Ten Dam neemt afscheid: “Dan roadtrippen en gravelkoersen organiseren”

zaterdag 12 oktober 2019 om 12:26
Ten Dam neemt afscheid: “Dan roadtrippen en gravelkoersen organiseren”

foto: Cor Vos

Laurens ten Dam is na vandaag profwielrenner-af. In de Ronde van Lombardije stapte hij voor de laatste keer op de fiets in zijn zeventiende seizoen in het peloton. Hoe zijn plannen hierna eruitzien is nog niet in beton gegoten, maar vaststaat dat hij dingen wil doen die hij leuk vindt.

“Zoals een maand roadtrippen in de Verenigde Staten of gravelkoersen organiseren met goede muziek, lekker bier en mooie barbecues”, vertelde Ten Dam aan de NOS in aanloop naar de laatste van vijf Monumenten op de wielerkalender. Daar wil hij eerst nog gaan genieten. “Van de Sormano en de Ghisallo. En ik wil finishen, want dat is me nog niet zo vaak gelukt hier.” In zijn zes eerdere deelnames reed hij immers alleen in 2012 de wedstrijd uit.

Na Lombardije blijft de Nederlander nog even in Italië om samen met onder anderen Sam Oomen een stuk over de oude pelgrimsroute van Milaan naar Rome te fietsen. Eind november gaat hij in Marokko in de woestijn fietsen en volgend jaar is hij van plan de Amerikaanse gravelkoers Dirty Kanza te rijden. “En in februari komt er ook een leip project aan, maar daar kan ik nog niets over zeggen.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

Wheely 12 oktober 2019 om 12:54

Dingen doen die hij leuk vindt, verstandig! Hoop dat hij af en toe nog eens aanschuift bij ES. Beviel mij goed.

tvm 12 oktober 2019 om 13:20

LTD gaat voor de Jan Bakelants-award: meer in beeld rondom de fiets dan erop.

doorak 12 oktober 2019 om 17:54

LTD … dan ook JB ipv Jan Bakelants. Popie jopie gedoe hier vaak met afkortingen om te laten zien dat men igevoerd is in de wielerwereld.
Tis gewoon PFM.

pure fu.king magic

xistnc 12 oktober 2019 om 18:11

Denk je dat Bakelants graag met Bruyneel wordt geassocieerd, ja?

mollemarijden 12 oktober 2019 om 13:23

Woestijn in Marokko prachtige wegen, langs de atlantische oceaan met de beste en mooiste zee van Marokko.
Daar zou ik ook wel heen willen nu, heerlijk eten en graadje of 25!

Lalsacien 12 oktober 2019 om 13:23

Organiseerde vorig weekend (of was het al het weekend daarvoor) al een gravel tweedaagse in de Eifel!

Jelmer-038 12 oktober 2019 om 14:01

De LiveSlowRideFast-podcast van LTD is een echte aanrader!

DonQuijote 12 oktober 2019 om 20:23

Ja zijn hele manier van wielrenner zijn vind ik fantastisch.

Wat er bij mij alleen niet meer in gaat is dat gedweep met barbecueen. We beginnen allemaal toch hopelijk wel te beseffen dat we onze vleesconsumptie drastisch moeten verminderen?

Nee, ik roep niet dat iedereen vega of vegetarier moet worden, maar ongebreideld vlees eten en als publiek figuur te pa en te onpas roepen dat je lekker gaat barbecueen kan echt niet meer.
Dat alles imho natuurlijk.

Vincent Lacressonniere 12 oktober 2019 om 21:18

Ik vind dat je gelijk hebt, maar ik heb ergens een vage herinnering dat Ten Dam dit eens ter sprake heeft gebracht, dat het beeld van de non-stop burgerflippende en vleesetende Laurens niet helemaal klopt.

In ieder geval vind ik het jammer dat hij stopt (met fietsen, niet met bbq-en). Toch een van de meest originele en sympathieke renners van het pak wat mij betreft. Zijn carrière is wel een beetje als een nachtkaars uitgegaan. Maar goed, zo ging hij ook aan (lees: langzaam maar gestaag). Hup Laurens!

vanSpringel 13 oktober 2019 om 18:47

+1

vanSpringel 13 oktober 2019 om 13:37

Ik vermoed dat ie in februari 2020 het eetcafe in de Voerstreek “Moeder de Gans” in Teuven over gaat nemen. Plek zat daar om te BBQjoeuwwun !

FritsvanHoefelen 19 oktober 2019 om 16:23

Fantastisch stuk van Sam Oomen in de afscheidspodcast

Headlines

Materiaalzone

Populair