Team Sunweb verliest grote kopman: “Die komt wel weer, alleen niet in 2020”

zondag 3 november 2019 om 12:18
Team Sunweb verliest grote kopman: “Die komt wel weer, alleen niet in 2020”

foto: Joris Knapen

Team Sunweb begint volgend seizoen zonder grote kopman, erkent manager Iwan Spekenbrink. Na het veelbesproken vertrek van Tom Dumoulin naar Jumbo-Visma heeft de ploeg geen directe vervanger gehaald. “Die komt er wel weer, alleen niet in 2020”, geeft Spekenbrink toe tegen De Volkskrant.


“Toen Marcel Kittel, de beste sprinter ter wereld vertrok, kwamen we er bovenop. Toen John Degenkolb, een van de beste klassiekerrenners weg ging, kwamen we er bovenop. Dat zal nu ook weer gebeuren. Er is ook een leven na Tom”, zegt Spekenbrink. In de Team Sunweb-selectie lijken Wilco Kelderman, Michael Matthews en nieuwkomer Tiesj Benoot volgend jaar de meest vooruitgeschoven pionnen te worden.

‘We gaan niet aan een dood paard trekken’
De manager zegt dat het verhaal over de vertrekwens van Dumoulin in de media ‘geen schoonheidsprijs verdient’. Dat kwam vlak voor de Tour de France naar buiten. Spekenbrink heeft nog geprobeerd de Girowinnaar van 2017 over te halen. “Het liefst waren we volgend jaar nog één keer vol voor de Tourwinst gegaan, maar het werd ons snel duidelijk dat hij zijn beslissing al had genomen. We gaan niet trekken aan een dood paard”, concludeerde hij.

Spekenbrink vindt dat de kritiek op de protocollen van Team Sunweb niet terecht is. Diverse vertrokken renners spraken zich daar openlijk over uit. “Natuurlijk zijn wij georganiseerd, maar alles is bespreekbaar. We zijn geen Oost-Duits regime. Als mensen ons plan beter maken, graag. Maar kom je niet met goede argumenten, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen. Anders ontstaan er conflicten. In zo’n situatie is het gemakkelijk om naar protocollen te wijzen”, aldus de manager. “Maar in feite zeggen ze: ik ben niet meer bereid om er vol voor te gaan.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

rahimns 3 november 2019 om 12:25

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

kampie 3 november 2019 om 12:33

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Pat McQuaid 3 november 2019 om 12:37

Het protocol “Kopman ophalen die dag ervoor geopereerd is voor een hoogtestage” moet denk ik gereviseerd worden.

Arema Pro Cycling Team 3 november 2019 om 12:59

Mooi interview in de Volkskrant. Misschien ook idee voor WF?

Lalsacien 3 november 2019 om 13:07

Tsja, Dumoulin had vol voor de Tour moeten gaan.

xistnc 3 november 2019 om 13:14

Mooie foto van Joris Knapen. Het plezier spat er vanaf.

assen 3 november 2019 om 13:25

Zo is het net maar Spekenbrink!
Tom met een dood paard vergelijken is een mooie.

vanSpringel 4 november 2019 om 00:40

Volgens mij bedoelt ie dat zijn uitgehongerde ploeg een dood paard is.

Leukefans 3 november 2019 om 13:35

Als je ziet waar Marc Hirschi dit jaar al stond zou ik me ook niet te veel zorgen maken, Spekenbrink zijnde.

stibadi 3 november 2019 om 13:45

Matthews vind ik toch een vrij grote naam. Die jongen is bij elke klassieker minstens een outsider. Als hij Sagan-stijl de Tour rijdt lijkt hij me dit jaar ook daar favoriet voor de groene trui!

Zoals Leukefans hierboven terecht aanhaalt belooft Hirschi’s seizoen ook veel leuks!

boehoe 3 november 2019 om 15:47

In het 1 op 1 de volkskrant overschrijven hebben jullie een uitroepteken gemist.

Lapjestrui 3 november 2019 om 16:18
Quote:
"In zo’n situatie is het gemakkelijk om naar protocollen te wijzen”, aldus de manager. “Maar in feite zeggen ze: ik ben niet meer bereid om er vol voor te gaan.”

'Ze' komen dus wél met een argument maar dat wordt geïnterpreteerd als 'er niet meer voor willen gaan'. Komt niet flexibel en een beetje Oost-Duits (sic) op me over.

Terwijl de ploeg uiteenvalt, bouwde Spekenbrink een duur kantoor/veredeld museum op een bedrijventerrein met 'een stukje beleving', meetingpoints en een bikefit voor de actieveling 'omdat we iets voor de regio willen betekenen'. Waar is de romantiek? Hij manifesteert zich nu een beetje als de Dirk Scheringa van de wielersport. nou ja, check zelf maar. Hopelijk komen er betere tijden aan.

maklukzat 3 november 2019 om 16:41

Hoezo valt de ploeg uiteen ? Genoeg potentieel voor de toekomst. Sunweb is meer dan Tom Dumoulin. Kan zo maar goede spirit uitkomen.

Lapjestrui 3 november 2019 om 16:53

@maklukzat uiteenvallen is idd niet het goeie woord. Er zitten nog 130 man, lees ik.

Wegvallen. Van belangrijke krachten. Heb je het volledige interview in de Volkskrant gelezen? De vertrokken toppers die worden aangehaald?

Covadonga 3 november 2019 om 22:46

Er blijft genoeg over om er een degelijk seizoen van te kunnen maken. En wie weet, bloeit Benoot helemaal weer op.

Maillot à Pois 3 november 2019 om 23:51

Hoe gaat het met Sam Oomen eigenlijk intussen?
Zou, mits hersteld, toch ook stilaan een status van kopman mogen ambiëren