Thomas De Gendt voelt beterschap: “Al was dit een gemakkelijke rit”

woensdag 2 september 2020 om 09:30
Thomas De Gendt voelt beterschap: “Al was dit een gemakkelijke rit”

© Cor Vos

Thomas De Gendt finishte gisteren op 1’53” van winnaar Primož Roglič. Bemoedigend voor de Oost-Vlaming na een moeizame Tourstart, met dank aan een geblokkeerde rug. “Het gaat inderdaad de goede kant op.”

Toch relativeerde de Lotto Soudalrenner zijn prestatie. “Dit was ook een redelijk gemakkelijke rit. Er reed heel snel een kopgroep weg, waardoor er in het begin van de rit al geen strijd was. Daarna ben ik in de wielen gebleven. Dat viel best mee. Door de tegenwind onderweg was het wel zwaar voor de jongens die op kop reden, maar in het peloton valt dat heel goed mee.”

“Op de slotklim naar Orcières-Merlette heb ik dan geprobeerd om er zo lang mogelijk te blijven aanhangen.” Dat resulteerde in een 41ste plaat op 1’53” van de winnaar. “Laat ons zeggen dat ik blij met de evolutie. Dit voelt een stuk beter, want met het gevoel als tijdens de eerste twee dagen was ik niet lang in deze Tour gebleven, denk ik.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Barry Batsbak 2 september 2020 om 09:45

Die gaat in de tweede week nog wel een keer op avontuur. 1 of 2 maal De Gendt de hele dag voor het peloton uit is praktisch een standaardgegeven voor elke ronde waar hij aan de start verschijnt.

Etika 2 september 2020 om 10:23

Ik vrees dat hij de benen niet heeft. Hij zou er beter voor zorgen dat Ewan op tijd binnen is zodat deze mee kan spurten op de Champs Elysées. Dat zal al moeilijk genoeg zijn.

Barry Batsbak 2 september 2020 om 11:03

Ik ga er geen weddenschappen om aan, maar sandbaggen is anno 2020 het nieuwe opscheppen. Ik verwacht nog wel een dag dat hij ten strijde trekt. Weet je wat, ik plak er een datum op. 10 september.

Vinyakke 2 september 2020 om 11:05

Dat zou een goede dag zijn maar ik denk dat op 10 september 3 kwart van het peloton wil meespringen…

Vinyakke 2 september 2020 om 10:34

Ik heb hierover een dubbel gevoel. Ofwel is hij nog zoekende naar zijn topvorm en dan vrees ik dat hij die deze TDF niet meer zal terugvinden. Ofwel strooit hij ons zand in de ogen. Heeft al aangegeven dat iedereen aan zijn wiel plakt als hij wil ontsnappen. Door wat zwakker te ogen gaat dat misschien verdwijnen en kan hij uitpakken zoals hij dat al zo vaak heeft gedaan.

Frank V 2 september 2020 om 10:54

Met hem weet je nooit.

vanSpringel 2 september 2020 om 11:11

Zou het wel in hem waarderen dat ie van die Gerben Karstens neigingen dreigt krijgen.

chasse patat 2 september 2020 om 11:13

Volgens mij is er niets nieuws onder de horizon bij deze gevoelsrenner. Als hij er zin in heeft kan hij opeens geweldige dingen op de fiets. Laat hem zijn gang maar gaan en zijn gevoel volgen, dan gaan we weer mooie dingen van hem zien.

stalle 2 september 2020 om 12:10

Ik hou van dit type renner.

Jean Dumas 2 september 2020 om 12:10

41ste in dit peloton (met 30 toptienkandidaten) is best wel een beetje erg goed.

Ligthning 2 september 2020 om 14:27

Het zal wel kloppen van de geblokkeerde rug. Maar feit blijft dat hij erg slecht uit de coronaperiode gekomen is. Als je weet dat het verschoven seizoen heel compact is, zo tussen augustus en oktober, dan moet je bij aanvang van dat “naseizoen” dicht tegen je vorm aanzitten. Zeker als je, als De Gendt, veel kilometers nodig hebt. Los van de rug, weet ik niet of De Gendt nog zijn beste niveau zal halen tijdens deze Tour. En dat zal toch echt moeten, als hij kans wil maken om een rit te pakken. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen, dat De Gendt nu wat hervallen is in zijn “luie” en “op zijn lauweren rusten” -periode. Die eigenlijk ingegaan is na zijn Giroprestatie en de drie jaren nadien, tot en met zijn Quickstep-tijd. Verkeerd en te weinig trainen. Hij heeft zich na die (te) lange periode, wel weer herpakt. De Gendt is ook een renner, die geen enkele poging onderneemt, om ook eens aan te vallen in een lastige finale, of om dit te doen in een lastige eendagskoers. Hij is zo gefixeerd, ondanks zijn enorme fysieke capaciteiten, om enkel in een lange vlucht van een rittenwedstrijd te gaan. Waarin hij zichzelf dan vaak kapotrijdt met de lachende concurrentie in het wiel. Om in de meeste gevallen in de finale uit de wielen gereden te worden. Enkel als hij in topconditie is, en de ploegleiding er hem kan van overtuigen om niet harder te fietsen dan de medevluchters, lukt het hem om een tot tweemaal per jaar een vlucht succesvol af te werken. Maar dat is veel te weinig voor iemand met zijn capaciteiten.

Klaver 2 september 2020 om 15:07

Zoek De Gendt zijn palmares eens op. Meestal is het De Gendt die de rest van de kopgroep uit de wielen rijdt.

IlPirata 2 september 2020 om 18:00

Ik hou van aanvallende renners zoals hij. Hij had al snel door, na een 2e plek giro (met ontsnapping), dat klassementen niet echt zijn ding waren en sindsdien heeft hij zoveel mooie ontsnappingen laten zien. Die steekt zijn neus heus wel eens aan het venster deze TdF 2020.

Headlines

Materiaalzone

Populair