Teambaas Tarteletto-Isorex haalt uit naar hulpdiensten na Nokere-Koerse

donderdag 21 maart 2019 om 12:26

Peter Bauwens (rechts) - Foto: Glenn Coessens

Peter Bauwens is niet te spreken over het optreden van de hulpdiensten in Nokere-Koerse. In een betoog op Facebook beticht de ploegbaas van Tarteletto-Isorex de medici van het geven van een voorkeursbehandeling: “De hulpdiensten hadden maar oog voor één renner met een kampioenstrui.”


Bauwens’ taartjesploeg was gedurende de koers – dankzij de aanvalsdrang van David Boucher – van voren te zien. Maar de winst in het bergklassement en de daar aan verbonden premie werd overschaduwd door de valpartij van Floris Gerts. De Nederlander was één van de slachtoffers van de valpartij op vierhonderd meter van de streep.

Even werd gevreesd voor een inwendige bloeding omdat hij bloedde uit zijn oor, maar dat bleek uiteindelijk niet het geval te zijn. De Nederlander werd overgebracht naar het ziekenhuis van Waregem, waar geen breuken werden vastgesteld. Wel kneusde Gerts zijn nek en schouder en heeft hij last van een hersenschudding. Daarnaast werd hij gehecht in het gezicht.

“Er mag geen onderscheid worden gemaakt”
In zijn betoog richt Bauwens zich op het optreden van de aanwezige medici. “Wat me het ergste stoorde in het ganse voorval is dat de hulpdiensten maar oog hadden voor één renner met een kampioenstrui”, doelt de manager op Mathieu van der Poel, één van de andere slachtoffers van de crash.

“Akkoord dat hij misschien wel populairder is dan Gerts, maar als er hulp moet geboden worden aan een renner in nood, mag daar geen onderscheid in gemaakt worden. Alle aandacht van de hulpdiensten ging naar VDP, zonder zich te bekommeren om de renner van een Continentaal Team.”

“Ik wist dat er journalisten zijn die niet neutraal kunnen zijn en die volle pagina’s besteden aan VDP, maar dat er nu al hulpdiensten zijn die daar onderscheid in maken, dat gaat mijn petje te boven”, sluit een verbolgen Bauwens af. “Ik ben bijzonder zwaar ontgoocheld in de hulpdiensten en de nationale journalistiek.”

 

Dit artikel delen:

30 Reacties

Jack2811 21 maart 2019 om 14:38

huilie huilie in mijn ogen

Mwielerfan 21 maart 2019 om 14:45

Want?

Ainu 21 maart 2019 om 14:54

Triestige comment.

john 21 maart 2019 om 16:39

Hou de domme praat voor je ,hij heeft volkomen gelijk en zo zwaar zijn de verwondingen niet als je vandaag al het parcours van de Rv V gaat verkennen .Terwijl Gerts nog plat ligt in het ziekenhuis

Mwielerfan 21 maart 2019 om 14:46

Als z’n stelling waar is, geeft hij helemaal gelijk. Hier op het forum werd ook al gevraagd waarom vdp eerst afgevoerd werd

volger 21 maart 2019 om 14:47

Ik vind dat ie een punt heeft, had hetzelfde idee toen ik de beelden zag

Romāns Vainšteins 21 maart 2019 om 14:48

vanuit het oude topic naar hier overgeheveld >

De media mag gerust iedere halve scheet van Poelleke in boekvorm uitbrengen maar de hulpverleners moeten gewoon alle slachtoffers helpen. Misschien kermde hij dermate hard en zielig dat hij op die manier alle aandacht opzoog ? Het enige dat ik me voorstellen kan is dat ze Gerts volledig gemist hebben en anders is het absurd.

xistnc 21 maart 2019 om 14:58

Ik denk dat de hulpdiensten eerst hebben uitgezocht hoeveel VIP-kaarten Bauwens had afgenomen. Dat viel helaas tegen.

josi 21 maart 2019 om 15:16

Dat de media meer aandacht besteden aan VdP is logisch, da’s nu eenmaal een veel grotere naam. Voor de hulpdiensten zou dat natuurlijk geen bal moeten uitmaken. Als dat wel zo is, is het diep triest.

mark vv 21 maart 2019 om 15:27

Als de Koning op straat valt en een willekeurige burger, duikt ook iedereen eerst naar de Koning .. gebeurt gewoon automatisch.

Gewoon niet huilen, bijna iedereen zit weer op de fiets.

Kiuchi 21 maart 2019 om 15:45

Omdat dat helaas in de realiteit zo is, wil nog niet zeggen dat het goed is. Daarom is het goed dat deze teambaas het opmerkt zodat er in de toekomst op gelet gaat worden.

Romāns Vainšteins 21 maart 2019 om 15:46

Dweperij waar zo’n MvdP alleen maar last heeft dit.

Alexander 21 maart 2019 om 16:37

Beste Mark,

als de koning zijn enkel verstuikt en de willekeurige burger zijn been breekt mag ik toch hopen dat de beenbreuk voor gaat. Dit gaat om wie de hulp het hardst nodig heeft. Bij gelijke schade zou jij inderdaad er iets voor kunnen zeggen dat het “logisch” is. In dit geval was er misschien sprake van inwendige bloedingen. Dat is ZEER serieus. Daarnaast is de vergelijking met de koning en MvdP ook heel scheef. Een topsporter of het formele hoofd van onze regering is wel ander niveau.

reusjen 21 maart 2019 om 15:48

De hulpdiensten voeren als het goed is een triage uit, dit houdt in dat ze snel beoordelen wie als eerste hulp nodig heeft in het geval van meerdere gewonden. Slachtoffers, en vooral degenen die het slachtoffer nauw aan het hart liggen hebben vaak het gevoel dat het erg lang duurt en dat vooral ‘hun’ slachtoffer eerst geholpen moet worden, helemaal objectief is dit verhaal dus niet. Wat de journalistiek ermee te maken heeft ontgaat mij een beetje. Ik neem aan dat deze meneer zelf wel snapt waarom er meer over van der Poel geschreven wordt.

xistnc 21 maart 2019 om 15:51

En wat voor triage was de tweede ambulance aan het uitvoeren?

reusjen 21 maart 2019 om 16:45

Dat weet ik niet, ik ben er niet bij betrokken. Maar om te stellen dat de hulpverleners het wel best vonden omdat Gerts een mindere renner is lijkt me een beetje voorbarig.

anton van Gerwen 21 maart 2019 om 15:51

Kan iemand deze huilerd er eens een keer op wijzen dat respect van twee kanten komt. Een teambaas die voor een paar honder euro zijn contracten met organisaties niet nakomt. Hij heeft soms wel een punt maar begin eens bij jezelf. Zie hem iets te vaak klagen.

xistnc 21 maart 2019 om 15:53

Het moet diep zitten, om speciaal daarvoor een WF-account aan te maken. Moet Floris Gerts daarvan de dupe zijn?

josi 21 maart 2019 om 16:06

Inderdaad een goede reden voor de hulpdiensten om zijn renners maar wat langer te laten liggen.

Chekie 21 maart 2019 om 16:08

Ga zo door Bauwens dan hoef je nergens meer te rijden. Kunnen ze ook niet vallen.

volger 21 maart 2019 om 16:20

Dienstdoende arts heeft een ander verhaal
https://api.sporza.be/permalink/web/articles/1553180128904

Zjoske 21 maart 2019 om 16:32

Beetje Kalimero gedrag van Bauwens afgaande op het verhaal van de arts en de foto die Sporza erbij toont.
Dat Vd Poel vervolgens meer in beeld is terwijl de hulpdiensten bezig zijn is begrijpelijk, dat is weer dat stukje media, maar uiteindelijk maken de hulpverleners (gelukkig) geen onderscheid.

Tutu888 21 maart 2019 om 16:38

Het viel mij wel op dat ook VDP minutenlang op de grond lag zonder dat ik een hulpverlener in de buurt zag. Terwijl de valpartij vlakbij de finish plaats vond.
Ik kan niet beoordelen welke kwetsuren er in eerste instantie ernstiger uitzagen maar gelet op de tijd die ertussen zat voordat er überhaupt hulpverleners ter plekke waren stel ik al mijn twijfels.

reusjen 21 maart 2019 om 16:50

Het eerste waar een hulpverlener op beoordeelt is hoeveel geluid iemand maakt en of hij/zij kan bewegen/beweegt. Een persoon die hard schreeuwt heeft in ieder geval hartfunctie, een vrije luchtweg en hij/zij is bij kennis. Personen die stil zijn en blijven liggen krijgen over het algemeen als eerste aandacht.

Jan Blokland 21 maart 2019 om 17:09

Peter Bauwens moet niet zo zeuren want er klopt niets van zijn verhaal. Op de TV beelden was goed te zien dat iedereen die gevallen was werd geholpen. Aan alle hulp die mogelijk was bij de renners werd duidelijk waarneembaar voldaan. Als het eventueel lijkt dat Mathieu van der Poel er op dat moment het ergst aan toe is, is het toch logisch/normaal dat daar de ambulance het eerst bij is. Dat heeft niets met Van der Poel te maken maar een constatering dat die er het slechtst aan toe was. Onzin wat Bauwens beweert dat de kampioenstrui werd voor getrokken. Belachelijk zelfs.

KimJungPoels 21 maart 2019 om 17:14

Dit is gewoon op het trieste af. Mensen volledig afbranden terwijl ze juist het goede hebben gedaan.

Heel snel nederig worden en je diepe diepe verontschuldigingen aanbieden lijkt me voor meneer Bouwens wel op zijn plaats.

Romāns Vainšteins 21 maart 2019 om 19:29

waarheid kan even goed in het midden liggen > niet de meest adequate en gelijke hulpverlening + ietwat overtrokken reactie er op.

JaBo 21 maart 2019 om 18:12

Ojee iemand komt indirect aan van de Poel en reacties zijn niet mals. Gus deze meneer Bouwens toch niet zoveel aandacht.

Dark Noise 21 maart 2019 om 18:30

Peter Bauwens heeft ook hier een punt. De wielersport heeft meer mannen als hem nodig om af en toe een stok in het hoenderhok te smijten.

reusjen 21 maart 2019 om 19:36

Dua je bent voorstander van mensen die vol overtuiging onwaarheden, over mensen die goed en belangrijk werk doen, de wereld in slingeren?