Thomas De Gendt bezig aan laatste Tour? “De cirkel is rond”

vrijdag 16 juli 2021 om 10:20
Thomas De Gendt bezig aan laatste Tour? “De cirkel is rond”

foto: Cor Vos

Thomas De Gendt moet nog enkele dagen afzien om ook zijn negende Tour de France uit te rijden, maar het lijkt ook meteen de laatste Tour uit zijn carrière. “Ik heb hier nog weinig te zoeken, iemand anders mag het volgend jaar in mijn plaats doen”, is de coureur van Lotto Soudal stellig in gesprek met Sporza.

“De laatste beklimming in deze Tour en misschien wel mijn laatste berg ooit in de Tour”, liet De Gendt weten op de top van de slotklim naar Luz Ardiden. “De kans is heel groot dat dit mijn laatste Tour was. Maar Luz Ardiden is een mooie klim om mee te eindigen. Voor mezelf heb ik hier nog heel weinig te zoeken, enkel als knecht. Dan kan ik mij beter op een ander programma focussen.”

De rasaanvaller van Lotto Soudal is van mening dat de cirkel nu rond is. “Ik weet wel dat deze klim (die naar Luz Ardiden, red.) in 2011 in mijn allereerste Tour zat en nu dus weer. De cirkel is rond. Dat is mooi. Jan Bakelants zei een paar dagen geleden dat hij er meteen mee gestopt zou zijn als hij gewonnen had. Ik heb dat ook gedacht. Dat ik bij een zege zou zeggen: het is mooi geweest. Ik stop ermee.”

Kapotte motor 
De Gendt is fysiek en mentaal gesloopt en heeft dan ook besloten om de Vuelta van zijn programma te schrappen. “Ik geraak niet meer gerecupereerd zoals andere jaren. Twee jaar geleden heb ik de drie grote rondes na elkaar gereden en ben dan bijna zonder rust herbegonnen in de Tour Down Under. In de lockdown had ik eigenlijk ook geen rust en dan heb ik met de Tour en Giro twee grote rondes in twee maanden tijd gereden.”

“Dat heeft mijn motor kapotgemaakt”, is de renner van Lotto Soudal van mening. “Het is wellicht niet slecht om een paar maanden van de fiets te stappen en pas te herbeginnen in bijvoorbeeld Parijs-Nice”, aldus De Gendt, die dit seizoen naar alle waarschijnlijkheid alleen nog maar de Ronde van Noorwegen en enkele Belgische eendagskoersen zal betwisten.

Dit artikel delen:

12 Reacties

lampje 16 juli 2021 om 10:30

Aan motivatie geen gebrek bij de courreurs van Lotto.

AWestie 16 juli 2021 om 10:50

Het team wordt opgerookt zo

Turtlehead 16 juli 2021 om 11:01

Aan goede begeleiding dan weer wel.
Misplaatste adoratie, waarbij mannen die het van hard werk moeten hebben zoals DeGendt, Wellens, er zelf in gaan geloven dat ze alles kunnen, helpt dan niet om erg realistisch te blijven.

Veloburto 16 juli 2021 om 11:02

Als ik Soudal was zou ik snel een ander team gaan sponsoren!

de geselaar 16 juli 2021 om 12:59

Als ik Soudal was zou ik snel een ander team gaan sponsoren!
Nog beter: met een snelle stap ……

Lendilonus 16 juli 2021 om 12:26

Het is dat ze met Ewan nog een toprenner hebben die in elke sprint favoriet is maar verder is het toch wel armoe troef bij Lotto. Sowieso zie je door de opkomst van de concurrentie van Ineos dat er nu wel heel weinig goede renners over blijven voor de mindere WT-teams. Het kan toch niet dat je Henao, Bol of Meintjes als absolute kopman voor de Tour meeneemt.

Ed De B 16 juli 2021 om 12:42

Ja, idd. Met Vanhoucke van Moer op zich nog wel een paar aardige renners, maar niet meer dan dat.
Ze hebben ook eigenlijk te weinig kwaliteit om een volwaardige ploeg voor een grote ronde(zonder Ewan) op te stellen.
Meedoen en uitrijden is al een uitdaging op zich geworden. Zonde..

Wheely 16 juli 2021 om 12:30

Lijkt mij logisch dat de motor het begeeft als je een loodzware Tour en Giro combineert. De mannen die hier excelleren komen hier allemaal goed uitgerust en geprepareerd en zijn bovendien van een enorm hoog niveau. Als je al de eerste week in een peloton belandt met een op hol geslagen VdP, Pogacar en DQS dan gaat dat niet in je koude kleren zitten natuurlijk.

Lendilonus 16 juli 2021 om 13:18

Inderdaad, het lijkt me meer dan logisch dat een De Gendt die maar Grote Ronde na Grote Ronde rijdt het zwaar heeft tegen een peloton waar iedereen optimaal geprepareerd is met hoogtestages en dergelijke en bij in ieder geval Bahrain dus vermoedelijk ook nog eens medisch. Daarnaast werd er in het openingsweekend keihard gekoerst waardoor je er ook niet ff lekker in kon rollen met een sprintritje of een proloog. Misschien eens iets specifieker voorbereiden Thomas ipv maar zoveel mogelijk koersen en proberen elk prijsje te pakken dat je onderweg tegenkomt.

Spartacus 16 juli 2021 om 14:04

“Dat heeft mijn motor kapotgemaakt”, is de renner van Lotto Soudal van mening.

Zei hij vorige week niet dat hij gewoon dezelfde wattages als vroeger haalde, maar het daarmee niet redde? Volgens mij is je motor dan niet kapot, maar is de motor van anderen beter/opgevoerd.

de adelaar 16 juli 2021 om 18:54

Lelanque snapt er niks van

Adorni 16 juli 2021 om 23:09

Vreemd dat hij in de lockdown geen rust had. Er is 5maanden niet gekoerst geweest. Bij ploegen als Jumbo-Visma werden de schema’s terug geschroefd, de riem er af en mochten de renners maximum 2à3uur per dag trainen.
Trainer Paul Vandenbosch en co slaat de bal toch wel vaker mis de laatste jaren, Wellens die niet vooruit te branden was, Gilbert die niet in vorm komt,…

Thomas De Gendt zijn opvatting de laatste jaren was: mijn 2e grote ronde is beter dan mijn eerste.
Uiteindelijk reed hij dit jaar de Giro als opwarming voor de Tour, maar dit leek dan de voorbereiding op de Vuelta om goed de winter in te gaan.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair