Team Ineos bevestigt naamswijziging en wordt INEOS Grenadiers

woensdag 22 juli 2020 om 13:05
Team Ineos bevestigt naamswijziging en wordt INEOS Grenadiers

foto: George Solomon/Team Ineos

Team Ineos wil tijdens de Tour de France uitkomen onder de naam Grenadier. Volgens het Italiaanse Tuttobiciweb heeft de Britse formatie bij de UCI een verzoek ingediend om de naam van de ploeg en de kleur van het shirt te veranderen.

Ineos wil met deze naamswijziging promotie maken voor de 4×4 terreinwagen die het begin deze maand lanceerde. De auto wordt in de tweede helft van 2021 op de markt gebracht. Het shirt zou er overwegend blauw uit komen te zien zien.  Vorige maand verschenen al geruchten over het voornemen van de ploeg om van naam te veranderen.

Update 13:05
Ineos heeft de naamswijziging bevestigd. Het gaat de Tour rijden onder de naam INEOS Grenadiers. In de week voor de Tour zal het nieuwe shirt worden gepresenteerd.

Dit artikel delen:

37 Reacties

HoofdIsVrij 22 juli 2020 om 10:47

Eerst het verhaal met save the oceans en dan met een 4×4 komen aanzetten. Verfrissend.

skylimit 22 juli 2020 om 11:02

Ja, ze denken bij Ineos het klimaat/de natuur is genoeg hersteld tijdens deze coronapandemie, laten we onze 4×4 terreinwagen is gaan promoten.

Rawolf 22 juli 2020 om 22:37

Ik snap er vrij weinig van, dacht dat die 4×4 meer een prestigeproject was? Nu gaan ze er nog echt geld inzien ofzo… Logischer om bij de F1 sponsering die auto te promoten.

DeHof 22 juli 2020 om 10:58

Ik weet niet of een bearskin of mijter een reglementair wielerhoofddeksel is?

Geit in mijn Kelderman 22 juli 2020 om 11:08

Dus in het ene jaar willen ze de oceanen redden, om vervolgens doodleuk met een van de vervuilende patserbakken te gaan sponsoren. Kostelijk dit.

Coureurs du Courage 23 juli 2020 om 17:18

Als ik me niet vergis was dat vooral vanuit Sky geïnitieerd en heeft Ineos dat ‘overgenomen’. Maar eens met de nogal 180 graden gedraaide boodschap in één jaar tijd.

Polleke 22 juli 2020 om 11:14

Ziet er uit als een klassieke LandRover…als volgwagen niet echt geschikt, al weet je nooit hoe de onverhard-manie zich gaat verderzetten, dan weer wel…

Wheely 22 juli 2020 om 11:40

Zou ik stiekem best vet vinden…

Fred Postma 22 juli 2020 om 11:22

Dan zullen ze op de cols wel weer het peloton laten ontploffen.

chasse patat 22 juli 2020 om 13:02

+1 (Voor mensen die het niet begrijpen, even opzoeken wat een grenadier ook al weer is.)

klootje kriekeljon 22 juli 2020 om 11:34

Toch knap dat ze steeds weer iets nieuws weten te vinden om de antipathie te vergroten.

VasilKiryienka 22 juli 2020 om 12:35

Haha ja maar echt

klootje kriekeljon 22 juli 2020 om 12:58

Die Angelsaksen zijn nu toch lang genoeg in het peloton om in de wielercultuur op te gaan. De grote bazen echter..

Cochise 22 juli 2020 om 13:42

Zie niet meteen waarom hen dit minder sympathiek maakt? Omdat ze een automerk dragen? Dus Bahrein is ook minder sympathiek sinds MacLaren erbij kwam? Om nog maar van Israel, Bahrein, Gazprom en UAE te zwijgen.

Veloburto 22 juli 2020 om 14:07

@klootje, als een grote belangrijke sponsor op deze manier een nieuw product onder de aandacht wil brengen is dat toch hun goed recht? Als dat bij jou antipathie opwekt, zegt dat meer over jou dan over Ineos

KnightBiker 23 juli 2020 om 00:23

Ik had ook liever dat ze met een Tesla Land Rover met batterij zouden komen, maar er staat op de product website dat ze de techniek er nog niet rijp voor vinden. Niet dat daarmee het product inneens fantastisch is maar om nu te stellen dat het team Ineos iets verplicht is op dat vlak is te kort door de bocht.
Ineos als bedrijf heeft wel boter op het hoofd, deels maar doordat het bedrijf nu zichtbaarder is voor het publiek door middel van sponsoring, hebben mensen er ook een duidelijkere mening over: publieke opinie kan Ineos als bedrijf verleiden een groenere koers te varen. In dat opzicht is dit een goede discussie maar ik ben zeker niet tegen het het merk in dat opzicht.
Ik hoop wel dat Ineos als team weer een statement maakt, liefst eentje die de sponsor tot een inspanning verleidt voor groenere producten, maar dat zal niet zonder meer gebeuren. (Tegelijkertijd zijn er weinig andere teams die dergelijke acties überhaupt hebben ondernomen, dus om Ineos nu te veroordelen is kort door de bocht)

VerstandOpNul 22 juli 2020 om 11:58

Ik vind het best een tekortkoming in het wielrennen dat de ploegen precies de naam van de sponsor dragen (itt in bijv het voetbal).. Als ze dan ook nog elke koers een andere sponsornaam erop plakken, worden teams helemaal tot anonieme reclamezuilen gedegradeerd..

