Taylor Phinney zwaait af na Japan Cup

woensdag 16 oktober 2019 om 20:41
Taylor Phinney zwaait af na Japan Cup

foto: Cor Vos

Taylor Phinney rijdt zondag zijn laatste koers als profrenner in de Japan Cup. Daarmee komt voor de Amerikaanse renner voor EF Education First een einde aan zijn elfjarige carrière in het peloton, die hem onder meer etappewinst in de Giro d’Italia en WK-eremetaal opleverde.


Phinney koerste in 2009-10 voor Trek-Livestrong in het continentale circuit, voordat hij bij BMC de sprong maakte naar de WorldTour. Sindsdien reed de Amerikaan de grootste koersen ter wereld. Zo was hij in 2012 de nummer vier zowel in de Olympische wegwedstrijd als op de tijdrit, zagen we hem in actie in de Tour de France en was hij vorig seizoen nog achtste in Parijs-Roubaix, zijn favoriete wedstrijd.

Een zware beenbreuk, opgelopen tijdens het Amerikaans kampioenschap van 2014, wierp hem ver terug. Phinney stond daardoor ruim een jaar aan de kant, terwijl aanvankelijk hem een herstel van zes tot acht weken werd voorgehouden. Ook na zijn rentree bleef hij last houden van zijn knie, waardoor hij zelden meer de oude was. Ook dit seizoen nog, toen hij aangaf blij te zijn dat hij de Tour niet hoefde te rijden.

De afgelopen drie jaar reed hij in de kleuren van EF Education First en voorganger Cannondale-Drapac. “Dit is een beslissing waar ik al heel lang mee worstelde, en daarmee bedoel ik een paar jaar”, vertelt Phinney in een persbericht van zijn ploeg. “Uiteindelijk heb ik het gevoel dat mijn lichaam deze keuze voor mij gemaakt heeft. Het is tijd om alle energie in iets nieuws, iets onbekends te stoppen.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Tonydepony 16 oktober 2019 om 20:46

Een triest afsched op deze manier…

Justin Case 17 oktober 2019 om 14:26

Ik denk dat dat meevalt voor hemzelf. Hij schreef dit in augustus op twitter:
https://twitter.com/taylorphinney/status/1163909234292977666?s=20

Ijzeren Briek 16 oktober 2019 om 20:46

Dat talent is wegens omstandigheden ook niet helemaal benut!

zipp404 16 oktober 2019 om 20:48

Sinds het ongeluk is hij zijn pluimen verloren.

Charlie33 16 oktober 2019 om 21:00

Werd door de Mart geprezen alsof hij Jezus van Nazareth is.

Hollow Knight 16 oktober 2019 om 21:06

Jammer, heeft veel pech gehad. Was een zeer getalenteerde renner. Mede door pech nooit uitgekomen.

Romāns Vainšteins 16 oktober 2019 om 21:07

Leuke gast, flets coureur. Die doodssmak op het US NK (geloof daaro) heeft op zijn minst niks geholpen.

Baik-Baik 16 oktober 2019 om 21:19

Zoals ik uit interviews begreep was de valpartij niet fysiek carrière bepalend, maar vooral mentaal. Hij is daarna het wielrennen gaan relativeren en nam niet meer risico’s ten koste van alles. Wat hem betreft een goede keuze.

Ik wens hem veel succes en hoop hem nog terug te zien in wedstrijden zoals Leadville of Dirty Kanza.

VerstandOpNul 16 oktober 2019 om 21:40

Leuke kerel, atypische wielrenner..

Scott Sunderland 16 oktober 2019 om 21:48

Hij heeft veel geld van de verzekering afgewezen na dat ongeluk omdat hij toch wilde proberen weer op niveau te koersen, eigenlijk wel een beetje eigenwijs tegen de logica in. De tijd heeft uiteindelijk geleerd dat hij inderdaad nooit meer zijn potentieel heeft kunnen vervullen. Maar het was een keuze waar hij vermoedelijk nog wel achter staat. Liever het te hebben geprobeerd.

Dayer Quintana 16 oktober 2019 om 21:49

Taylor Phinney was echt een bijzonder talent. Ik herinner mij nog toen hij Parijs-Roubaix voor beloften won op een indrukwekkende wijze.

In 2018 leek hij met zijn achtste plaats in Parijs-Roubaix bij de profs stilaan weer op de goede weg te zijn na die vreselijke val, maar dit seizoen was het een ramp.

Veel succes in je verdere leven, Taylor!

havana 16 oktober 2019 om 22:10

Afgezien van de trieste reden is dit wel een renner die hoog staat op het lijstje supertalenten die veel te weinig gepresteerd hebben. Nogmaals, deels door pech (anders dan bij Boom die ook hoog op deze lijst staat).

djerkson 17 oktober 2019 om 12:22

Boom staat enkel op die lijst omdat hij toen voor het aangebrande Rabobank reed.

Krakowic 16 oktober 2019 om 22:27

Lijkt me een prachtig mens. Lees hier veel teleurgestelde reacties, wat misschien ook niet vreemd is op een wielerforum: een groot talent, dat nooit zijn volledige potentie benut heeft. Maar alles in deze beslissing ademt dat er voor Taylor Phinney meer in het leven is dan wielrennen. Dat maakt hem authentiek en tot een kleurrijk coureur. Een heerlijke relativering vergeleken met alle vakidioten – die ieder op een eigen manier ook weer kleurrijk zijn. Het was voor mij een renner voor wie ik altijd sympathie koesterde, al was het maar omdat hij redelijk achteloos meereed in alle koersen en vaak toch aardig wist te presteren. Ook die fijne snor ga ik missen, toch altijd een renner die je meteen herkende, ook met regenjack aan.

Ongetwijfeld iemand van wie we ook in een andere tak van sport – artistieke of maatschappelijke carrière – nog wel eens wat gaan horen.

Lapjestrui 16 oktober 2019 om 22:50

Mooi gesproken!

finton 16 oktober 2019 om 23:26

Heeft uiteindelijk z’n vader toch niet helemaal kunnen evenaren (2 Touretappes) en zeker niet z’n moeder die 2x podium WK haalde.

Viktrodriguez 17 oktober 2019 om 07:38

Nou ja, zoveel ouder-kind combinaties zijn er toch niet, waarbij beiden echt succesvol zijn als renner? Meestal is of de ouder of het kind de superieure qua prestaties. Ik kom niet verder dan Adri en Mathieu vd Poel, in het geval die laatste zijn verwachte progressies en prestaties doorzet.

kielabokki 17 oktober 2019 om 08:05

Ik mis de leeftijd van de renner vaak in dit soort berichten. Vrij relevant bij het -in dit geval- beëindigen van een carrière.

Samlambeej 17 oktober 2019 om 21:28

PRECIES!