Terugkerende Kai Reus (34) gaat werelduurrecord aanvallen

vrijdag 13 september 2019 om 09:55
Terugkerende Kai Reus (34) gaat werelduurrecord aanvallen

foto: Cor Vos

Kai Reus zette drie jaar geleden een punt achter zijn carrière, maar de Nederlander is klaar voor een comeback. De voormalig wereldkampioen bij de junioren wil namelijk het werelduurrecord aanvallen van Victor Campenaerts. “Het record kan scherper, het plafond is nog niet bereikt”, zo vertelt hij in een interview met het AD.


“In de maanden na mijn val in de Vierdaagse van Duinkerke begon ik me steeds meer af te vragen of ik het nog wel kon opbrengen om me in het gevaar van het peloton te storten. Ik merkte dat ik in mijn remmen kneep als het link werd. Dat ik dacht: jullie doen maar, jongens. Mijn gezin is belangrijker dan mijn sport.”

Dat waren de woorden van Kai Reus na zijn besluit om te stoppen als profwielrenner. De Nederlander ging zich onder meer richten op zijn studie, maar zijn wielerhart bleef toch kloppen. Drie jaar na zijn pensioen maakt Reus weer een comeback, en dat allemaal om het uurrecord van Campenaerts aan te vallen.

Eigen team 
Opvallend: Reus zal zich niet aansluiten bij een wielerploeg. De voormalig renner van onder meer Rabobank en UnitedHealthcare heeft een heel team om zich heen verzameld, bestaande uit onder meer Louis Delahaye (voormalig trainer bij Rabobank en opvolgers), schaatscoach Kosta Poltavets en oud-ploegleider Theo de Rooij. Wanneer de 34-jarige Reus zijn poging gaat doen, is nog niet bekend.

Kai Reus kroonde zich zestien jaar geleden tot wereldkampioen – foto: Cor Vos

“Volgend jaar zal nog te vroeg zijn”
“Maar de poging zal waarschijnlijk in Mexico plaatsvinden. Volgend jaar zal nog te vroeg zijn, het zal eerder in 2021 gebeuren. Maar ik wil me nergens op vastpinnen, aangezien ik alles weer moet opbouwen. In het begin zal dat met horten en stoten gaan. Maar aan de andere kant: je verleert het ook niet zomaar.”

“Het talent is nog niet verdwenen.” En talent zal Reus nodig hebben, aangezien het huidige record staat op 55,089 kilometer. “Het record kan echter nog scherper”, gelooft hij. “Ik ben een rare renner en kan soms rare dingen doen op een fiets. Als ik zo’n rare dag heb op die ene dag, dan geloof ik dat het kan.”

Dit artikel delen:

83 Reacties

Michiel De Rooij 13 september 2019 om 10:05

Lijkt me een kansloze missie.

theogaarenstroom 13 september 2019 om 10:19

Kansloze reactie

Panache 13 september 2019 om 11:03

Vooral een realistische reactie. Reus wil ‘wat te doen’ hebben en een doel nastreven. Het WUR verbeteren is echter geen hobby.

Michiel De Rooij 13 september 2019 om 11:05

Thanks Panache. Jij bakkers als Theo kan ik niet serieus nemen

McMulenga 13 september 2019 om 11:28

Dit is toch ook gewoon een kansloze missie. Wel mooi dat hij het probeert en ik hoop dat hij het tegendeel gaat bewijzen, maar ik schat de kans nog kleiner in dan 1%.

limburgia 13 september 2019 om 14:46

Koop je dan voor dat geld in bij een pro team , dan kun je bewijzen tot wat je nog in staat bent en heb je meer kansen dan 1 .

Jowinho 13 september 2019 om 10:06

haha

Laatste tijd wel veel aprilgrappen die niet op 1 april vallen.

theogaarenstroom 13 september 2019 om 10:19

Niet grappig

Gladiool 13 september 2019 om 10:15

Beetje jammer van de negatieve reacties dit. Ik vind het prachtig, ook al is de kans klein dat het hem lukt. Simpelweg inspirerend. Tenminste iemand die ondanks alles niet is vergeten zijn dromen na te jagen.

Scott Sunderland 13 september 2019 om 10:21

Nou je mag dromen najagen maar om de realiteit nou volledig uit het oog te verliezen. Het motto "je kunt alles bereiken, als je het maar hard genoeg wilt" heeft al veel mensen ongelukkig gemaakt. Omdat het niet zo is.

r525 13 september 2019 om 10:44

Negatief of realistisch?
Ik ga in 2020 mee doen aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen, vind je mij nu ook inspererend? Dat is namelijk ook een droom die nooit werkelijkheid wordt.

nummer3 13 september 2019 om 11:01

Volgens mij moet je zelfs een Amerikaans paspoort vanaf je geboorte hebben om mee te mogen doen aan presidentsverkiezingen daar. Dus als je die niet hebt is dit zelfs onmogelijk.
Slechte vergelijking dus.

r525 13 september 2019 om 11:05

Dat weet ik. En ik denk dat je ontzettend veel talent moet hebben om het werelduurrecord te verbreken. En ik denk niet dat dhr. Reus zoveel talent heeft.
Geen slechte vergelijking dus ;)

Poeksel 13 september 2019 om 11:08

@r525: Of in de categorie “Meisje van 22 wil punten songfestival bekendmaken”. Kansloos natuurlijk!

O wacht.

r525 13 september 2019 om 11:15

Hahaha
Naja het talent van Emma en het songfestival kwamen goed overeen hoor ;)

bommie 13 september 2019 om 15:06

@r525: Ik denk ook dat dit een kansloze missie is, maar ik wil wel benadrukken dat Kai Reus absoluut over meer talent beschikt(e) dan de huidige houder van het werelduurrecord. Maar dat talent is er door die vreselijke dag 12 jaar geleden nooit uitgekomen.

Scott Sunderland 13 september 2019 om 10:17

Valt in de categorie “Lars Boom wil in 2020 de RvV én PR winnen” en “Chris Horner gaat in 2020 voor een tweede Vuelta zege”…

dneddy 13 september 2019 om 10:18

Dit doet me denken aan het magistrale verhaal van Tim Krabbé over ‘interval Arie’. Dit wordt ook zoiets en gaat niet werken.

theogaarenstroom 13 september 2019 om 10:18

Suc6 ik hoop dat hij slaagt heeft al genoeg tegenslag gehad in zijn wielerleven gebalanceerd op het randje van de dood.

Scott Sunderland 13 september 2019 om 10:24

Het gaat er niet om dat men hier Kai Reus het werelduurrecord zou misgunnen. Maar dat het onrealistisch is. En dat het uiteindelijk een grote teleurstelling dreigt te worden voor hemzelf.

Binda 13 september 2019 om 10:19

Volledig kansloos. Met heel veel geluk verbreekt hij het Nederlands record, al acht ik de kans groter dat het uiteindelijk helemaal niet doorgaat. Het huidige wereldrecord staat superscherp en ik neergezet onder optimale omstandigheden door een absolute wereldtopper met een professioneel budget en dit ondersteuning. Als dit gaat lukken krijgt iedere reageerder in dit topic persoonlijk van mij een biertje.

Chasse_patate 13 september 2019 om 10:28

Dan reageer ik al vast en kom ik er over 2 jaar op terug.

Barry Batsbak 13 september 2019 om 10:52

Ik drink niet, maar een ice tea green gaat er ook wel in. Het uurrecord is iets voor hyperspeciallisten en aangezien hij niet “gewoon” gaat koersen, maar uitsluitend voor het uurrecord gaat geef ik hem het voordeel van de twijfel.

Alban 13 september 2019 om 12:15

@Barry Batsbak: + 1

Natte spons 13 september 2019 om 14:36

Dan zet ik mezelf toch ook maar in deze topic ;-)

Mooie_Mario 13 september 2019 om 10:28

Ik ben niet zo van mensen die 10x stoppen en daarna toch weer beginnen. Groot talent, vervelende val, einde carrière, acceptatie.
Hoe dan ook: succes.

MDKIDW 13 september 2019 om 10:29

Top Kai.. gewoon proberen en kijken waar het schip strand

Viktrodriguez 13 september 2019 om 10:43

Tja, ik zie het niet gebeuren. Bovenal als eerste omdat Campenaerts van een veel hoger kaliber is dan Reus ooit is geworden.

Groningen 13 september 2019 om 10:56

Dat het er bij Reus nooit uitgekomen is wil niet zeggen dat het er niet in zit. Zijn talent is/was enorm, zonder dat zeer ernstig ongeluk op jonge leeftijd was hij als prof zonder twijfel verder gekomen dan Campenaerts.

Panache 13 september 2019 om 11:09

Wat als en zonder twijfel – het blijft een bijzondere schijnzekerheid.

McMulenga 13 september 2019 om 11:34

@groningen als hij niet…… aan dat soort “als als als” bedenksels gaat Kai tijdens deze poging niks hebben mien jong.

Groningen 13 september 2019 om 13:04

Tuurlijk, maar om te stellen dat Campenaerts van een veel hoger kaliber is kan echt niet (zulke vergelijkingen hou ik sowieso niet van, maar in dit geval wordt Reus echt tekort gedaan).

r525 13 september 2019 om 10:47

Voordat ik een bak stront over mij heen krijg: Ik insinueer niets, ben alleen erg benieuwd hoe het werkt:

Die jongen gaat niet voor een ploeg rijden, is dan ‘officieel’ denk ik ook geen professioneel wielrenner. Hoe zit dat met bloedpaspoort en dopingcontroles? Ik geloof heus dat hij tijdens zijn poging (als die er ooit echt komt…) gecontroleerd wordt, maar de 2 jaar daarvoor is hij toch compleet van de radar af?

Maar die jongen heeft nooit een tijdrit gewonnen, maar gaat nu toch even, op zijn 36e het record pakken? Dat iemand hier serieus geld in wilt steken…

Scott Sunderland 13 september 2019 om 10:52

Volledig met je eens.

Neil Young – Ambulance blues:

" There ain't nothing like a friend
Who can tell you you're just pissing in the wind"

HoofdIsVrij 13 september 2019 om 12:44

Je moet een bloedpaspoort hebben, anders mag je de poging niet wagen.

vanSpringel 13 september 2019 om 12:48

Kai Reus heeft intussen een proflicentie in het wielerteam Cyclingteam A. de Jong.

koos1 13 september 2019 om 10:49

Het is mooi om grote uitdagingen te hebben, maar ik vrees voor een kansloze missie

Poeksel 13 september 2019 om 11:03

Ik geef hem ook niet veel kans, maar wat maakt het uit als hij het niet haalt? Wordt er iemand door geschaad als hij een poging doet?

BlancoProCycling 13 september 2019 om 11:08

Nouja, dan is het wel zonde van de tijd van anderen, het geld en alle logistiek (want een tripje naar Mexico voor 10 man + materieel is milieutechnisch gezien ook niet ideaal).

Scott Sunderland 13 september 2019 om 11:23

Misschien Reus zelf wanneer niemand hem in zijn directe omgeving zegt dat hij tegen de wind in wil pissen. Deze jongen heeft kennelijk veel meegemaakt. Om nou zoveel tijd en energie te steken in iets wat gedoemd is te mislukken.

Poeksel 13 september 2019 om 12:03

Je kunt je niet voorstellen dat het doel op zich al voor hem de moeite waard is, en dat een eventueel record een mooie bonus zou zijn?

LB117 13 september 2019 om 14:40

Milieu technisch ook niet ideaal. Wat een argument.

Nee met 180 afval van zich smijtende kerels met daarvoor 30 motoren, er achter 50 auto's en daar boven nog 5-8 helicopters 6 uur per dag door Frankrijk scheuren is milieutechnisch inderdaad niet ideaal. Zullen we de wielersport maar afschaffen dan?

ON: Leuk initiatief hij doet er niemand kwaad mee en als hij het haalt zou ik blij zijn!

EricV 13 september 2019 om 11:08

Reus is misschien wel het grootste talent dat Nederland ooit heeft gehad. En dat talent is niet zomaar weg, hij zal alleen wel een lange opbouw en genoeg motivatie nodig hebben.
En natuurlijk kan de tijd nog scherper, Campenaerts is geen wereldtop

miguelon 13 september 2019 om 14:37

Wat is wereldtop? De vijf besten? Dumoulin, Dennis, Van Aert, Evenepoel, Roglic??
Maar daarna kom je toch in de categorie waar Campenaerts (één van de) beste is? Dus laat ons zeggen dat Campenaerts top 10 is in de wereld, lijkt me toch de top… Een betere tijd is zeker mogelijk, en die zal er ook komen. De kans dat het hem lukt om die tijd van Campenaerts te breken is toch té klein om daar echt professionele begeleiding en vooral professionele budgetten in te steken

EricV 13 september 2019 om 18:46

Campenearts heeft misschien 5 tijdritten gewonnen waarvan 2x Belgisch kampioenschap en 2x Europees kampioenschap waar er geen serieuze tegenstand is.

Je gelooft zelf toch niet dat als Wiggins dezelfde voorbereiding en omstandigheden had dat Campenearts maar in de buurt van zijn afstand zou komen? En daar komt nog bij dat Wiggins het aan het einde van zijn carrière deed en niet zoals Campenearts in zijn hoogtijdagen.

Witte Trui 13 september 2019 om 11:11

Los van zijn kans van slagen, vind ik het heel erg vet wanneer iemand een dergelijk doel stelt, de omstandigheden voor succes creëert en er vol voor gaat. Dat laatste zal de komende tijd moeten blijken, maar het lijkt er op dat Kai een absolute liefhebber is en met diens ‘gebreken’ als wielrenner (de verklaarbare angst in een peloton) een vervangend doel vindt. Ik gun hem succes, maar vooral een mooie tijd bij het najagen van dit doel.

Alban 13 september 2019 om 12:18

+1, maar dan had hij het net als TD toch wel beter vlak vóór zijn pensioen kunnen doen. Anyway, toch interessant om te gaan volgen (als het te volgen is).

Pietgat 13 september 2019 om 11:37

Ambitieus doel, grote uitdaging. Dat alleen al is bewonderenswaardig.
Cynisch reageren vanuit de luie zetel is dat een pak minder, maar waarschijnlijk onvermijdelijk.

Veel succes!

Panache 13 september 2019 om 13:06

We hoeven hier toch niet als een stelletje fanboys (die alles voor zoete koek slikken) iedere scheet van een ex-renner te bewieroken? Kai Reus moet lekker doen waar hij zin in heeft, maar 'automatisch' respect opbrengen voor een doelstelling die ver buiten bereik ligt vind ik raar. Ik denk dat vrijwel iedereen de mens Kai Reus het beste gunt, maar een WUR record breken is geen gunnen meer dat moet je toch echt verdienen.

Koersmaniak 13 september 2019 om 11:41

Als ik het zo lees, gaat hij niet echt een terugkeer maken als renner en koersen, maar enkel dat uurrecord rijden

albert de Jing 13 september 2019 om 12:16

Hij rijdt ook gewoon wegwedstrijden. Is gewoon beroepswielrenner!

GreenDay 13 september 2019 om 11:41

Wat de één bewonderenswaardig of inspirationeel vindt, vindt de ander klaarblijkelijk desillusioneel. Ik beschouw mezelf alvast tot “de ander”. Reus was destijds al een middelmatige renner (die weliswaar veel tegenslagen heeft gehad), hij heeft niet de capaciteiten van Campenaerts, niet de omkadering en niet het talent. Soms heb je in je omgeving iemand nodig die tegen je durft zeggen dat een uit de hand gelopen idee tijdsverspilling is.

ElMatiz 13 september 2019 om 11:48

Geen (ver)oordeel hier van mij over zijn kansen, Ik ga hem met interesse volgen. Hij benadeelt niemand hier mee. Geldschieters stappen in dit project, of niet. Ik hoop op tussentijdse publicatie van de uitwerking van zijn plan. Hoe dan ook succes Kai.

albert de Jing 13 september 2019 om 12:16

http://www.kaireus.nl

Domestique 13 september 2019 om 12:10

Hoog Tafi-wil-Roubaix-rijden-gehalte, dit.

leegloper 13 september 2019 om 12:15

Misschien als Reus zou zeggen dat hij graag een uur op de baan wil fietsen. Maar hij wil na zijn carriere nog even sneller dan alle andere voor hem…

vanSpringel 13 september 2019 om 12:10

Kai !, prachtig. Mijn zegen heb je. Ga ervoor. Alleen al van het voornemen dat je dat wil gaan doen, krijg ik kippevel. Is er wellicht een volgtopic of vlog waarop we (de positief geïnteresseerden) jouw weg daar naar toe kunnen volgen ?
Of je het doel nu wel of niet haalt, boeit me niet. Het gaat erom dat je de instelling hebt dit te gaan doen. Een zware opgave, maar ‘go for it’ !

r525 13 september 2019 om 13:21

Ben oprecht geinteresseerd waarom je hier kippevel van krijgt.
Dan loop je toch 24/7 met kippevel rond? Mensen gaan constant uitdagingen aan in hun leven, vaak overigens met een iets reelere insteek. Ik zie niet zo goed waarom nou juist dit zó bijzonder is?

eddyvv 13 september 2019 om 12:14

ik riep nog heee!!!!!!

albert de Jing 13 september 2019 om 12:15

Kai is te volgen op http://www.kaireus.nl

vanSpringel 13 september 2019 om 12:25

Mijn dank is groot Albert ! Kunnen we hem een keer tijdens training ergens gaan zien ?

Pizzi 13 september 2019 om 12:17

Ik vind het gaaf. Zag Kai eind juni van het startpodium rollen bij het NK Tijdrijden. Hij werd die dag 35e. Ik kan me vergissen, maar de foto bij dit nieuwsbericht kan zomaar van die dag zijn geweest. Het zal een lange weg worden, maar ach, waarom niet?

Alban 13 september 2019 om 12:23

Op ruim 6 minuten als ik het goed zie. Edoch, hij is nog maar net begonnen zo lijkt het. Wat zijn objectieve/betrouwbare/meetbare indicatoren van zijn talent?

HennieK 13 september 2019 om 12:24

Leuk! Kai Reus voor het werelduurrecord (was toch geen begenadigd tijdrijder dacht ik?) en Kim Clijsters terug. Beiden niet echt kansrijk lijkt me, maar we gaan er gewoon voor zitten tzt.

Natte spons 13 september 2019 om 14:43

Clijsters staat in no-time weer bij de top20, er zijn niet zoveel dames met een alround spel op het moment en dat had zij wel. Daarnaast is zij dusdanig gedreven dat ik haar wel fit genoeg zie worden. Mentaal ook een van de sterkste dames. Allemaal ingredienten voor succes.
Over Reus heb ik meer twijfels.

  • 1
  • 2