Teambaas Dave Brailsford getroffen door prostaatkanker

vrijdag 13 september 2019 om 11:41
Teambaas Dave Brailsford getroffen door prostaatkanker

foto: Cor Vos

Dave Brailsford is getroffen door prostaatkanker, zo vertelt de teammanager van Team Ineos in een uitgebreid interview met The Times. De Brit kreeg de diagnose vlak voor de Tour de France. “Er is zeker angst, maar ik ben wel veerkrachtig”, aldus Brailsford, die al een operatie heeft ondergaan.

Brailsford kreeg het slechte nieuws dus te horen vlak voor de Tour, maar de grote baas zag zijn poulain Egan Bernal wel gewoon de Ronde van Frankrijk winnen. Brailsford kampt naar eigen zeggen wel met extreme vermoeidheid. “Ik viel zelfs een keer in slaap tijdens het werk. Ik ben eigenlijk veel te ver gegaan.”

“Dit is de eerste keer dat ik word afgeremd en dat is frustrerend. Ik ben altijd bezig met mijn gezondheid en dan gebeurt dit. Je kan vervolgens gefrustreerd en boos worden, maar ik heb geleerd om het te accepteren. Ik heb ook met de ploeg gesproken over mijn ziekte. Dat heeft echt geholpen.”

De 55-jarige Brailsford is in augustus al geopereerd en zal aankomende zaterdag de uitslag krijgen van de behandelende arts.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Javier 13 september 2019 om 11:48

Sterkte!

BartBrouwer 13 september 2019 om 12:12

Dit gun je niemand, sterkte Dave!

VerstandOpNul 13 september 2019 om 12:12

Dat is niet best! Hopelijk herstelt hij ervan, dankzij bijv. Armstrong weten we dat dat goed mogelijk is..

Hollow Knight 13 september 2019 om 12:46

Armstrong had teelbalkanker (de minst dodelijke kanker die er bestaat). Prostaatkanker is veel erger, zeker als je het op (relatief) jonge leeftijd krijgt.

En inderdaad, dit gun je niemand, ook al ben je tegen Ineos/Brailsford.

Panache 13 september 2019 om 13:19

Plaatselijke teelbalkanker is heel goed en makkelijk te behandelen (immers buiten de vitale organen) en 98% overleeft. Maar Armstrong had uitzaaiingen en dan wordt het een moeilijk verhaal en drastisch lagere kansen.

Chris Van Uden 13 september 2019 om 12:15

Dat zal inderdaad schrikken zijn geweest! Hoop voor hem dat hij helemaal herstelt!

Jean Dumas 13 september 2019 om 12:28

Ineos blijft weinig gespaard dit jaar, ondanks de mooie Tourzege van Bernal.
Een goed herstel gewenst.

Jan Blokland 13 september 2019 om 12:45

Prostaatkanker is tegenwoordig goed te genezen. Maar het is wel spannend in wat voor stadium het is. Het beïnvloed toch de rest van je leven. Bang dat het terug komt.

Panache 13 september 2019 om 13:22

Sterkte voor Brailsford. Wat veel mensen niet weten is dat er bij dit soort ernstige ziektes een heel groot grijs gebied zit tussen overleven en sterven. De overlevenden komen er zeker lichamelijk, soms ook psychisch, niet meer bovenop.

Samlambeej 13 september 2019 om 13:36

Beterschap mr. Brailsford en sterkte aan de familie en de ploeg.

Headlines

Materiaalzone

Populair