Tegenslag voor Oomen: klimmer breekt heup

zondag 26 mei 2019 om 10:12
Tegenslag voor Oomen: klimmer breekt heup

foto: Cor Vos

Slecht nieuws voor Sam Oomen en Team Sunweb: de 23-jarige klimmer heeft namelijk zijn heup gebroken. Oomen kwam in de veertiende etappe van de Giro d’Italia ten val, waardoor hij moest opgeven.

Oomen kwam al vroeg in de rit naar Courmayeur ten val in een afdaling. “Ik lag een tijdje op de grond en kon mijn rechterbeen niet meer bewegen, waarna ik wist dat het voorbij was. Ik ben heel erg teleurgesteld om de Giro op deze manier te verlaten, want dit is niet waarvoor ik hier naartoe ben gekomen”, zo vertelde hij aangeslagen.

De schade leek aanvankelijk nog mee te vallen. “Sam crashte heel erg hard”, aldus teamarts Stephan Jacolino. “Door de impact van de val had hij moeite om te staan. Hij heeft meerdere kneuzingen en snijwonden.” In de daaropvolgende uren bleef Oomen echter last houden van zijn rechterbeen.

Zes weken revalideren, geen Tour 
In het ziekenhuis bleek de situatie toch ernstiger dan aanvankelijk gedacht. “Uit medisch onderzoek is gebleken dat Sam kampt met een breuk in de rechterheup”, zo vertelt Jacolino. “Normaal gesproken duurt de revalidatie zo’n zes weken. Als Sam terug is in Nederland, zullen er nog aanvullende onderzoeken worden gedaan”

Een ding is zeker: Oomen zal een kruis mogen maken over de Tour de France, die begint op zaterdag 6 juli. De klimmer zou aanvankelijk alleen de Franse ronde rijden, maar Oomen werd op het laatste moment nog opgeroepen voor de Giro als vervanger van de eveneens geblesseerde Wilco Kelderman.

Dit artikel delen:

35 Reacties

Kosmonaut 26 mei 2019 om 10:15

Geen Tour dus. Hopen op de Vuelta en anders verloren seizoen, zonde en sneu voor die jongen.

xistnc 26 mei 2019 om 10:18

Arme Sam. Weer een seizoen naar de vaantjes. Zou hij voor volgend jaar onder zijn contract uit kunnen?

Tom Rey 26 mei 2019 om 10:22

Vlug weg daar bij Sunweb, het is me allemaal wat.

vanSpringel 26 mei 2019 om 10:23

Wet van Murphy.

rahimns 26 mei 2019 om 10:24

Wat heeft dit met rijden voor Sunweb te maken of je bij een andere ploeg niet kan vallen.

vanSpringel 26 mei 2019 om 10:25

Tuurlijk kun je overal vallen, het gaat erom dat de ploeg nu wel erg opvallend weinig renners in de Giro heeft rondrijden, en de Giro is nog niet gedaan.

Viktrodriguez 26 mei 2019 om 10:29

Dat snap ik ook niet goed, eerlijk gezegd. Geen enkele standaardverklaring van een valpartij duidt op welke ploeg. Het is doorgaans of een brokkenpiloot (bijv. Kelderman in het geval Sunweb), parcours al dan niet in combinatie met het weer of gewoon een ongelukkige stuurfout van een renner op een ongevaarlijk stuk weg.

@ VanSpringel: dat heeft iedere ploeg wel eens een keer in een grote ronde.

Arema Pro Cycling Team 26 mei 2019 om 10:25

Damn…Drama weer.

Johnny7 26 mei 2019 om 10:29

Dit is echt vervelend, hier kan Sunweb natuurlijk niets aan doen.

Maar moet je nagaan als Dumoulin nu in het roze had gereden…. Oomen was totaal niet klaar voor de Giro dat zag je aan alles. Vervaeke kwam geen fatsoenlijk berg over en Power was ook al afgestapt. Kijk dat Kelderman is gevallen in het voorjaar is ook niet de schuld van de ploegleiding maar het is wel de schuld dat ze zoals elk jaar een smalle selectie hebben zonder fatsoenlijke helpers voor een kopman als Dumoulin. Ik denk dat Dumoulin niet weer braaf zijn contract moet verlengen als hij nog eens een grote ronde wil winnen.

Turtlehead 26 mei 2019 om 10:32

Kelderman viel omdat hij op kop reed, waar hij niks te zoeken had. Dat kun je hem, maar ook de ploegleiding aanrekenen. Die moeten hem duidelijk maken wat verstandig is en wat niet.

montventoux 26 mei 2019 om 10:38

Mag 'ie niet op kop rijden? Op kop rijden zullen ze!

Turtlehead 26 mei 2019 om 10:30

Oei oei. Gisteren nog ‘goed nieuws, want nu kan Sunweb met sterke selectie naar de Tour’, en nu dit. Da’s erg. Hopelijk goed herstel en nog kans op een goed voorbereide Vuelta.

Marszzz 26 mei 2019 om 11:54

Er was gisteren al bekend dat hij zijn been niet kon bewegen toen hij lag. Er was geen breuk vermeldt, maar dat was wel indicatie dat het misschien niet alleen bij wonden en kneuzingen zou blijven.
En om een valpartij met erg nou goed nieuws te noemen?

koos1 26 mei 2019 om 10:50

Dat is wel heel erg balen, zeker omdat het eerst nog leek mee te vallen.
Hopen dat hij de Vuelta kan rijden en daar zijn seizoen nog een mooie draai kan geven met een klassement of ritzege.

vanSpringel 26 mei 2019 om 10:57

Mocht het nog iets gaan worden dit jaar met Sunweb, dan alle ballen op de Vuelta.

Maenhout 26 mei 2019 om 12:38

@Random wielerliefhebber. 26 MEI 2019 OM 11:12 Met een Vuelta zullen ze ook blij zijn hoor.

madeinstars 26 mei 2019 om 10:58

Het is wel hip om Sunweb de schuld te geven van dingen waar ze weinig tot niets aan kunnen doen.

Echt erg jammer voor Sam. Hopelijk kan hij gewoon voor vol de Vuelta gaan en daar een mooi klassement rijden (hoewel ik stiekem ook hoop op een Tour-Vuelta dubbel voor Dumoulin).

Wildebert 26 mei 2019 om 10:59

Sunweb toe aan een cntrl-alt-del. Vergeten en opnieuw beginnen. Oplappen, spirit terugvinden, verstandige keuzes maken en op naar de rest van het seizoen. Het team ligt ook wel genadeloos op het hakblok. De ploegleiding moet zich ook echt achter de oren krabben, hoe met deze smalle selectie om wordt gegaan en waarom er niet goed gepiekt wordt. Vroeger juist een sterk punt. Hoop dat de spirit, zoals bij die ene mooie tour, waarin lachend werd rondgereden en gewonnen, terugkeert.
Sterkte Sam!

madeinstars 26 mei 2019 om 11:06

Geen idee hoe jij kan aantonen dat er niet goed gepiekt wordt?

Matthews: ziek en geblesseerd vlak voor zijn eerste piekperiode
Kragh Andersen: ziek geworden in aanloop naar zijn eerste piekperiode
Kelderman: gevallen voor zijn eerste piekperiode
Dumoulin: gevallen tijdens zijn piekperiode
Oomen: Piek en voorbereiding op het laatste moment moeten omgooien en vervolgens vallen.

Alleen Oomen kan je eventueel wijten aan een te smalle selectie, maar aan de andere kant: welke ploeg (anders dan Astana, Movistar en Ineos) kan het wegvallen van iemand als Kelderman wel fatsoenlijk opvangen? Kijk naar Jumbo met Gesink en De Plus. Die ploeg is nu ook niet bepaald goed, maar niemand zal beweren dat Jumbo een smalle selectie heeft.

Random wielerliefhebber. 26 mei 2019 om 11:12

Helemaal eens met madeinstars, Sunweb heeft ongelofelijk veel pech gehad dit seizoen.

Alleen door de Tour te winnen kan dit nog een goed seizoen worden voor ze, Tom weet wat m te doen staat :p

Wildebert 26 mei 2019 om 12:47

Vind het allemaal wat krampachtig overkomen. De resultaten ook weinig positiefs. Maar om het allemaal op pech terug te voeren gaat mij te ver. Bakelants, Vervaeke, had me er meer van gehoopt. Hirschi so far wel positief. Heb Sam in geen enkel interview zien lachen. Maar het is mijn idee maar hoor. Ook ik wens juist deze ploeg het allerbeste.

Frans van der Molen 26 mei 2019 om 11:03

Verdorie Sam :-(! Beterschap man!!

SprintMaster 26 mei 2019 om 11:36

Persoonlijk drama. Eerlijk gezegd vraag ik me af waarom hij niet al was afgestapt. Zijn klassement was toch al weg. Sunweb had hem in de Tour goed kunnen gebruiken.

Veloburto 26 mei 2019 om 11:37

Sunweb zit in de hoek waar de klappen vallen en de gifbeker moet helemaal leeg. Na de Giro de rug rechten, de schouders eronder zetten een prachtige Tour rijden

Jan Blokland 26 mei 2019 om 11:45

Jammer, maar op zich geen ramp voor Dumoulin. Toen Dumoulin de Giro won was de ploeg ook lang niet de sterkste ploeg. Ook nu met Roglic zie je dat vele ploegen sterker zijn dan Jumbo visma, maar Roglic staat nog steeds goed geklasseerd. Ook Carapaz zal nu niet meer de ruimte krijgen. Ik denk dat Roglic wel zijn slag zal slaan in de tijdrit. Dat geldt min of meer ook voor Dumoulin straks in de Tour. Dat voordeel hebben zij.

thorsen 26 mei 2019 om 12:06

Ouch, dit is wel heel zuur allemaal.

Eerst valt Kelderman, waardoor Oomen zijn hele schema moet omgooien en halsoverkop naar de Giro moet.
Dan valt Dumoulin, waardoor het hele team doelloos rondrijdt.
Dan valt hijzelf, waardoor zijn oorspronkelijke doel, de Tour, ook niet haalbaar is.

Man, man, man…

Scott Sunderland 26 mei 2019 om 12:40

Wat een verhaal. Kelderman breekt botten. Hierdoor wordt Oomen opgeroepen die ook botten breekt. En de kopman zelf was inmiddels ook al letterlijk uitgevallen. Hopelijk heeft men een enorme lappenmand in de ploeg…

Sonsbach Allstars 26 mei 2019 om 12:56

Kut zeg, erg balen voor deze sympathieke jongen. Sterkte Sam!

leegloper 26 mei 2019 om 13:40

Sunwebs pech dit seizoen begint bijna dat van 2016 te benaderen, toen ze met 6 man een verkeersongeluk op training hadden.
Ik snapte die Tourvreugde gisteren ook niet, toen nog weinig bekend was over de aard van de blessure.

Gilberto 26 mei 2019 om 14:20

Gesink, Kruiswijk, Kelderman, Dumoulin, Oomen, ze zijn ook allemaal hetzelfde die Nederlandse wielrenners…

Chris Van Uden 26 mei 2019 om 14:53

Ai, dat is heftig. Beterschap Sam!

Jungle Man 26 mei 2019 om 16:00

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Op naar de Vuelta met Oomen

assen 26 mei 2019 om 18:56

Beterschap voor zowel Sunweb als en vooral Sam. Wat een rampseizoen.

The Whaler 27 mei 2019 om 16:57

We kunnen hem alleen maar beterschap wensen. Hopelijk kan Wilco in de Tour wat voor Tom betekenen en dan Sam en Wilco in de Vuelta samen vlammen voor het klassement.
De opmerkingen over al dan niet vallen gaan voor meer op. Gisteren breekt ergens een stuur door midden. Vallen is soms pech, soms stuurmanskunst soms weer etc. Enige wat ik me afvraag is waarom veel van onze Nederlandse renners zo vaak iets breken als ze vallen. Gesink breekt snel iets, Wilco ook en nu Sam wellicht ook.
Toch iets in onze voeding of zo?

The Whaler 27 mei 2019 om 17:02

Trouwens je kunt ook aangereden worden door een Motor zoals Wilco overkwam waardoor ie toen uitviel. Daar kon hij echt weinig aan doen.