Thymen Arensman tweede in Aprica: “Geen klassementsambities, laat mij maar aanvallen”

dinsdag 24 mei 2022 om 17:59
Thymen Arensman tweede in Aprica: “Geen klassementsambities, laat mij maar aanvallen”

foto: Cor Vos

Thymen Arensman heeft dinsdag een tweede plaats veroverd in de Giro d’Italia-etappe met aankomst in Aprica. De jonge klimmer van Team DSM zat mee in de vlucht van de dag, maar hij moest alleen Jan Hirt voor zich dulden aan de meet. Een prestatie die smaakt naar meer. “Ik heb geen klassementsambities, dus laat mij maar lekker aanvallen”, vertelt hij aan Eurosport.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Na de opgave van Team DSM-kopman Romain Bardet werd meteen gekeken naar Arensman voor het algemeen klassement, maar de talentvolle coureur verloor veel tijd in de rit naar Turijn. Daarop koos hij in de etappe naar Aprica voor de aanval. Iets wat hij graag wil blijven doen in de slotweek. “Laat mij maar in de kopgroep gaan”, richt hij zich tot de klassementsrenners. “Ik hoop dat er dan nog een succesje in zit.”

In Aprica werd hij dus tweede, op zeven seconden van ritwinnaar Hirt. “Ik voel me fysiek wel weer goed, alleen mentaal ben ik nog heel teleurgesteld”, zei hij na de finish en de dopingcontrole. “Ik had het team en Romain graag die etappeoverwinning terug willen geven, maar dat zat er helaas net niet in. Het is heel teleurstellend, maar ik kan ook het positieve eruit meenemen.”

Na de aanval van Hirt op zeven kilometer van de finish bleef het verschil klein. “Dat is wie ik ben. Ik geef nooit op en doe altijd mijn best. Ik wist ook dat Hirt niet de beste daler is. En het begon ook nog te regenen. Misschien kan het nog, dacht ik. Uiteindelijk kom ik nog op 6-7 seconden. Maar wie weet kraakt hij en kan ik erop erover. Daarom blijf ik altijd vechten, want de finish is pas op de finish”, zegt Arensman.

‘Ik herstel wel aardig’
“Ik ben nooit volledig gekraakt. Ik probeerde hem eerst te kraken door vol over mijn limiet te gaan. Ik hoopte op een gaatje, maar hij counterde. Ik voelde dat ik mijn eigen tempo moest rijden, als een tijdrijder. Die korte prikjes zijn niet ideaal voor mij. Ik reed daarom op eigen tempo omhoog, en misschien kon ik nog terugkomen in de afdaling. Maar dat was niet dicht genoeg, helaas”, aldus de nieuwe nummer 12 in het klassement, op 10.23 minuut van roze trui Richard Carapaz.

“Vandaag voelde ik mij beter”, blikt hij terug op de tweede week. “Het was ook minder warm en dat scheelt een hoop. Ik herstel ook wel aardig, dus hopelijk krijg ik morgen weer de ruimte om een beetje aanvallen.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

elena 24 mei 2022 om 18:08

Prima prestatie van Thymen, ik heb van hem genoten vandaag. Jammer dat hij niet naar JV komt, daar had hij de rol van Roglic als eerste klassement renner op termijn kunnen overnemen. Ligt het aan de invloed van hun vaders, dat veelbelovende dan wel grote renners als Arensman en van der Poel voor geen goud bij JV willen rijden?

Natte spons 24 mei 2022 om 18:32

Wat is er dan met zijn vader?
Bij VdP lijkt het me toch vooral dat Mathieu zelf wil kiezen welk programma hij rijdt en wie er dan meegaan. Niet zozeer Adri zijn invloed.

de adelaar 24 mei 2022 om 18:57

Waarom nu deze reactie ? Arensman rijdt een dijk van een etappe. Is zelfs nog bezig om zijn kopman zijn pijn te verzachten en laat zien dat ie uit het juiste hout gesneden is, correct trouw en een sieraad voor het Nederlandse wielrennen. Deze weken laten trouwens meer Nederlandse jongens zich positief zien. Ik kan dat JV gezeur niet echt begrijpen, alsof ie een verplichting zou hebben als Nederlandse renner naar een Nederlandse ploeg

Cap 24 mei 2022 om 19:08

Gelukkig dat ie niet naar JV komt, dat zou zijn carrière waarschijnlijk geen goed doen, mede door al dat niet aflatende gehijg van de JV-volgers in je nek.

Murcia 24 mei 2022 om 19:23

Bij de familie van der Poel speelt wel degelijk rancune jegens Rabobank en diens opvolgers een rol maar dan voornamelijk bij Adrie. Matthieu zelf is gewoon oprecht gelukkig bij de ploeg die speciaal voor hem is gebouwd door de twee broers die hij vertrouwd. Arensman maakt een keuze om voor een geweldige ploeg te rijden met kennis van het ronde werk tot in haar vezels en INEOS is niet opeens een inferieur ploegje t.o.v. TJV. Nederlandse renners, talent of toppers of knecht verspreid te zien over het peloton vind ik altijd wel mooi.

Posterix 24 mei 2022 om 19:39

Sterker nog @de adelaar, hij rijdt al voor een nederlandse ploeg. Nederlandse licentie (straks of nu al?) en gesponserd door De Staats Mijnen…

oscarito1908 25 mei 2022 om 01:39

Is ook prima. In diverse keukens kijken hoe het er aan toe gaat. Daar leer je van.

elena 25 mei 2022 om 03:45

@Martijn: ok, gelukkig geen aversie tegen JV bij jullie.

Jean Dumas 24 mei 2022 om 18:22

Mentaal zit het wel goed met deze knul. Die overwinning gaat komen.

Wildebert 24 mei 2022 om 18:54

Geeft nog maar eens mooi zijn visitekaartje af. Mooie prestatie!

Rondje 25 24 mei 2022 om 19:33

Die gaat nog veel winnen in de toekomst. En wie weet een keer meedoen voor een klassement in een grote ronde.

hugenholz 24 mei 2022 om 19:50

Volgend jaar bij Ineos knechten is dood en doodzonde…

ChefSpijker 24 mei 2022 om 19:56

Of een mooie investering in de toekomst als hij over 3/4 jaar zelf de kopman is bij INEOS.

11 na 11 24 mei 2022 om 19:58

Jammer dat Dumoulin op dit moment wat onzeker oogt, want de ogen zullen sneller op Arensman gericht worden als Nederlandse rondehoop. Hopelijk wordt hij bij elke mindere prestatie niet meteen afgekraakt zoals sommige andere jonge renners mogen ondervinden.

Prima prestatie vandaag, mooi teruggevochten na een mindere dag vorige week. Ik herinner me dat hij in de Vuelta al een keer dicht bij ritwinst was. Als hij zich op ritwinst blijft toeleggen kan het niet lang meer duren eer hij eens een rit pakt in een grote ronde. Als hij zich gaat toeleggen op rondewerk, gaat hij die mindere dag die hij nu in zijn derde grote ronde nog heeft, wel moeten wegwerken. Maar het talent heeft hij wel.
Ik zou hem dan de rest van het seizoen zoveel mogelijk rondjes van een week laten rijden voor het klassement en daar al eens proberen meedoen voor een overwinning. Ik neem aan dat het nog te vroeg is om ook de Vuelta te proberen rijden? Weet iemand wat de plannen zijn wat dat betreft?

jp.vanoosterhout 24 mei 2022 om 20:09

genoten van arensman,wat een karakter heeft die jongen,eerst het gat dichtrijden naar kamna en daarna nog na eerst gelost te worden door hirt nog bijna strijden voor de etappe !klasse,die gaat er wel komen ! zaterdag verkeerd pismoment,war hem waarschijnlijk minuten heeft gekost,zondag in de aanval,teruggepakt worden maar toch in de groep finishen,en vandaag dit,heel knap.dat word gewoon een top 10 plek.

Renaissance 24 mei 2022 om 20:40

Lijkt nog wat grillig, maar dat mag op deze leeftijd ook. Mooie etappe gereden en lekker aanvallen lijkt mij prima. Geen klassementsambities vind ik ook wel logisch, tegen die druk blijkt hij nog niet bestendig. Toch denk ik dat als je met leuk aanvallen die top 10 inkomt je best mag proberen dat te behouden, alleen niet ten koste van alles. Niet vergeten dat je met een top 10 in de Giro ook anders binnenkomt bij Ineos dan zonder.

Fast Freddy 24 mei 2022 om 20:48

Toch weer die verdraaide focus op etappewinst, in plaats van het proces. Niet des DSM's. Snel naar de winnaars van Ineos.
Evengoed genoten van zijn klasse en doorzettingsvermogen. Gaan tot op de streep.

Arnoud Mather 24 mei 2022 om 23:47

Mooie kerel, goeie mentaliteit en goeie benen. Hopen dat hij nog een etappe kan pakken. Hoe dan ook heeft hij zichzelf ongelooflijk goed neergezet tot nu toe.

Blackcanyon 25 mei 2022 om 06:07

Arensman vind het fijn dat t nu wat minder warm is. Dat baart mij zorgen voor de toekomst want als je een algemeen klassement in een grote ronde wilt rijden … in deTour en de Vuelta is het altijd warm (niet alle dagen, maar tenminste enkele dagen) en in Italie kan t ook aardig warm worden.Een ronderenner voor Algemeen Klassement moet daar tegen kunnen.

Marik 25 mei 2022 om 06:46

Tja, de manier waarop het lichaam reageert is nou eenmaal lastig te veranderen.

Blackcanyon 25 mei 2022 om 17:33

Tot op zekere hoogte wel. Daar hebben ze de term acclimatiseren voor. Maar dat heeft zijn begrenzingen.

ToBe 25 mei 2022 om 07:08

Blij met een nieuw talent en nog blijer dat hij ZIJN eigen weg kiest. Laten wij “supporters” aub geduld hebben.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone