Tiesj Benoot voorstander van helmplicht: “Dagelijks verkeer is een groot gevaar”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 28 maart 2024 om 15:00

Tiesj Benoot voorstander van helmplicht: “Dagelijks verkeer is een groot gevaar”

Discussie Valpartijen horen bij het wielrennen en de helm inmiddels ook al meer dan 20 jaar. In de nieuwste RIDE Magazine gaat Tiesj Benoot nog een stap verder: hij pleit voor een helmplicht voor fietsers in het dagelijkse verkeer. In de WielerFlits Discussie gaan we met de Vlaamse wielrenner dieper in op de stelling ‘Er moet een helmplicht komen voor fietsers in het dagelijks verkeer’. Wat vind jij? Stem op de poll of reageer in de comments.

Na een val in Parijs-Nice 2003 kwam Andrei Kivilev om het leven. De toen 29-jarige Kazach van Cofidis droeg geen helm, iets wat in die tijd niet ongebruikelijk was. Zijn dood was de aanleiding voor de UCI om de invoering van helmplicht door te voeren in het peloton, bijna 21 jaar geleden op 5 april 2003. Anno 2024 heeft de helm al vele levens gered, waaronder die van Tiesj Benoot. Bij een botsing met een auto in 2022 op training in Livigno, brak hij een nekwervel.

De Belgische klassiekerspecialist van Visma | Lease a Bike staat in het voorjaarsnummer van RIDE Magazine centraal in de rubriek De Renner M/V. Daarbinnen krijgt de geïnterviewde onder drie pijlers een aantal stellingen of tegenstellingen op zich afgevuurd, waarop hij of zij dient te antwoorden. Een van die pijlers is ‘Mens & maatschappij’.

Met deze helm uit 2023 vroeg Jumbo-Visma aandacht voor helmgebruik op de fiets  – foto: Cor Vos

Verslaggever Youri IJnsen stelde meerdere maatschappelijke thema’s aan de kaak, waaronder de helmplicht in het dagelijks verkeer. In sommige landen zoals Duitsland is dat verplicht, maar in België in Nederland is dat (nog) niet het geval. Gezien de opkomst van de elektrische fiets is dat geen overbodige luxe. Benoot is daarvan een duidelijke voorstander.

“Da’s een goeie. Ik neem niet vaak de stadsfiets. Maar als ik dat doe, zou ik de helm ook durven vergeten. Ik zou mezelf daar meer aan moeten herinneren. Natuurlijk, wij maken als coureurs veel kilometers. Maar de kans op ongelukken is groot. Kinderen die naar school fietsen, maar ook volwassenen die naar hun werk gaan. Het verkeer is gewoon een groot gevaar. Dat onderga je dagelijks, het heeft een grote impact. Zeker omdat je niet alleen afhankelijk bent van je eigen rijgedrag. Dus ja, laten we die helm opzetten.”

Zijn ploeg vroeg met een speciaal design in Parijs-Roubaix 2023 nog aandacht voor helmplicht.

In deze rubriek van RIDE Magazine leer je de renner, de man en de mens Tiesj Benoot beter kennen via onze rubriek. Maar wij zijn ook benieuwd hoe de WielerFlits Community denkt over helmplicht in België en Nederland. Zou jij een helm gaan dragen in het dagelijks verkeer om je veiligheid te vergroten?

Tiesj Benoot, portret in RIDE Magazine – foto: Raymond Kerckhoffs

Leer renner, man en mens Tiesj Benoot kennen
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) staat Tiesj Benoot centraal in de rubriek De Renner M/V. Kiest hij voor de Ronde van Vlaanderen of Luik-Bastenaken-Luik? Voelt hij meer voor atlete Nafi Thiam of darter Dimitri Van den Bergh en wat vindt hij als bijna afgestudeerd econoom van het business model in het wielrennen? Benieuwd naar alle stellingen en keuzes die hij voor zijn kiezen kreeg? Bestel jouw exemplaar van het voorjaarsnummer 2024 van RIDE Magazine (188 pagina’s) hier!

RIDE Magazine
47 Reacties
28-03-2024 15:31
De fietserbond is tegen, o.a. omdat uit onderzoek blijkt dat mensen dan minder snel en minder vaak de fiets pakken. Dat lijkt mij ook onwenselijk.

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/accessoires/fietshelmen/waarom-de-fietsersbond-tegen-een-helmplicht-is/
    28-03-2024 15:36
    Én helmdragers nemen gemiddeld meer risico, én automobilisten zien fietsers als minder kwetsbaar, én het verbeteren van infrastructuur komt op een lager pitje te staan.
    28-03-2024 15:52
    Fietsers denken de fiets minder te nemen als de helmplicht wordt ingevoerd. Maar is dat ook zo? Ik kan me toch echt niet voorstellen dat je dáárom de fiets laat staan? Misschien in een overgangsfase dat er wat terughoudendheid is. Maar eens het 5 jaar verplicht is, stelt zich daar toch niemand nog een vraag over?
    28-03-2024 15:53
    Toch wel kip-en-ei dat argument. We beginnen er maar niet aan want deze enquete zegt dat ze het niet willen. Voer die plicht in en dan pas zie je wat er gebeurt: ik voorspel alvast snelle assimilatie en iedereen gewoon een helm op.

    Kijk alleen al naar corona : hele grote bek allemaal die Nederlanders maar als puntje bij paaltje komt doen ze ook gewoon wat moet.

    En dat meer risico nemen met een helm op?: vooral in urbane zones geen klap van waar. Ook het argument lage snelheid is met al die ebikes niet meer valide.
    28-03-2024 16:01
    Ik ben van team Zichtbaarheid! Van verlichting en een Neon-regenjasje heeft je kapsel niets te vrezen.
    28-03-2024 16:02
    Er is wel een groot verschil tussen verplicht iets doen omdat er geen andere optie is dan het te doen zoals tijdens corona, of iets wel of niet doen waar je opties hebt. Tieners dwingen een helm te dragen gaat sowieso lukken, maar de keerzijde is dat ze dan wel de fiets in de haag goeien het eerst mogelijk moment dat ze niet meer moeten fietsen. En zonder meer, een helm heeft als je onder de 20km/u zonder meer weinig extra bescherming, je valt niet recht op je kop of zo of je glijd geen meters verder door de snelheid. Als je over ebikes begint, dat zijn geen fietsen en dan moeten ze daar maar een verplichting invoeren zoals bij brommertjes vroeger van eens boven de 25km/u een helm erbij...
    28-03-2024 16:14
    Nou ja, als je eens begint met inderdaad de ebikes verplicht te behelmen houdt dat kapselbehoud in wanneer je gewoon fietst. Misschien een leuk startpunt ja.
    28-03-2024 17:00
    @ward Dat is (volgens het artikel waar ik naar link) zowel in theorie als in de praktijk zo.
    28-03-2024 20:53
    Ik heb het ook gelezen. Maar hard bewijs vind ik niet terug, al zeker niet voor de lange termijn.
    'De Fietsersbond verwacht dat een helmplicht leidt tot minder fietsen (uitwijkgedrag naar de auto) en daarmee tot grote gezondheidsnadelen door minder bewegen.'
    Trouwens, in de veronderstelling dat we almaar meer gaan fietsen, neemt de drukte op de fietspaden ook toe. Dat leidt zeker een vast tot meer ongevallen met hoofdletsel in de toekomst. Nu moet ik wel zeggen dat ik enkel vertrouwd ben met de situatie in België (net als Benoot). En ik wil zeker geloven dat de Nederlandse situatie beter is, maar in stedelijke context zal de problematiek van elkaar aanrijdende fietser zich ook wel stellen, vermoed ik.
28-03-2024 15:27
Nee absoluut niet mee eens. We hebben in Nederland uitstekende infrastructuur voor fietsers waardoor je als fietser op enorm veel plaatsen niet te maken hebt met sneller verkeer. Automobilisten in Nederland hebben juist en tevens door het ontbreken van de helm geleerd dat fietsers kwetsbare verkeerdeelnemers zijn. Als iedereen verplicht een helm gaat dragen dan verdwijnt ook langzaam die kwetsbaarheid van fietsers in het hoofd van de automobilist én veel belangrijker bij de beleidmakers. Die dan een helm gaan zien als alternatief voor een veiliger fietspad.

In België is het wellicht (momenteel) een ander verhaal, omdat de fietsers daar veel minder beschermd zijn door de infrastructuur, maar in Nederland is het echt niet nodig. Maar een helm moet dus ook geen lapmiddel zijn als alternatief voor betere infrastructuur. In België zou men moeten investeren in veiligere fietspaden i.p.v. de verantwoordelijkheid bij de fietser te leggen.
    28-03-2024 19:19
    Exact wat hier staat, het zorgt voor schijnveiligheid net als ooit die oranje vlaggetjes op kinderfietsjes. Een goede fiets infrastructuur en dat is voldoende. Iets anders zijn steps en speed pedelecs, die kunnen zo hard of zijn zo wankel (steps) dat voor hen wel een helm nodig is, gecombineerd met rijden op de rijweg in de bebouwde kom. Voor e-bikes twijfel ik, tot de 25km per uur is geen helm nodig. Daar boven wordt het al snel discutabel. E-bikes etc zijn leuk voor langere afstanden, maar ze gaan steeds vaker de gewone fiets vervangen en dat is jammer. Dus beloon mensen die zelf nog trappen en die onder de 25km per uur blijven, door ze geen helm te verplichten. De rest ja, die mag een helm op dat lijkt me wel veiliger
28-03-2024 15:30
Op een racefiets zie ik bijna niemand meer zonder helm, maar in het dagelijks verkeer komt er geen helmplicht. Ik snap niet dat Wf nu hiermee komt. Als je je een beetje informeert weet je dat uit onderzoek blijkt dat de fiets massaal aan de kant wordt gezet als de helm verplicht wordt.
Het echte probleem is de auto en vooral de verSUVing van het NL autopark. Als fietser ben je met en zonder helm kansloos tegen dit soort auto's.
    28-03-2024 16:00
    Het gaat veel meer om de klappers zonder auto dan die met natuurlijk. Dan is zo’n helm echt wel handig.
28-03-2024 15:31
Oneens. Ik beslis zelf welk risico ik neem. Ik heb met mij m’n fiets van het werk al 25000km op 3 jaar gereden, altijd zonder helm. 2 keer gevallen: 1 keer niks aan de hand, 1 keer 3 gebroken ribben. De kans dat je op je hoofd valt is sowieso quasi onbestaande. Een renner die aan 100 per uur op openbare wegen in afdalingen traint of in peloton koerst, dat is iets anders dan ik aan 25/u op een veilig fietspad/jaagpad.
    28-03-2024 15:56
    Maar was je 1 van die 2 keer met je knar tegen een stalen paal geklapt stond de teller op 22897 en had je hier niets gepost vandaag.
28-03-2024 15:14
Een wielrenner die zonder kennis van zaken zijn schijnveiligheid dwingend aan de rest gaat opleggen. Veel gekker moet het niet worden. Zou dit artikel na gisteren toch even een paar weekjes op de plank hebben laten liggen, als ik de redactie was geweest.

Goede infrastructuur met gescheiden verkeersstromen zorgt voor verkeersveiligheid. Dat en niets anders. Helmplicht is iets voor politici die te incompetent en/of ongeïnteresseerd zijn om daar voor te zorgen. Kijk maar naar Australië als afschrikkend voorbeeld.
28-03-2024 16:09
Wat is de volgende stap, een helmplicht voor wandelaars? Dat een snelle wielrenner een helm op doet wanneer hij minimaal 30km/u rijd kan ik best begrijpen. Dat een normale fietser die 15 tot misschien max iets boven de 20 gaat verplicht een helm op zou moeten zou ik totaal belachelijk vinden. Ik fiets ook vaak met die snelheden mocht die plicht er ooit komen zou ik lange afstanden niet meer rijden en bij kortere ritjes die plicht negeren. De lol zou er helemaal af gaan met zo'n dwaze helmplicht.
    28-03-2024 16:16
    Dat vergt verheldering, wat is exact je probleem dan? Wat doet zon helm op je kop precies met jou? Hoe voel je je dan anders?
    04-04-2024 18:16
    @RV ik weet niet hoe de huidige helm markt is, maar ondertussen zo’n 7 jaar terug heb ik na val met race fiets een nieuwe moeten aanschaffen. Zo’n lichtgewicht helm met veel sleuven maar dat kostte wel een aardige duit (200 I met korting) Voor wielrennen is dat me waard maar bekeken vanuit perspectief van normale fietser die nooit valt en dat enkel gebeurt als een auto me aanrijd met raar weggedrag zijn zulke kosten me veel te hoog. Reden van zo’n helm, een eerdere goedkopere die ik had was zeer onprettig bij warm weer omdat ik m’n warmte niet kwijt kon. Daar zullen vast meer mensen last van hebben denk ik zo. Ik loop vanwege dat gevoel ook niet met petjes rond.

    Een ander probleem is dat je overal dat ding moet meezeulen en de omvang ervan is onpraktisch. Vastzetten aan m’n fiets zie ik niet zitten.

    Ik zie het gewoon in Nederland niet zitten, daar je met redelijk gedrag vanuit je zelf zo miniem risico hebt op ongelukken. Zou het hoogstens voor oudjes op e-bike die wat harder gaan nog wat vinden. Hoewel ik denk dat ikzelf door m’n eigen levenslange fietservaring op snelheid daar op leeftijd nog geen problemen mee zou krijgen. Maar goed in z’n algemeenheid zie ik wel het probleem bij een redelijk deel van de ouderen op zo’n fiets
28-03-2024 16:17
Een helmplicht is een vrijbrief voor bestuurders om goed ingerichte infrastructuur achterwege te laten. Met de toename van het aantal in het verkeer omgekomen fietsers rijst de vraag hoeveel van die slachtoffers op een elektrische fiets en het antwoord is; dat weten we niet want we meten het niet. Ik zou dat toch maar eens heel snel gaan meenemen in de verkeersstatistieken voordat we conclusies gaan trekken. Ik zie heel veel heel jonge kinderen onder begeleiding van hun ouders met helm op fietsen in het verkeer en dat is mooi, zo leren kinderen al op jonge leeftijd deel te nemen aan het verkeer met de fiets en het is te hopen dat zij dat als volwassene ook zullen doen. Een helmplicht is ook een stokpaardje van mensen die de neiging hebben slachtoffers altijd de schuld te geven van de gevolgen van andermans handelen. En tot slot; het is ongetwijfeld de natte droom van fietshelmfabrikanten dat Nederland een helmplicht zou invoeren. Een enorme markt aan fietsers en een enorme uitstraling naar andere landen om hetzelfde te doen. Voor een gewone fiets lijkt het mij niet nodig, die helmplicht, voor elektrische fietsen lijkt het mij een ander verhaal, alleen al om die te ontmoedigen zodat mensen vaker een gewone fiets zullen pakken. En voor jonge kinderen die fietsen aan het leren zijn kun je er aan denken om fietsen tot een bepaalde wielmaat alleen nieuw te verkopen met als verplichte accessoire een helm voor het kind.
28-03-2024 16:18
Ik draag zelfs bij het bloemschikken een helm.
    28-03-2024 16:49
    Bloemschikken is ook levensgevaarlijk #flowerpower
    28-03-2024 18:29
    als ik naar bed ga zet ik een helm op
28-03-2024 18:24
Op een gewone stadsfiets hoeft het voor mij niet. Op een E-Bike, Fatbike gelijk invoeren.
28-03-2024 15:27
Op mijn koers- of tijdritfiets draag ik altijd een helm, ooit beloofd om te doen om van het gezaag van mijn partner en moeder af te zijn. Maar als je gewoon fietst om je naar ergens te verplaatsen vind ik het wat teveel van het goede, veel extra bescherming bied het niet aan lage snelheden dus ik vind het niet echt noodzakelijk. Enkel als ik met mijn kinderen ga fietsen zet ik hem wel op omdat bij kleintjes bescherming altijd nuttig is en ze hun helmpjes probleemloos opzetten als mama en papa het ook doen.
28-03-2024 15:55
Ongelukkig getimed…

Overigens heeft onderzoek uitgewezen dat automobilisten geneigd zijn om minder afstand te houden van fietsers met een helm op.
Wat écht nodig is: nog sterker optreden tegen gsm-gebruik achter het stuur (en dat geldt ook voor fietsers), nog betere technologie om dodehoekongevallen te voorkomen en (in België) meer en betere gescheiden fietspaden en weg met de moordstrookjes.
    28-03-2024 16:02
    Als iedereen een helm op heeft normaliseert dat uiteraard heel snel. Voor zover dit onderzoek, evenals het meer risico nemen met helm, überhaupt echt goed onderzoek betreft.
28-03-2024 16:34
Wat is er toch aan de hand met een deel van de bevolking? Er is een groep mensen die niets anders lijkt te willen dan iedereen alles maar te verplichten of te verbieden. Doodziek word je er van!
Laat mensen toch eens gewoon in hun waarde in plaats van al die schijnoplossingen verplicht te maken. Als mensen zich er prettig bij voelen: laat ze lekker een helm dragen. Hebben ze daar geen zin in dan dragen ze toch lekker geen helm?
    28-03-2024 16:40
    Dus ook weer lekker onder invloed rijden Jim? Of die autogordel gewoon niet om doen? Alleen maar doen wat iedereen zelf wil leidt onvermijdelijk tot anarchie en grotere onveiligheid. Zelf ben ik niet voor een helmplicht maar ik ga de mensen die er voor pleiten ook niet neerzetten als dwingelanden.
    28-03-2024 19:38
    Ter info: door dronken achter het stuur te gaan zitten, breng je de levens van anderen in gevaar. Dat vindt iedereen een legitieme reden om het verbieden.

    Om de plicht om een gordel te dragen te rechtvaardigen, moet je al heel wat creatiever redeneren. Zeker aangezien we inmiddels weten dat des te veiliger automobilisten zich voelen, des te meer slachtoffers ze maken onder andere verkeersdeelnemers. Dus wat de gordelplicht ons nou echt heeft opgeleverd is nog maar de vraag.

    Een helmplicht zou je alleen kunnen rechtvaardigen als het de samenleving aantoonbaar geld op zou leveren in de vorm van verminderde ziekenhuiskosten. Maar uit onderzoek blijkt dat een helmplicht, vanwege verminderd fietsgebruik, de samenleving puntje bij paaltje juist wel eens geld zou kunnen kosten in de vorm van meer aan overgewicht gerelateerde aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten.
28-03-2024 17:02
Wat een raar artikel/discussie. Hebben we het nou over België of Nederland. Ik neem aan dat Benoot het over België zal hebben. Maar Wielerflits is Nederlands (toch?).

