Tien seconden tijdstraf voor Tadej Pogacar in UAE Tour

vrijdag 26 februari 2021 om 16:31
Tien seconden tijdstraf voor Tadej Pogacar in UAE Tour

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar heeft na de zesde etappe van de UAE Tour een tijdstraf van tien seconden gehad. De Sloveen blijft aan de leiding in het klassement, maar het verschil met de nummer twee, Adam Yates, is daardoor wel teruggelopen van 45 naar 35 tellen.

In het communiqué dat elke dag wordt opgemaakt, staat dat Pogačar is gestraft voor het ‘duwen van een andere renner’. Ook zijn ploeg- en landgenoot Jan Polanc is voor dat vergrijp beboet. Ze kregen allebei een tijdstraf van tien seconden en vier punten aftrek in het puntenklassement. Ook moeten ze een boetebedrag van 200 CHF (ongeveer 182 euro) betalen.

Dit artikel delen:

13 Reacties

lander luypaert 26 februari 2021 om 16:44

Duwen van een andere renner? DSQ!! ;)

xistnc 26 februari 2021 om 16:50

Je kunt het maar beter gehad hebben.

Wheely 26 februari 2021 om 16:54

Vooruit duwen of wegduwen?

Draadband 26 februari 2021 om 21:18

Het artikel zou dat inderdaad beter duidelijk kunnen maken. Gezien de tijdstraf, en het feit dat twee renners van dezelfde ploeg zijn gestraft, neem ik aan dat het om vooruitduwen ging, dus helpen, en niet wegduwen oftwel hinderen.

nickdt 26 februari 2021 om 16:59

Is Ewan als gediskwalificeerd dan? Anders is het meten met 2 maten, want die liet bijna 2 renners vallen.

Romāns Vainšteins 26 februari 2021 om 17:11

nickdt, man van straf.

nickdt 26 februari 2021 om 18:36

Als je de ene die duwt 10 seconden straft geeft, moet je de andere die loopt te duwen en bijna 2 renners laat vallen ook straffen. Anders creër je alleen maar problemen en discussies, want wanneer mag je dan wel duwen en wanneer niet.

Als je als UCI zijnde het wielrennen veiliger wil maken, dan moet je consequent optreden en niet de ene wel en de andere niet straf geven bij eenzelfde vergrijp.

Draadband 26 februari 2021 om 21:33

@nickdt Je hebt wegduwen en vooruitduwen. Wegduwen gebeurt onder andere in sprints als renners om positie strijden. Gevaarlijk en dus terecht verboden, ik ben het eens dat wegduwen konsekwenter gestraft zou moeten worden met diskwalifikatie. Daarnaast heb je vooruitduwen. Dat betekent dat een renner voorwaartse energie aan een andere renner overdraagt. Zo zie je wel eens dat een renner met een probleem aan de fiets kortstondig door een collega van een andere ploeg wordt voortgeduwd. Zover ik weet mag dat. Renners van dezelfde ploeg mogen elkaar echter niet op die manier helpen omdat het een oneerlijk voordeel geeft. Doe je het toch dan krijgen zowel de duwer als de geduwde een tijdstraf en een boete. Net zoals handaflossing ook is verboden.

Ward 26 februari 2021 om 17:56

Hebben ze elkaar geduwd? :)

Poeksel 26 februari 2021 om 18:50

Op Feltet.dk lees ik (in de vertaling) “Op de sprintetappe van vandaag stond de koploper van de race op het punt te finishen, maar een duwtje van teamgenoot Jan Polanc op de laatste 100 meter van de etappe geeft de Sloveen nu een straf van tien seconden.”

harryjohan71 26 februari 2021 om 19:14

Zijn hier ook beelden van?

Maillot à Pois 26 februari 2021 om 23:09

“The team later confirmed to Cyclingnews that Polanc had given Pogačar a nudge forward in the final 100 metres, as the bunch was sprinting for the line.”

Zetje van Polanc voor Pogacar dus. Wist zelfs niet dat dat niet mocht.

Posterix 27 februari 2021 om 07:31

De bron is hier wel de ploeg zelf…

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair