Tobias Foss twijfelt over toekomst bij Jumbo-Visma: “Er zijn zoveel kopmannen hier”

maandag 28 november 2022 om 11:18
Tobias Foss twijfelt over toekomst bij Jumbo-Visma: “Er zijn zoveel kopmannen hier”

foto: Cor Vos

Tobias Foss verraste eind september vriend en vijand door in Wollongong wereldkampioen tijdrijden te worden, maar tot dan toe verliep zijn seizoen niet helemaal naar wens. Komend seizoen zal hij het dan ook anders aanpakken. “Ik denk dat we beseft hebben dat we een beetje te veel in een keer wilden”, zegt de Noor van Jumbo-Visma in een interview met Discovery. Hij laat in dat gesprek ook doorschemeren dat niet zeker is of zijn toekomst bij de Nederlandse ploeg ligt.

“We hebben een paar stappen overgeslagen”, zegt de nummer negen van de Giro d’Italia 2021, die het afgelopen seizoen relatief weinig in actie kwam. Voordat Foss de regenboogtrui ophaalde, pakte hij ook de nationale titel in het tijdrijden, maar voor de rest verliep 2022 teleurstellend. Nu kijkt hij vooral vooruit: “Ik denk dat het goed kan zijn om weer vanaf nul te beginnen, een paar goede rittenkoersen te rijden en opnieuw wat vertrouwen op te bouwen.”

Foss blijft grote ambities koesteren, maar wil stap voor stap vooruit. “Een grote ronde is nog steeds mijn absolute droom, een droom waar ik naartoe werk. Maar op dit moment is het waarschijnlijker dat ik korte rittenkoersen met een individuele tijdrit kan winnen.”

Dat de 25-jarige renner zich niet meteen focust op de grote rondes, heeft ook te maken met het hoge niveau binnen Jumbo-Visma. Het team beschikt over klassementsrenners die hoger in de pikorde staan. Foss weet om die reden nog niet of hij na 2023 – zijn contract loopt na dit seizoen af – voor de Nederlandse ploeg zal blijven rijden. “Als ik een carrière als klassementskopman in de grote rondes na wil streven, dan moet ik me beseffen dat het moeilijk zal zijn om naar de Tour of Giro te gaan en daar voor eigen kansen te rijden. Er zijn zoveel andere goede kopmannen hier.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

storm-biker 28 november 2022 om 12:26

Kan het hele interview zo snel niet vinden, maar hoop dat hij ook hand in eigen boezem steekt. Z’n WK winst was het hoogtepunt, maar kwam ook als donderslag bij heldere hemel. De Giro van dit jaar was hij mede-kopman, maar dat werd niks. Verder een 2e plaats in de Chrono, een 6e plaats in de Algarve en het NK tijdrijden is het enige wat noemenswaardig was, terwijl hij toch kansen heeft gekregen.

Voor 2021 geldt een beetje hetzelfde, 9e in de Giro was goed, maar buiten de Noorse Kampioenschappen niet veel bijzonders.
Zal toch eerst wat meer moeten laten zien om te rechtvaardigen dat je als enige kopman wordt opgesteld in een grote ronde.

3
Groetjesaandevoetjes 28 november 2022 om 14:16

Enige zelfreflectie zou hem sieren inderdaad. Hij was gewoon al mede kopman voor de Giro, maar kon het daar totaal niet waarmaken. Zelfs in kleine rondes was het niet super dit jaar, vooral bergop was het teleurstellend. Werd in de berg etappe van Algarve 23e. Prima om weer vanaf 0 te beginnen in 2023 en in enkele kleine rittenkoersen te laten zien wat hij kan. Verwacht wel dat JV hem die kans en omkadering geeft. En als hij presteert begin 2023, kan hij gewoon kopman zijn. Alhoewel ik hem bergop net niet sterk genoeg vind voor grote rondes en klimkoersen, dus dan zal het eerdere eenweekse rittenkoersen zijn met langere tijdritten.

1
xistnc 28 november 2022 om 15:23

Ja, ik vind zijn verhaal ook wat dubbel. Juist vanwege het overschot aan kopmannen zou hij geen stappen over hoeven te slaan. Hij kan zijn momenten uitkiezen, maar moet dan toch echt vooral naar zichzelf kijken als het op die momenten niet lukt. Als dat niet zijn ding is, dan kan hij altijd bij Uno-X terecht om het hele jaar als kopman uitgespeeld te worden. Als hij het dan anderhalve koers waarmaakt, is hij de gevierde man.

0
Ronellenfitsch 28 november 2022 om 16:35

In de Algarve viel hij toch in de slotkilometer? Maar verder eens, uit deze samenvatting blijkt totaal niet waarom het tussen de Giro 2021 en het WK 2022 zo matig ging.

0
Marcel de Gendt 28 november 2022 om 11:37

Dit is denk ik het dilemma voor veel jonge renners met ambitie.

