‘Team Sunweb wil Romain Bardet als kopman’

vrijdag 5 juni 2020 om 14:34
‘Team Sunweb wil Romain Bardet als kopman’

Romain Bardet en Søren Kragh Andersen in Parijs-Nice 2020 - foto: Cor Vos

Team Sunweb heeft een aanbieding neergelegd bij Romain Bardet, dat schrijft De Telegraaf. De Duitse WorldTour-ploeg ziet in de 29-jarige Fransman een nieuwe klassementskopman. Bardet heeft bij AG2R La Mondiale een aflopend contract.

Ploegmanager Iwan Spekenbrink zegt dat transfers nog niet aan de orde zijn bij Team Sunweb. “Als het seizoen weer begint, zullen de gesprekken over nieuwe renners voor 2021 ook wel gaan beginnen”, legt hij uit. Naar verluidt zou Sam Oomen, een van de huidige klimkopmannen, twijfelen over een langer verblijf bij de ploeg van Spekenbrink.

Bardet kieskeurig: “Ploeg met een sterke ethiek”
De zaakwaarnemer van Bardet geeft toe dat zijn pupil op het punt staan om van ploeg te wisselen. “Maar er is niets afgerond”, vertelt Joona Laukka tegen De Telegraaf. “Niet met Sunweb, noch met andere teams. Het is vrij eenvoudig de namen van ploegen op te schrijven waar hij heen zou kunnen gaan. Dat zijn teams met een sterke ethiek, ook al kun je nooit honderd procent zeker zijn van alle renners.”

Eerder zijn ook Trek-Segafredo en Mitchelton-Scott gelinkt aan Bardet. De klassementsrenner rijdt sinds 2012 al voor AG2R La Mondiale. Drie keer wist hij een etappe in de Tour de France te winnen; in 2016 (tweede, red.) en 2017 (derde, red.) stond hij op het eindpodium van de Franse ronde.

Dit artikel delen:

33 Reacties

LB108 5 juni 2020 om 14:41

Dat zal Brenner graag horen

Arema Pro Cycling Team 5 juni 2020 om 14:58

Want?

LB108 5 juni 2020 om 18:21

Hij koos voor Sunweb omdat er minder grote namen zijn waarin hij zou moet tegen opnemen om zijn kans te gaan

Arema Pro Cycling Team 5 juni 2020 om 15:03

Dus mogelijk vertrek Oomen en ook Kelderman? Beide einde contract.

rovi 5 juni 2020 om 15:05

Die tussenzin dat Oomen mogelijk weggaat vind ik eerlijk gezegd net zo interessant als de rest van het artikel. Iemand die hier meer van weet? Dumoulin en Arthur van Dongen achterna naar TJV?

Jacob Lohof 5 juni 2020 om 16:54

Nee toch,

wiebipedia 5 juni 2020 om 15:13

Kan aan mij liggen, maar ik vind dat nogal een uitspraak van z’n zaakwaarnemer. “Een ploeg met ethiek” Dat suggereert op z’n minst dat de beeldvorming bij de incrowd ook is dat niet alle ploegen hun ethiek er op naleven. Ik moet dan gelijk denken aan een verband tussen deze uitspraak en het gebruik van ketonen

Panache 5 juni 2020 om 15:40

Ploegen die geen ketonen gebruiken (wat legaal wel mag) zullen ook geen door de ploeg georganiseerd dopingprogramma hebben. Je kunt een stap verder gaan en de uitspraak uit verband trekken, maar dan wordt het meer je eigen mening dan de uitspraak van de zaakwaarnemer.

koos1 5 juni 2020 om 15:14

Opvallender dat Bardet bij Ag2R weggaat, dan dat hij misschien naar Sunweb gaat.
Je zou verwachten dat Bardet als Franse renner, wel bij Ag2R zou blijven. Dan toch te druk te groot om alles op de Tour te moeten zetten?

Johnny7 5 juni 2020 om 15:19

Geen enkele klassementsrenner zou interesse moeten hebben om naar Sunweb te gaan. Daar hebben ze geen interesse in ronderenners. Ze hadden met meer ondersteuning Dumoulin 2 of 3 grote rondes kunnen laten winnen maar het was teveel moeite om fatsoenlijke knechten te halen voor Tom. Bardet heeft hele sterke jongens als knecht gehad de laatste jaren. Waarom zou hij naar Sunweb gaan om met knechten te fietsen van het niveau Verveacke die er na de eerste drempel al afliggen.

Panache 5 juni 2020 om 15:43

Je kan het ook anders zien. Bardet leert tijdrijden bij Sunweb en werkt zodoende zijn enige zwakke plek weg.

zipp404 5 juni 2020 om 15:52

Vervaeke? Die rijdt tegenwoordig bij ploeg MVDP

S. Morgenstern 5 juni 2020 om 15:56

Afgelopen seizoen toch echt grote rondes gezien waar ze aan de start stonden met ploegen waar een kopman niets mee tekort had gekomen. Op een Winner Anacona na dan…

Jean Dumas 5 juni 2020 om 15:36

Misschien vertrekt Sunweb uit de WorldTour en zoeken ze een Franse kopman om in beeld te blijven?

Arema Pro Cycling Team 5 juni 2020 om 16:00

Waarom zouden ze uit de WT gaan? Gebaseerd op niks, nada, nothing.

boenk 5 juni 2020 om 15:37

Naesen heeft net een 3 jarig contract getekend omdat hij -los van zijn kopmanschap bij de klassiekers- cruciaal is als piloot in de vlakke en heuveletappes in de TDF voor Bardet. Gaan ze dan Bardet laten vertrekken? Wie gaan ze daar dan binnenhalen?

Binnen dit en twee jaar zie ik het perfect mogelijk dat Leknessund, Van Wilder of Arensman, Bardet al hebben ingehaald. Van Arensman ben ik niet zeker, maar die twee anderen hebben een tijdrit in de benen en hebben nog meer progressiemarge bergop en kunnen veel meer echte allround klassementsmannen worden dan Bardet. Ik vraag me in dit geval af of het sop de kool waard is.

Als ook Oomen zou vertrekken, dan stel ik me toch vragen bij de aanpak van Sunweb. Toeval kan je het dan toch ook niet meer noemen.

KimJungPoels 5 juni 2020 om 16:04

Toch vraag ik me af of het per se heel erg ligt aan de aanpak van Sunweb. Deels zal dat echt wel het geval zijn, maar bij Dumoulin, Degenkolb en ook Oomen zijn er ook heel wat externe factoren die een rol kunnen spelen.

Ik denk sowieso dat een hele periode van pech een dusdanig psychologisch effect kan hebben dat je aan een nieuwe omgeving toe bent. Daar kun je denk ik als huidige omgeving gewoon heel moeilijk tegen strijden.

Overigens is bij Bardet het mindere presteren ook de reden dat hij andere opties dan AG2R overweegt voor zover ik heb gelezen.

Cyclinglife 5 juni 2020 om 15:48

Waarom haalt sunweb een klassementsrenner? Welke renners gaan hem steunen dan? Of moet hij als het ware de jonge toekomstige klassementsrenners in de ploeg gaan opleiden?
Sunweb heeft renners uitstekend opgeleid alleen daarna stokt het een beetje.

KimJungPoels 5 juni 2020 om 15:59

Dumoulin, Kittel, Degenkolb en in mindere mate Barguil zijn toch niet echt renners waar het gestokt is, die zijn gewoon bij Giant/Sunweb uitgegroeid tot wereldtop.

Alleen toen ze wereldtop waren begon het om uiteenlopende redenen wel te stokken. Maar goed, er zijn sowieso niet zoveel renners die een tiental jaren bij dezelfde ploeg wereldtop zijn.

Cyclinglife 5 juni 2020 om 17:15

Dat bedoelde ik ook. Ze maken renners indivudeel heel goed. Maar vervolgens bouwen ze er niet mee door. Geen sprinttrein geen klassiekerkern geen echte klassementsploeg. Daar stokt het uiteindelijk.

Yeez 5 juni 2020 om 16:11

Sunweb is toch hard bezig om over 2/3/4 jaar de beste ploeg ter wereld te (kunnen) worden. Er zit daar zo’n bak talent die voor de komende jaren vast ligt. Voor 2021 staan 25 namen al onder contract. Arndt, Stork, Power, Oomen en Kelderman lopen af en er is interesse in Bardet. Denk dat 2 namen van die 5 toch gaan vertrekken. Ik denk daarbij aan Oomen en Power.

Voor Oomen (lijkt mij een gevoelsmens), zie ik alleen JV, Mitchelton en Trek als opties. Misschien Lotto-Soudal als die interesse hebben.

Vinyakke 5 juni 2020 om 16:21

Ik heb zo al jaren het gevoel dat oomen en Lotto Soudal een mooie match zou kunnen zijn. Lekker aanvallend koersen daar, kan wel eens goed uitpakken!

boenk 5 juni 2020 om 19:21

Als Oomen het niet meteen moet hebben van tactisch koersen, en als klassementsman het zonder énige steun whatsoever wil klaren, dan moet hij inderdaad naar Lotto gaan. Vraag maar eens aan Evans en Vandenbroeck hoe tevreden die waren van Lotto. Eens je als klassementsrenner uit de U23 komt, kan je best maken dat je daar weg bent. Van Wilder had dat gelukkig snel door.

Samlambeej 5 juni 2020 om 21:35

Lotto is inderdaad geen klassementploeg maar wel één met zat mooie verhalen. :)

Arie den Blanken 5 juni 2020 om 16:48

Weinigen die door hebben wat er echt toe doet? Profwielrenners wisselen op de eerste plaats van werkgever zoals metselaars dat ook doen. Welke aannemer betaalt het best. Met welke stenen en troffel ze moeten metselen interesseert ze minder.
Het belangrijkste verschil zit bij deze vergelijking dat de metselaars niet er om heen draait maar wielrenners vaak met triviale argumenten komen. Waarschijnlijk om de schijn voor de fans op te houden.

Verweggistan 5 juni 2020 om 16:48

Klinkt vooral als prijs opdrijven of in deze tijden, prijs behouden voor Bardet richting Ag2r.

KennyKlimmen 5 juni 2020 om 18:01

Zou wel goed passen. Bardet, lijkt me een intelligente man met een fijne (arbeids)ethiek.

IlPirata 5 juni 2020 om 18:21

Bardet heeft hier alleen trek in als hij een aantal (Franse) klimmers mag meenemen.

SCIC 5 juni 2020 om 18:29

Waarom zou Oomen naar JV gaan? Voor eigen kansen rijden is er dan niet meer bij.

VerstandOpNul 5 juni 2020 om 20:46

Ik zou het geen slechte match vinden.. Die Franse ploegen lopen nog weleens achter als om trainingsmethoden en begeleiding gaat.. En op het gebied van tijdrijden zou hij hier enorme stappen kunnen maken..

Melkzuur 6 juni 2020 om 08:51

Oomen bij DQS zou wel kunnen werken. En Bardet blijft gewoon bij AG2R natuurlijk.

SnellePelle 7 juni 2020 om 10:17

Bardet heeft zelden een stap buiten Frankrijk gezet. Of hij wil naar Arkea of zijn prijs opdrijven voor verlenging. Maar bij Sunweb zie ik hem echt niet rijden