Team dsm-firmenich PostNL stelt minimumloon vrouwen gelijk aan mannen
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 14 augustus 2024 om 09:00

Team dsm-firmenich PostNL stelt minimumloon vrouwen gelijk aan mannen

Team dsm-firmenich PostNL heeft deze week bekendgemaakt dat het minimumsalaris van de vrouwen in 2025 gelijk wordt gesteld aan dat van de mannen. “Stappen om op deze manier de salariskloof te overbruggen zijn cruciaal om de sport verder te ontwikkelen”, valt er te lezen in een persbericht.

Als pionier in de wielersport is dsm-firmenich PostNL voorloper geweest in het vrouwenwielrennen door in 2011 een eigen vrouwenprogramma op te zetten. In 2017 werd dit verder uitgebreid met de introductie van het developmentprogramma. “Het bewijs van de wil van het team om een platform te bieden voor renners van beide geslachten en verschillende leeftijden om te ontwikkelen, te presteren en wedstrijden te rijden”, klinkt het.

Team dsm-firmenich PostNL is echter van mening dat er meer actie moet worden ondernomen om de sport vooruit te helpen. Met de hulp van co-titelpartner PostNL, die dezelfde ideologie deelt op het gebied van duurzaamheid, gezondheid, inclusiviteit en kijk op gelijke kansen in het leven, kan de ploeg nu aankondigen dat vanaf volgend jaar het minimumsalaris voor WorldTour-neoprofs en WorldTour-elitecontracten hetzelfde zal zijn voor zowel het mannen- als vrouwenprogramma.

Cruciale stap
“Stappen om op deze manier de salariskloof te overbruggen zijn cruciaal om de sport verder te ontwikkelen en te professionaliseren naast de commerciële groei, om vrouwelijke atleten toegang te geven tot dezelfde middelen als hun mannelijke tegenhangers en om hen in staat te stellen een goed en comfortabel inkomen te verdienen met datgene wat ze het liefst doen”, meldt de formatie in een perscommuniqué.

“Atleten dezelfde kansen en toegang tot dezelfde middelen geven is iets waar we altijd in hebben geloofd”, legt Marloes Poelman, Head of Finance and Operations, uit. “Dit zie je terug in onze vrouwen-, mannen- en developmentprogramma’s die allemaal met elkaar verweven zijn en onder dezelfde paraplu opereren. PostNL aan boord hebben als co-titelpartner geeft ons de mogelijkheid om een stap te zetten in het dichten van de kloof in financieel opzicht. Deze stap is logisch en een waar we samen met de rest van de sport op hopen voort te bouwen.”

De internationale wielerunie UCI kwam eind vorig jaar met nieuwe regels voor het vrouwenwielrennen, onder meer op het gebied van het minimumloon. Het minimumsalaris voor WorldTour-rensters steeg in 2023 van 27,500 euro naar 32,102 euro. In 2024 moet dit op 35,000 euro liggen en in 2025 op 38,000 euro.

De UCI wil het minimumloon op den duur gelijktrekken met dat van de mannen. Continentale vrouwenploegen hoeven overigens geen minimumloon aan hun rensters uit te keren.

RIDE Magazine
9 Reacties
14-08-2024 09:15
Tsja, wat moet je hier nou van vinden? Enerzijds goed dat de dames ook goed betaald worden natuurlijk, anderzijds wel een behoorlijk politiek correcte agenda: de dameskoersen zijn korter maar vooral commercieel minder interessant, ongeacht hoe zeer men gelijkheid ook wil promoten. Uiteraard misgun ik het de dames niet maar zakelijk is dit vreemd. Helemaal omdat co-sponsor Post.nl recent nog om staatssteun heeft gevraagd om de kerntaak van het bedrijf uit te voeren!
    14-08-2024 09:22
    Misschien een goed idee om die rensters te laten bijspringen bij de postbezorging...
    14-08-2024 09:58
    Dat je de toppers geen miljoenen betaald (Oke, Vollering, Vos en Kopecky wellicht daargelaten) begrijp ik. Maar de onderkant van het WT-peloton mag toch best modaal verdienen?
    14-08-2024 10:20
    Als je niet rond kunt komen, dan de sport, dan moet je bijverdienen. Kun je minder optimaal trainen, je minder optimaal verzorgen en voorbereiden en kun je minder wedstrijden / kilometers aan. En dan zijn de wedstrijden inderdaad "korter maar vooral commercieel minder interessant" (heb je gezien hoe druk het in Rotterdam was?).

    Door dit soort maatregelen, gaat het niveau stijgen en worden de wedstrijden ook beter. Dit heeft niks met gelijkheid te maken, maar alles met ontwikkeling van de sport.
    14-08-2024 10:29
    Dat het vreemd is dat PostNL sponsor is van deze ploeg staat natuurlijk los van deze actie van de ploeg. Lijkt me netjes om te doen. Zorgt er ook voor dat de dames zich volledig op training / wedstrijden kunnen volgen en geen bijbaantjes hoeven te doen.
    14-08-2024 13:23
    Als je ziet dat er weer vier vrouwenploegen in de problemen zitten dan blijkt gewoon dat het vrouwenwielrennen niet genoeg geld genereert om rensters fulltime te betalen.
    Dan kun je dit als ploeg wel doen onder het mom van ontwikkeling van de sport en dat is een nobel streven maar of het nut gaat hebben weet ik niet.

    Uiteindelijk zal je toch een goed verdienmodel moeten genereren.
    Anders geldt gewoon de oude wet dat als er ergens geen vraag naar is dan moet je het niet aanbieden.
    14-08-2024 15:47
    Dat komt wel. Zie ook Rotterdam.

    Maar, "het is niks en wordt niks" blijven roepen, als excuus om er niet in te investeren, dat zet ook geen zoden aan de dijk.
    14-08-2024 20:08
    Ik denk dat de aandacht hier in Nederland altijd wel goed is.
    Daarbuiten is meer het probleem.
14-08-2024 09:06
Even ter aanvulling op het bericht, het minimumloon voor de mannen ligt in 2024 op 42,047 euro.
De minimum-verhoging van DSM is dus 20%, niet te zuinig. Je kunt veel zeggen over de (mannen)ploeg van DSM, maar dit doen ze toch netjes.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine