Tobias Foss sluit Giro af als negende: “Belooft veel goeds voor de toekomst”

zondag 30 mei 2021 om 18:46
Tobias Foss sluit Giro af als negende: “Belooft veel goeds voor de toekomst”

Tobias Foss - foto: Cor Vos

Tobias Foss was na drie weken Giro d’Italia de beste renner van Jumbo-Visma in het algemeen klassement. De 24-jarige Noor hield in de afsluitende tijdrit stand, waardoor hij de rittenkoers afsluit als negende. “Dat hij als jonge gast negende eindigt in het klassement belooft veel goeds voor de toekomst”, zegt ploegleider Arthur van Dongen.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

“Terugkijkend op de hele Giro hadden we vooraf andere doelstellingen, vooral met George Bennett. Toen bleek dat dat niet ging lukken, heeft de ploeg veerkracht getoond en snel omgeschakeld. We hebben meegedaan voor ritzeges en in de bergen zaten we er continue goed bij”, aldus Van Dongen. “Dat zie je ook wel terug in het klassement met drie renners bij de eerste twaalf.”

George Bennett (elfde) en Koen Bouwman (twaalfde) eindigden namelijk net buiten de top-10. “Ik wil nog een compliment maken aan Koen”, vertelt de ploegleider van dienst in de Giro. “Hij heeft veel werk verricht voor de ploeg en wordt dan zelf nog twaalfde. Dat geeft nog maar eens aan welke stappen hij gezet heeft.”

Bevestiging
Foss kijkt zelf blij terug op zijn Giro. “Ik wil de ploeg bedanken voor de kans en ook het vertrouwen dat ze mij gegeven hebben. En ook voor al het werk dat ze de afgelopen weken voor mij gedaan hebben”, zegt hij. “Om nu al top-10 te rijden in een grote ronde is een droom die uitkomt. Het geeft me veel vertrouwen voor de toekomst en het is ook een bevestiging dat we met het ontwikkelingsproces een stap in de goede richting gemaakt hebben.”

In de slottijdrit naar Milaan haalde Jumbo-Visma ook nog een ereplaats. Edoardo Affini werd derde in de daguitslag. “Het is mijn eerste echte grote ronde en ik kan niet ontevreden zijn met twee tweede plaatsen en een derde plaats”, aldus Affini. “Het was een heel mooie ervaring. Daarnaast heb ik mij elke dag volledig gegeven voor de ploeg, dus het beste was er ook wel vanaf vandaag. Ik heb nog een keer alles gegeven, maar Ganna is vooralsnog gewoon te sterk.”

Edoardo Affini – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

55 Reacties

Murcia 30 mei 2021 om 19:00

Affini komt hier echt bovendrijven, niet alleen als tijdrijder maar op andere terreinen hier ook uitstekend. Ik heb nog het meest genoten van de bergetappe waar hij fantastisch werk deed voor Bennett. Ik hoop hem in elk geval te zien in P-R.

Foss en Bouwman weer stappen gezet en een jonge talentvolle AK-renner en een klimknecht van dit niveau zullen binnen de ploeg misschien al volgend jaar aanspraak kunnen maken op een plek in de Tour ploeg.

Wheely 30 mei 2021 om 19:01

Qua puntjes scoren hebben ze het eigenlijk niet slecht gedaan. Jammer dat de echte kopmannen het niet konden waarmaken maar met het oog op de toekomst heeft de tweede lijn hier toch belovende dingen laten zien. Wat mij betreft is er best wel veel positiefs uit deze Giro te halen voor de ploeg.

fietsvriend 30 mei 2021 om 19:07

TJV mag met deze ploeg over iedereen tevreden zijn, behalve Bennett (als je zijn onrealistische doelstelling vooraf als serieus beschouwd). Dat hij alsnog 11e plek wordt zegt toch ook wel iets over het deelnemersveld qua AK mannen.
Foss, Bouwman en Affini boven verwachting. Jammer dat ze niet een ritje konden pakken.
Martens en van Emden serieus in steun gereden.
Groenewegen weer terug en zoekende naar het goede gevoel.
Dekker een hopelijk voor hem nuttige snuffelstage, maar kwam duidelijk nog te kort.

Romāns Vainšteins 30 mei 2021 om 19:09

De enige echte en zeer terechte Zubeldia van deze ronde. Zijn gelaat bergop kan zo een Stephen King boek in trouwens.

fietsvriend 30 mei 2021 om 19:38

Ga voor Vlasov. Of Carthy.

KimJungPoels 30 mei 2021 om 19:49

Vlasov heeft meermaals aangevallen en vrij opvallend gereden. Carthy misschien wat minder, maar zeker veel ik beeld geweest.

Foss is echt de hele ronde vrijwel onzichtbaar geweest, lijkt vrijwel niet mee gedaan te hebben en staat toch top-10. Dan ben je de winnaar van de Zubeldia award.

fietsvriend 30 mei 2021 om 19:51

Ok, ik geef me over. Foss is de terechte winnaar.

SunwebJumbo 30 mei 2021 om 20:07

Enige aanval die ik me kan herinneren deze ronde was de duo aanval met Bennett in de gravelrit. Van Carthy herinner ik me er geen.

Kelder is de Man 30 mei 2021 om 20:17

Carthy hoeft dan ook niet aan te vallen om op te vallen. Helemaal als hij het zwaar heeft.

Lalsacien 30 mei 2021 om 22:13

Zonder zijn etappezege was het voor mij Caruso geweest.

benaffleck 30 mei 2021 om 19:15

Zonder pech van andere klassementsmannen wordt hij hier 14de ofzo, niet echt iets om heel warm van te worden. Maar goed, er zit zeker potentie in.

Bulcke 30 mei 2021 om 19:20

En als de 8 die boven hem eindigen niet meedoen wordt hij eerste.

Johnny7 30 mei 2021 om 19:37

Heb dit al eerder aangehaald. Veel pech, tegenvallers en uitvallers onder de klimmers en waardoor de verschillen enorm zijn in de top 10 en er renners staan die er normaal gesproken niet in de buurt komen van top 10. Maar goede prestatie.

Baukema Tomoulin 30 mei 2021 om 19:59

Elk jaar en alle rondes zijn er kanshebbers die uitvallen. Elk jaar en alle rondes staat de nr 9 of 10 op meer dan 10 minuten. Niks speciaals daarin in deze uitgave. Zubeldia award? ja! onverdiend? Nee.

mugman 30 mei 2021 om 19:24

Sorry hoor, maar Koen rijdt toch al heel lang mega. Zo jammer dat hij zich met zijn kwaliteiten moet schikken voor anderen, althans, dat hij ook deze keuze heeft gemaakt. Als we terug kijken naar enkele jaren geleden, dan kon je toen al zien dat er veel meer in dit mannetje zit. Een zeer bescheiden wielrenner. Zou hem wel eens in de Dauphine willen zien zonder dat ze van te voren hem een stempel ophangen maar dit binnenkamers houden.

Romāns Vainšteins 30 mei 2021 om 19:26

Ik vond hem vroeger beter, hij heeft Bardet op zich mooi buiten de problemen weten te houden in de platte etappes maar dat is nog wat anders dan met je team sprint na sprint winnen in grote rondes. Wat hij in de Dauphine moet zoeken met altijd veel bergen is me al helemaal een raadsel.

Joaquim Agostinho 30 mei 2021 om 19:57

Over wie heb je het nou, Romans…?

Turtlehead 30 mei 2021 om 20:26

@RV: het gaat hier niet over Roche…?

Westfalen 30 mei 2021 om 21:52

Voor Romans was het ook een zware Giro.

peervaneynthoven 30 mei 2021 om 22:24

Vainstains scoort vooral heel goed op het aantal “inzendingen’.

Kelder is de Man 30 mei 2021 om 22:32

Peer daarentegen scoort hoog met opdeman comments.

Stevo1 31 mei 2021 om 09:22

Ik had het gevoel dat Romans door het gebruik van enkel een voornaam het gevat over een andere Koen wilde hebben. Ik verwachtte Koen de Kort, maar wat Bardet er dan te zoeken heeft in het verhaaltje snap ik ook niet.
Dat gecombineerd met de verwijzing naar de dauphine libere gaat helemaal mijn pet te boven.

nickdt 31 mei 2021 om 11:16

Idd, aangezien De Kort al weg was voordat Bardet bij DSM ging rijden.

thorsen 30 mei 2021 om 19:26

Pas de 3e top10 in een grote ronde voor Noorwegen.

ti-raleigh 30 mei 2021 om 19:46

Knudsen? Lauritzen?

Turtlehead 30 mei 2021 om 20:30

Knudsen niet (15e in 1980). Wie wel, weet ik niet…

Verweggistan 30 mei 2021 om 20:46

Carl Frederik Hagen 8e in de Vuelta van 2019

Romerike 30 mei 2021 om 23:12

Dag Erik Pedersen, 10e in de Giro van 1984

josi 30 mei 2021 om 19:42

Foss heeft het knap gedaan. Niet als klassementsman gestart en toch een nipte Top 10-plek eruit gesleept. Hij was eigenlijk erg stabiel deze hele ronde. Bergop niet goed genoeg om de toppers te volgen, maar steeds de schade redelijk binnen de perken weten te houden. Daarnaast natuurlijk een prima tijdrit in de benen. Of hij de stap naar de echte top in het grote rondewerk kan maken, weet ik niet (wellicht wat te zwaar), maar met zijn kwaliteiten zie ik hem de komende jaren wel mooie resultaten boeken in rondjes van een week.
Verder een prima Affini en Bouwman gezien. Met een beetje geluk moet er voor hen toch wel een mooie ritzege in het verschiet liggen in de toekomst.
Bennett bewijst hier dat hij als kopman tekort komt, wat eigenlijk ook niet echt een verrassing is.

Borsje 30 mei 2021 om 19:57

Vandaag 2e van de klassementsmannen. Knap!

Turtlehead 30 mei 2021 om 20:06

Deze jonge gast wordt op zijn 24e met die 9e plek toch maar mooi 5e in het jongerenklassement….
Vroeger ging die trui naar nummer 14 of zo. Er is toch iets vreemds gaande….

Gilberto 30 mei 2021 om 21:29

Voor ons is het wellicht leuk al die jonge gasten die er ineens staan en dringen geblazen, maar op langere termijn weet ik niet wat ik ervan moet vinden. Zullen er een hoop snel opgebrand zijn

Tinus1984 30 mei 2021 om 20:55

Als hij hier als klassements man was gestart en paar kilo lichter dus was had het anders uitgepakt. Dus dit vind ik zeker netjes.

En ja als er klassements mannen niet waren uitgevallen was het anders ja dat klopt. Als Bennett zijn niveau had gehaald had hij foss ook als knecht gereden en dan misschien wel 30e gestaan. Maar dat heb je altijd met het woordje ALS

Westfalen 30 mei 2021 om 21:55

Zeer regelmatig gepresteerd. Die paar kilo lichter is iets waar Foss waarschijnlijk nog stappen in kan maken. Kan zo maar een klassementsrenner worden die mee gaat doen voor het podium.

Al Phila 30 mei 2021 om 21:18

Jum Bo Uw Man

als als als ….

assen 30 mei 2021 om 21:59

Geen kritische noot hier mbt TJV? Ze hebben geen top5 gereden in het AK en geen rit gewonnen, dus ze kunnen onmogelijk ‘tevreden’ zijn. Vooraf hadden ze zeker niet getekend voor deze klasseringen.

Zullen we punten geven aan de renners? Hier de mijne …

Foss 8,5
Affini 8,5
Dekker 5,5
Groenewgen 6
Van Emden 7
Bennett 5
Martens 7
Bouwman 8 (zat niet mee in de ontsnappingen, anders was de score hoger uitgevallen

Mmm, mijn beoordelingen zijn niet slecht, eigenlijk alleen voor Bennett, maar dat is/was de kopman heh.

Wheely 30 mei 2021 om 22:14

Met die cijferlijst zou ik toch wel tevreden zijn hoor. Krijgen ze gemiddeld toch een 7?

