Thomas De Gendt na veroveren bergtrui: “Mollema is mijn grootste concurrent”

Door , donderdag 13 september 2018 om 09:45
Thomas De Gendt na veroveren bergtrui: “Mollema is mijn grootste concurrent”

foto: Sirotti

De aanvalslust van Thomas De Gendt in de Vuelta a España werd woensdag beloond met de bergtrui. De Belg van Lotto Soudal heeft nu een voorsprong van respectievelijk tien en veertien punten op Luis Ángel Maté en Bauke Mollema. “Ik denk dat Mollema en Ben King mijn gevaarlijkste concurrenten zijn”, is dan ook zijn conclusie in gesprek met Sporza.

De Gendt laat weten blij te zijn met de opgebouwde buffer. “Het is sowieso beter om wat marge te hebben. Mijn missie is geslaagd en daar ben ik heel erg tevreden mee. Het is nu zaak om mijn voorsprong op zaterdag te verdedigen. Dat zal de belangrijkste dag worden in de strijd om de bergtrui.”

“Ik denk dat Mollema en King de gevaarlijke concurrenten zijn. Maté is namelijk al enkele dagen ziek, al kan hij de komende dagen misschien wel herstellen. Het mooiste zou zijn als we zaterdag alle vier in de ontsnapping zitten, en zo op elke berg kunnen sprinten om de punten.”

Strijd om de bergtrui ligt nog open
Er zijn in de resterende etappes nog 73 bergpunten te verdienen. In de negentiende rit naar de top van de Coll de la Rabassa kunnen de renners twintig punten sprokkelen, terwijl er zaterdag maar liefst 53 punten worden uitgedeeld.

Dit artikel delen:

21 Reacties

ChefSpijker 13 september 2018 om 09:53

Als het zaterdag al vroeg los gaat is de kans ook best groot dat King, Bauke en De Gendt alle drie al gelost zijn voor de top van de tweede klim. En dan is ’t ook wel binnen voor De Gendt. Bauke lijkt per dag minder te worden, dus hem volgen zou voor De Gendt geen probleem moeten zijn. En dat King gister al niet mee zat lijkt me ook een teken.

Jean Dumas 13 september 2018 om 10:07

Thomas gaat dit niet meer kwijtspelen, ijs en weder dienende.

josi 13 september 2018 om 10:46

De enige minieme kans dat De Gendt die trui nog gaat verliezen, is als het zaterdag heel vroeg los gaat. Dan komt het gevaar niet zo zeer uit de hoek van Mollema of King, maar van een klassementsrenner als Lopez, zeker als die op vrijdag ook nog de nodige bergpunten heeft opgeraapt.

Slurpie Blauw 13 september 2018 om 10:50

Met alle respect voor Thomas; hij is een middelmatige klimmer die hier de bergtrui gaat wegkapen. Daar ben je als organisatie niet blij mee, lijkt me.

Vinyakke 13 september 2018 om 11:39

Wat een bullshit..! Ik ben er van overtuigd dat organisatoren maar wat graag renners als de Gendt bezig zien hun etappes het kijken waard te maken. Ik zou het pas erg vinden als een type yates de berggeit neemt zonder er ook maar één keer moeite voor te doen (zijn dagelijks sprintje van 2 kilometer aan het eind van elke etappe buiten beschouwing gelaten, dat doet hij om tijd te winnen en niet om de bergtrui). Hulde aan TDG, we gaan zo’n type pas echt missen als hij er niet meer is!

Ab Normaal 13 september 2018 om 11:57

Dat is inherent aan dit systeem.
De beste klimmers gaan voor het AK en wachten dus tot de laatste beklimming, als je het enkel daarop laat beslissen wint niet per se de beste klimmer, maar de klimmer met de beste punch.
De bergtrui is meer en meer een aanvallersklassement geworden.
Net zoals in de Vuelta de puntentrui niet meer het sprintklassement is voor de beste sprinter.
Vraag is of dat erg is.

Maenhout 13 september 2018 om 14:28

Thomas komt het vaakst als eerste boven tot nu toe. De zogenaamde “echte klimmers” durven hun voorwiel niet voorbij hun knechten en concurrenten te duwen tot de laatste honderd meter, dus die laten bar weinig zien.

Mwielerfan 13 september 2018 om 19:34

De gendt heeft etappes in alle grote rondes gewonnen waaronder in giro en tour op legendarische bergen. Ook derde in giro geweest. Er zijn weinig recente bergtrui winnaars in de vuelta met een beter palmares.
Enige uitzondering zijn enkele jaren dat het naar een top 10 renner ging die niks voor het klassement deed en niemand zich herinnert.

Kruisberg 13 september 2018 om 10:58

Hup Bauke!

jwbriede 13 september 2018 om 11:15

Wat doet ondoorgrondelijke Bauke? Herinneren we ons nog zijn sneaky sprint in Madrid? Pakt in extremis nog even een trui mee uit de Vuelta. Zaterdag een herhaling? Hij put zich duidelijk niet uit. Laat lopen als het echt zwaar wordt. Met een doel? Of kan hij niet beter?

Vinyakke 13 september 2018 om 11:33

Lijkt me duidelijk dat die niet beter kan!

LaurentJalabert 13 september 2018 om 11:47

Gelukkig ben jij volledig op de hoogte Vinyakke! Doe Bauke de groeten als je hem weer spreekt.

Belkin 13 september 2018 om 11:35

Ik denk juist dat Bauke een redelijke kans maakt, omdat hij van de drie de beste klimmer is. Als de grote mannen vroeg gaan zal hij de enige zijn die bij de beste 20 kan zitten. Alleen moeten zijn benen dan natuurlijk wel willen na 3 weken…
Eigenlijk alledrie wel mooie winnaars vind ik.

BW52 13 september 2018 om 11:43

Gun het Bauke, maar denk dat de Gendt het wel redt….

kielabokki 13 september 2018 om 11:50

Wel sympathiek dat hij hoopt op een vlucht met zijn vieren en de strijd die daaruit voortvloeit.

Mwielerfan 13 september 2018 om 19:35

Ja viel me ook op

wielerman 13 september 2018 om 12:55

Bauke zal 2 dagen in d eaanval moeten.

meestre 13 september 2018 om 13:10

Het zou een hele mooie bekroning zijn voor Thomas. Nog nooit haalde een belg de bollen id Vuelta. En de vorige bollen trui in een grote ronde was van 1983 !!!
Het zou een bekroning zijn voor zijn aanvalslust.

Mwielerfan 13 september 2018 om 19:36

Jammer dat het niet meer de vissentrui is.

LB117 13 september 2018 om 14:47

Go Bollema!

JayJay 14 september 2018 om 08:12

Go Thomas!! Heeft Molleke elke keer makkelijk afgehouden.

Headlines

Materiaalzone

Populair