Teammanager Hubert luidt noodklok na verdwijnen Arkéa-ploeg: “Anders gaan we ten onder”
foto: Fotopersburo Cor Vos
maandag 20 oktober 2025 om 17:14

Teammanager Hubert luidt noodklok na verdwijnen Arkéa-ploeg: “Anders gaan we ten onder”

Emmanuel Hubert heeft er de afgelopen maanden alles aan gedaan om Arkéa-B&B Hotels van de ondergang te redden, maar moest onlangs toch de handdoek gooien. De Franse formatie verdwijnt zodoende uit het wielerpeloton. Hubert baalt uiteraard als een stekker en maakt zich ernstige zorgen over de huidige staat van de wielersport.

Het zat er al enige tijd aan te komen, maar nu is het ook definitief: Arkéa-B&B-Hotels zien we in 2026 niet meer terug in koers. De ploeg zat al een tijdje in een lastig parket. Voor de Tour de France kondigde de formatie aan dat beide hoofdsponsoren het aflopende contract aan het einde van dit jaar niet zullen verlengen. Sindsdien probeerde teammanager Emmanuel Hubert naarstig nieuwe geldschieters te vinden, maar zonder succes.

Vergeefse zoektocht
Hubert – die al sinds 2010 verbonden is aan de ploeg – spreekt op de website van RMC van een ‘hartverscheurende situatie’. “Dat is het voor mij persoonlijk, maar al helemaal voor mijn 150 collega’s. Ik moet steeds aan ze denken, aangezien we echt een familie zijn. We spenderen gedurende een wielerseizoen meer tijd samen dan met onze eigen families.”

De teambaas had de voorbije maanden de lastige taak om nieuwe geldschieters te vinden voor de komende seizoenen. “Dat is ingewikkeld, maar dat was nu eenmaal de situatie. Je weet dat een contract ingaat, maar ook weer een keer afloopt. Het doel was om één of meerdere sponsoren aan te trekken, maar dat is vandaag de dag bijna onmogelijk.”

Toch was er op een bepaald moment reden tot optimisme. “Maar de lichten sprongen van bijna groen toch weer op rood, en dat is altijd hartverscheurend. Op een bepaald moment waren er verregaande onderhandelingen met twee of drie sponsoren, maar het kwartje viel uiteindelijk nooit de goede kant op.”

Salarisplafond? 
Het gevolg? Het verdwijnen van een wielerploeg en heel wat renners en stafleden die in de laatste maanden van 2025 nog op zoek moeten naar een nieuwe werkgever. Hubert ziet het met lede ogen aan en trekt aan de bel. Volgens de Fransman kampt het wielrennen met een groter probleem, wat ook heeft geleid tot de ondergang van Wagner Bazin WB en het fuseren van Intermarché-Wanty en Lotto.

“De wielersport gaat momenteel gebukt onder de exponentiële groei van bepaalde ploegen. Er zijn enkele zeer sterke en grote teams die maar blijven groeien. Misschien moet de UCI wel denken aan het invoeren van een salarisplafond. Ik weet niet in welke vorm, maar er moet iets gebeuren. Zo niet, dan gaan we ten onder”, luidt Hubert de noodklok.

Wie is al zeker van een contract?
Negen renners van Arkéa-B&B Hotels hoeven inmiddels niet meer te vrezen over hun toekomst. Svestad-Bårdseng was maandag de negende coureur die een (prof)ploeg heeft gevonden voor 2026. De Noorse klimmer heeft voor liefst drie jaar getekend bij INEOS Grenadiers.

Eerder vonden ook al Jenthe Biermans (Cofidis), Raul Garcia Pierna (Movistar), Amaury Capiot (Jayco AlUla), Luca Mozzato (Tudor), Cristian Rodriguez (XDS Astana), Louis Rouland (Cofidis), Martin Tjøtta (Uno-X) en Kévin Vauquelin (INEOS Grenadiers) onderdak bij een profteam.

RIDE Magazine
10 Reacties
20-10-2025 18:54
Die zorgen deel ik. Bovendien leggen die groeiende ploegen (lees: UAE) 28 kopmannen vast en sturen die het gehele jaar door naar de kleinste profkoersen, waardoor er voor een kleine(re) sponsor helemaal nergens meer eer te behalen valt. Het is echt tragisch.
    20-10-2025 19:18
    100% Het grote geld maakt het wielrennen kapot. Het voetbal was eerst aan de beurt, ten faveure van 20 grote Europese clubs, nu het wielrennen. Alleen is het wielrennen véél minder veerkrachtig.
    Budgetcap in welke voor ook is een pure noodzaak aan het worden. Hartstikke leuk die 100 wins van UAE. Voor UAE.
    20-10-2025 21:52
    Dat begon al onder Sky... Daarna Bahrain.. Toen UAE
20-10-2025 19:29
Aangezien de enige reactie die ik op mijn eerdere post hier verwacht een verwijdering van de vraag is reageer ik even apart op de inhoud van het artikel.

Enerzijds begrijp ik de frustratie van Hubert, anderzijds denk ik dat zijn "oplossing" een stap in de verkeerde richting is. Ja: het is heel moeilijk om vandaag de dag nog een ploeg op poten te zetten en dat het vinden van sponsoren is een heel lastige opgave. Maar je ziet aan de "paar kapitaalkrachtige ploegen" dat het wel mogelijk is om goede sponsoren te vinden. Moet je dan de mensen die er wel in slagen een groot budget bijeen te krijgen gaan straffen omdat mensen als Hubert hier niet in slagen? Bovendien: een salarisplafond is nooit de oplossing, daar beroof je alleen de renners maar mee. En alhoewel de gemiddelde renner best een aardige boterham verdient worden wielrenners in vergelijking met andere professionele sporters nog zwaar onderbetaald, zeker in vergelijking met de inspanningen die ze leveren.

Persoonlijk denk ik dat het een beter idee is om het volkomen protectionistische systeem van de UCI op de schop te gooien. Het aantal WT teams is te groot in vergelijking met het aantal startplekken in de grote koersen, en al helemaal omdat daar ook nog eens 3 verplichte wildcards bij komen! Er blijft dus amper nog startgelegenheid over voor de ploegen buiten de lucky 21. Komt dan nog bij dat je ook nog in de top 30 van het jaar ervoor moet staan om in aanmerking te komen voor die enkele wildcard. Dat nodigt niet bepaald uit tot het opstarten van een professionele wielerploeg, het eerste jaar is sowieso al een verloren jaar. En probeer maar eens voldoende renners van niveau te vinden dan.

Dus ofwel je moet een sponsor vinden die geduldig wil gaan opbouwen of je hebt een multinational nodig die een hele grote smak geld op tafel legt en de licentie van een andere ploeg overneemt. De huidige structuur nodigt in mijn ogen ook niet echt uit tot het investeren in de wielersport, terwijl dit op zich een relatief goedkope manier van adverteren is.
    20-10-2025 22:13
    Waarom zouden bedrijven die grote smak geld investeren? Die doen niet alleen om op een truitje te staan, degenen die echt met tientallen miljoenen smijten, die willen dan ook de grote koersen winnen.

    En in een wereld waar de grote koersen worden verdeeld onder een half dozijn renners, kan je geen 10 of 15 ploegen hebben die gesteund worden door een krachtige multinational, want dan zijn er 10 die nooit iets van winnen waarin de sponsor geïnteresseerd is.

    Tenzij hun voornaamste doel sportswashing is, dan maken de resultaten inderdaad minder uit. Op naar de Kuwait - Unibet Rockets en 3M - Soudal dan maar.
    20-10-2025 23:24
    Met een salarisplafond benadeel je geen renners. Een salarycap gaat over het salarishuis. Dus wel 1 kopman voor 5 miljoen, maar geen 3 kopmannen voor 3x 5 miljoen. Tenzij je de rest van de ploeg vult met goedkope conti renners.
    @Fast Freddy: dat is onzin. Uiteraard benadeel je WEL renners met een salarisplafond. Het is natuurlijk niet zo dat als UAE opeens 10M minder aan salarissen mag uitgeven dat die 10M er dan elders automatisch bijkomt. Die ene kopman verdient dan nog steeds goed maar die andere 2 zullen voor minder aan de bak moeten en worden dus benadeeld. Ook zullen ploegen meer in kopmannen dan in superknechten gaan investeren, die groep gaat ook last hebben van een salarisplafond.

    Bovendien: dat systeem is veel te fraudegevoelig ook. Hoe wil jij controleren en/of verbieden dat een renner die voor 1M bij zijn ploeg op de loonlijst staat niet voor 4M bij de hoofdsponsor als "PR medewerker" in dienst is? En er zijn ongetwijfeld hele batterijen juristen die nog slimmere constructies kunnen verzinnen. En dat alles nog los van de vraag of een salarisplafond juridisch wel kan.
    14:33
    Oei je meent het echt Gebruikersnaam, dat Soudal aan sportwashing doet. Waarom zou in godsnaam een Belgisch familiebedrijf zonder omstreden activiteiten aan sportwashing moeten doen? Er zijn best wel wat bedrijven die hun logo daarmee wat willen opblinken maar volgens mij hoort een Soudal of een Quick-step daar niet bij en gaat het bij hen om liefhebberij van de grote baas in combinatie met gewone commerciële belangen omdat het deels consumentenmerken zijn. Als het over sportwashing gaat hebben bedrijven als Jumbo of Rabobank véél meer te winnen dan een familiebedrijf...
10:33
Arkéa en ook B&B hotels zijn ook geen mondiale sponsors, maar eerder regionale sponsors en tot voor hun sponsoring echt alleen maar in Frankrijk bekend. En dat in een mondiale sport. Dan moet je echt grote sponsors aanspreken zoals Kodak, Canon, Coca Cola, Pepsi, enz.
20-10-2025 19:13
Serieuze vraag: behoren WF en IDL tot dezelfde mediagroep? Want dit artikel heb ik eerder vandaag ook al op IDL gelezen. En dat was zeker niet de eerste keer! De ene keer is IDL eerder, dan WF weer maar de bottom line is altijd dat er (nagenoeg) identieke artikelen op beide sites verschijnen!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.