Het maffe is trouwens dat die 9e, 11e en 12e plek bij elkaar meer UCI punten waard zijn dan een 5e plek in het AK.

rennerske 30 mei 2021 om 22:19

Foss 8
Affini 8
Dekker ?
Groenewegen 6
Van Emden 7
Bennett 6
Martens 6
Bouwman 8
Genoten van de ploeg? Zeker!!! Cijfer daarvoor: 8+

Murcia 30 mei 2021 om 22:19

Op het TJV-forum heb ik de punten al gegeven en voor de ploeg kom ik uit op een 7-.
Geen ritzege vind ik inderdaad een minpunt voor een ploeg uit de Top 5 World-Tour en George bracht het niet als kopman AK of als rittenkaper. Voor zowel Dylan als David kwam deze Giro te vroeg (om verschillende redenen.) maar daar staan uitstekende prestaties tegenover van Foss, Bouwman en Affini. Jos en Paul waren vanuit hun taak ook dik in orde. Hadden ze een rit gepakt dan was mijn cijfer een 7,5 geweest.

Romāns Vainšteins 31 mei 2021 om 06:43

Foss 7
Affini 7
Dekker 5
Groenewegen 5
Van Emden 6
Bennett 7
Martens 6
Bouwman 7

Bennett heeft misschien geen ak gezet maar zat nadat hij door het ijs gezakt is wel een flink aantal keer mee en heeft nog prima werk geleverd in plaats van afstappen. Mooi teruggeknokt.

@ wheely ter compensatie voor die rare tellingen hebben ze ook ingevoerd dat die punten er voor de lalala lol zijn en geen ene moer uitmaken.

mattje123 31 mei 2021 om 08:33

Bouwman niet mee in de ontsnapping? heb je niet de hele giro gekeken? Hij wint bijna een rit vanuit de ontsnapping, waarbij hij pas in de laatste 400m door Bernal voorbij gereden word…

Romāns Vainšteins 31 mei 2021 om 08:57

De rit die Bouwman op een haar na won vertoont sterke overeenkomsten met Leezer die de regenboogtrui ging pakken. Het was niet in de buurt hoor, zat nog samen met een andere vluchter en de ak mannen gingen er flink overheen.

r525 31 mei 2021 om 09:35

15e op 31 seconden.
Dan winnen wel echt verschrikkelijk veel renners bijna een rit.

S. Morgenstern 31 mei 2021 om 09:41

Mwa, is het echt zo gek om over de sterkste van een vluchtgroep die in de laatste kilometer wordt ingehaald te stellen dat hij bijna een rit wint? Zo'n rit hoeft niet heel anders te lopen om die rit wel te winnen. Volgens mij heeft het voor het onderuithalen van dat 'bijna' geen zin om het te reduceren tot '15e op een halve minuut'

Gilberto 30 mei 2021 om 23:42

Doen jullie ns ff Foss met Vingegaard vergelijke

Jean Dumas 31 mei 2021 om 08:13

Dat moment moet nog komen. Deze Giro was meer een leerschool dan de vorige Vuelta, waarin TJV grotendeels de truiverdedigende ploeg was.

Jungle Man 31 mei 2021 om 01:09

Foss wat mij betreft ook winnaar van de Zubeldia award. Wel knap gedaan.
Wat TJV betreft heb ik eigenlijk slechts leuke dingen gezien van Bouwman en Affini; Van de overige renners nagenoeg niets gezien helaas.

horsm 31 mei 2021 om 09:01

Knap van Foss, zeker gezien de bezetting. Oomen deed het in 20018 als debutant qua uitslag ongeveer even goed, maar deed daarnaast veel knechtenwerk voor Dumoulin.

nickdt 31 mei 2021 om 11:20

Gaat de Zubeldia award niet naar iemand die niet heeft aangevallen. In dat geval is Foss al niet eens meer mogelijk, dus de enige kandidaat is Vlasov.

KimJungPoels 31 mei 2021 om 11:50

Vlasov heeft wel aangevallen.

antilek 31 mei 2021 om 12:35

Ik had liever gezien dat Bouwman op die 9e plaats stond.

xistnc 31 mei 2021 om 12:36

Okee. En nu?

RLM 31 mei 2021 om 12:58

Jammer voor je, daar staat nu eenmaal Foss

antilek 31 mei 2021 om 17:08

Zwaar kat met een dikke U natuurlijk. Oja??? Ja

Merzbow 31 mei 2021 om 23:08

@antilek

Ach, wees al blij dat Bouwman voor de eerste Belg in het eindklassement is geëindigd. Wat op zich aangezien we hier amper een Belg hebben die een viaduct* over kan eigenlijk geen wonder is.

*Sorry vluchtheuvel.

Headlines

Materiaalzone

Populair