Tobias Foss twijfelt over toekomst bij Jumbo-Visma: “Er zijn zoveel kopmannen hier”
Tobias Foss verraste eind september vriend en vijand door in Wollongong wereldkampioen tijdrijden te worden, maar tot dan toe verliep zijn seizoen niet helemaal naar wens. Komend seizoen zal hij het dan ook anders aanpakken. “Ik denk dat we beseft hebben dat we een beetje te veel in een keer wilden”, zegt de Noor van Jumbo-Visma in een interview met Discovery. Hij laat in dat gesprek ook doorschemeren dat niet zeker is of zijn toekomst bij de Nederlandse ploeg ligt.
“We hebben een paar stappen overgeslagen”, zegt de nummer negen van de Giro d’Italia 2021, die het afgelopen seizoen relatief weinig in actie kwam. Voordat Foss de regenboogtrui ophaalde, pakte hij ook de nationale titel in het tijdrijden, maar voor de rest verliep 2022 teleurstellend. Nu kijkt hij vooral vooruit: “Ik denk dat het goed kan zijn om weer vanaf nul te beginnen, een paar goede rittenkoersen te rijden en opnieuw wat vertrouwen op te bouwen.”
Foss blijft grote ambities koesteren, maar wil stap voor stap vooruit. “Een grote ronde is nog steeds mijn absolute droom, een droom waar ik naartoe werk. Maar op dit moment is het waarschijnlijker dat ik korte rittenkoersen met een individuele tijdrit kan winnen.”
Dat de 25-jarige renner zich niet meteen focust op de grote rondes, heeft ook te maken met het hoge niveau binnen Jumbo-Visma. Het team beschikt over klassementsrenners die hoger in de pikorde staan. Foss weet om die reden nog niet of hij na 2023 – zijn contract loopt na dit seizoen af – voor de Nederlandse ploeg zal blijven rijden. “Als ik een carrière als klassementskopman in de grote rondes na wil streven, dan moet ik me beseffen dat het moeilijk zal zijn om naar de Tour of Giro te gaan en daar voor eigen kansen te rijden. Er zijn zoveel andere goede kopmannen hier.”
Voor 2021 geldt een beetje hetzelfde, 9e in de Giro was goed, maar buiten de Noorse Kampioenschappen niet veel bijzonders.
Zal toch eerst wat meer moeten laten zien om te rechtvaardigen dat je als enige kopman wordt opgesteld in een grote ronde.
Kies je voor een ploeg als TJV waar je van weet dat ze je waarschijnlijk de beste omkadering bieden en je op het hoogste niveau kunt trainen, maar waar je ook moet opboksen tegen andere hele goede renners. En dus minder voor eigen kans mag gaan maar in dienst moet rijden.
Of kies je voor een kleinere ploeg met een kleiner budget en vaak iets mindere omkadering, maar waar je wel vaker de gelegenheid hebt om zelf je kans te gaan.
Want eerlijk is eerlijk: Foss is een goede renner, maar heeft in de pikorde op alle fronten (kleine rondjes, grote rondjes, eendagswedstrijden) 2-4 man voor zich staan binnen deze ploeg.
Ik denk dat DE kopmannen voor TJV Vingegaard en Van Aert zijn, Foss kan toch prima voor de Giro of Vuelta gaan?
Dan zijn er nog andere kleppers als Van Aert, Kooij en misschien Laporte, Kuss, Bouwman… die zelf ook wel wat ambities kunnen koesteren in een grote ronde en dan wordt het al moeilijker voor Foss om zijn eigen doelen na te jagen.
Vrije rol in de Giro zou inderdaad nog eens kunnen.
In het voetbal MOET je naar de grote competities voor het geld EN om grote prijzen te pakken. Ook al weet je dat de kans aanwezig is dat je regelmatig bankzitter bent.
In het wielrennen heb je vooralsnog de keuze, want ook bij een kleine ploeg kun je prima meedoen voor de prijzen als je daar zelf goed genoeg voor bent, en vaak ook nog tegen een competitief salaris.
Zoals ik graag stervoetballers zie in kleinere competities, zo zie ik ook graag de sterren op de fiets verdeeld over meerdere ploegen. Renners als Ewan bij Lotto bijvoorbeeld....
Faalt hij, dan kan hij beter knecht blijven, Slaagt hij, dan eens kijken naar de Vuelta.
Hij wil dus NIET meer in een ploeg waar hij een hoop kopmannen voor zich moet dulden.
SQS goede keuze...
Foss uit, Archie Ryan in…