HoofdIsVrij 22 juli 2020 om 12:26

BEAT probeert dat te doorbreken. Terwijl in het voetbal juist Redbull dit probeert in te voeren…

Groningen 22 juli 2020 om 12:45

Eens met VerstandOpNul.
Het is al irritant genoeg dat teams ieder jaar een nieuwe naam krijgen.
Die speciale shirts van Movistar stoor ik me ook aan. Eens per jaar een nieuw ontwerp, OK, maar voor de herkenbaarheid is een vaste naam met min of meer vaste kleuren wel prettig.
In tegenstelling tot de gemiddelde voetballiefhebber ben ik ooknog nooit echt fan van een team geweest, misschien omdat wielrennen dan toch wat minder een teamsport is, maar ook omdat teams zo snel van (hoofd)sponsor wisselen.

KnightBiker 23 juli 2020 om 00:31

Voetbal kan dit doordat er eigen inkomsten zijn, kaartverkoop, stadion, tv gelden, wielrennen heeft geen keus wat dat betreft. (tenzij lidmaatschap of Uitzendrechten sponsorschap kunnen vervangen)
Ik heb geen probleem met sponsor shirts + identiteit, het is het model, maar het zou mooi zijn als teams deelgenoot worden van de TV gelden zodat ze onafhankelijker zijn, en hun sponsoren kunnen uitkiezen inplaats van in zee moeten gaan met shade billionaires.

Verweggistan 22 juli 2020 om 12:31

Froome, Froome. ;)

john 22 juli 2020 om 12:49

Zat die ontwerper aan de dope van Froome toen hij dit gedrocht ontworpen heeft

zipp404 22 juli 2020 om 13:10

Prima auto, zie t probleem niet.

r525 22 juli 2020 om 12:50

Beetje raar een auto te promoten als de ploeg er zelfs niet eens mee zal rijden…

AdZ 22 juli 2020 om 13:38

Sterker nog, t is een plofauto, is achterhaald in tijden van de transitie naar duurzaam. Toch?

stffl 22 juli 2020 om 15:23

Er is niks duurzaams aan “stekkerauto’s”… daarnaast is de Grenadier een alternatief voor de Land Rover Defender, een minder geschikte toepassing voor een BEV kun je bijna niet verzinnen. Sommige dingen kunnen gewoon niet verGroenLinkst worden.

Merlinappa 22 juli 2020 om 17:58

Stekker auto’s zijn op de lange termijn een stuk minder vervuilend, en zijn ook veel duurzamer. Simpelere motoren maakt dat ze veel meer km mee kunnen.

AdZ 22 juli 2020 om 22:06

@Stffl,

Er is niks GroenLinks aan stekkerauto's. En het is een fabeltje van de plofauto industrie (lobby heet dat) dat de elektrische auto minder duurzaam zou zijn.

Een geproduceerde plofauto plus de fossiele brandstof is per km nu al veel vervuilender dan een elektrische auto plus kW.

En dat terwijl de geproduceerde kW nog veel schoner gaat worden dan nu al het geval is en er ook op accu gebied snel grote ontwikkelingen gaan zijn.

De transitie is dan ook al een gelopen race, met alle(!) merken, die nu haastig elektrische modellen uitbrengen en daar reclame voor maken of de 'olie'maatschappijen die al in laadpalen doen…

Kortom onbegrijpelijke marketing voor een stom product!

thorsen 22 juli 2020 om 14:27

#BuiltOnPurpose

#BuiltByAccident?

Goede slogan zeg…

ivo001 22 juli 2020 om 16:15

De Ineos Grenadiers. Begint net een rugby team te worden.

Baik-Baik 22 juli 2020 om 16:23

Wel een innovatief ontwerp van het shirt…

https://twitter.com/cyclocross24/status/1285928223185010689?s=19

KnightBiker 23 juli 2020 om 00:34

Vooralsnog niet echt een probleem: Alpecin is nog geen WT. (maar ik zou als Alpecin niet echt blij zijn)

Fred Postma 22 juli 2020 om 20:18

Bernal gooit even een eerste granaat op Orciers Merlette

Samlambeej 22 juli 2020 om 22:43

om ’t schijt van te krijge

vanSpringel 22 juli 2020 om 23:05

Granadiers is toch van die zoete siroop die bejaarden bij van dat trappistenbier doen ?

Cochise 22 juli 2020 om 23:19

Dat heet grenadine

KnightBiker 23 juli 2020 om 00:36

+1 dat was Ook mijn eerste associatie, maar geen idee of dat internationaal ook zo is. (Ik vind het ook geen lekkere naam voor een auto)

Headlines

Materiaalzone

Populair