Tijdrithouding tijdens wegkoers mag ook niet meer
De UCI heeft de nieuwe regels die gelden vanaf 1 april 2021 doorgevoerd op haar website. Het innemen van ‘gevaarlijke’ posities in wedstrijden wordt onder een extra vergrootglas gelegd. Het dalen op de bovenbuis (de zogeheten super tuck) wordt verboden, maar nu blijkt dat ook de tijdrithouding tijdens een rit-in-lijn niet meer mag.
“Renners moeten de standaardpositie op de fiets in acht nemen. Het zitten op de bovenbuis van de fiets is verboden. Daarnaast is het verboden om de onderarmen te gebruiken als steunpunt op het stuur, met uitzondering van tijdritten”, zo luidt de nieuwe regel in de boeken van de UCI.
In WorldTour-wedstrijden kan dit bestraft worden met een boete van 1.000 Zwitserse Frank, 25 strafpunten op de UCI-ranking en een diskwalificatie of deklassering. In wedstrijden van lager niveau zijn de geldboete en de strafpunten wat lager.
Zwaardere straf op foutief weggooien van afval
Ook op het weggooien van afval buiten de daarvoor bestemde zones wordt strenger gehandhaafd. Hier staat vanaf 1 april een geldboete tussen de 200 of 1.000 CHF en vijftien strafpunten op de UCI-ranking op. In eendagskoersen kan een renner gediskwalificeerd worden voor dit vergrijp. In rittenkoersen krijgt een renner bij een eerste overtreding 30 seconden tijdstraf in het klassement, bij een tweede overtreding twee minuten tijdstraf en bij een derde overtreding een diskwalificatie of deklassering.
De UCI richt zich op dit onderwerp ook tot de organisatoren. Die moeten in elke wedstrijd elke 30 of 40 kilometer een zone aanwijzen waar renners hun afval weg moeten gooien. Daarna moet de organisatie ervoor zorgen dat deze afvalzones opgeruimd worden.
Dranghekken
Daarnaast heeft de internationale wielerunie de regels omtrent dranghekken langs de kant van de weg, zeker in de finishzone, beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren. Die maatregelen had de UCI voor het weekend al aangekondigd.
- Lees hier de regelwijzigingen die de UCI vanaf 1 april 2021 doorvoert.

De super tuck – foto: Cor Vos
Vorige week gaf 66% van de WielerFlits-lezers aan het eens te zijn met het verbod op de ‘super tuck’ in wedstrijden. Wat denk jij van het verbod op de tijdrithouding? Laat je stem horen in de poll hieronder.
Noch op training, noch in wedstrijden heb ik ooit onveilig situaties gezien als gevolg van de supertuck. Maar wanneer ik een paar posities achter iemand zit die zijn armpjes op het stuur legt, dan ben ik er nooit gerust in.
De sportbonden zijn de perfecte weerspiegeling van de huidige maatschappij, helemaal van het padje. Die continue neiging om alles in regels te bepalen en alles en iedereen te betuttelen is doorgeslagen. En de mensen lijken het maar te accepteren om als kleuters behandeld te worden.
De renners en ploegleiders zouden in actie moeten schieten en eisen dat David Lappartient en zijn bizarre medestanders met pek en veren bij het huisvuil worden gezet!
Het kan wel degelijk gevaarlijker zijn om zo te fietsen. Of dat genoeg is om een verbod te rechtvaardigen is een ander punt.
Kan iemand mij helpen herinneren wanneer er voor het laatst iemand gevallen is door deze positie?
Sprinten in het zadel?
Demarreren in het zadel?
Te aerodynamische posities verbieden?
Verder lijkt me dit ook een goed moment om te praten over Camelbaks. Zijn we gelijk van de bidons af.
en geen tijdrit.
De hoogte van de boetes vind ik overdreven.
De helmplicht kon ook op veel kritiek rekenen in het begin. Hoor je niemand meer over.
Dus ja, wielrennen in zijn geheel maar verbieden?
Vergelijken met helmplicht is natuurlijk onzin, er zijn voldoende voorbeelden van hoofdletsel vóór de helmplicht.
(de tijdrit houding is simpelweg gevaarlijk in groepen, maar je kan het ook aan de renners overlaten. Ik heb het nog niet fout zien gaan.)
Dat dit symbool staat voor de verantwoordelijkheid terug leggen bij de renners is duidelijk maar volgens mij is er ook verplicht een veiligheids manager aangesteld etc...
Voorbeeld: fietsen over stoepjes ed. in de Vlaamse voorjaarskoersen. Terecht dat dit verboden is, maar er zijn koersdagen dat tientallen renners dit onbestraft doen. En met alle gevolgen van dien voor de veiligheid van niet alleen de renners, maar ook van de toeschouwers.
Dus voordat ze dit soort ineffectieve regels inzetten zou het goed zijn om eerst naar hun eigen handhavingsbeleid te kijken..
Inderdaad, verkeerde woordkeuze. Ik ben pro het 'supertuck'-verbod maar dit slaat door.
Dat is wat ik wil zeggen.
Niet de dames zelf, niet de renners, niet de organisaties hadden er iets tegen.
Nee het waren mensen die weinig met het circus te maken hebben die dicteren dat wij kijkers niet voor onszelf kunnen denken. Zij menen te weten wat wij allemaal denken en hoe de rondemissen ons wereldbeeld niet zomaar 'beĂŻnvloedt' maar zelfs 'bepaalt'. Weerzinwekkend...
Los daarvan is het een goed signaal naar de renners: denk bij veiligheid niet alleen aan de omstandigheden, maar ook en vooral aan eigen houding en gedrag.
Ze mogen na de finish gewoon afstappen en ook bij het douchen mogen ze het stuur loslaten.
@redactie - alleen deze eene maatregel highlighten is wel een beetje tendentieus... volgens mij zijn er meer maatregelen genomen voor 2021, kunnen die allemaal geanalyseerd worden?
https://www.uci.org/inside-uci/press-releases/road-cycling-the-uci-announces-the-introduction-of-numerous-measures-to-improve-rider-safety-as-of-2021