Kies je voor een ploeg als TJV waar je van weet dat ze je waarschijnlijk de beste omkadering bieden en je op het hoogste niveau kunt trainen, maar waar je ook moet opboksen tegen andere hele goede renners. En dus minder voor eigen kans mag gaan maar in dienst moet rijden.

Of kies je voor een kleinere ploeg met een kleiner budget en vaak iets mindere omkadering, maar waar je wel vaker de gelegenheid hebt om zelf je kans te gaan.

Want eerlijk is eerlijk: Foss is een goede renner, maar heeft in de pikorde op alle fronten (kleine rondjes, grote rondjes, eendagswedstrijden) 2-4 man voor zich staan binnen deze ploeg.

1
Boomie1 28 november 2022 om 12:16

Want? Tom Dumoulin is al weg, Kruijswijk is 35 en al geen kopman meer. Roglic wordt ook 34 en heeft dus ook z’n topjaren wel gehad.

Ik denk dat DE kopmannen voor TJV Vingegaard en Van Aert zijn, Foss kan toch prima voor de Giro of Vuelta gaan?

3
Fast Freddy 28 november 2022 om 12:18

Inderdaad boomie, volgend jaar kan hij zo maar tweede man zijn achter Vingegaard.

0
Mooie Sjors 28 november 2022 om 12:38

Kelderman komt er ook nog bij, die zou in de pikorde toch ook nog boven Foss moeten staan. Dan heb je met Roglic, Vingegaard en Kelderman en eventueel nog Kruijswijk volgend jaar toch wel wat mannen voor je te dulden, met slechts 3 grote rondes op een seizoen.

Dan zijn er nog andere kleppers als Van Aert, Kooij en misschien Laporte, Kuss, Bouwman… die zelf ook wel wat ambities kunnen koesteren in een grote ronde en dan wordt het al moeilijker voor Foss om zijn eigen doelen na te jagen.

Vrije rol in de Giro zou inderdaad nog eens kunnen.

1
Panache 28 november 2022 om 15:14

Goed punt wat Marcel aangeeft. Kruijswijk, Roglic, Vingegaard en ook Bouwman staan in de pikorde voor een rol in de Giro of Vuelta boven hem. Dan heb je nog de talenten Leemreize en Valter die kanzen zullen krijgen zich verder te ontwikkelen – deze renners hebben m.i. zeker 1x recht op een vrije rol in de Giro of Vuelta. Foss heeft ook recht op een vrije rol in de Giro of Vuelta maar heeft nog lang niet de status om kopman te kunnen spelen met een ploeg in dienst.

0
Bielefeld, Nordrhein-Westfalen 28 november 2022 om 14:21

Als Foss ervoor zorgt dat hij in optimale conditie en vorm start in de wedstrijden waarin hij wordt geselecteerd en daar ook echt goede prestaties levert, dan stijgt hij vanzelf in de hiërarchie. In combinatie met het feit dat er altijd wel een of twee andere kopmannen niet in vorm zijn of ziek / geblesseerd. Dan moet je je kansen grijpen. Met andere woorden, Foss zelf is de sleutel tot succes.

1
Jan Laport 28 november 2022 om 15:01

UNO-X lijkt mij meest voor de hand liggend. Kan Foss zelf kopman zijn en vergroot de kansen voor UNO-X om uitnodigingen te krijgen voor deelname aan grote rondes. Mits Foss in 2023 presteert.

1
de adelaar 28 november 2022 om 15:13

Foss is geen kopman, maar een begenadigd tijdrijder. Geen harde kop , aardige klimcapaciteiten. Maar tekort om mee te spelen voor podia mits het kleine koersen van een week zijn met niet alle toppers aan de start. Met enige zelfkennis zal hij weten dat als hij kopman wil zijn dat bij een ploeg als UNOX zal zijn. Zoniet dan kan ie zich beter ontwikkelen als superknecht met soms eigen winstkansen en een goed gevulde bankrekening. Dus dan is het blijven of de Oliedollars

1
Melkzuur 28 november 2022 om 11:28

Soudal-Quick-Step vanaf 2024? 1 grote ronde per jaar in steun van Evenepoel, en voor de rest overal kopman lijkt me geen slechte deal voor beide partijen.

0
Boomie1 28 november 2022 om 12:16

Waarom zou ie meteen wegmoeten bij TJV? Misschien vertrekt Roglic wel, misschien stopt Stevie wel.

0
Steven_E 28 november 2022 om 15:00

Roglic heeft een contract tot 2025, en dan zijn er nog gevestigde namen als Vingegaard & Kelderman maar ook diverse talenten als Gloag, Hageness, Staune-Mittet & Hessmann.

0
Wheely 28 november 2022 om 12:00

Benieuwd waar zijn avontuur toe leidt, ik vermoed dat hij met zijn geringe explosiviteit geen echte grote klassementsman wordt, een paar mooie uitschieters zoals het afgelopen WK zitten er wel in. Wat dat betreft is een andere ploeg wellicht beter inderdaad als hij voor individueel succes wil gaan.

0
vevie 28 november 2022 om 12:28

Wel mooi. Hopelijk wordt dit een trend en krijgen meer renners dit besef, vooral als je voor eigen kans wil rijden. Naar een kleinere ploeg en voor eigen kans gaan.

0
Marcel de Gendt 28 november 2022 om 12:53

Ik denk dat wielrennen dit vooralsnog voor heeft op het voetbal.

In het voetbal MOET je naar de grote competities voor het geld EN om grote prijzen te pakken. Ook al weet je dat de kans aanwezig is dat je regelmatig bankzitter bent.

In het wielrennen heb je vooralsnog de keuze, want ook bij een kleine ploeg kun je prima meedoen voor de prijzen als je daar zelf goed genoeg voor bent, en vaak ook nog tegen een competitief salaris.

Zoals ik graag stervoetballers zie in kleinere competities, zo zie ik ook graag de sterren op de fiets verdeeld over meerdere ploegen. Renners als Ewan bij Lotto bijvoorbeeld….

0
Romāns Vainšteins 28 november 2022 om 14:59

Qua rondewerk zal je voor de beste aanvullende shit, tegelijk op fysiek, materieel en mentaal vlak, toch wel bij de 4-6 beste ploegen moeten rijden. In dat opzicht is het ook erg interessant wat Carapaz aankomend seizoen gaat doen.

0
AWestie 28 november 2022 om 12:36

Het is een goeie jongen en volgens mij zit hij nu ook op zijn plek bij de ploeg. Zeker bij jonge gasten kan er plots de ingeving zijn om toch eens andere oorden op te zoeken, op zich niks mis mee. Aan Zeeman en consorten om hem te overtuigen dat er een plan voor hem ligt.

0
Gerard Dekker 28 november 2022 om 13:20

Maak Foss eens kopman van een koers van een week. Ronde van Romandie , Dauphine Liberee of de Ruta del Sol. Kijk eens wat dat oplevert.
Faalt hij, dan kan hij beter knecht blijven, Slaagt hij, dan eens kijken naar de Vuelta.

0
Shinzawai 28 november 2022 om 13:24

Dat lijkt ook precies te zijn wat ze willen gaan doen in 2023.

0
RJV 28 november 2022 om 14:20

Zal je zien, gaat hij naar Ineos of UAE.

0
plattenband 28 november 2022 om 16:59

Blijkbaar het artikel niet zo goed gelezen.
Hij wil dus NIET meer in een ploeg waar hij een hoop kopmannen voor zich moet dulden.
SQS goede keuze…

0
LB108 28 november 2022 om 17:16

Dat is er met zekerheid eentje voor UNO-X, willen ze echt doorbreken en grote rondes gaan meedoen en zo naar de WT gaan

0
KevinK1986 28 november 2022 om 17:41

Dat is dan duidelijk…
Foss uit, Archie Ryan in…

0
EricV 28 november 2022 om 21:24

Zijn klim capaciteiten zijn veel te slecht om mee te doen voor podium in een grote ronde

0
peervaneynthoven 28 november 2022 om 23:51

“We hebben beseft” “Ik moet me beseffen” en verder Tobias Foss heeft als (kleine-) ronderenner nog niets neergezet.Gewoon blijven want er vallen kopmannen af door leeftijd.Overigens heb ik Vingegard nooit zo horen praten.

0
Het Jachtluipaard van de Provence 28 november 2022 om 12:52

Zou je wel eerst eens wat moeten gaan laten zien in het rondewerk want met een 9e plek van 2 jaar geleden ga je ook in 2024 bij een andere WT team geen kopman worden.

-1
Lalsacien 28 november 2022 om 13:08

Lees het artikel eerst even voordat je reageert!

0
thenewGOAT 28 november 2022 om 22:54

Het kan verkeren zei Bredero. Na het behalen van zijn wereldtitel tegen de klok,werd hij hier net niet heilig verklaard. 1 interview later waarin hij oppert om eventueel de geel-zwarte brigade vaarwel te zeggen, blijkt hij slechts een doorsnee coureur te zijn die nog niets bewezen heeft in het rondewwek, een povere top 10 stek in de Giro daar gelaten . Rare jongens sommige wielerflitsers.

-3
YogiBear 29 november 2022 om 05:57

Mag je even aangeven waar je kunt vinden dat hij bijna heilig werd verklaard. Kan veel reacties vinden waarin sprake is van verrassing en onverwacht goede prestatie. Of zelfs in de trant van; hehe, eindelijk komt het er (weer) uit. Wat jij echter aangeeft zie ik niet, maar wellicht heb ik niet goed gezocht.

1
Lalsacien 29 november 2022 om 07:25

@geit ik sluit mij aan bij de opmerking van YogiBear. Ik verwacht, gezien je opmerking dat je met minimaal 5 verschillende wielerflitsers komt.

1

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone