Tegenvaller voor Team DSM: Stefan Küng lijkt toch te blijven bij Groupama-FDJ
foto: Cor Vos
Maxim Horssels
dinsdag 2 augustus 2022 om 18:30

Tegenvaller voor Team DSM: Stefan Küng lijkt toch te blijven bij Groupama-FDJ

De grote vis die Team DSM hoopte aan de haak te slaan, lijkt toch niet te happen. Het Nederlandse WorldTeam had haar zinnen gezet op de komst van Stefan Küng, maar de Zwitser lijkt nu toch te blijven bij zijn huidige ploeg Groupama-FDJ.

Voor Team DSM een grote tegenvaller. Met Küng hoopten ze een slag te slaan op de transfermarkt en daarmee het vertrek van klassiekerkopman Søren Kragh Andersen op te vangen. Inmiddels gaan ze er vanuit dat de 28-jarige tijdritspecialist bij zijn huidige Franse werkgever blijft.

Volgens Velonews was Küng op zoek naar een driejarig contract met een salaris van 1,2 tot 1,5 miljoen per seizoen. Hoewel hij bij Groupama-FDJ nog een doorlopend contract had tot eind 2023, kon hij vanwege een clausule toch op zoek naar een nieuwe ploeg.

Clausule 
In andere media verschenen berichten over interesse van ploegen als UAE Emirates, BORA-hansgrohe en Trek-Segafredo, maar onafhankelijke bronnen bevestigden tijdens de Tour de France aan WielerFlits dat Team DSM in pole position lag voor de handtekening van de Zwitser.

Hoewel het nog niet bevestigd is, lijkt Küng nu toch te blijven bij Groupama-FDJ. Zijn huidige contract bevat ook een clausule die hem binnenboord kan houden wanneer zijn ploeg dezelfde of betere voorwaarden biedt dan het beste voorstel.

RIDE Magazine
37 Reacties
02-08-2022 10:13
Tja, wie dan? De leiding van DSM wacht met smart op het artikel van Youri!
    02-08-2022 10:59
    Enige logische match die ik mij kan voorstellen voor een 'topper' is Bob Jungels.
    02-08-2022 11:27
    DSM is toch gewoon weer gevestigde namen eruit, kindjes erin. Niet heel ingewikkeld. ;)
    02-08-2022 11:46
    Ze kunnen ook de onderste namen uit het lijstje van TJV gebruiken.
    02-08-2022 11:50
    Degenkolb, Benoot, Sutterlin, Roche.
    Er worden ook ieder jaar gevestigde namen binnen gehaald en indien Kragh vertrekt dan lijkt het qua budget/logica een gevestigde suptopper te moeten worden (zoals Küng). Maar er is niet veel op de markt op dat niveau subtopper. Hoogstens Jungels of Trentin.
    02-08-2022 22:15
    Küng is uiteraard een topper en daar moet voor betaald worden. Dsm samen met z'n Zwitserse fusiepartner moeten dan maar de beurs trekken voor een grote naam. En zunige Hollandse koopmansgeest even over boord. Küng is nb een Zwitser en misschien wel op dit moment de beste renner uit dat land.
02-08-2022 10:14
Dit was natuurlijk al vanaf dag 1 zijn intentie. Slim gespeeld van Kung en zijn zaakwaarnemer.
    02-08-2022 10:22
    Inderdaad. Een doorlopend contract maar de kans gegrepen om het het salaris te verbeteren. Slim gespeeld. Zo werd Fuglsang vroeger publiekelijk overal aangeboden, om daarna steeds bij Astana bij te tekenen, wat hij ook van plan was.
    02-08-2022 10:50
    Denk dat zijn intentie contractverbetering was. Als niet bij FDJ dan elders. Als FDJ zijn contract niet had verbeterd, was hij vast het aanbod van DSM geaccepteerd.
    02-08-2022 22:18
    Wat de kleine lettertjes of clausule voorwaarden zijn, zullen wel niet op straat liggen. Eerder een pokerspel.
02-08-2022 10:55
"Zijn huidige contract bevat ook een clausule die hem binnenboord kan houden wanneer zijn ploeg dezelfde of betere voorwaarden biedt dan het beste voorstel."

Gaat er dus om of Küng slechts meer geld wil verdienen (optie 1), of meer geld wil verdienen bij een ander team (optie 2). Zo'n clausule om een concurrerend voorstel te mogen matchen is immers verre van waterdicht.
02-08-2022 11:11
Anderhalf miljoen per seizoen... De lonen van wielrenners lijken ook stevig geïndexeerd te worden. Küng is een sterke renner, maar fikse bedragen zeg voor een coureur die nu niet meteen als veelwinnaar kan worden bestempeld. Meestal blijft het toch bij een tijdrit hier of daar, en dan meestal nog niet de echt grote tijdritten eigenlijk.

Voor dat geld zou ik hem maar bij FDJ laten zitten en op zoek gaan naar een renner die wat meer winnaar is, zelfs al is het niet op het allerallerhoogste niveau. Met Bardet hebben ze bij DSM eigenlijk al zo'n dik betaald type 'erg sterk, maar wint weinig'. Denk dat de ploeg met voorlopig 5 overwinningen dit seizoen vooral nood heeft aan een renner die hen wat meer zeges kan schenken.
    02-08-2022 12:37
    Kung is een knecht uit de categorie waarvan er maar weinig te vinden zijn. Groot en ontzettend sterk zodat hij anderen lage tijd uit de wind worden gehouden. Je gaat Kung natuurlijk niet kopen voor winst in een etappe of tijdritje..
    02-08-2022 12:40
    Veel geld voor een knecht… En knecht voor wie, Bardet?
    02-08-2022 15:31
    Daar doe je Küng toch mee tekort vind ik. Was wel 1 van de uitblinkers dit voorjaar
    02-08-2022 22:25
    De bedragen die in het profwielrennen rondgaan zijn peanuts vergeleken met bijvoorbeeld tennis en voetbal. Reclametechnisch genereert de Tour misschien wel evenveel aandacht bij het grote publiek via de media als Wimbeldon of het EK dat doen. De potentie, zie ook de vrouwentour is er zeker. Energie zal meer uit de mens dan uit de fossielen moeten komen toekomstig.
02-08-2022 11:16
DSM gebruikt voor een hoger salaris?
    02-08-2022 11:28
    Yep,lijkt me wel. Eerst verhalen over het alleen kopman willen zijn in het voorjaar en de rondes van een week en dat dat moeilijk te realiseren zou zijn bij FDJ met Gaudu en Pinot als concurrenten voor dat laatste en dan de concrete salaris voorstellen van andere ploegen krijgen om Madiot tot actie over te zetten. Hoort allemaal bij het spel.
    02-08-2022 15:12
    Mooi als het plan dat je uitwerkt met je manager ook resulteert in het gewenste resultaat !
    02-08-2022 19:21
    Uit het vorige artikel:

    [quote=Küng]Andere teams hebben interesse, er liggen een paar zeer goede aanbiedingen. Ik hoop dat Groupama-FDJ dit volgt, anders gaat mijn pad ergens anders verder.[/quote]

    Volgens mij is hij volledig open geweest over zijn intenties.
02-08-2022 11:23
Misschien is Sep van Marcke iets, als Israel degradeert.
    02-08-2022 13:59
    Israel zou nog steeds startrecht hebben in de eendagswedstrijden in de WT, niet meer in de grote rondes.
    Wat eigenlijk perfect zou zijn voor Sep, aangezien hij van zichzelf weet dat hij weinig te zoeken heeft in de Tour en er het liefste wegblijft. Hij heeft nog een contract voor volgend jaar, ik zie niet dadelijk een reden om weg te willen.
02-08-2022 11:39
Kunnen we niet gewoon DSM laten degraderen?
    02-08-2022 11:46
    Dat is zielig voor Bardet, hun enige topper...
    02-08-2022 12:40
    Let op mijn woorden: DSM gaat ook degraderen, en wel na het volgende seizoen. Ze mazzelen ontzettend dat ook de punten van twee seizoenen terug meetellen. Alleen hierdoor zijn ze nu geen degradatiekandidaat. Echter tellen die punten vanaf volgend jaar niet meer mee. Dan is het meteen doei DSM. En terecht. Met zo'n wanbeleid heb je geen recht tot spreken.
    02-08-2022 12:48
    Volgend jaar is er geen degradatie. Pas over drie jaar weer.

    Goed ingelezen
    02-08-2022 17:03
    Dat betekent in praktijk wel dat DSM 5 bijzonder slappe seizoenen achter elkaar mag hebben vóór ze degraderen (want vorig jaar leek het ook al nergens op). Goed systeem.
02-08-2022 12:21
Voor DSM kom ik niet veel verder dan Jungels, Valgren of Turgis om Kragh Andersen te vervangen. Voor Groupama natuurlijk prima dat Küng blijft.
02-08-2022 12:51
Reken maar dat het beleid als een lopend vuurtje door het peloton gaat. Toppers en subtoppers hebben geen trek meer in DSM.
02-08-2022 14:11
Bol, Kragh Andersen en Arensman weg. Blijft weinig over...
    02-08-2022 15:19
    Good old Degenkolb heeft nog een contract tot en met 2024 en die heeft alvast een waanzinnig jaar vol resultaten neergezet - dat mag ook wel veronderstel ik voor zijn salaris!

    Wat met Joris Nieuwenhuis trouwens - niet goed genoeg voor de weg en niet goed genoeg voor de cross - gaan ze die nog een contract aanbieden?
    02-08-2022 15:51
    Net als de Belgische Lotto: vergane glorie, zeer matige ploeg.
02-08-2022 17:46
Het budget dat overblijft kunnen ze mooi steken in het controleren van renners of ze de regeltjes wel volgen
02-08-2022 18:39
Vond het al een vreemd verhaal dat hij zou vertrekken. Sterk voorjaarsblok bij Groupama ondertussen en de vrijheid om daar voor eigen kans te gaan, erg compatibel met Madouas etc
02-08-2022 18:47
een meevaller dus voor dsm; houden ze 1,2 a 1,5 miljoen per seizoen over op de begroting.
    02-08-2022 20:07
    Ja, dan kunnen zij geld in de damesploeg steken, die 't wel goed doen.
    02-08-2022 22:09
    Ook daar gaan de goede weg haha

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine