Tim Merlier zet naam op erelijst van Scheldeprijs, Philipsen en Groenewegen geklopt
foto: Cor Vos
woensdag 3 april 2024 om 17:27

Tim Merlier zet naam op erelijst van Scheldeprijs, Philipsen en Groenewegen geklopt

Tim Merlier heeft de 112e editie van de Scheldeprijs op zijn naam geschreven. De Belgische sprinttroef van Soudal Quick-Step bleek na een hectische laatste kilometer over de snelste benen te beschikken. Uittredend winnaar Jasper Philipsen moest dit keer genoegen nemen met plaats twee, Dylan Groenewegen werd derde.

Vandaag stond met de Scheldeprijs 2024 het officieuze wereldkampioenschap voor sprinters op het programma. Bij de mannen konden we ons opmaken voor een sprintclash van het hoogste niveau, gezien de aanwezigheid van titelverdediger en topfavoriet Jasper Philipsen, Tim Merlier, Dylan Groenewegen, Arvid de Kleijn, Sam Welsford, Gerben Thijssen en nog heel wat rappe mannen. Deze rappe mannen konden zich opmaken voor een wedstrijd van meer dan 200 kilometer tussen Terneuzen en Schoten.

De eerste vlucht werd al snel weer ingerekend – foto: Cor Vos

Medefavoriet Thijssen geeft op na val, breuken in peloton
Zonder beklimmingen op het parcours leek alles te wijzen op een sprint, al kon het slechte weer (regen van start tot finish en een zuidwestenwind aan windkracht vijf) vandaag zeker een rol gaan spelen. Vijf renners lieten zich er niet afschrikken en trokken al vroeg in de aanval. Met Liam Slock (Lotto-Dstny), Daniel Arnes (Uno-X Mobility), Mirko Bozzola (Q36.5), Bram Dissel (BEAT Cycling) en Peder Dahl Strand (Tarteletto-Isorex) als vroege vluchters, leken we vertrokken voor de eerste koersuren.

Was dit ook de voorbode voor een saai koersverloop? Nee, want het peloton werd bij het verlaten van de snelweg helaas opgeschrikt door een valpartij van Arne Marit en Gerben Thijssen, de twee rappe mannen bij Intermarché-Wanty. Marit probeerde wel nog zijn weg te vervolgen, maar gaf er niet veel later toch de brui aan. Ook Thijssen bleek te gehavend om verder te koersen. De nummer vijf van vorig jaar – toch een van de favorieten voor de overwinning – moest zelfs worden afgevoerd naar het ziekenhuis.

Een valpartij met flinke gevolgen voor Intermarché-Wanty – foto: Cor Vos

Soudal Quick-Step is attent, BORA-hansgrohe laat zich verrassen
Het peloton brak – mede door deze valpartij – in meerdere stukken. En door de fel blazende wind ging de boel ook nog eens op de kant, waardoor er een eerste waaier overbleef van een vijftigtal renners. In deze eerste waaier waren de mannen van Soudal Quick-Step goed vertegenwoordigd. De Belgische formatie nam de koers dan ook in handen, in dienst van zijn beoogde afmaker Merlier, en liet het tempo niet meer zakken. BORA-hansgrohe – met Welsford – had dan weer de slag gemist en moest in waaier 2 dan ook vol aan de bak.

Het was kortom even alle hens aan dek, maar dit bleef niet duren. Op een gegeven moment viel het toch weer stil na de zeer winderige passage op Zeeuwse bodem. Het gaf de geloste renners de kans om vanuit de achtergrond weer terug te keren. Na deze hergroepering keerde de rust weer terug in het peloton en dit bleek voor vijf renners het sein om een nieuwe aanval te initiëren.

Baptiste Planckaert in de aanval – foto: Cor Vos

Eerste waaiergevaar is geweken, nieuwe vlucht van vijf
Liam Slock was nog maar eens mee en de Belg van Lotto Dstny kreeg dit keer het gezelschap van Baptiste Planckaert (Intermarché-Wanty), Vincent Van Hemelen (Team Flanders-Baloise), Alex Huens (Tour de Tietema-Unibet) en Stijn Appel (BEAT Cycling Club). Deze vijf koplopers kregen wel wat ruimte, maar BORA-hansgrohe en Alpecin-Deceuninck hielden het verschil wel binnen de perken. Een massasprint leek dan ook niet te vermijden.

Slock wilde zich echter niet zomaar neerleggen bij het overwicht van de sprintersploegen en besloot nog eens aan de boom te schudden. De ervaren Planckaert bleek in staat om zijn wagonnetje aan te haken, voor Huens, Appel en Van Hemelen ging het te snel. Zij werden dan ook snel weer ingerekend door het peloton, maar Slock en Planckaert wisten een hergroepering nog wat langer uit te stellen. Bij het ingaan van de laatste ronde, op 17 kilometer van de streep, bedroeg het verschil wel nog amper twintig seconden.

Sterke Slock gaat alleen verder
Opgeven stond echter niet in het woordenboek van de jonge Slock. De 23-jarige coureur besloot dan ook zijn laatste medevluchter, Planckaert, overboord te kieperen en solo te beginnen aan de laatste vijftien kilometer. In het peloton moest een andere Belg, Merlier, intussen van fiets wisselen. Van paniek bij de rappe man was echter geen sprake: de sprinttroef van Soudal Quick-Step kreeg al snel een nieuw exemplaar en kon zo razendsnel weer zijn plaats innemen in het peloton.

De bijzonder sterke Liam Slock maakte indruk – foto: Cor Vos

Met nog acht kilometer te gaan kreeg koploper Slock nog een laatste keer de kasseistrook voor de wielen geschoven, maar de Belg zou deze strook niet meer als eerste afdraaien. De moegestreden renner van Lotto Dstny werd na een dag in de aanval dan eindelijk in de kraag gevat. In de kilometers die daarop volgden, ontstond een hevig gevecht tussen de sprinttreintjes om maar in de beste positie aan de laatste kilometer te beginnen.

Merlier houdt het hoofd koel 
In deze nerveuze slotfase nam Lidl-Trek aanvankelijk de bovenhand in dienst van Edward Theuns, maar de mannen van Alpecin-Deceuninck leken op het juiste moment naar voren te komen. Met de nadruk op leek, want de Belgische ploeg slaagde er namelijk niet om zijn lead out ook daadwerkelijk door te trekken tot de honderden meters. Een chaotische sprint was dan ook het gevolg, maar Merlier wist zich in alle hectiek wel uitstekend te handhaven en kon dan ook zijn eigen sprint rijden.

De renner van Soudal Quick-Step wist met enkele machtige pedaalslagen de concurrentie de loef af te steken. Philipsen kwam vanuit de achtergrond nog wel wat opzetten, maar kwam toch duidelijk tekort om zijn ex-ploegmaat nog te remonteren. Dylan Groenewegen eindigde achter de twee Belgische topsprinters als derde. Cees Bol (4e) en Hugo Hofstetter (5e) vervolledigden de top-5.

RIDE Magazine
25 Reacties
03-04-2024 17:31
Toprenner! Is aan een heel sterk seizoen bezig en kan o zo goed massaspurts lezen
03-04-2024 18:34
Als je hier naar kijkt heb je echt niks te doen.
03-04-2024 17:33
Philipsen weer zoals het hem betaamd aan het kwakken; als er geen ruimte is, creëert hij het wel, ten koste van de veiligheid van zijn collegae.
    03-04-2024 17:37
    Enerzijds heeft hij een punt want hij wou het wiel van zijn lead-out terug & daar heeft hij recht op. Anderzijds deed Merlier het veel hoffelijker, die liet de Bora-man (Van Poppel?) inschuiven tussen hem & Van Lerlerberghe. Al kwam het Merlier natuurlijk niet slecht uit.
    03-04-2024 17:47
    Uiteindelijk is Philipsen niet heel veel beter of slechter dan de meeste collega's om hem heen. Je ziet ze continu duwen, trekken, nog heel laat onderdoor komen bij bochten, gevaarlijk uitzakken, achterom kijken etc.

    Maar linksom of rechtsom blijft de Scheldeprijs een draak van een wedstrijd. Leuk voor de sprinters, maar als kijkspektakel zie je genoeg met de laatste 5 km.
    03-04-2024 17:47
    Dus als de Alpecins zoals steeds op 1,5km van de meet dwars door het peloton naar voor willen schuiven moet iedereen maar laten passeren omdat ze in mekaars wiel zitten? Je moet een renner niet opzettelijk uit het wiel van z'n leadout kwakken maar als je leadout in een gat duikt moet je echt niet verwachten dat ze dat gat ook voor jou openlaten, laat staan dat je dan het recht hebt om het al kwakkend te heroveren.

    Blijft toch een enorm lelijke koers eigenlijk. Ik zou echt niet blij zijn als ik hier zou moeten starten. In Baskenland was het vandaag ook prijs maar hier liggen er toch elk jaar tientallen tegen de grond. In volle voorbereiding zag je ook nog een Arkea in 15e positie tegen de grond gaan, dat hebben ze niet eens laten zien...
    03-04-2024 17:49
    @Steven 'recht op'. Ik denk het niet. Als je in het wiel van je lead-out wilt zitten moet je het maar vasthouden.
    03-04-2024 17:57
    @Steven_E: hij heeft recht op het wiel van zijn lead out? Wat is dat voor flauwekul?
    03-04-2024 18:31
    Zelf vind Philipsen dan weer dat hij geen ‘grote kwakken’ heeft willen uitdelen, en dat hij misschien toch wat agressiever had kunnen zijn…
    04-04-2024 10:18
    @Steven_E. "Daar heeft hij recht op" ?????? Bijzondere opvatting dit.
03-04-2024 17:56
Voorjaar van SQS geslaagd
    03-04-2024 18:01
    Als ik mijn geld had moeten zetten op een QS zege in 1 kasseiklassieker, dan was het deze geweest met Merlier. Voor de rest komen ze niet in de buurt, Remco en Tim moeten de QS eer hoog houden dit jaar.
    03-04-2024 18:11
    Dit kunnen we toch geen kasseiklassieker noemen.
    03-04-2024 18:13
    Past voor mij in het rijtje Brugge-De Panne of weet ik hoe die koers momenteel heet. En is grotendeels met hetzelfde peloton als de andere voorjaarsklassiekers.

    Maar als jij het anders wil noemen (voorjaarsklassieker, sprintklassieker of verzin het), ook helemaal prima
03-04-2024 17:51
Bij dit soort koersen vind ik de uitslag niet interessant. Als het aantal geblesseerde renners na afloop nul is wil ik spreek van een aardige koers
    03-04-2024 19:48
    Deze koers lijkt op een gewone Kermiskoers maar dan wat langer .
03-04-2024 18:04
Merlier is toch wel de snelste in de vlakke koersen van max 200 km. Bewisjt hij telkens opnieuw.
    03-04-2024 18:36
    Dit was een koers van 205.3 km.
03-04-2024 19:09
Waar blijft Wouter om te zeggen dat hij mee moet naar de Tour...?
    03-04-2024 19:24
    Wijsgeer bedoel je.
    03-04-2024 20:29
    @john ah ok. Heeft die voor de 47ste keer een nieuw account genomen? Ik begin zo stilletjes aan niks dan medelijden met die arme man te voelen.
    04-04-2024 00:41
    Ik snap wat je zegt Velosol.
    Aan de andere kant heb jij deze naam ook nog niet zo heel lang, dus hoe kan het dan dat jij weet dat hij al voor de 47e keer van account is gewisseld?
03-04-2024 21:15
Heeft nu niemand die valpartij op iets van 500 meter voor de streep gezien? Wie ging daar onderuit, tegen de nadar aan?
    03-04-2024 22:29
    Ik dacht dat het iemand was van Uno-X, maar Cochise had het hierboven over een Arkea. In ieder geval geen flauw idee wie er nog allemaal mee viel maar het moet een hele hoop renners zijn geweest. Denk dat de meesten vlug overschakelden naar Eurosport voorde rit in het Baskenland niet te missen.
03-04-2024 23:28
Wat een verschrikkelijke koers.Zijn er nog mensen die hun vrije tijd daaraan opofferen? Ze starten tegelijk en komen,na wat schermutselingen,tegelijk aan. Al jaren. Zo voorspelbaar. Tenzij er gevallen wordt.

Reacties zijn gesloten.