Gijs Leemreize gediskwalificeerd in Brabantse Pijl

woensdag 14 april 2021 om 17:04
Gijs Leemreize gediskwalificeerd in Brabantse Pijl

Gijs Leemreize is door de wedstrijdjury uit de Brabantse Pijl gehaald. De 21-jarige renner nam volgens de jury een verkeerde houding op de fiets.

Sinds 1 april zijn er een aantal nieuwe regels over de houding op de fiets van kracht. Zo is het niet meer toegestaan op de bovenbuis te dalen, de zogenoemde supertuck en ook de tijdrithouding, waarbij de renner met beide onderarmen op het stuur leunt is niet langer toegestaan.

Welke verboden houding de jonge renner van Jumbo-Visma heeft aangehouden is niet bekendgemaakt.

Leemreize liet zich vandaag in de Brabantse Pijl meermaals in de spits van het peloton zien, waar hij in dienst reed van kopman Wout van Aert.

Dit artikel delen:

37 Reacties

FritsvanHoefelen 14 april 2021 om 17:21

Bewijs dat de jeugd deze voorbeelden van de profs te veel overnemen

Ward 14 april 2021 om 21:09

Hij is toch gewoon prof? En die kunnen heus wel met een fiets rijden. Kan me nog steeds opwinden over deze achterlijke regelneverij!

The98Joker 14 april 2021 om 17:36

Gediskwalificeerd voor te veel naar vermogensmeter kijken?

Pakhaas 14 april 2021 om 17:44

Zou goed kunnen, typisch voorbeeld dit van de nieuwe generatie laboratoriumrenners (laboratoriumratten)

jake 14 april 2021 om 17:50

Hebben jullie Alex richardson in de ronde van Turkije gezien? De loste het probleem slim op!

Polleke 14 april 2021 om 17:54

Hoe dan ? Nieuwsgierig …

jake 14 april 2021 om 18:13

Hij zat met zijn onderarmen op het stuur, maar hield met zijn pinken de remmen vast

Aart van Woud 14 april 2021 om 18:25

Nou dat klinkt nog steeds niet als een veilige houding.. Één kuiltje en je opperhuid kan van het asfalt geschraapt worden.

reusjen 14 april 2021 om 18:44

Die zou ik als jury zodra hij zn pink 1 seconde loslaat eruit trekken. Als je aandacht wilt kun je het krijgen. Overigens is er in Turkije geen jury aanwezig lijkt het, of ze slapen.

Polleke 14 april 2021 om 18:46

Bedankt… ziet er niet alleen raar uit maar ook compleet onnodig…

Kelder is de Man 14 april 2021 om 18:47

Dat maakt de reactiesnelheid nou niet sneller dan wanneer de pinken niet gebruikt worden. Lijkt me gewoon een gevalletje polsen op het stuur. Over deze houding werd voor 1 april door diverse commentatoren al gezegd dat het niet zou mogen.

Michelangelo 14 april 2021 om 19:08

In Turkije doet de jury niet mee… daar kan en mag nog alles, zeker als je een blauw truitje aan hebt. Waarschijnlijk is Patje speciale vriendjes met ene E. Rdogan.

Hoe dan ook niet te vatten dat Bouhanni of Hodeg nu nog fietsen, terwijl Leemreize meteen uit koers gaat. Of Cav met zijn kopstootjes…

Neemt niet weg dat ik het volledig eens ben met het uit koers halen van Leemreize als dat de sanctie is bij het overtreden van de regels. Maar ik mis nog een heel belangrijk stuk bij de UCI.

Al Phila 14 april 2021 om 19:14

Totaal onnodig om zo te rijden, maar de sponsor krijgt wel AirTime op deze manier.

mus van de maasstad 14 april 2021 om 18:18

En waarom wetd mcnulty in baskenland niet uit koers gehaald? Zag je ook duidelijk deze houding aannemen

skylimit 14 april 2021 om 18:54

Och, de jury haalt een grijze jonge muis uit het peleton bij wijze van kijk wij controleren echt wel ! De regels/straffen voor het weggooien van bidons zijn ook al weer aangepast, dus ik verwacht hier ook wel weer een aanpassing op.

Ik vind dat de wedstrijdjury meer aandacht zou moeten leggen op hoe massasprints verlopen. In Turkije vandaag toch weer veel geduw/schouder aan schouder en slingerende bewegingen gezien. Uitzakkende renners blijven ook voor problemen zorgen, maar ja dat is onderdeel van het ploegenspel in een sprint, en sprintvoorbereiding.

Murcia 14 april 2021 om 19:08

Mee eens, Gijs is net als Schar bij de bidons een makkelijk en braaf doelwit. In Baskenland zag ik toch echt McNulty ook met een onjuiste houding maar die staat hoog in het klassement en dan hebben we het als jury voor het gemak maar niet gezien. In Turkije zie je ondertussen weer debiel gedrag tot en met in de sprint en voorbereiding maar laat men alles maar begaan. Hodeg dacht vandaag dat hij alles kon maken na zijn gedrag van gisteren en hij had gelijk. Wees consequent.

Flor Van Den Hende 14 april 2021 om 19:20

Wat een nachtmerrie die UCI dit jaar. Wat een bende dinosaurussen. Ik word er best kwaad van.

Aart van Woud 14 april 2021 om 19:27

Bende dinosaurussen… daar ben ik het wel mee eens.

reusjen 14 april 2021 om 19:47

Want dino’s staan bekend om het handhaven van hun regels?

kleomantre 15 april 2021 om 08:43

Mooie van dinosaurussen is dat we er van weten dat ze uiteindelijk uitstierven.

Romāns Vainšteins 14 april 2021 om 19:54

Welke houding en hoe lang hij deze aannam lijkt me wel iets dat je moet motiveren in geval van uitsluiting.

VTI 14 april 2021 om 21:19

Misschien voortaan alleen nog op een tandem laten rijden met extra zwembandjes om een klap op te vangen? Ik ben voor helmen en tegen duwen en trekken, maar deze regel één op één handhaven door mensen die nooit gefietst hebben gaat te ver. Bij gevaarzetting wel meteen uit koers nemen

reusjen 14 april 2021 om 23:06

Je kunt niet random renners straffen omdat ze gevaar hebben veroorzaakt zonder dat ze iets deden waarvan ze wisten dat het niet mocht. Als je bepaald gedrag wilt zul je kaders moeten stellen.

MatteoDeBoniseconden 14 april 2021 om 22:13

Hij ging eerder naar huis en moest aleemreize

molovin 14 april 2021 om 23:49

Zo triest dit, en Bouhanni krijgt niks te horen na zijn “sprint” capriolen.

reusjen 15 april 2021 om 00:39

Die zaken staan los van elkaar. De regels zijn duidelijk en ze zijn bekend. Als Leemreize zich hier niet aan gehouden heeft krijgt hij een DQ, heel simpel en terecht. Naar Bouhanni loopt een onderzoek dus roepen dat hij geen straf krijgt is te voorbarig. Duurt het (te) lang, ja maar dat is alsnog geen reden om te roepen dat hij ermee weg komt.

Aart van Woud 15 april 2021 om 10:28

Klopt, maar de UCI kan natuurlijk binnen één week met een vonnis komen voor Bouhoehanni. Beelden bekijken, statement van de betrokken renners opvragen en dan moet het niet zo moeilijk zijn.

reusjen 15 april 2021 om 10:43

Ik weet niet waarom het lang duurt, en wat er allemaal komt kijken bij zo’n uitspraak. Mogelijk stellen we ons de zaken iets te simpel voor. Of het zijn een stel trage slakken bij de UCI. Overigens is het nagenoeg bij alle officiële instanties zo dat zaken lang duren, het zal de bureaucratie wel zijn.

Sven10 15 april 2021 om 13:15

Ik krijg jeuk van al die domme regeltjes. Weg ermee

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair