Tadej Pogacar tevreden na tijdrit: “Blij met mijn tijd en wattages”

maandag 7 maart 2022 om 18:48
Tadej Pogacar tevreden na tijdrit: “Blij met mijn tijd en wattages”

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar is zijn jacht op een tweede opeenvolgende eindzege in Tirreno-Adriatico goed begonnen. De Sloveense klimmer moest in de tijdrit weliswaar een paar seconden toegeven op zijn grootste concurrent Remco Evenepoel, maar werd alsnog knap derde. “Ik ben blij met mijn tijd en wattages”, is de conclusie van Pogačar.

Tweevoudig Tourwinnaar Pogačar kwam aan de finish in Lido di Camaiore tot een eindtijd van 15m35s en bleek achttien seconden trager dan ritwinnaar Filippo Ganna, op voorhand al de gedoodverfde favoriet om de tijdrit te winnen. Het verschil met Evenepoel bleek zeven tellen in het voordeel van de Belg, maar de overige klassementsrenners moesten (veel) tijd prijsgeven op Pogačar.

De Sloveen van UAE Emirates, afgelopen zaterdag nog winnaar van Strade Bianche, was dan ook tevreden na zijn tijdrit. “Het was echt een intense tijdrit, op een supersnel parcours. De wegen waren bovendien wat hobbelig. Ik reed een goede tijdrit en ik ben blij met mijn tijd. Ik kijk uit naar de komende dagen.”

Dinsdag krijgen de renners een niet te onderschatten heuvelrit naar Sovicille voorgeschoteld, maar dat is nog maar het begin. “Alle etappes zijn superzwaar, al is de slotrit misschien wat eenvoudiger. Er wacht ons echter nog een superzware week”, besluit de eindwinnaar van vorig jaar.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Michelangelo 7 maart 2022 om 18:55

Hopelijk gaf zijn wattagemeter andere gegevens aan dan op TV…

Wel gewoon op pole position om ook dit rondje te winnen. 2 keer een bonisprint winnen, het het zit in de tas. Tenminste, zo makkelijk lijkt het bij hem.

miland12 7 maart 2022 om 23:29

Hij is ook een flink stuk dunner als een Ganna dus ik vermoed dat het best wel eens kan kloppen wat er stond.

Cochise 7 maart 2022 om 18:56

Fenomenaal welke wattages hij uit dat lichaampje krijgt. Lijkt zelfs of hij nog marge heeft wat positie betreft.

Dikke Vrouw 7 maart 2022 om 19:12

Het is naar verluid de eerste keer dat rem en tj mekaar treffen in een rondje. Ik ben benieuwd !

Wildebert 7 maart 2022 om 19:17

Wat trapt die Pogacar een vermogen! Die moet zo wel binnenlopen, hoewel hij fietst.

Boris Galibier 7 maart 2022 om 19:27

Welke wattages reed hij dan?

Boris Galibier 7 maart 2022 om 19:41

Op Strava laat hij zijn wattages niet zien.

Cochise 7 maart 2022 om 21:00

Zaterdag trapte hij 350W over de laatste 50k in de Strade.
Dat moet vandaag toch richting 410-420W geweest zijn. Remco duwt hier volgens mij nipt onder de 400W, nog iets lichter dan Pogi.
Ganna knalt met z’n +80kg 520W weg op deze afstand.

miland12 7 maart 2022 om 23:28

Je mag niet vergeten dat Pogacar nog wat dunner is als een Evenepoel

Merlinappa 8 maart 2022 om 10:30

Dun maakt voor een vlakke tijdrit niet perse wat uit. Sterker nog, eigenlijk vrij weinig tot niks.

Cochise 8 maart 2022 om 11:41

Dun? Qua lichaamsbouw of BMI dan? Want Evenepoel is lichter dan Pogi (ook wel 5cm kleiner).

Lennimator 7 maart 2022 om 23:53

Als je ziet hoeveel hij nog kan winnen qua aerodynamica…

Het ziet er slecht uit voor de concurrentie.

bimbodoro 8 maart 2022 om 07:23

Neemt Pogacar niet te veel hooi op zijn vork? Achtereenvolgens wil hij de UAT, de Strade Bianche en Tirreno-Adriatico winnen. Zo vroeg in het jaar. En zijn hoofddoel(en) moet(en) nog komen: de Tour de France (en de Vuelta)!

Quincy Adams 8 maart 2022 om 10:19

Het willen lijkt me niet erg, maar je grenzen daardoor te vaak overgaan wel. Maw het nastreven kan mi prima, mits je goed luistert naar je lichaam en tijdig aan de rem trekt.

LDV 8 maart 2022 om 10:13

Als je de wattages zag op het scherm, en als je er op afgaat dat dit correct is gemeten, dan spelen er bovennatuurlijke krachten mee. Theoretisch kan een lichaam dit niet trappen zonder hulpelementen.

Quincy Adams 8 maart 2022 om 10:17

interessant! waarop baseer je de grens van het menselijk mogelijke in deze?

Alfons Haavers 8 maart 2022 om 10:23

Het waren toch lage wattagecijfers die we op het scherm zagen, maar wel 52 km/u? Ik denk dat LDV stelt dat er net meer watts nodig zijn om aan dergelijke snelheid te komen.

Wellicht gewoon een technisch foutje bij het overbrengen van de powergegevens naar het tv-scherm of een stukje dat wat afliep of met felle meewind?

Kan het mij zelf niet zo goed meer voor de geest halen, enkel dat Vanbelleghem en Kroon het erover hadden op een gegeven moment.

Cochise 8 maart 2022 om 11:47

Dat systeem kan je echt niet serieus gaan interpreteren. Op dat moment stond er inderdaad even 320W en 52,0km/h. Maar als je er lang naar bleef kijken zag je dat het veel te hard schommelde om accuraat te kunnen zijn (binnen een paar seconden 60W verschil op een compleet recht stuk). Ik denk dat ze daar het 1s vermogen projecteren (afgerond naar een veelvoud van 20) maar dat het om de 5s wordt geupdate.

Merlinappa 8 maart 2022 om 10:31

Iedereen roept hier allerlei dingen over de wattages die op tv waren, maar ik heb het niet gezien dus ben wel benieuwd welke getallen er nou stonden.

Wheely 8 maart 2022 om 10:32

Iets van 320 Watt terwijl hij over de 50 reed volgens mij.

Alfons Haavers 8 maart 2022 om 10:36

Ik dacht zelf ergens in de lage 300, maar kan het me zoals hierboven gezegd niet zo heel goed meer herinneren.

Nu ja, lijkt me vreemd dat er nu ineens na al die huzarenstukjes bedrog aan het licht zou komen. Bij UAE weten ze toch ook dat Pogi zijn powergegevens op het beeld kunnen komen?

Romāns Vainšteins 8 maart 2022 om 12:00

Altijd maar die maffe wattages, wappievoer.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair