Tien hellingen in Luik-Bastenaken-Luik 2015

dinsdag 14 april 2015 om 12:28
Tien hellingen in Luik-Bastenaken-Luik 2015

Gerrans en Weening in 2014 - Foto: Sirotti

Vandaag is het parcours van Luik-Bastenaken-Luik bekend gemaakt door de organisatie. Er zijn net als vorig jaar tien hellingen opgenomen in het parcours. Twee hellingen zijn verdwenen, maar daar zijn er ook twee voor teruggekomen. De lengte van de wedstrijd is tien kilometer korter dan vorig jaar; 253 kilometer.

Vorig jaar waren de Cõte de Vecquée en de Côte des Forges nog opgenomen in de route, deze zijn nu vervangen door de Col du Rosier en de Col du Macquisard. De laatste drie hellingen zijn de Côte de La Redoute, de Côte de la Roche-aux-Faucons en de Côte de Saint-Nicholas.

De Waalse WorldTour-wedstrijd vindt plaats op zondag 26 april. Vorig jaar won Simon Gerrans.

Hellingen Luik-Bastenaken-Luik 2015
1. na 79 km – Côte de La Roche-en-Ardenne (2,8 km à 6,2%)
2. na 125,5 km – Côte de Saint-Roch (1 km à 11%)
3. na 169 km – Côte de Wanne (2,7 km à 7,3%)
4. na 175.5 km – Côte de Stockeu (1 km à 12,2%)
5. na 181,5 km – Côte de la Haute-Levée (3,6 km à 5,7%)
6. na 194 km – Col du Rosier (4,4 km à 5.9%)
7. na 207 km – Col du Macquisard (2,5 km à 5%)
8 na 218.5 km – Côte de La Redoute (2,0 km à 8.8%)
9. na 234 km – Côte de la Roche-aux-Faucons (1,5 km à 9,3%)
10. na 248 km – Côte de Saint-Nicolas (1,2 km à 8.6%)

Dit artikel delen:

14 Reacties

Contador#N.1 14 april 2015 om 12:37

Is het altijd zo last pas bekend?

Giopicorno 14 april 2015 om 12:47

Hopelijk niet weer zo’n groepssprint zoals vorig jaar

Tuubke 14 april 2015 om 13:17

Leuke foto. Dit jaar dezelfde, maar dan met Gerrans die Weening feliciteert en je hoort mij niet klagen…

Knaljaas 14 april 2015 om 13:20

10km korter. Dat leek me eerst een behoorlijk verschil, maar uiteindelijk maken de renners de koers. En of ze nu 10km meer of minder rondrijden in het peloton, tijdens de eerste wedstrijdhelft, dat zal in de finale geen invloed hebben denk ik.

Romāns Vainšteins 14 april 2015 om 13:38

Vorig jaar was natuurlijk een uitzondering. Volgens mij was het 2006 de laatste x dat er een grotere groep aankwam.

Pizzi 14 april 2015 om 13:40

Zit dat weekend in Houffalize. Eens zien of ik of de Côte de Saint-Roch ga staan. :-)

AkkaBoyD 14 april 2015 om 14:12

@tuubke
Ik denk dat niemand dan klaagt haha

Widukind 14 april 2015 om 14:29

Hopelijk wordt de koers dit jaar een beetje zwaarder gemaakt. Waarom niet gewoon eens doortrekken op de Wanne en de Stockeu? Het kost iedereen evenveel kracht om daar snel over te fietsen, ideaal dus om daar wat knechten overboord te gooien.
Nu is het elk jaar rustig in een optocht naar de Roche au Faucons peddelen.

Buitenblad 14 april 2015 om 14:45

10 hellingen plus de rest! maar dit parcours is natuurlijk weer geweldig in tegenstelling tot vorig jaar. De Macquisard er weer in en de Forges er uit. Super.

achilles 14 april 2015 om 15:55

Roche aux faucons is enkel op papier 1,5 km. Kan je je serieus aan mispakken, na een kilometertje bergaf gaat het weer omhoog op een wat mij persoonlijk betreft: rotstuk dat voor geen meter bolt. ;)

Stelvio-fan 14 april 2015 om 16:17

Col du Rosier is echt een prachtafdaling (vanuit Spa richting Coo). Leuk dattie er weer in zit!

Tokstar 14 april 2015 om 18:56

@achilles
Klopt, ik dacht ook even “oef, ben er van af..”, en hop daar ging ie weer.

Wim Kruithof 15 april 2015 om 09:12

Daniel Martin heeft z’n mooiste zege misgelopen vorig jaar… wat een rotmoment was dat.

Romāns Vainšteins 15 april 2015 om 12:10

Mwoah, het jaar daarvoor won hij imposanter dan het geweest zou zijn mocht hij Caruso nog voorbijgereden zijn.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair