Tim Declercq over het doorrijden van DQT na val: “Wij weten ook niet alles”

Tim Declercq over het doorrijden van DQT na val: “Wij weten ook niet alles”

© Cor Vos

zaterdag 26 juni 2021 om 18:06

Tim Declercq had zoals gewoontegetrouw een belangrijk aandeel in het controleren van de vroege vlucht. Daarna was het zijn taak om samen met Morkov kopman Alaphilippe voorin te houden. Over het doorrijden van Deceuninck-Quick-Step na de massale valpartij, vertelde Declercq dat het lang duurde voor ze wisten wat er gebeurd was.

“Die eerste val? Ik wist in eerste instantie niet dat er gevallen was”, vertelt Tim Declercq over de massale tuimelperte op 45 kilometer van de finish. “Je moet weten dat de communicatie in de oortjes niet altijd optimaal is, door het gekraak in de oortjes. We realiseerden het ons pas toen we merkten dat Julian (Alaphilippe, red) er niet meer bij was. Pas dan hebben we gas teruggenomen.”

“Dat er daardoor wat wrevel in het peloton ontstond? Pas toen we via de koersradio opvingen dat iedereen terug was, zijn we weer beginnen rijden”, gaat Declercq voort. “We waren overigens ook al hard aan het rijden vóór de val. Uiteindelijk hebben we toch gewacht en reden de volgwagens tussen het peloton en de mannen (onder wie Van Aert, red) die nog achterop kwamen. Zo kon iedereen terugkomen. Maar nog eens, wij beschikken niet altijd over alle informatie. Wij zien niet wat jullie op tv zien.”

Groot scherm
Over de prestatie van de ploeg was Declercq lovend. “We hebben een schitterende koers gereden. Samen met Morkov heb ik geprobeerd Julian zoveel mogelijk voorin te houden. Dat kost best veel krachten, al zie je dat niet altijd. De slotkilometers heb ik beleefd via de oortjes. Dat is soms nog spannender dan in ’t echt. Ik wist dat Julian een gat had geslagen, maar dan weet je niet of hij het gaat houden.”

“Pas toen we op het groot scherm aan de finish het beeld van Alaphilippe met de handen in de lucht zagen, wisten we dat hij gewonnen had. We zijn naar hier gekomen met de idee om er vanaf dag één te staan. Dat dat ook gelukt is, bezorgt ons uiteraard een geweldig gevoel.”

Dit artikel delen:

68 Reacties

Turtlehead 26 juni 2021 om 18:09

Dommekracht.

Dintergold 26 juni 2021 om 18:37

Maar mega belangrijk

Glorious 26 juni 2021 om 18:09

Leugens, typisch een ploeg van Lefevere

dit is mijn achterwiel 26 juni 2021 om 18:24

Precies

Dion 26 juni 2021 om 18:28

Eens. 78910

Soit 26 juni 2021 om 18:16

Het gebeurde nagenoeg rechts van ze. Maar ja, ze vielen ook zo stil….

Rawolf 26 juni 2021 om 18:17

Eerst zitten er 180 man in je wiel en daarna 20, valt niet op hoor.

Savojor 26 juni 2021 om 18:17

Dus het halve peloton gaat vlak naast je onderuit, en hij wil ons doen laten geloven dat hij dat niet zag en hoorde…? Wat een belachelijk gelul zeg. Wees dan op zijn minst en vent en zeg eerlijk dat je gewoon concurrenten op achterstand wou rijden.

Maar goed, het blijft natuurlijk een hele enge, nare ploeg.

DrJ 26 juni 2021 om 19:03

Eigenlijk jammer dat Flipje er rijdt, want dat vind ik altijd wel een leuke sympathieke, ietwat nerveuze renner

Tinus1984 26 juni 2021 om 18:19

De communicatie onderweg is slecht. Maar de finale kan je wel volgen via je oortjes. Uuhm praat je hier jezelf niet voorbij??

Michelangelo 26 juni 2021 om 18:19

Ik geloof er eerlijk gezegd niet heel veel van. Zeker ook omdat het niet de eerste keer is dat DQS zoiets doet, en ook niet de tweede of de derde keer. Bovendien gebeurde de valpartij helemaal voorin het peloton, dat moet iedereen gezien hebben als je het mij vraagt.

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Wat mij betreft jammer dat ze uiteindelijk ook nog gewoon met de hoofdprijs naar huis gaan…

Romāns Vainšteins 26 juni 2021 om 18:21

hahahahahaha

Aerosolo 26 juni 2021 om 18:32

Doorgesnoven na finalebidon. :D

Romāns Vainšteins 26 juni 2021 om 18:20

Tijdens de tour komt altijd het meest gepikeerde in de volger boven. Was het Jumbo geweest of Alpecin met MvdP hadden ‘we’ op de banken gestaan, en terecht gewoon doorrijden.

dit is mijn achterwiel 26 juni 2021 om 18:26

Nee hoor. Bovendien is er een reden waarom sommige volgers geen liefde voor dqs voelen. Overigens is dat een standaard-reactie van dqs-aanhangers aan het worden. Het op de man spelen

Michelangelo 26 juni 2021 om 18:28

Zou je denken? Ik hoor in ieder geval als vingerwijzende braafzak niet tot die groep die goedkeuring af laat hangen van het kleur shirt.

Als op dat moment in de koers het halve peloton tegen de vlakte gaat, dan is dat niet het moment om vol gas te geven. Niet in een blauw shirt, niet in een geelzwart shirt, en ook niet als je paars-met-geel draagt.

Bij de tweede valpartij is het een ander verhaal. Dat was in volle finale, daar was het echt al volop koers. En daar zul je mij ook zeker niet over horen.

Gilberto 26 juni 2021 om 18:41

Denk nie dat je in zulke gevalle als deze, massale val door een toeschouwer, veel Nederlanders, Mathieu- of Jumbo-fans zal vinde die de hypocrisie zoude hebbe waar jij ze van beschuldigt. Grow up…

harryjohan71 26 juni 2021 om 19:00

@RV Ik kan nog begrip opbrengen dat ze doorrijden, maar dat ze niet de waarheid spreken heb ik echt geen begrip voor. Alaphilippe ontbrak, dat is de reden dat ze uiteindelijk inhielden. Alleen daar kwamen ze wat laat achter.

Marco 26 juni 2021 om 22:37

Het is toch super grappig dat er altijd een selectieve klager bij zit die zelf de deur dicht doet.

harryjohan71
Alaphilippe ontbrak, dat is de reden dat ze uiteindelijk inhielden. Alleen daar kwamen ze wat laat achter.

Dus als je voor de wedstrijd aan DQS vraagt wie er voor hun moet gaan winnen is dat Alaphilippe.. die is er niet bij en ze rijden door… maar volgens alle Jumbo zuurpruimen hier wisten ze precies wat er gaande was…

Zou een stuk normaler zijn wanneer de organisatie het bepaald en niemand anders.. Wie bepaald of de finale in volle gang is?? wie bepaald of er zo veel renners liggen dat het normaal is om in te houden?? Wie bepaald of dan de renner die op kop ligt ook moet inhouden???

Kijk voor Michelangelo is het simpel.. die zegt gewoon bij de eerste val liggen mijn Jumbo renners op de grond dus nu moet je inhouden… bij de tweede val lag er van mijn vriendjes niet 1 bij dus dan mag je doorrijden.. en als je je kopman vergeten bent en doorrijdt dan ben je een leugenaar

harryjohan71 26 juni 2021 om 22:46

@Marco DQS ziet een valpartij aan de linkerkant van de weg. 2e man van DQS geeft teken gas te geven, omdat hij ziet dat concurrenten van Alaphilippe gevallen zijn. Pas later krijgen ze door dat Alaphilippe ook niet mee is. Dit komt een renner van DQS zeggen en ze stoppen met rijden. Dit hadden ze pas na de versnelling door, want je zag DQS renners alleen naar rechts kijken en niet naar achteren. Bekijk de beelden maar.

Marco 26 juni 2021 om 22:50

@harryjohan71 vaak genoeg vallen er bij zo een val een stuk of 10 renners en is er een stuk van de weg geblokkeerd.. geen 50 renners die de hele weg afsluiten.. Je kunt dit niet aan ploegen overlaten.. nogmaals, wat ga je doen als er een kopgroep is van 15 man… late winnen?

Michelangelo 26 juni 2021 om 22:50

Marco,
Zoals ik elders ook schreef: kleur van het shirtje maakt me niet uit. Maar blijkbaar heb je last van blauwe schellen op je ogen.

En als het is zoals je zegt, dan is het niet alleen onsportief maar ook nog eens dom van blauw. Eerst de gaskraan opendraaien als er 120 man tegen de vlakte gaan. Om er dan achter te komen dat je eigen kopman erbij ligt.
Het is gewoon een compleet onsportief lulverhaal van DeClercq. Ze wisten donders goed dat het halve peloton op z'n muil lag, ze wisten enkel niet dat hun eigen chouchou erbij lag.

Onsympathieke ploeg. Jammer dat hun koersgedrag op deze manier is beloond dus.

Edit: en vwb jouw opmerking over 15 man die in een kopgroep zouden zitten. Er reed 1 man voorop, op 70 km van de streep. Dus dat is "wat als". Als er 15 man op kop zouden zitten, dan zou er al constant gewoon hard gekoerst zijn, en dan had ik ook wat minder moeite met doorrijden. Maar het gas opendraaien op zo'n moment is gewoon laag en onsportief.

Marco 26 juni 2021 om 22:55

@Michelangelo Dat probleem heb ik met Jumbo, vorig jaar Pogacar heeft materiaalpech.. snel een waaier trekken en gas geven… ook lekker sportief…

Maa mss heb jij gele schellen in je ogen… ik heb niks met blauw

harryjohan71 26 juni 2021 om 23:17

@Marco Waarom kan Declercq niet gewoon eerlijk zijn, ipv een ongeloofwaardig verhaal op te hangen? Het is trouwens een groot verschil of het om pech van een individu gaat als er waaiers zijn dan wel een valpartij in een peloton die en bloc omhoog gaat. Hoe kun je dit met elkaar vergelijken.

lescargot 26 juni 2021 om 18:24

Op de beelden is te zien dat 2 van de 3 DQS-renners de val meekrijgen, erover liegen is niet zo chique.

harryjohan71 26 juni 2021 om 18:55

de 2e DQS renner maakt zelfs de beweging rijen met zijn arm! Duidelijk zichtbaar. Alleen Declerq kijkt niet om. De overige DQS renners hebben het allemaal gezien.

Davide Lappartiente 26 juni 2021 om 18:25

Vanaf dat ze zagen dat Alaphillipe erbij zat, reden ze door. Simpel!

harryjohan71 26 juni 2021 om 18:56

Volledig juist, het was alleen eigen belang dat ze neutraliseren.

Rutgerj81 26 juni 2021 om 18:27

Om te kotsen deze ploeg. Altijd alles en iedereen de maat nemen als er iets ogenschijnlijk onsportiefs gebeurd. Nu wel zelf volle bak doorrijden en het zogenaamd niet weten. Had meer verwacht van deze voorbeeldige ploeg.

Michelangelo 26 juni 2021 om 19:04

In een ander draadje (geloof sponsoring door Specialized) vroeg iemand wat nou het probleem is met DQS, waarom sommige mensen deze ploeg niet zo goed pruimen.

Nou, om dit soort dingen dus. Andere ploegen de maat willen nemen over unfair en gevaarlijk koersen, maar zelf de meest unfaire en gevaarlijke ploeg van het peloton zijn.

Wolfpack is voor mij een enge sekte. Met een aantal volgelingen en adepten die er zo ver in zitten dat ze tegen elkaar zeggen dat ze het geweldig vinden, maar het grotere plaatje niet meer overzien. En veel mensen die er gelukkig wel nog met wat afstand naar kunnen kijken. En dan wel kunnen overzien hoe naar deze ploeg is, van de allergrootste baas tot aan de werkmier toe blijkbaar.
En wil je uit de sekte stappen (denk aan Bennett of Almeida) dan kun je erop rekenen dat de sekteleden het je op zijn zachtst gezegd niet in dank afnemen.

dit is mijn achterwiel 26 juni 2021 om 19:18

Veel onderstreep ik michelangelo. Maar ik merk niet dat de ‘sekteleden’ afgezworenen negatief bejegenen. Heb je daar voorbeelden van?

Jacco van Stierop 26 juni 2021 om 19:34

In vergelijking met andere ploegen wordt er bij DCQ helemaal niet verbitterd van elkaar afscheid genomen als een renner de ploeg verlaat.

Beer 27 juni 2021 om 08:03

Prachtige overwinning van Alaphilippe. Het doet weer pijn bij de DQS-haters blijkbaar:-)

Lalsacien 27 juni 2021 om 08:30

@Beer het is Alaphilippe…

Beer 27 juni 2021 om 08:37

Dat staat er toch Lals? Tsss…

bartp25 26 juni 2021 om 18:27

Ik vind het toevallig dat altijd de communicatie niet werkt na een val partij bij de ploeg die doorrijdt. Zeer toevallig.

Aerosolo 26 juni 2021 om 18:31

Belachelijk gelul. Ik herinner me nog hoe boos ze op movistar waren, toen naast Roglic oa Knox op achterstand kwam. Eind Vuelta, ik geloof van 2019. Wat waren ze hoeders van fair play.
Als Alaphilippe er meteen bij had gezeten, hadden ze misschien gewoon tot de finish doorgeknald. En Wuyts probeerde ons nog te laten geloven dat DQS nog het peloton tot rust bracht.

Dion 26 juni 2021 om 18:34

Die leugen stond ook op wielerflits.

Casar 26 juni 2021 om 18:34

Ongeloofwaardig

Franco Ballerini 26 juni 2021 om 18:37

In principe vind ik dat je niet hoeft te wachten als een concurrent valt, maar wel als de valpartij wordt veroorzaakt door een idiote toeschouwer of geraakt wordt door een als een dwaas rijdende auto van een ploegleider.

Gilberto 26 juni 2021 om 18:39

Je bent echt heel zielig als je durf te bewere dat je het nie sneller doorhad, die denkt echt dat we achterlijk zijn zeker

La Bicicleta 27 juni 2021 om 00:29

Beste Gilberto,(veel) infinitieven eindigen wel degelijk op -en. Het niet of zacht uitspreken van de laatste -n is niet meer dan een spreekstijl die de vlotheid van spreken bevordert. Ze hoort er dus bij.

Polleke 26 juni 2021 om 18:39

Het is wel koers mensen, geen ponykamp…

appiett 26 juni 2021 om 19:03

Precies, dus als hij zegt:

“Donder maar op, wij rijden gewoon door en willen winnen, moet je maar vooraan rijden.”

Tja dan zou ik zeggen niet sportief, maar ok het is topsport en het is een keuze.

Maar zeggen dat je het niet weet…
Dat is gewoon laf/liegen

TheBigShow 26 juni 2021 om 18:40

Haha wat een team is het ook he. Zowel in koers als buiten koers _______.

harryjohan71 26 juni 2021 om 18:57

1 ding weet je zeker. De waarheid vertellen ze niet net zoals Lefevere.

Rufusvb 26 juni 2021 om 19:01

Het had heb gesierd als hij gewoon had gezegd dat ze gewoon voor eigen succes rijden en dat hem de rest geen enkele sikkepit interesseert. Dan is hij tenminste eerlijk en zo denkt 90% van het peloton er ook over. Nu praat hij onzin en zet hij zichzelf en zijn ploeg alleen maar voor schut.

Henk van Bouw 26 juni 2021 om 19:06

Pinokkio award, Ja joh ook nog even lekker liegen. Man man man wat een zielige ploeg is het ook.
Dat handgebaar van die dqt renner als reactie op de valpartij is ook misselijkmakend

luyfred 26 juni 2021 om 19:07

Dat je doorrijdt in pakweg een ronde van Vlaanderen. Ok. Om 17uur is de koers gedaan en gaat iedereen naar huis. Nu, in de tour is het nog 3 weken en weet je nooit wat er nog kan gebeuren. Toch even nadenken vooraleer je iets gaat doen.,

FFD 26 juni 2021 om 19:15

Hahaha meneer wist niet dat er was gevallen? Hou toch op joh. Het lijkt me al zeer sterk dat ie het niet zag gebeuren of op zn minst hoorde gebeuren. Maar waar dacht ie dan dat die andere 150 ineens waren gebleven?

Merlinappa 26 juni 2021 om 19:24

Toegegeven die oortjes zijn echt ruk qua geluidskwaliteit. Blijft me verbazen dat die dingen zo slecht zijn terwijl elke goedkope smartphone van €50 euro betere kwaliteit geluid over oortjes aflevert, ook in telefoongesprekken.

FritsvanHoefelen 26 juni 2021 om 19:35

Die oortjes dempen het omgevingsgeluid dan weer wel heel goed.

Muldriaen 26 juni 2021 om 19:39

Gewoon een vraag uit interesse (en compleet off topic). Is zo’n oortje niet ontzettend irritant en mogelijk ook niet schadelijk? Met alle omgevingsgeluiden zal het volume best hoog moeten. Dat is al niet fijn als er dan plots iemand hard in je oor begint te tetteren, maar ook klachten als tinnitus kunnen daaruit voortkomen. Je hoort/leest er eigenlijk nooit iets over, maar bijvoorbeeld bij motoragenten schijnt het best een veel voorkomende klacht te zijn.

debarreman 26 juni 2021 om 19:40

Tim kan een ding heel goed. En dat is niet remmen en ook niet tijdrijden.

Dikke vrouw 26 juni 2021 om 19:42

Op de kop rijden?

VTI 26 juni 2021 om 19:56

De moraal is er misschien hoog, maar moreel kunnen ze niet dieper zinken. Wat een zieltogende nietsontziende boel daar. Hoop dat het hele peloton vanaf nu tegen deze foul players rijdt.

Headlines

Materiaalzone

Populair