De (fiets)infrastructuur tussen beide landen is totaal niet te vergelijken. Nederland heeft tegenwoordig een super goede infrastructuur. Dit komt voornamelijk omdat er nooit wordt gekeken hoe we mensen op de fiets moeten krijgen (zoals in Amerika vaak de insteek is), maar altijd gewoon: wat is de veiligste manier om dit stukje infrstructuur in te richten. De variatie in verschillende soorten kruispunten, rotondes, oversteekpunten is overweldigend, en allemaal hebben ze een passen template wat van tijd tot tijd wordt geupdate met een nieuwe standaard.

Toen ik vroeger als tiener op de fiets zat richting school dan was een fietspad in de stad vaak gewoon een witte lijn op het asfalt, dat is nu allemaal losgetrokken zodat er een apart fietspad is, met altijd bomen/parkeerplaatsen/etc. tussen het fietspad en de weg.

Voor het dagelijks leven ben ik dan ook tegen een helmplicht. Even boodschappen doen? Totaal niet nodig. Dan liever eindelijk eens handhaving op het mobiel gebruik achter het stuur/op de fiets want dat is echt het gevaarlijkste momenteel. Daar los je veel meer mee op dan een helm.

Bovendien denk ik dat een helm er voor zal zorgen dat minder mensen de fiets nemen, en vaker de auto instappen. Weet niet of dat is wat ze willen...

Ik denk wel dat het nuttig is om naar de snelheid te kijken. Wielrennen zonder helm is gewoon niet verstandig. Je gaat veel sneller, en bent veel minder wendbaar dan op een stadsfiets. Ook zou een uitzondering gemaakt kunnen worden voor elektrische fietsen want die gaan ook verdomd hard.
    28-03-2024 17:28
    Ik weet wel zeker dat in de bebouwde kom het, met helm, rondrijden op ebikes de toekomst heeft als dominant verkeer en juist auto’s meer geweerd en genegeerd gaan worden.
28-03-2024 15:13
Wat mij betreft voeren ze dat door.

En meteen meenemen mag muziek luisteren tijdens het fietsen en achterlijke toeren aan banden zoals met een paraplu in windkracht 4 op fietsen. 2 maandjes gejank over bad hair days en dan is iedereen eraan gewend.
    28-03-2024 15:21
    Bij die helmplicht gelijk ook meenemen: bad in- en uitstappen, keukenladder gebruiken, trap op- en aflopen, straat oversteken (of beter nog stoepgebruik in het algemeen), enzovoort, enzovoort.

    En natuurlijk niets meer investeren in behoorlijke infrastructuur, nu iedereen er toch op kan vertrouwen dat die helm zijn of haar leven gaat redden. Want die aap komt snel genoeg uit de mouw bij de voorstanders van dit soort onzin.
    28-03-2024 15:33
    Of je zorgt ervoor dan meisjes en vrouwen de fiets niet meer willen nemen om zich te verplaatsen, dat vooral denk ik. Het brengt niet veel extra bescherming bij op een gewone fiets dus waarom zou je het verplichten en zeker als je mensen wegduwt van de fiets als vervoersmiddel... ?
    28-03-2024 15:59
    Betutteling van meisjes en vrouwen die binnen no time daar een oplossing voor vinden. ‘OMG, dat ding brengt het in de war, nou dan ga ik maar lopen of met de auto/bus achter de rest aan tuffen’
    28-03-2024 17:45
    Even bij giro en Visma l a b langsgaan. Die ontwerpen helmen voor nog betere aërodynamica. Lijkt me dat ze een overkapsel kunnen ontwerpen/ produceren, waarbij het kapsel gewoon in model blijft.
28-03-2024 16:22
Vaak vergeten de mensen die voor een helmplicht plinten dat de zithouding op een stadsfiets totaal anders is. Op YouTube onder filmpjes over Nederlandse fietsinfra zie je ook wel eens van de geschrokken Amerikanen: " if you crash you fall on your head". Maar op een stadsfiets zit je rechtop, is je zwaartepunt veel meer bij je trap as/achterwiel en zijn je pedalen max een paar cm van de grond. Bovendien rijden de meeste mensen met een stadsfiets niet zo snel. Oftewel: wanneer je met een stadsfiets crasht dan sta je met een been op de grond en lig je niet met je hoofd tegen een paal aan.
    28-03-2024 22:27
    "Maar uit onderzoek blijkt dat een helmplicht, vanwege verminderd fietsgebruik, de samenleving puntje bij paaltje juist wel eens geld zou kunnen kosten in de vorm van meer aan overgewicht gerelateerde aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten."

