Thomas De Gendt voert nummertje op in openingsrit Catalonië

maandag 25 maart 2019 om 17:06
Thomas De Gendt voert nummertje op in openingsrit Catalonië

foto: Cor Vos

Thomas De Gendt heeft op geheel eigen wijze de openingsetappe van de Ronde van Catalonië gewonnen. De erkende aanvaller van Lotto Soudal sprong mee in de vlucht van de dag en ging op de voorlaatste klim solo verder. Het peloton zag de Belg pas na de finish in Calella terug.

De Gendt en Duyn in de vlucht
Zonder Steve Morabito, die gisteren op training viel en daarbij een blessure aan zijn bekken en een hersenschudding opliep, aan de start begon de 99ste editie van de Ronde van Catalonië. Zes vluchters vormden de kopgroep van de dag, met daarbij de Belg Thomas De Gendt en Nederlander Huub Duyn.

De Gendt op kop in de vlucht van de dag – foto: Cor Vos

Zij kregen Alvaro Cuadros, Alexis Gougeard, Angel Madrazo en Luis Angel Maté mee. De voorsprong werd niet groter dan vijf minuten. Op de dubbele beklimming Alt El Muntanya-Coll Formic ging De Gendt er solo vandoor, zoals ondertussen van hem verwacht kan worden. Hij pakte zo de volle mep aan bergpunten op beide cols van eerste categorie.

Zo kennen we De Gendt…
Van op de top van de Formic was het nog 54 kilometer tot de finish, grotendeels in dalende lijn. Alleen De Gendt (drie minuten voorsprong) en Maté (op 1.10 van De Gendt) wisten voor het peloton de top te ronden, maar de Cofidis-Spanjaard werd na de afzink in de kraag gegrepen.

Veel sprinters waren gelost op de klim en moesten nog terugkeren, waardoor De Gendt alsmaar verder uit kon lopen. Hij breidde zijn voorsprong uit naar vier en een halve minuut, omdat de achtervolging van onder meer Euskadi-Murias, Arkéa-Samsic en Team Sunweb niet hard genoeg ging.

foto: Cor Vos

Peloton verkijkt zich
De laatste klim van de dag, de Port de Collsacreu van derde categorie, was nauwelijks een hindernis voor De Gendt. Met een kleine vier minuten voorsprong ging hij de laatste, snelle kilometers richting Calella in. In de laatste kilometers was er wat onenigheid in het peloton over de achtervolging. Maximilian Schachmann demarreerde op een stil moment en kwam net voor het sprintende peloton over de finish, ruim 2.30 na De Gendt. Grega Bole won daarachter de sprint voor plek drie.

In het klassement hebben Alejandro Valverde en Egan Bernal al een slagje geslagen. Zij pakten onderweg respectievelijk twee en één bonificatieseconde.

Dit artikel delen:

47 Reacties

Romāns Vainšteins 25 maart 2019 om 17:13

Het was inderdaad weer eens tijd er voor.

Stuur m op pad met fietstassen en hij komt nog als eerste aan, geweldige kerel. Hij heeft gewoon het kunstje 150-200 km keihard doorrammen met wat lotgenoten en dan het laatste stuk alleen fenomenaal onder de knie.

Dat een peloton mismoedig wordt van de man uberhaupt proberen terug te halen is natuurlijk een 100% topkwaliteit van hemzelf. Anders is het wel erg toevallig dat het peloton het zo vaak verpest wanneer de Gendt er voor rijdt.

Dolledriesoldebroek 25 maart 2019 om 17:13

Het is toch ook wel een klasse apart, never change thomas!

Dirty Derrick 25 maart 2019 om 17:14

Fenomeen

attaq 25 maart 2019 om 17:14

Wat een ongelooflijke klasbak!! Geweldig!

vlek 25 maart 2019 om 17:14

Prima ritje van De Gendt. Beetje armoedig gereden door het peloton. Matthews die maar weer eens de sprint wint met dit koersverloop; dat gebeurt iets te vaak.

ChefSpijker 25 maart 2019 om 17:19

Volgens mij won Bole de sprint. Maar goed sprinten voor p3 is toch altijd anders. Sommigen laten dan al sneller lopen dan wanneer 't voor de zege is.

Hangelos 25 maart 2019 om 17:15

D’r zijn nog wel wat ‘echte’ bergen op komst, maar wie gaat die 2,5e minuut pakken op een de Gendt in deze conditie??

Random wielerliefhebber. 25 maart 2019 om 17:17

Bernal, Yates, Kruijswijk, Bardet, Pinot…. je kan beter vragen wie niet

Viktrodriguez 25 maart 2019 om 17:20

Die zijn inderdaad nog op komst. plus de traditionele Montjuic-etappe in Barcelona.

leegloper 25 maart 2019 om 17:27

Als De Gendt voor klassement gaat, zou hij de laatste km niet zo veel verliezen.

NDI22 26 maart 2019 om 01:36

In de UAE Tour of TDU misschien, maar etappe 3&4 gaan ze serieus klimmen en het startveld is bizar sterk. Valverde, Quintana, Soler, Carapaz, Mas, Froome, Bernal, Majka, Yates, Yates, Chaves, MAL, Kelderman, Kruijswijk, Bardet, D. Martin, Porte, Pinot, Woods, Zakarin, Barguil en dan zal ik er misschien nog ergens 1 vergeten. Ze zullen niet allemaal pieken maar het zal zeker hard gaan.

ikbenprocycling 25 maart 2019 om 17:17

De Gendt rijdt peloton ‘de vernieling in’.

VerstandOpNul 25 maart 2019 om 17:18

In de vroege vlucht en hopen op een inschattingsfout.. Ik heb er helemaal niks mee, maar ik ben geloof ik een minderheid hier..

Dit is wel een wanprestatie van de overige ploegen overigens..

Random wielerliefhebber. 25 maart 2019 om 17:20

Heb je wel gekeken? Peloton heeft 1 minuut dichtgereden in bijna 30 kilometer, in het huidige peloton kan zo’n beetje niemand dat volhouden behalve De Gendt

Melkzuur 25 maart 2019 om 17:29

Heb je liever steeds een pelotonspurt? Want hoe moet een renner als De Gendt anders ooit een koers winnen?

VerstandOpNul 25 maart 2019 om 17:39

Dat hij verschrikkelijk sterk is weet ik.. Maar hoe sterk precies? Hoe verhoudt hij zich tot de rest van het peloton? Niemand die het precies weet, want hij rijdt altijd een totaal andere koers..

Melkzuur 25 maart 2019 om 17:45

Tom Boonen zei het ooit ongeveer als volgt in Extra Time koers: “Laat gans het peloton naast elkaar rijden gedurende 150 km, en niemand kan hem tot het einde volgen.” Misschien een beetje overdreven, maar toch. Max. 3% van het peloton kan wat een goede De Gendt kan in dergelijke ontsnappingen.

Gebruikersnaam 25 maart 2019 om 18:19

Eens een tijdrit van 170 kilometer organiseren en zien wie wint.

Koersmaniak 25 maart 2019 om 18:52

Je onderschat De Gendt.
Dit is niet enkel hopen op een inschattingsfout van het peloton.
Inschattingsfouten gebeuren in het huidige peloton met oortjes en wattagemeters weinig. Dat De Gendt meer slaagt dan andere vluchters is dan gewoon toeval volgens jou?

Bij De Gendt is dit soort ontsnappingen berekend. Hij weet dat als hij in een ontsnapping zit over zo een parcours, met zo bepaald gemiddelde snelheid en wattage, dat dan het peloton zodanig hard moet gaan dat de sprinters of de knechten voor andere mannen gelost zijn.

VerstandOpNul 25 maart 2019 om 19:24

Nou, een uitgekiend plan.. dat is ook wat overdreven he.. laten we niet vergeten dat het ook vaak niet gelukt is..
Zoals in die Tour waar hij voor de strijdlust-prijs streed..

heuvelcolombia 25 maart 2019 om 20:06

Ik ben het met je eens in die zin dat winnen uit vroege vluchten een klasse lager is dan gewoon de beste van het peloton zijn. Als De Gendt beter was, had hij niet aangevallen en was hij voor een klassement gegaan.

Verder kan ik wel van vroege vluchters die winnen genieten en is De Gendt wel de beste van het peloton op dit moment in het doen slagen van zo’n vlucht.

Maillot à Pois 25 maart 2019 om 20:30

Natuurlijk lukt zoiets vaak niet.
Maar ik vind dat het eigenlijk ongelooflijk vaak wel lukt. Iedereen kent De Gendt intussen wel – dus dit is echt niet zomaar een ‘inschattingsfout’, het is gewoon verdomd moeilijk die gast terug te halen.

Mwielerfan 25 maart 2019 om 22:43

Als Parijs bordeaux nog gereden zou worden?

VerstandOpNul 25 maart 2019 om 23:30

Ok laat ons zeggen een combinatie van (1) een slechte inschatting door het peloton, (2) het feit dat de Volta Cataluna voor menigeen geen hoofddoel is en, natuurlijk, (3) het enorme vermogen van De Gendt.
Neemt niet weg dat ik zo’n renner liever eens wat meer een ‘directe’ strijd zie voeren met zijn gelijken..

boenk 26 maart 2019 om 06:16

Hoe sterk is hij ivm de rest van het peloton? Je wil hem graag eens “directe strijd” zien leveren? Zoals toen Andy Schleck achter De Gendt aan ging en geen meter dichter kwam (in tegendeel, De Gendt vergrootte het gat). Of hoe hij in de Giro op de Stelvio het hele kransje favorieten belachelijk maakte en verder van hen wegreed terwijl hij zijn klassement verdedigde (hij eindigde op het podium) na een lange solo? Of hoe hij eens samen met Taaramäe op weg was, en die dacht De Gendt er even af te kletsen op een beklimming, plaatste een démarage, De Gendt zag er de humor niet van in, en plaatste op zijn beurt een démarage en eindigde een minuut of 7 voor Taaramäe.

Hoe lang volg jij het wielrennen al? Sinds vorige week?

VerstandOpNul 26 maart 2019 om 08:32

Sinds 1983. En ik ga niet de moeite nemen al je argumenten te ontkrachten.. Kom op man, het is maar wielrennen..

LucasR 26 maart 2019 om 13:54

@verstandopnul: volledig mee eens. Natuurlijk wederom een fantastische prestatie van De Gendt, maar mede dankzij een peloton dat er te laat/te aarzelend aan begint. Persoonlijk vind ik een dergelijk koersverloop megasaai – ik had liever een sprint gezien of een strijd in de finale. Maar goed, we zijn vorige week ook wel verwend met die fenomenale Tirreno, die waaieretappes in PN en wederom een prachtfinale in Sanremo.

rvb 25 maart 2019 om 17:26

Nummer Coupe de Pedales.

Robb 25 maart 2019 om 17:39

Heel straf!
Petje af…
En ze gaan van goeden huize moeten zijn om hem van de eindoverwinning te houden ook, denk ik.

vincenzo 25 maart 2019 om 17:40

Zweeler heeft Bernal vóór Impey

ChefSpijker 25 maart 2019 om 17:46

Top 10 PCS klopt sowieso niet. Was gewoon Aristi die sprintte voor de Basken en Vd Lijke en Bevin zaten ook duidelijk top 10.

LutsenkoFan 25 maart 2019 om 18:20

Wat is er trouwens toch met Gougeard aan de hand. Een aantal jaren geleden kon hij zo’n etappes ook perfect aan.

Bettinwel 25 maart 2019 om 18:21

Wat een heerlijke renner! Van harte gefeliciteerd jonguh!

Scott Sunderland 25 maart 2019 om 19:03

Respect. Telkens als ik denk dat het nu toch weleens afgelopen zal zijn met zijn stunts komt er toch weer een. Een fenomeen deze man.

koos verrek 25 maart 2019 om 19:20

Bernal goeie sprint

HF2013 25 maart 2019 om 19:21

Prachtig weer van De Gendt. Geweldig gedaan. Zijn er niet veel beter in de categorie “rittenkapen”.

Piet Lut 25 maart 2019 om 19:21

Organisatie maakt zooitje van uitslag en PCS kan niets anders doen dan hun uitslag volgen. Het is nu helemaal een zooitje want top 10 klopt totaal niet met wat je op de helikopterbeelden aan rugnummers kan zien.

Covadonga 25 maart 2019 om 19:31

Knappe zege wederom. De Gendt is echt wel een bijzondere renner. Hij flikt het toch steeds weer.

Ward 25 maart 2019 om 19:48

Wat een renner toch, wéér eentje om in te kaderen!

Wheely 25 maart 2019 om 20:16

Leuke vent is het toch, het is hem gegund!

Geen renner in het peloton die het hem nadoet.

don camillo 25 maart 2019 om 20:51

De top 10 op de site van de UCI:

1 133 DE GENDT Thomas
BEL
LOTTO SOUDAL 33 4:14:32
2 31 SCHACHMANN Maximilian
GER
BORA – HANSGROHE 25 4:17:10
3 63 BOLE Grega
SLO
BAHRAIN – MERIDA 34 4:17:14
4 71 MATTHEWS Michael
AUS
TEAM SUNWEB 29 4:17:14
5 215 ARISTI GARDOKI Mikel
ESP
EUSKADI BASQUE COUNTRY – MURIAS 26 4:17:14
6 237 MOINARD Amael
FRA
TEAM ARKEA – SAMSIC 37 4:17:14
7 42 IMPEY Daryl
RSA
MITCHELTON – SCOTT 35 4:17:14
8 22 BERNAL GOMEZ Egan Arley
COL
TEAM SKY 22 4:17:14
9 224 VAN DER LIJKE Nick
NED
ROOMPOT – CHARLES 28 4:17:14
10 174 OWSIAN Lukasz
POL
CCC TEAM 29 4:17:14

sven241 25 maart 2019 om 21:37

Heel knap weer, zal later in de week nog wel een etappe hebben uitgekozen.

Turtlehead 25 maart 2019 om 22:21

Wel jammer dat ie de bergtrui nou niet aan kan morgen…

freirefreire 25 maart 2019 om 22:47

Off: Wat me ook opviel aan het artikel is dat Steve Morabito blijkbaar nog koerst. Dacht dat die al jaren gestopt was…

Ivanoviclover 26 maart 2019 om 01:52

ik was iets aan het typen en ipv peloton maakt mijn telefoon er pleerol van. Ik geef het op en ga slapen.

ChassePatat77 26 maart 2019 om 10:07

De pleerol kwam gisteren bijna drie minuten te laat… :-)

champieter 26 maart 2019 om 09:09

prachtige prestatie wederom

Headlines

Materiaalzone

Populair