Teammanager Hubert luidt noodklok na verdwijnen Arkéa-ploeg: “Anders gaan we ten onder”
Emmanuel Hubert heeft er de afgelopen maanden alles aan gedaan om Arkéa-B&B Hotels van de ondergang te redden, maar moest onlangs toch de handdoek gooien. De Franse formatie verdwijnt zodoende uit het wielerpeloton. Hubert baalt uiteraard als een stekker en maakt zich ernstige zorgen over de huidige staat van de wielersport.
Het zat er al enige tijd aan te komen, maar nu is het ook definitief: Arkéa-B&B-Hotels zien we in 2026 niet meer terug in koers. De ploeg zat al een tijdje in een lastig parket. Voor de Tour de France kondigde de formatie aan dat beide hoofdsponsoren het aflopende contract aan het einde van dit jaar niet zullen verlengen. Sindsdien probeerde teammanager Emmanuel Hubert naarstig nieuwe geldschieters te vinden, maar zonder succes.
Vergeefse zoektocht
Hubert – die al sinds 2010 verbonden is aan de ploeg – spreekt op de website van RMC van een ‘hartverscheurende situatie’. “Dat is het voor mij persoonlijk, maar al helemaal voor mijn 150 collega’s. Ik moet steeds aan ze denken, aangezien we echt een familie zijn. We spenderen gedurende een wielerseizoen meer tijd samen dan met onze eigen families.”
De teambaas had de voorbije maanden de lastige taak om nieuwe geldschieters te vinden voor de komende seizoenen. “Dat is ingewikkeld, maar dat was nu eenmaal de situatie. Je weet dat een contract ingaat, maar ook weer een keer afloopt. Het doel was om één of meerdere sponsoren aan te trekken, maar dat is vandaag de dag bijna onmogelijk.”
Toch was er op een bepaald moment reden tot optimisme. “Maar de lichten sprongen van bijna groen toch weer op rood, en dat is altijd hartverscheurend. Op een bepaald moment waren er verregaande onderhandelingen met twee of drie sponsoren, maar het kwartje viel uiteindelijk nooit de goede kant op.”
Salarisplafond?
Het gevolg? Het verdwijnen van een wielerploeg en heel wat renners en stafleden die in de laatste maanden van 2025 nog op zoek moeten naar een nieuwe werkgever. Hubert ziet het met lede ogen aan en trekt aan de bel. Volgens de Fransman kampt het wielrennen met een groter probleem, wat ook heeft geleid tot de ondergang van Wagner Bazin WB en het fuseren van Intermarché-Wanty en Lotto.
“De wielersport gaat momenteel gebukt onder de exponentiële groei van bepaalde ploegen. Er zijn enkele zeer sterke en grote teams die maar blijven groeien. Misschien moet de UCI wel denken aan het invoeren van een salarisplafond. Ik weet niet in welke vorm, maar er moet iets gebeuren. Zo niet, dan gaan we ten onder”, luidt Hubert de noodklok.
Eerder vonden ook al Jenthe Biermans (Cofidis), Raul Garcia Pierna (Movistar), Amaury Capiot (Jayco AlUla), Luca Mozzato (Tudor), Cristian Rodriguez (XDS Astana), Louis Rouland (Cofidis), Martin Tjøtta (Uno-X) en Kévin Vauquelin (INEOS Grenadiers) onderdak bij een profteam.
Budgetcap in welke voor ook is een pure noodzaak aan het worden. Hartstikke leuk die 100 wins van UAE. Voor UAE.
Enerzijds begrijp ik de frustratie van Hubert, anderzijds denk ik dat zijn "oplossing" een stap in de verkeerde richting is. Ja: het is heel moeilijk om vandaag de dag nog een ploeg op poten te zetten en dat het vinden van sponsoren is een heel lastige opgave. Maar je ziet aan de "paar kapitaalkrachtige ploegen" dat het wel mogelijk is om goede sponsoren te vinden. Moet je dan de mensen die er wel in slagen een groot budget bijeen te krijgen gaan straffen omdat mensen als Hubert hier niet in slagen? Bovendien: een salarisplafond is nooit de oplossing, daar beroof je alleen de renners maar mee. En alhoewel de gemiddelde renner best een aardige boterham verdient worden wielrenners in vergelijking met andere professionele sporters nog zwaar onderbetaald, zeker in vergelijking met de inspanningen die ze leveren.
Persoonlijk denk ik dat het een beter idee is om het volkomen protectionistische systeem van de UCI op de schop te gooien. Het aantal WT teams is te groot in vergelijking met het aantal startplekken in de grote koersen, en al helemaal omdat daar ook nog eens 3 verplichte wildcards bij komen! Er blijft dus amper nog startgelegenheid over voor de ploegen buiten de lucky 21. Komt dan nog bij dat je ook nog in de top 30 van het jaar ervoor moet staan om in aanmerking te komen voor die enkele wildcard. Dat nodigt niet bepaald uit tot het opstarten van een professionele wielerploeg, het eerste jaar is sowieso al een verloren jaar. En probeer maar eens voldoende renners van niveau te vinden dan.
Dus ofwel je moet een sponsor vinden die geduldig wil gaan opbouwen of je hebt een multinational nodig die een hele grote smak geld op tafel legt en de licentie van een andere ploeg overneemt. De huidige structuur nodigt in mijn ogen ook niet echt uit tot het investeren in de wielersport, terwijl dit op zich een relatief goedkope manier van adverteren is.
En in een wereld waar de grote koersen worden verdeeld onder een half dozijn renners, kan je geen 10 of 15 ploegen hebben die gesteund worden door een krachtige multinational, want dan zijn er 10 die nooit iets van winnen waarin de sponsor geïnteresseerd is.
Tenzij hun voornaamste doel sportswashing is, dan maken de resultaten inderdaad minder uit. Op naar de Kuwait - Unibet Rockets en 3M - Soudal dan maar.
Bovendien: dat systeem is veel te fraudegevoelig ook. Hoe wil jij controleren en/of verbieden dat een renner die voor 1M bij zijn ploeg op de loonlijst staat niet voor 4M bij de hoofdsponsor als "PR medewerker" in dienst is? En er zijn ongetwijfeld hele batterijen juristen die nog slimmere constructies kunnen verzinnen. En dat alles nog los van de vraag of een salarisplafond juridisch wel kan.