Ten Dam wil carrière afsluiten op Champs-Élysées

Ten Dam wil carrière afsluiten op Champs-Élysées

Foto: Sirotti

dinsdag 13 september 2016 om 08:08

Laurens ten Dam begint volgend seizoen aan zijn laatste jaar als profrenner. De 35-jarige klimmer wil in zijn laatste seizoen als beroepsrenner de Giro en de Tour rijden. “Het mooiste zou zijn om op de Champs-Elysées afscheid te nemen.” vertelt hij aan De Telegraaf.

Ten Dam verbleef de voorbije maanden in de Verenigde Staten, maar keert in februari terug naar Nederland. “Ik keer in de winter vanuit de Verenigde Staten terug in Nederland om vervolgens weer een vol programma te rijden”, kondigt hij aan.

In zijn laatste jaar zal hij voornamelijk in een dienende rol rijden. “Met de komst van Wilco Kelderman hebben we komend jaar drie goede klassementsrenners, terwijl een jong talent als Sam Oomen ook al nadrukkelijk op de deur klopt. Ik vind het een mooie uitdaging om die jongens bij te staan en verder te helpen.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Spruch 13 september 2016 om 08:14

Leuke renner die zo’n afscheid verdient!

vinnievidefietsen 13 september 2016 om 08:21

Verdienen en krijgen zijn 2 verschillende dingen. Dit jaar geen glimp gezien van de Ten Dam van weleer, erg bijzonder dat Giant zijn contract verlengt, zal dan niet veel meer kosten. Hopelijk laat hij volgend jaar nog wat zien, hij heeft nu van Gees gezien hoe het toch kan…

Beekman 13 september 2016 om 08:47

@Spruch, inderdaad een leuke vent. Maar als team moet je voor een grote ronde wel de beste renners opstellen en niet iemand op basis van eerder behaalde resultaten.

Amigo de Birillo 13 september 2016 om 08:58

Ik kreeg dit jaar ook een beetje het idee dat hij meer bezig is met de gezellige kant van het wielrennen, dan met het serieus hard trainen en afzien. Mag ook wel in deze fase van zijn carrière, maar dan moet hij niet verwachten zomaar even in de tour te kunnen starten. Zeker nu Giant nieuwe klimmers heeft aangetrokken.

Johnny7 13 september 2016 om 09:02

Dat ze hem opnieuw een contract hebben aangeboden snap ik niet, dat ze hem eventueel nog meenemen naar de Tour zou ik al helemaal niet snappen.
Heeft Dumoulin zo’n grote invloed? Lijkt me niet…
Hij heeft inderdaad een goede persoonlijkheid maar qua prestaties heb je hier niets meer aan in een grote ronde.

xistnc 13 september 2016 om 09:06

Ten Dam heeft het verzoek in gediend om na elk rondje op de Champs er één of twee te mogen pauzeren.

BenderBeach 13 september 2016 om 10:12

Jullie zijn zekrr vergeten dat Lau har d gevallen is in het voorjaar waardoor hij Zwitserland niet pijnvrij kon rijden en in de Tour een te grote fysieke achterstand had om echt lang mee te gaan.

Op basis van zijn eerdere prestaties zou hij zich niet hoeven verantwoorden. Als wielerliefhebbers zouden we hem moeten koesteren. In het buitenland is er veel meer respect voor dergelijke sportmannen, sterker nog in het buitenland snapt iedereen direct dat Ten Dam de Giro en Tour mag rijden in zijn afscheidsjaar.

Romāns Vainšteins 13 september 2016 om 10:16

Ik ook en ik zie niet in wat er nou per se problematisch aan is. Als hij het niveau luxeknecht bergop niet haalt dan maar 1 niveautje lager als een soort Niermann aan Dumoulin gekoppeld.

HF2013 13 september 2016 om 10:30

Hopelijk haalt hij komend jaar een hoger niveau dan afgelopen seizoen. Als hij een goed niveau haalt, neem ik aan dat ie grote kans maakt om daar te rijden waar hij graag wilt rijden, want dan zal hij echt wel van waarde zijn voor een Barguil en Kelderman.
Sowieso interessant om te zien hoe Giant zich verder gaat ontwikkelen als team nu de sprinters net een klasse minder zijn dan de super Kittel die ze hadden en de klimmers steeds beter worden. Waar ligt de focus dan in bijv de grote rondes?

schipperaar 13 september 2016 om 11:21

Hij schijnt de sjamselisee belangrijker te vinden dan nog een winter voluit te gaan trainen lijkt het.

Beekman 13 september 2016 om 12:23

Ik begrijp sommige reacties hier niet. Met alle respect van dien voor Laurens ten Dam. Maar het lijkt mij toch zo dat als je met een proffesioneel team bezig bent waar veel geld mee gemoeid is, dan zou ik toch denken dat je met de beste renners aan de start komt voor de hoogst mogelijke prestaties. In mijn ogen is daar geen plaats voor (afscheids) cadeautjes, zo werkt het in het bedrijfsleven ook, presteer je niet (meer) of ondermaats dan ben je bedankt. Klinkt misschien hard maar denk dat ik niet verkeerd zit.

Stoempert 13 september 2016 om 12:40

LTD pakt op social media (Strava met name) heel veel publiciteit. Misschien dat dat ook een rol speelt. Verder hoop ik hem volgend jaar meer in beeld te zien

Anketieletje 13 september 2016 om 12:44

@Beekman; en wat denk je van zijn mogelijkheden en kennis als ‘ervaringsdeskundige’ voor de jongere renners? Er zijn (in het verleden) veel renners (geweest) die zich nauwelijks met prestaties in de kijker reden/rijden, maar van onschatbare waarde waren/zijn voor een ploeg!

Chaba 13 september 2016 om 14:29

Ook dit jaar reed hij nog steeds beter bergop dan menig renner in het peleton. Met een vol programma en zonder val gaat hij meer dan zijn werk kunnen doen. Je kan alleen niet meer verwachten dat hij met de beste 10-15 omhoog rijdt.

Tuubke 13 september 2016 om 16:18

Tja, zo’n afscheid wil iedereen wel. Het probleem is natuurlijk wel dat je eerst selectie voor de Tour zult moeten afdwingen. Een ploeg zal echt geen toerist willen meenemen in de belangrijkste koers van het jaar. En o ja, je moet dan ook Parijs nog halen.

Romy2007 13 september 2016 om 18:22

Als de ploegleiding zegt da ze heel blij waren met hem, heeft ie vast goede dingen gedaan. Bewley, gerrans, Howson of Tuft zie je ook amper bij OBE en toch zijn die heel belangrijk voor Chaves en Yates geweest

Brummel 13 september 2016 om 21:44

LTD afschilderen als toerist is simpelweg belachelijk. Het is niet alsof Giant massa’s renners van zijn kaliber op de loonlijst heeft staan. Die man heeft zich al lang bewezen. Daarbij zijn wielrenners in hun afscheidsjaar vaak supergemotiveerd. Zonder pech wordt dit een mooi seizoen voor Laurens.

Headlines

Materiaalzone

Populair