Tiesj Benoot over zijn herstel: “Ben zo goed als volledig de oude”

woensdag 7 december 2022 om 09:29
Tiesj Benoot over zijn herstel: “Ben zo goed als volledig de oude”

foto: Cor Vos (archief)

Tiesj Benoot voelt zich weer wielrenner. De renner van Jumbo-Visma kwam begin augustus tijdens een trainingstocht in het Italiaanse Livigno hard ten val, met een gebroken nekwervel tot gevolg. “Ik ben zo goed als volledig de oude”, laat hij nu weten aan Het Nieuwsblad.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

De 28-jarige Belg klapte begin augustus tijdens een fietstocht in Livigno op hoge snelheid tegen een auto. Benoot hield er een gebroken nekwervel aan over en moest de eerste zes weken een harde nekbrace dragen. Inmiddels kan de veelzijdige renner weer volop trainen met oog op het nieuwe wielerseizoen. “Enkel een stramme nek speelt mij nog parten. Omdat de breuk links zat, hebben de spieren daarrond alles moeten opvangen.”

“Na zes weken in een brace voelde en voelt het nog altijd heel stram aan. Deze spieren moeten nog verder losgemaakt worden omdat ik nog niet optimaal naar links of rechts kan kijken.” Benoot kon al snel weer de nodige (kleine) tochtjes maken op de mountainbike, maar mocht vanwege zijn kwetsbare nek lange tijd niet trainen op de gewone wegfiets.

Coronabesmetting 
Inmiddels traint Benoot ook weer met de wegfiets, al moest hij enkele weken geleden wel even flink gas terugnemen. “Twee weken geleden heb ik, als laatste van mijn dichte omgeving, thuis gezeten met corona. En met symptomen. Ik heb toch een dag meer dan 39 graden koorts gehad en lag twee dagen in bed. Ik had niet eens de fut om de tv op te zetten om naar het WK voetbal te kijken. Maar bon, de cardioloog heeft me intussen goedgekeurd. Als ik vanaf nu verder gezond blijf, is er niets aan de hand geweest.”

Dit artikel delen:

9 Reacties

kelderfan 7 december 2022 om 11:50

Hopelijk is Benoot weer snel de oude. Hij is echt van toegevoegde waarde gebleken voor ’t team en ook als player natuurlijk.

2
Michiel 7 december 2022 om 13:41

Ik dacht vorig jaar dat hij geen 3 weekse ronderenner was, maar wat hij na zijn lelijke valpartij in de laatste week liet zien was van grote klasse. Los van al die andere koersen waar hij zelf ook sterk reed

1
Beer 7 december 2022 om 12:00

Toch nog een hele weg te gaan qua revalidatie en opbouw. Hopelijk staat hij er bij de klassiekers weer.

2
Arie den Blanken 7 december 2022 om 13:04

Maakt mij niet zo veel uit als hij maar kan aanschuiven bij Ruben Van Gucht in ExtraTime Koers

-2
LeoR 16 7 december 2022 om 13:26

Waar ik me soms nogal kon ergeren aan de, schijnbaar ondoordachte renner Benoot, viel hij inderdaad heel goed mee als Co-commentator. Hij deed het daar, in navolging van zijn studies, alleszins een stuk economischer.

0
Marcel de Gendt 7 december 2022 om 13:40

Helemaal eens met LeoR,
Benoot was in ieder geval een topper als co commentator. Zag heel veel, wist het goed te duiden.
Sowieso hoop ik volgend jaar zowel Vanmarcke als Benoot regelmatig aan de praattafels te zien. Ter zake kundig, uitgesproken, zonder zichzelf op te willen dringen.

al mogen ze van mij vooral nog mooie dingen laten zien OP de fiets.

0
Kopinkas 7 december 2022 om 14:09

Hopelijk valt alles dit seizoen nog eens goed voor Benoot (niet letterlijk), en kan hij nog eens aanknopen bij het succes. Ereplaatsen genoeg, maar de constatatie blijft dat zijn vijfde plek in zijn allereerste monument, de Ronde, 21 verreden monumenten later ook zijn beste notering gebleven is.
Sterk in dienst gereden vorig jaar, en met een 2de plek in Dwars en een 3de in de Amstel en San Sebastian een paar verdienstelijke resultaten neergezet, maar winnen blijft zo moeilijk. En nu WVA weer zijn zinnen heeft gezet op de Strade, is het maar zeer de vraag of Benoot voor eigen succes gaat mogen gaan. Wie weet valt het taktisch net goed uit als Benoot van ver aanvalt.

0
Mooie Sjors 7 december 2022 om 19:59

Benoot is een intelligente jongen, maar aan koersintelligentie, of beter sluwheid, lijkt het hem soms te ontbreken. Dan win je enkel als je de allerbeste in koers bent (zie zijn Strade-overwinning), maar dat gebeurt Tiesj nu eenmaal niet zo vaak.

0
Arie den Blanken 7 december 2022 om 19:34

“Ik had niet eens de fut om de tv op te zetten om naar het WK voetbal te kijken.”
Daar hoef ik niet voor bedlegerig te zijn.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone