Thomas en INEOS Grenadiers zijn er bijna uit: “Moeilijke onderhandelingen”

woensdag 27 oktober 2021 om 12:25
Thomas en INEOS Grenadiers zijn er bijna uit: “Moeilijke onderhandelingen”

foto: Cor Vos

Geraint Thomas zal binnenkort een nieuw contract tekenen bij INEOS Grenadiers. De 35-jarige Brit laat in gesprek met Cyclingweekly weten dat er al een mondeling akkoord is. “Het waren moeilijke onderhandelingen. Het heeft nog nooit zo lang geduurd”, aldus Thomas.

Thomas kon rekenen op de interesse van meerdere ploegen, waaronder het in noodweer verkerende Qhubeka NextHash en Cofidis, maar onderhandelingen liepen op niks uit. Rod Ellingworth hoopte in augustus nog Thomas te behouden, maar gaf ook aan dat “als er een aantrekkelijk voorstel van andere ploegen komt, wij hem niet kunnen behouden.” Beide partijen zijn er nu toch uitgekomen, al had het nog wel wat voeten in de aarde.

Belangen 
“Ik wil het nog niet te hard verkondigen, aangezien ik nog moet tekenen. Ik wil het niet jinxen“, aldus Thomas, die voor twee jaar zal bijtekenen bij de ploeg van Dave Brailsford. “Ik ken Dave al sinds 2003 en we hebben uiteraard een goede relatie, maar er spelen ook andere belangen. Dave moet luisteren naar zijn bazen en heeft een bepaalde agenda, terwijl ik ook bepaalde standpunten heb en naar mijn familie moet luisteren.”

“Het waren kortom moeilijke onderhandelingen. Het is nog nooit zo moeizaam verlopen, aangezien er zich veel heeft afgespeeld achter de schermen. Ik moest de emotionele en zakelijke aspecten zien te scheiden van elkaar. Ik ben blij dat het bijna is afgerond. Dan kunnen we namelijk door en kan ik me weer richten op het fietsen.”

Voor de Tourwinnaar van 2018 is het misschien wel de laatste contractverlenging uit zijn carrière, aangezien hij straks zal bijtekenen tot zijn 37ste. “Over twee à drie jaar is het gedaan met mijn profcarrière. Dat is wel een gekke gedachte, maar ik wil eerst genieten van mijn laatste jaren in het peloton. En genieten doe ik pas als ik in staat ben om te strijden voor overwinningen. Ik denk wel eens na over het einde van mijn loopbaan, maar ben nu vooral nog bezig met koersen.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Ronellenfitsch 27 oktober 2021 om 12:36

Wat zegt ie nu eigenlijk? Hij mag van z’n vrouw niet meer wekenlang op de Teide verblijven ofzo?

Magician 27 oktober 2021 om 13:10

Of ze wilde 20% meer zodat ze lekker kan hobbyen terwijl hij op de Teide zit.

Txirrindularitza 27 oktober 2021 om 13:11

““Het waren moeilijke onderhandelingen. Het heeft nog nooit zo lang geduurd”

Ergo: Ik had niet gedacht dat ik zóveel salaris zou moeten inleveren.

ThorHushovd 27 oktober 2021 om 13:13

Haha inderdaad.

Johnny7 27 oktober 2021 om 13:40

INEOS is erg vrijgevig met dikke lonen de laatste jaren maar kan me voorstellen dat hij een enorme verlaging heeft heeft moeten accepteren (meer dan 50%). Lijkt me echt een gevalletje enorme loonsverlaging (met bonus voor ronde winst) inderdaad want geen enkele andere ploeg zou hem zoveel geld willen betalen op deze leeftijd. Zou ook tijd worden. Deze meneer heeft alleen zin om in 1 ronde per jaar te presteren.

Mwielerfan 27 oktober 2021 om 14:32

Als ie die ronde er dan zou staan, zou het denk ik nog de moeite waard zijn. Maar dat is ook vaak niet het geval gebleken, vooral laatste 2 jaar. En als het door tegenslag komt, weet ie niet later dat jaar alsnog een piek te maken

Pietspeed 28 oktober 2021 om 12:17

Dan had Froomie het toch beter voor elkaar.

hartstikkebedankt 27 oktober 2021 om 13:20

Wat moeten zijn doelen zijn?

Ik denk dat het heel moeilijk is, maar op een parcours als aanstaande Tour de France geloof ik nog steeds dat hij de Tour zou kunnen winnen. Wel met geluk en wat tegenslag bij een Pogacar, maar ik denk dat het mogelijk is. Met waaiers, met een kasseienrit, met veel tijdritkilometers. Dit jaar was hij ook erg goed in Catalonië, in Romandië en in de Dauphiné.

Andere kans is verleggen van focus naar de klassiekers, waar hij ook een geschikt profiel voor heeft. En dan daarnaast nog wat zelf proberen te scoren in rondes van een week met een tijdrit, dus een beetje wat Porte doet.

KimJungPoels 27 oktober 2021 om 14:03

Ik geloof er eigenlijk totaal niet in dat hij Roglic en Pogacar echt aan kan. Die zullen dan pech moeten krijgen ergens denk ik.

Tegen alle andere renners geef ik hem nog wel een kans, maar tegen die twee niet. Ergens denk ik dat het best goed zou zijn als Thomas zich bijvoorbeeld op de Giro zou richten. Die zie ik hem wel winnen als Roglic en Pogacar niet mee doen.

hartstikkebedankt 27 oktober 2021 om 14:13

Ook al doen Pogacar en Roglic mee, een tegenslag zit in een klein hoekje met een dergelijk parcours. Dus nee, ik geloof ook niet dat hij ze kan verslaan als alles op rolletjes loopt voor de Slovenen, maar hij zou kunnen profiteren als er iets gebeurt.

Piet van den Burg 28 oktober 2021 om 08:01

Roglic kan niet heel goed sturen zoals we afgelopen Tour zagen. Die is altijd kanshebber in de eerste week om op zijn plaat te gaan

Pietspeed 28 oktober 2021 om 12:19

Gewoon knechten, zoals Kwiat. Zie hem met de huidige concurrentie iig geen grote ronde meer winnen.
Gewoon nog 2 a 3 jaar kassa.

Murcia 27 oktober 2021 om 13:30

Thomas behoort tot de intimi van grote baas Ratcliffe maar moet natuurlijk fors terug in salaris en dat zal pijn hebben gedaan. Zijn management zal om zich heen hebben gekeken en geconstateerd dat er geen echt andere opties waren. Dus nu haalt hij zijn pensioen bij de ploeg.

jan jansen 27 oktober 2021 om 16:32

Laat gaan die man met zijn 35 jaar , of laat hem knechten.

Panache 27 oktober 2021 om 19:48

Gewoon de eindwinnaar van Romandië dit seizoen, nog lang niet versleten.

Dr op en dr over 27 oktober 2021 om 21:06

Door de ploeg verplicht met zijwieltjes te rijden ?!?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair