Tiller wint Dwars door het Hageland voor de tweede keer, lekke band nekt Van der Poel
foto: Cor Vos
zaterdag 10 juni 2023 om 17:21

Tiller wint Dwars door het Hageland voor de tweede keer, lekke band nekt Van der Poel

Rasmus Tiller heeft voor de tweede keer in zijn carrière Dwars door het Hageland gewonnen. Op de Citadel van Diest was de Noor van Uno-X, die in 2021 ook al de beste was op deze helling, te sterk voor Stan Van Tricht en Florian Vermeersch. Mathieu van der Poel zat in de beslissende kopgroep, maar reed op twintig kilometer van het einde lek.

De nieuwe najaars-editie van RIDE is nu verkrijgbaar! In ons najaarsnummer kijken we vooruit naar de periode waarin ploeteren door regen & modder centraal staan. Met o.a. een uitgebreide reportage met gravelaar Niki Terpstra. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting! 

Dwars door het Hageland stond dit jaar vooral in het teken van de terugkeer van Mathieu van der Poel, die sinds zijn overwinning in Parijs-Roubaix niet meer in actie kwam. MVDP was bij zijn het rentree ook meteen de absolute topfavoriet. Het parcours van 181 kilometer, waarvan 41 kilometer onverhard of over kasseien, was namelijk spek naar zijn bek. Zou hij zijn zege uit 2017 kunnen herhalen?

In het eerste deel van de wedstrijd waren er veel demarrages. Er ontstonden ook wat kopgroepjes, maar vooral door de troepen van Alpecin-Deceuninck kreeg niemand echt de ruimte. Met nog tachtig kilometer te gaan, toen Meindert Weulink (ABLOC CT), Jasper Haest (VolkerWessels) en James Fouché (Bolton Equities Black Spoke) na een aanval weer ingerekend werden, was alles weer bij elkaar. De finale kon beginnen.

Vroege aanval Van der Poel
Zo dacht Mathieu van der Poel ook over. Nadat zijn ploeg stevig doortrok, ging hij met nog 75 kilometer te gaan – op een gravelstrook – in de aanval. De kopman van Alpecin-Deceunicnk sloeg meteen een gaatje, maar ging in een bocht bijna onderuit, waarna zijn ketting even haperde. Niettemin had hij nog steeds een voorsprong en dus besloot hij door te zetten. Eenmaal van de strook af, had hij zo’n vijftien seconden voorsprong op de achtervolgende groep van zo’n 35 renners.

foto: Cor Vos

Van der Poel bleef nog eventjes doorrijden, maar besloot na tien kilometer dan toch om wat in te houden. Hij zakte terug tot bij de achtervolgers. Daar was het even onrustig, totdat Uno-X besloot te controleren. Zij wilden de achterblijvers duidelijk niet terug laten keren, maar ze hadden ook aanvalsplannen: Søren Wærenskjold trok samen met Frederik Frison ten strijde. Het duo reed een tijdje voor de meute uit, maar het tempo lag te hoog om echt weg te komen.

Lampaert trekt door, Van der Poel rijdt lek
Casper Pedersen (Soudal Quick-Step) kreeg als eenling wel wat ruimte. Wat heet, hij kon bijna een minuut uitlopen. Met nog 35 kilometer te gaan, sloeg het noodlot echter toe voor de Deen: kramp. Hij kon de pedalen nauwelijks nog rondkrijgen en zag zijn voorsprong als sneeuw voor de zon verdwijnen. We kregen zo weer een compleet peloton. Bij het ingaan van de laatste ronde, op de Citadel van Diest, deed Yves Lampaert echter een stevige inspanning en dat leidde tot een nieuwe kopgroep.

Naast Lampaert zelf, waren de herstelde Casper Pedersen, Stan Van Tricht (Soudal Quick-Step), Søren Wærenskjold, Rasmus Tiller (Uno-X), Loïc Vliegen (Intermarché-Circus-Wanty), Simon Clarke (Israel-Premier Tech), Florian Vermeersch (Lotto Dstny) én Mathieu van der Poel present.  Die laatste reed met nog twintig kilometer te gaan echter lek. Hij kreeg een nieuw achterwiel van de neutrale motor, maar moest lijdzaam toezien hoe de achtervolgende groep hem voorbijreed. Het leek een onmogelijke missie om nog terug te keren aan het front.

Van der Poel probeert nog terug te keren
Van der Poel kwam met nog elf kilometer te rijden wel bij de tweede groep, die op dat moment 24 seconden van de kopgroep zat. Alpecin-Deceuninck voerde het pelotonnetje van zo’n twintig renners aan. Op de laatste strook leek Van der Poel er alleen voor te staan, maar Timo Kielich kon na al veel werk te hebben verricht toch nog een keer terugkeren. Hij gaf alles om Van der Poel terug vooraan te brengen.

Ondertussen viel de kopgroep uiteen. Stan Van Tricht viel aan op een klein klimmetje en alleen Vermeersch en Tiller konden volgen. De samenwerking was echter niet al te best bij het drietal. Clarke, Vliegen en Lampaert kwamen zo toch weer bijna aansluiten voor de slotkilometer. Van der Poel had net daarvoor een poging gedaan om de oversteek te maken, maar daar slaagde hij niet meer in.

Tiller is de sterkste
Het zou tussen Tiller, Van Tricht en Vermeersch gaan op de Citadel van Diest, want de drie achtervolgers wisten net niet meer terug te keren. In de sprint bergop bleek Tiller over de beste benen te beschikken. Hij schreef Dwars door het Hageland zo voor de tweede keer op zijn naam, nadat hij in 2021 ook al de beste was in de gravelkoers. Van Tricht werd tweede, Florian Vermeersch derde.

 
23 Reacties
Sorteer op:
10 juni 2023 17:26
Ik ben normaal niet de persoon om te zeuren over stayeren en dergelijke, en op de koop toe nog eens fan van Matje ook, maar we moeten eerlijk zijn. Als we bij andere renners die recent nog door een motor of volgwagen geholpen werden, zaten te klagen en zeggen hoe oneerlijk het wel niet is en wat voor voordeel het oplevert, moeten we nu bij Mathieu ook gewoon eerlijk zeggen dat het niet eerlijk was. Vond het heel jammer van zijn lekke band en ben ervan overtuigd dat hij anders met verve was gewonnen, maar hij reed in zo’n 5 km een gat van 1 minuut (!) dicht op een peloton door op een halve meter van zijn volgwagen te fietsen (naar verluidt ging het op een strook vals plat maar liefst 60 km/u). Vind het gewoonlijk niet zo erg als een renner die pech heeft gehad door de volgwagens wat uit de wind gezet wordt en daardoor wat energie kan sparen, maar dit was wel wat meer dan gewoon wat energie sparen. We moeten nu wel zo eerlijk zijn dat dit misschien wel even erg was als Leo van Vliet die Pogacar hielp in de Amstel Gold Race. Is bovendien ook gewoon niet slim om op nog geen meter van een auto te rijden aan zo'n rotvaart, één kuiltje of een windstoot en hij kan misschien wel een streep trekken door zijn doelen deze zomer ... Verder een heel mooie koers gezien met een verdiende winnaar in Tiller, hoewel ik het Matje ook had gegund
    10 juni 2023 17:28
    Dit stuitend gebrek aan blinde Mathieu-adoratie gaat voor een minnetjes-bukkake zorgen.
    10 juni 2023 17:29
    Eens. Dat moet idd niet kunnen. De wedstrijdorganisatie zal alvast niet optreden (met dezelfde redenen als van Vliet steeds renners helpt, of in ieder geval die geruchten gaan).
    10 juni 2023 17:31
    Natuurlijk niet. Kijk eens wat vaker wielrennen. Na pech terug op gang gebracht worden hoort er net zo bij als de pech zelf. Geen wielerliefhebber die daar ooit iets negatiefs over zegt. Van Vliet was natuurlijk een heel ander verhaal. Verdiep je er eens in voordat je onzin uitkraamt.
    10 juni 2023 17:34
    @Mad terugkomen in een volledig peloton is nog iets heel anders dan in volle finale naar groepje 2 worden teruggereden. Misschien zelf even een toontje lager zingen.
    10 juni 2023 17:45
    Peloton? Groepje van 2 man? Geen idee waar je het over hebt, maar Pogacar werd aangehaald door thebrickwall. Die legde het man tegen man af tegen Healy, totdat de koersdirecteur zich er hoogstpersoonlijk mee ging bemoeien. "We moeten nu wel zo eerlijk zijn" dat dit misschien toch helemaal niet met elkaar te vergelijken is, maar dat meneer misschien gewoon even lekker wil trollen ;-)
    10 juni 2023 17:46
    Ik heb de strekking niet helemaal gelezen, maar wel een flink epistel om op zo'n zonnige zaterdagmiddag te schrijven..
    10 juni 2023 17:49
    Misschien moeten we gewoon zo eerlijk zijn om die ouwe koeien lekker in de sloot te laten liggen. Maar blijkbaar zit het erg diep...
    10 juni 2023 17:52
    @Mad volgens mij wil meneer helemaal niet trollen. Helemaal met jou eens dat deze situatie niet te vergelijken is met pogi in de gold race. Misschien wel met MvdP in de Gold Race, al zijn daar geen beelden van en zijn het slechts geruchten dat Mathieu toen achter Leo veel terrein heeft kunnen goed maken. In het geval van vandaag: bij dit soort wedstrijden horen lekken banden en pech. Als je dan op 20km lek rijdt en je wordt door je volgwagen een stuk teruggereden en stayeren achter de autos wordt niet bestraft, dan is dat toch op zijn minst voer voor discussie? Wat mij betreft kan dit niet en is dit koersvervalsing (begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot fan van MvdP!). Ik probeerde in mijn vorige post de vergelijking te maken met situaties waarbij nog een volledig peloton bij elkaar is en renners met wat hulp terugkomen in dat peloton. Dat gebeurt inderdaad voortdurend in het wielrennen, maar dat vind ik dan weer een volledig andere situatie dan wat vandaag gebeurde…
    10 juni 2023 17:54
    Wat in beeld was was overduidelijk, wil dan ook wel gelijk toevoegen dat bij Casper Pedersen 3 plakbidonnen achter elkaar kreeg die de snelheid volgens mij ook met 20kmh verhoogde. Die vond ik zelf ook vrij diskwalificatie-waardig. Pech of kramp moet geen excuus zijn voor motorische hulp.
    10 juni 2023 18:06
    In ben een voorstander van meer diskwalificaties tijdens en na de race voor dit* soort gevallen. Slechts één op de duizend is een Eekhofje. Als ze iemand van de ca. tiende plaats schappen, dan maakt het voor de race en de uitslag geen zak uit maar pak je de ploegen wel op hun UCI punten. Iedere wedstrijd 5 of 6 figuren voor een kleine infractie DQ en dan leren ze het nog nooit af, maar je geeft in ieder geval het idee dat je een faire race wilt. Pech is immers pech. Had je maar een betere fiets of banden moeten kopen / beter moeten sturen / niet achter vallende henkie of over die spijker moeten rijden. Hoort er allemaal gewoon bij. Of dat hier van toepassing is geen idee*, niet goed gezien, maar de jury kan het wel goed zien. Dus als zij nou eens hun werk gaan doen...
    10 juni 2023 18:07
    Sean Kelly >>> Naar groepje 2 worden teruggereden terwijl je in groep 1 zat voor je pech. Dat klinkt niet als iets heel oneerlijks toch? Prima als daar een oogje voor dicht wordt geknepen. Ook bij anderen.
    10 juni 2023 18:09
    Ik vind het jammer dat pech tegenwoordig vaak een belangrijkere rol speelt in het koersverloop dan tactiek en kunde. Het zou mooi zijn als er een soort pech protocol ingesteld zou kunnen worden. Waardoor iedereen met pech op een veilige manier (achter een speciale motor?) teruggebracht kan worden tot achterin de oorspronkelijke groep. Misschien dan maar tot X kilometer tot de finish? En misschien kunnen extreme wedstrijden zoals Parijs Roubaix afwijkende regels hanteren?
Waar is Soudal Quickstep allemaal mee bezig joh? Uno-X in de breedte erg sterk met een mooie winnaar. Weening verzetje de citadel op.
    10 juni 2023 17:33
    Ik ben vooral blij dat Quickstep niet wint. Wat een vreemde tactiek was dit zeg. Eerst je knechten vol laten sleuren dan je knecht op het belangrijke punt weg laten rijden en je kopman erachter hebben. Vervolgens beiden niet overnemen en 2x niks.
10 juni 2023 17:29
Van Tricht niet slim gereden, moet gewoon overpakken of demarreren want Lampaert gaat het in een sprint van zes echt niet afmaken. Sterkste man van de drie vooraan weet het mooi af te maken.
    10 juni 2023 17:35
    Wegrijden gaat nooit lukken als je zo laf koerst. No way dat ze hem laten rijden. Met name vreemd dat de kopman hier niet mee was maar de knecht.
    10 juni 2023 17:43
    @RefleX Als de kopman niet sterk genoeg is, is 't niet meteen vreemd dat hij niet mee zit. Jij doet alsof het een tactiek was.
    10 juni 2023 17:44
    want jij weet wat Lampaert gezegd heeft onderweg? wat als hij gevraagd heeft aan Van Tricht om door te trekken, maar had hij zichzelf overschat en kon hij zelf niet volgen? En wat als Van Tricht dan wel had meegewerkt, dan had hij wel gewonnen? En wegrijden van Tiller en Vermeersch, dat laten ze toch niet gebeuren?
    10 juni 2023 18:05
    Als de kopman niet sterk genoeg was is het deels re vreemder dat de anderen zich leegrijden voor hem.
    10 juni 2023 18:32
    Misschien voelde de kopman zich goed tot hij alsnog bevangen werd door de hitte. Niet elke nederlaag van Soudal-Quickstep moet een tactische flater of het summum van lafheid zijn. Soms zit het gewoon tegen.
10 juni 2023 18:39
Door al dat geklungel moest matje tot 3x van fiets wisselen, zei de commentator.
10 juni 2023 22:46
Een minuut dichtrijden achter de volgwagen. Moet een wereldrecord zijn

Reacties zijn gesloten.