    Uit dat door jou geciteerde onderzoek blijkt dus eigenlijk dat ze de uitkomst helemaal niet weten. Ze doen aannames. Daar kan je niks mee.

    Verder heeft de veiligheidsgordel wel degelijk duizenden mensenlevens gered, daar is ongelooflijk veel onderzoek naar gedaan. Alleen al de hoeveelheid kinderen die nu niet meer door de auto en de vooruit katapulteerden is genoeg reden om de waarde niet zoals jij doet in twijfel te trekken.

    Met drank op achter het stuur werd door mij bewust gebruikt omdat Jim Beam de redenatie volgt dat mensen zelf wel weten wat goed voor ze is, Newsflash: dat is helaas in meer dan genoeg gevallen niet zo.
28-03-2024 16:43
Lang leve het rubberentegelparadijs.
28-03-2024 19:16
Harnas om bij hanteren van bestek. Bij iedereen permanent nagels verwijderen, want scherp. Laten we voorkomen dat er nog kinderen geboren worden en door onze schuld in de gevaarlijke wereld komen... maar echt!
De meer regeltjes, de beperkter de vrijheid en de makkelijker om die vrijwillig op te geven. En de meer regeltjes de dommer en incompetenter je de mens maakt om nog vrij te kunnen nadenken.
28-03-2024 15:34
Zo'n helmplicht, gesteld dat die zou worden ingevoerd, zou nooit ten koste mogen gaan van andere maatregelen (o.a. infrastructuur, gedragsverandering). Anders zal voor een groot deel (niet helemaal dus) een symbolische maatregel blijken te zijn.
Wielrenners waren vroeger overigens ook fel tegen een helmplicht.
28-03-2024 17:50
Waarom niet de maximum snelheid van ebikes verhogen naar 30 per uur? Dan wordt het verschil tussen racefietsers, fietsers, pedelecs en auto's op 60 km wegen minder groot en worden situaties wat overzichtelijker in mijn ogen. Ook maakt die 5 km harder , fietsen voor woon werkverkeer al een stuk aantrekkelijker en dat zal minder autogebruik weer stimuleren. Uiteraard dan wel nodig om de infrastructuur daar ook op aan te passen.
29-03-2024 08:44
Geen tussenkomst ziekteverzekeraar indien oorzakelijk verband tussen kwetsuren en niet dragen helm.
    29-03-2024 10:50
    Dat is wel het allerbeste idee als je ooit zelf geen medische hulp wil of financiële steun na medische hulp. Sport jij wel genoeg, maar ook niet teveel, eet je wel gezond genoeg, blijf je ver genoeg van rokers, als je thuis iets doet huur je dan een stelling of een hoogtewerker om niet met een ladder te moeten werken? De lijst is eindeloos lang als je eigen keuzes gaat laten meespelen bij het al dan niet financieel tussenkomen na een probleem...
29-03-2024 10:23
Het dragen van een helm is helemaal niet verplicht in Duitsland.
29-03-2024 10:40
Voor de sport, dus op racer of MTB, een no-brainer, natuurlijk helm op. Maar om boodschappen te gaan doen of naar het station of uitgaan te fietsen? Dat gaat averechts werken. In Australië is de helm verplicht gesteld en als resultaat gingen steeds minder mensen fietsen. En laten we wel wezen: dit is Nederland he. We doen alles op de fiets, al tijden. Het zijn niet de fietsers die het verkeer gevaarlijk maken.

Reacties zijn gesloten.