
En bovendien is het helemaal niet zeker dat hij zo maar even wint. Hij moet er ook wel voor werken.
Daarnaast ben ik blijkbaar een van de weinigen die wel geniet van een massasprint, de mooie beelden, van Sagan en van de strijd om de tweede en derde plaats etc.
De Tour (en de tourpoultjes) blijft voor mij de leukste ronde en is iets waar ik in de zomer echt naar uitkijk. En van de Giro en Vuelta geniet ik natuurlijk ook!

Baukema Tomoulin 10 december 2016 om 12:36

Bardet binnenkort naar Lotto Soudal of Ettix? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het dondert daar bij AG2R of dat het allemaal met een sisser afloop. Zo buiten het seizoen hoop ik stiekem op een klein soapje.

Gompie 10 december 2016 om 13:09

@Covadonga: helemaal mee eens, na Sagan is Froome degene die de afgelopen Tour het meest kleur heeft gegeven. Niemand had ook verwacht dat hij deze trucs in zijn doos had zitten. Spectaculair demarreren bergaf, volle bak in een klein groepje bij een waaier etappe en rennend de Mont Ventoux op, onvergetelijk!!!

Johnny7 10 december 2016 om 13:54

De Tour is ontzettend saai geworden. Het is nu alweer simpel te voorspellen.
Froome wint en controleert tot de laatste dag. Als hij geen knechten meer over heeft gaat Porte hem helpen.
Quintana durft weer niet aan te vallen.
Contador (als hij hopelijk overeind blijft) gaat aanvallen maar geen enkele klassmentsrenner heeft de ballen om hem te helpen.

Daarom heb ik mijn hoop gevestigd dit jaar op Bardet. Hij durft wel aan te vallen en zijn ploeg heeft zich ontzettend versterkt met bergknechten. Ook Pinot is iemand die wat durft.

Pieter Peet 10 december 2016 om 15:13

Goed nieuws, ik zie graag de sterkste renners het tegen elkaar opnemen in de grootste GT en dat is de Tour. Het lijkt me ook logisch dat als je 2de bent geworden in de Tour dat je terugkomt om voor de overwining te strijden. Als je nu 30 bent, elk jaar 7de/8ste word en nog nooit een etappe in een GT hebt gewonnen dan is het idd verstandig eens uit te wijken naar de Giro/Vuelta, maar niet als je 26 bent en aan de overwinning geroken hebt..

Ik snap al het pessimisme hier niet zo goed eigenlijk. Froome is inderdaad afgelopen jaren de beste geweest, maar wat willen we dan, dat iedereen de Giro en Vuelta rijdt en Froome met 20 minuten voorsprong de Tour wint?

Hoe meer grote renners aan het vertrek hoe spannender de strijd imo. Froome is ook maar een mens en kan dus ook eens wat overkomen (zie opgave 2014). Zo’n Bardet en Quintana zijn volgend jaar 27 en zouden dus op hun best moeten zijn. Als Quintana wat beter in vorm is en niet ziek word dan moet ik nog maar eens zien of Froome hem kan volgen. En als Porte een keer geen pech heeft moet ik nog maar zien of Froome hem los kan rijden.

Ik zie voldoende mogelijkheden voor een mooie strijd, dus laat al die toppers maar ‘gewoon’ de Tour rijden.

TykkeThor 10 december 2016 om 16:51

Bardet aan de overwinning geroken? Geen moment.

Wielrennertje 10 december 2016 om 21:56

@covadonga sorry, ik bedoel niet dat dat met Bardet te maken heeft.

SCIC 11 december 2016 om 08:26

Met de renners die zich inmiddels voor de Giro hebben gemeld was Bardet ook lang niet zeker geweest van een podiumplek. Vergeet niet dat hij in de Tour in de schaduw van Froome en Sky trein 2e kon worden. Wanneer Bardet leider is, moet ik nog zien hoe goed hij en zijn ploeg bestand zijn tegen de concurrentie.