Tobias Foss lyrisch over Jumbo-Visma: “In mijn ogen zijn zij de marktleidende ploeg”

maandag 28 januari 2019 om 12:36
Tobias Foss lyrisch over Jumbo-Visma: “In mijn ogen zijn zij de marktleidende ploeg”

foto: Cor Vos

De Noor Tobias Foss heeft bij het voorbije trainingskamp van Jumbo-Visma in Spanje voor het tweede jaar op rij een week meegetraind met de WorldTour-formatie. “Als ik vrij zou mogen kiezen tussen alle teams, kies ik voor Jumbo-Visma”, klinkt hij erg enthousiast over de Nederlandse ploeg tegenover Procycling.no.


Waarom hij dan voor Jumbo-Visma kiest? “In mijn ogen zijn zij de marktleidende ploeg op het moment. Ik heb veel gezien van hoe ze werken, veelal gebaseerd op wetenschap”, is hij lyrisch over de ploeg waar hij stage liep. “Ze timmeren flink aan de weg.”

Voor een jonge renner ziet hij in Jumbo-Visma zelfs de ideale ploeg. “Ze hebben laten zien dat ze renners echt beter kunnen maken. Bovendien hebben ze een sponsorcontract voor minstens vijf jaar waardoor ze meer op de lange termijn kunnen denken”, licht hij dit toe.

Na het voorbije WK in Innsbruck waren er sterke geruchten over een overstap van Foss naar EF Education First, maar dat liep uiteindelijk op niks uit. “Er zijn momenteel wel andere ploegen met interesse, maar er zijn verder geen gesprekken gaande”, benadrukt de Noor dat hij zich nu op Jumbo-Visma focust.

Zijn stageperiode bij Jumbo-Visma was geen publiek geheim. De renner verscheen meermaals op social media van de ploeg als ook op die van Jumbo-Visma-renners. Andreas Leknessund, zijn ploeggenoot bij het Noorse Uno-X, was ook uitgenodigd om mee te gaan op stage met Jumbo-Visma, maar moest afzeggen volgens het Noorse medium.

Dit artikel delen:

20 Reacties

david bartelet 28 januari 2019 om 12:40

Ik denk denk dat ze hem wel een contract aanbieden ze willen sowieso meer renners uit noorwegen denk ik met visma als sponsor

jessevdalen 28 januari 2019 om 12:42

Allebei geen verkeerde renners om erbij te hebben denk ik zo!

kelderfan 28 januari 2019 om 12:51

Mee eens. Alleen nog de vraag wanneer Tobias Foss gaat aansluiten.

tendam 28 januari 2019 om 12:52

Geen publiek geheim… dus het was wel een geheim?

Allardje 28 januari 2019 om 14:16

En flink aan de weg ‘bouwen’ of ‘timmeren’ ?

Turtlehead 28 januari 2019 om 12:59

@tendam: dat niet, maar vrijwel niemand wist het (althans, dat is wat je uit die zinswending kunt opmaken). Dat klopt overigens niet (voordat over-serieuze volgers mij wijzen op de diverse draadjes naar Foss en/in het trainingskamp).

On: wel leuk en open interviewtje, dat heb ik veel liever dan geheimdoenerij van renners en ploegen :)

tendam 28 januari 2019 om 13:05

Ik bedoel meer dat de uitdrukking ‘publiek geheim’ juist betekent dat iedereen het al weet ;)

jvh93 28 januari 2019 om 13:12

Reken er maar op dat Foss en Leknesund komend seizoen bij TJV onder contract staan ;)

Guushovd 28 januari 2019 om 13:33

Sooike, kom er maar in.

Sebas 28 januari 2019 om 19:32

Wie?

Dolledriesoldebroek 28 januari 2019 om 13:49

Die beide jongens moeten ze zeker binnenhalen! Noren hebben automatisch een goede mentaliteit, sluiten qua mentaliteit ook goed op ons aan en leren de taal snel!

Boomie1 28 januari 2019 om 14:01

En kunnen ze ook een beetje fietsen of telt dat niet mee? Jansen voegt iets toe aan de trein van Groenewegen, maar wat kunnen deze heren dan?

Dolledriesoldebroek 28 januari 2019 om 14:08

Hebben beiden tijdritcapaciteiten, waarvan leknessund titels kan overleggen, en een aantal goede klassementen mee behaald heeft. Foss beschikt over net iets meer klimmerscapaciteiten en moet in staat zijn goed voor de dag te komen in klassiekers!

En hetgeen wat ze beiden hebben is vooral de leeftijd, foss 21 en leknessund nog maar 19(!)

tvm 28 januari 2019 om 22:57

@Dolledries van Wijhe uit Kerkdorp, Lekker generaliserend weer. Alsof alle Noren hetzelfde zijn…

assen 28 januari 2019 om 14:11

Lijkt me logisch, gezien de sponsor, dat Noren graag voor de ploeg rijden en dat de ploeg er een centje bij wil doen voor Noorse renners.

vlek 28 januari 2019 om 14:21

Zou hetzelfde gelden voor Duitse renners en hun oordeel over Katusha?

Viktrodriguez 28 januari 2019 om 14:58

Nee, want dat is een Zwitserse vreemdelinglegioen.

kelderfan 28 januari 2019 om 15:08

Ja, nog een paar: Kittel en trein, dat zou wat zijn.

Wielerfan1987 28 januari 2019 om 21:32

Een publiek geheim

Bij mijn weten betekend dat spreekwoord juist dat het alles behalve een geheim is….

Samlambeej 28 januari 2019 om 21:34

Lyrisch? De standaard slijmerij van een jongen die wil tekenen bij een profploeg. Objectief gezien stel het niks voor.