Tijdrithouding levert Richardson (Alpecin-Fenix) diskwalificatie op

donderdag 15 april 2021 om 11:53
Tijdrithouding levert Richardson (Alpecin-Fenix) diskwalificatie op

RIchardson aan het werk in de Ronde van Turkije - foto: Cor Vos

Alpecin-Fenix begon woensdag met zeven man aan de vierde rit in de Ronde van Turkije, donderdag zijn er daar nog vier van over. Sacha Modolo haalde de finish niet, Alexander Krieger viel hard in de sprint, maar de opvallendste opgave is van Alexandar Richardson. De reden? Een diskwalificatie.

In eerste instantie was Richardson nog gewoon opgenomen in de officiële uitslag van de etappe naar Kemer, gewonnen door Mark Cavendish. De Britse helper werd 125ste. Maar na afloop van de rit werd de ploeg medegedeeld dat Richardson uit koers werd gehaald door de wedstrijdjury van de UCI.

De diskwalificatie is vanwege een foutieve fietshouding, die sinds 1 april verboden is. Dat bevestigt Alpecin-Fenix ons. Het gaat bij Richardson om de zogenoemde tijdrithouding, die hij gebruikte toen hij op kop van het peloton aan het rijden was. “Het gebruik van de onderarmen als steunpunt op het stuur is verboden, behalve in tijdritten”, luidt de nieuwe regelgeving.

Woensdag werd in de Brabantse Pijl ook een renner gediskwalificeerd vanwege een verboden fietshouding. Voor Gijs Leemreize van Jumbo-Visma zat de koers er daardoor vroegtijdig op.

Dit artikel delen:

56 Reacties

Wheely 15 april 2021 om 11:57

Tja dat zijn de regels nu.

xistnc 15 april 2021 om 11:59

Inhoudelijk wel ja – en ook terecht.

Maar qua toepassing vraag ik het me af. De jury heeft er immers een plas over gedaan en er is een uitslag opgemaakt. Dan moet de hulp van aanvullende regelgeving ingeroepen worden om een renner alsnog te kunnen diskwalificeren.

Wheely 15 april 2021 om 12:19

Ja ik denk wel dat je renners hier achteraf op moet kunnen betrappen en straffen als je echt wilt handhaven. Doen ze bij doping ook natuurlijk.

madeinstars 15 april 2021 om 12:29

Tja als je het met doping vergelijkt, betekent dat dat je over een maand nog minutieus de beelden van een koers van begin april kan gaan bestuderen en als je dan iemand ‘betrapt’ kan hij alsnog uit de uitslag gehaald worden.

Yeez 15 april 2021 om 12:00

Schrap deze regel alsjeblieft. Supertuck is tot daaraan toe, maar dit slaat alles

The Whaler 15 april 2021 om 12:09

Ik snap de regel heel goed. 1 tikje achterop, steentje op de weg etc etc en je bent passagier van je eigen fiets geworden.
Net als bij supertuck zal het bij prof’s nog wel te overzien zijn ivm enige beheersing van de fiets maar dit geeft voorbeelden voor amateurs en liefhebbers die die beheersing niet hebben en dit wel overnemen met alle gevolgen van dien. Als het voorbeeld er niet is zal het ook minder snel over genomen worden.

Romāns Vainšteins 15 april 2021 om 12:26

Deze positie is gevaarlijker dan de supertuck denk ik. Ik heb er met eigenogen zien vallen door dit, een fanatiekeling in een BEAT shirt die de opkomende zijwind na een huizerij onderschatte, boem.

Overigens vind ik dat ze beide houdingen gewoon weer moeten toestaan bij de profs en sowieso kun je het recreanten niet verbieden.

Richard van Hoof 15 april 2021 om 12:57

Ik vind dat Tom Boonen het laatst heel goed verwoorde.

Er gebeuren bij de profwielrenner nagenoeg geen ongelukken door deze houding, omdat het professionals zijn, topsporters. Bij de MotoGP gaan de topsporters compleet naast hun motorfiets met de knie op de grond door de bocht en dat doet geen enkele plezier motorrijder op een enkele idioot na. Moet het de MotoGP coureurs dan ook worden verboden om nog hangend naast hun motor door de bochten te gaan, moeten die netjes op het zadel zittend en hun knieën tegen de motor aangeklemd door de bocht gaan?

En het allermeeste is misschien wel dat amateur en plezier wielrenners wel gewoon in de tijdrit houding mogen fietsen.

Waanzin, deze maatregel.

Michelangelo 15 april 2021 om 13:00

Ik rij ook regelmatig met de polsjes op het stuur, en ik herken wat Romans zegt. Ook ik ben wel eens verrast door een tochtpijp tussen huizen door.

Nu ben ik zelf ruim 100 kg en heb lage velgen, en ben dus niet echt super zijwindgevoelig. Maar als je 60 kg weegt en met 10 cm hoge velgen rijdt, dan wordt het ineens een stuk spannender. Zeker als je ook nog eens een heel peloton achter je hebt.

Supertuck kost volgens mij heel wat tijd om goed onder de knie te krijgen (itt de polsjes op het stuur). Met name met wat minder ervaring is de kans heel groot dat je met je zeemvelletje achter je zadel blijft hangen als je ineens terug op je zadel moet.

Voor mij goed dat de UCI de veiligheid aanpakt en beide manieren van fietsen verbiedt. Maar of dit de juiste prioriteiten zijn met alles wat we nu weer zien in Turkije vraag ik me af…

Richard van Hoof 15 april 2021 om 13:01

Het wordt tijd dat het peloton eens gaat staken tegen deze onzin.

Ik stel voor dat ze zondag bij de AMG met z’n allen een kilometer lang in de tijdrit houding gaan rijden, eens kijken of de jury dan de ballen heeft om het hele peloton naar huis te sturen.

Marik 15 april 2021 om 13:05

@ Michelangelo, help me dan even om het beeld te visualiseren, ben jij dan een soort Jan Boskamp op de fiets? ;)

Michelangelo 15 april 2021 om 13:06

@Richard,
Tom Boonen is ook een wielerfossiel. Eentje van de ouwe stempel. Die vinden een valpartij heel normaal. Als we naar dat soort figuren blijven luisteren, dan gaat er in het wielrennen niks veranderen.

Kijk ook bijvoorbeeld Extra Time Koers van gisteren terug over de bidons in de natuur. Daar zie je ook nog heel veel de houding van “je kunt iemand daar toch niet zwaar voor straffen, ze zijn toch biologisch afbreekbaar, etc”.

Ik denk dat het goed is dat ze hun mening ventileren. Maar je mag ook hún mening kritisch blijven bekijken, en ze niet zien als enkel ervaringsdeskundigen maar ook als mensen met een beroepsdeformatie.

En vwb de MotoGP. Knietjes over het asfalt zie ik hier in Italie regelmatig gebeuren. Maar ook staan hier heel veel kruisjes en foto’s langs de wegen…
En kijk maar eens wat er na de TT van Assen gebeurt op de snelweg. Motormuizen die de echte jongens gezien hebben, en daarna ook menen Rossi of Marques te zijn.

Michelangelo 15 april 2021 om 13:12

@Marik,
LOL! Nee, ik ben geen Jan Boskamp. Die heeft zo’n groot hoofd nodig omdat anders zijn mond er niet in past.

Ik ben ruim 1,90 meter met “zware botten”, dan is 100+ zo behaald ;-)

Marik 15 april 2021 om 13:16

Hahaha ok, dan heb ik een wat beter beeld.

Wheely 15 april 2021 om 13:16

Michelangelo jij mag lekker op kop boren dan. Ik houd met mijn 70 kg mijn stuurtje stevig vast in ieder geval.

Marco 15 april 2021 om 13:54

Het is ook omdat Michelangelo een krat bier en een BBQ naast de camper heeft staan

Romāns Vainšteins 15 april 2021 om 13:57

De tijdrithouding gebruik ik wel eens met duidelijke wind op kop, een supertuck als recreant lijkt me idioot. Nu is het wel zo dat ik 90% van de tijd op het vlakke rijd en wanneer ik naar het Limburgse heuvelland, eifel, Ardennen trek ik bij voorkeur de stukken zonder soortgenoten uitkies of met de MTB offroad ga waardoor ik niet heel zuiver inschatten kan of anderen daar ook zo over denken.

@Wheely, zit jij al weer op de racefiets dan ja?

Wheely 15 april 2021 om 14:03

@RV
Ja, rustig aan het opbouwen hoor, ritjes van 30 km. Gewoon beetje rondtoeren. Ene dag gaat iets beter dan de andere. Thanks voor asking!

Derierre de la course 15 april 2021 om 14:06

Ik weet niet hoe de conditie van M is maar lijkt me inderdaad een ideale fietsmaat om lekker op het vlakke op kop te boren. Daar lijdt je niets achter.

Romāns Vainšteins 15 april 2021 om 17:53

Mooi om te horen, heeft zo een jaar gekost of niet? Jeez.

Jacco van Stierop 15 april 2021 om 18:21

Was indertijd erg onder de indruk van de daalhouding van Angel Arroyo , heb die gekopieerd en gebruik die tot op heden. Neus boven het voorwiel, borstkas boven het stuur, hol gebogen rug zodat de bips naar boven wijst, handen diep in de beugel. Aan de supertuck heb ik me nooit gewaagd.

Nillus 16 april 2021 om 18:48

+10 !

Ik rijd zo 30 km van de 100 met mijn onderarmen op het stuur..
Ik kies zelf wat ik doe, ik heb recht op zelf beschikking.
Als je het niks vind moet je het niet na doen.
Super tuck vind ik bij afdalen van een col gevaarlijk, ook met ander verkeer dat doe ik dus niet.

reusjen 16 april 2021 om 18:58

En ik wil de manager spreken!

Limal 15 april 2021 om 12:11

Zou hij op verzoek van Mathieu of een andere kopman uitgetest hebben of je hiervoor uitgesloten wordt? De pinken aan de remmen is écht wel de grenzen opzoeken :-D

Wheely 15 april 2021 om 12:16

Schoot ook door mijn hoofd, zelfde met Leemreize gisteren. Even kijken wat er nog mogelijk is.

Derierre de la course 15 april 2021 om 14:08

Zit wat in. Al kan het ook gewoonte zijn, even met je gedachten ergens anders en net als in training gewoon op je stuur gaan liggen. Het lastigst is ingesleten patronen afleren.

joep b 15 april 2021 om 12:21

Ik vind de regels belachelijk. T zijn profrenners he.al gaan ze achterstevoren op de fiets zitten.

Aart van Woud 15 april 2021 om 12:41

Ook nagedacht dat anderen gewond kunnen raken wanneer iemand die zo rijdt valt door een kuiltje of zoiets? Regels zijn regels, prof zijn heeft daar niets mee te maken.

VespavanBern 15 april 2021 om 12:55

Dat is het hele punt Aard, dit word alleen gedaan op een recht stuk weg met glad asfalt. Daarnaast kijkt een prof altijd ver vooruit waardoor hij eventuele oneffenheden makkelijk kan ontwijken. Dan komt hier ook nog bij dat dit alleen gebeurd wanneer een renner solo of op kop rijd, wat de bovenste argumenten alleen maar duidelijker maakt. De super tuck kon ik begrijpen, maar deze regel slaat gewoon nergens op.

Bazzz 15 april 2021 om 12:58

Doet me denken aan Junkels die ff Hiquita onderuit kegelt door domweg achterom te kijken.

Aart van Woud 15 april 2021 om 13:11

Als een renner alleen rijdt ga ik akkoord met jouw standpunt Vespa. Echter oneffenheden zie je lang niet altijd ver van te voren. Hetzelfde geldt voor een windstoot van opzij.

VespavanBern 15 april 2021 om 13:24

Dat is het punt dus, een renner doet dit soort dingen gewoon niet als er stevige zijwind staat. Dan weet iedereen met een beetje fietservaring dat het ook even geen eten pakken is, handjes aan het stuur en boren. Waarom denk je dat er nog nooit een ongeluk is gebeurd met deze houding? Omdat iedere prof weet wanneer hij dit wel/niet kan doen.

madeinstars 15 april 2021 om 12:28

Het grootste probleem is dat dit never nooit consequent gehandhaafd gaat worden.

Gisteren was de uitslag al opgemaakt en is Richardson alsnog gediskwalificeerd. Dat betekent dus dat het na afloop op basis van beelden gebeurd is. Maar wat dan met McNulty vorige week in het Baskenland? Kan je die dan nu ook nog diskwalificeren op basis van beelden?

Dit neigt nu al naar: als je niks voorstelt word je eruit geknikkerd, maar als je goed bent, dan doen we net alsof we het niet gezien hebben.

reusjen 15 april 2021 om 12:38

Het één sluit het ander niet uit wat mij betreft. Ik vind het goed dat ze nu doorpakken, dan leren ze het vanzelf wel. Wat mij betreft gooien ze McNulty met terugwerkende kracht uit de uitslag. En dan graag ook gaan bedenken hoe dit direct en consequent gehandhaafd kan gaan worden.

Handige Harry 15 april 2021 om 12:38

Consequent zijn gaat inderdaad het probleem zijn.
Je krijgt nu een beetje hetzelfde als met de VAR bij het voetbal.
Daar zie je ook dat bepaalde ploegen net wat meer “geluk” hebben met de interpretatie van de VAR.

Polleke 15 april 2021 om 12:35

Dan ook nog maar eens de beelden van de sprint analyseren, daar gebeurde ook van alles wat niet volgens de (nieuwe) regels ging…

mus van de maasstad 15 april 2021 om 12:41

Zucht

Wat gaat het volgende zijn? Allemaal netjes je hand uitsteken als je de hoek om gaat?

Derierre de la course 15 april 2021 om 14:09

Altijd de renner achter je wijzen op obstakels met handgebaren. Zie je dat al goedkomen in RVV en AGR, dan rijdt er niemand meer met zijn handen aan het stuur.

Michelangelo 15 april 2021 om 12:52

Wat een brevet van onvermogen van de UCI. Niet zozeer omdat ze nu RIchardson eruit halen (want die zoekt bewust het randje op), maar wel omdat bijvoorbeeld Handjes-niet-aan-het-stuur-Hodeg nog steeds mag rondrijden in Turkije. Of Zwiepende Zabel. Of koppende Cavendish.

Gisteren lagen er weer een paar man in de hekken. Maar de UCI maakt zich druk om pinken aan de remgrepen.

En dan ook nog het bidonnenverhaal. Ze maken een keer een krachtig statement over het wegsmijten van afval langs het parcours, en na een week trekken ze hun keutel weer in. Waarschuwing en een boete. Dus je kunt 2 bidons in de berm donderen voor je eruit gehaald wordt.

Ploegen zijn in staat om hun renners op meerdere punten te bevoorraden. Dan kunnen ze toch ook gewoon op meerdere plaatsen hun bidons weer “innemen”.

Echt een berg ongelofelijke koekwauzen daar in Aigle!!!!

VespavanBern 15 april 2021 om 12:58

Zelden zo’n ware comment op een wf artikel gezien. Inderdaad tenenkrommend hoe gisteren weer een pak jonge kerels met 70 per uur super slecht geplaatste hekken in duikt en vervolgens renners uit koers worden genomen omdat ze de polsjes op het stuur laten rusten.

reusjen 15 april 2021 om 13:04

Je koppelt zaken aan elkaar die niet verbonden zijn. Het feit dat Hodeg nog rijdt betekent niet dat ze dit niet moeten doen. Dat zeg je ook in je post, maar verder blijkt eruit dat je vindt dat dit onverenigbaar is. Die werkwijze kun je niet volgen want dan kun je na een fout nooit meer een beslissing nemen die wel goed is.

Je doet net of ze in die sprint niet in kunnen grijpen omdat ze druk zijn met het controleren van pinken. Dat is natuurlijk onzin, die zaken kunnen gewoon naast elkaar bestaan.

Michelangelo 15 april 2021 om 13:17

@reusjen,
Dat staat er ook niet. Er staat dat het wat mij betreft terecht is dat ze Richardson eruit gehaald hebben.

Maar als ze daar de energie kunnen vinden om met terugwerkende kracht een renner met zijn pinkjes op de remgrepen uit de koers te halen, dan kunnen ze op zijn minst met terugwerkende kracht ook wat vinden van Hodeg, Zabel of Cavendish. Want als je het mij vraagt is dat net zo tegen de regels als wat Richardson doet, maar bovendien een stuk gevaarlijker. Toch???

En dat maakt het voor mij tot een complete farce wat de UCI doet. Of zouden ze hier procontinentale teams anders benaderen dan WT teams? Daar begint het dan wel een beetje op te lijken.

reusjen 15 april 2021 om 13:29

Daar ben ik het mee eens, wat mij betreft waren de genoemde renners meteen uit koers gegooid. Echter, het is bijzonder om onder een bericht, waar de jury zijn werk wel goed gedaan heeft, te plaatsen dat ze een brevet van onvermogen laten zien. Het komt op mij over alsof je de jury verwijt dat ze bij wijze van spreken maar 2 keer mogen ingrijpen en ze deze mogelijkheden op de verkeerde momenten gebruiken. Namelijk wel bij de verkeerde houding en niet in de sprint.

joep b 15 april 2021 om 12:58

Prof zijn heeft er alles mee te maken..ze krijgen allemaal een fiets en daarmee moet je ze

joep b 15 april 2021 om 13:00

Zo snel mogelijk naar de meet..hoe ze dat doen maakt mij toch niet uit.en zelfs als er een steentje op de weg ligt dan vallen die mannen nog niet zomaar

Lalsacien 15 april 2021 om 15:24

Vraag dat maar eens aan Jens Voigt!

ParijsTours2004 15 april 2021 om 13:55

Waarom maken ze, net als denk ik de meeste fietsgroepen in Nederland, er niet van dat het op kop wél mag maar in het wiel níet? Op kop is het risico gewoon heel klein. Ik snap ook wel dat er een risico is, maar volgens mij weegt dat niet op tegen het voordeel.

Romāns Vainšteins 15 april 2021 om 14:01

ssssssst,.. Michaelangelo heeft net de afrolbidon een plekje kunnen geven,…

Pizzi 15 april 2021 om 14:26

Wie rijdt er nou in het wiel met z’n polsen op het stuur?

tendam 15 april 2021 om 14:37

Welk probleem wordt er opgelost met deze regel? Hebben we al minder valpartijen gezien in de laatste paar koersen? Nee, natuurlijk niet. De UCI doet (zoals altijd) aan symptoombestrijding.

reusjen 15 april 2021 om 15:58

Nou eerlijk gezegd heb ik het idee dat er tot nu toe best weinig valpartijen zijn dit jaar.

Je vraagt uiteraard naar de laatste paar koersen, maar je kunt niet een maatregel nemen en die dan na 2 koersen evalueren. Dat is gewoon zoeken naar redenen om het beleid af te zeiken.

$kedel 15 april 2021 om 17:04

@reusjen
Welke incidenten hebben we de laatste jaren dan gezien met de polsjes op het stuur?
Je kunt niet al het gevaar uitbannen. En zeker niet met maatregels die daar geen impact op hebben.

pjotr..... 15 april 2021 om 17:14

Straks komt er nog een VAR voor wielrennen.

ProfrondeZevenbergen 15 april 2021 om 19:56

Als ze gewoon een grondige inspectie van het parcours doen en qua veiligheid daaraan eisen stellen, is al deze bullshit niet nodig.

Posterix 15 april 2021 om 20:36

Iemand moest het proberen, gegokt en verloren en weer door

Headlines

Materiaalzone

Populair