Tadej Pogacar straalt in het geel in Parijs: “Gevoel is heel anders dan vorig jaar”

zondag 18 juli 2021 om 20:54
Tadej Pogacar straalt in het geel in Parijs: “Gevoel is heel anders dan vorig jaar”

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar kon zijn geluk niet op na zijn tweede eindoverwinning in de Tour de France. De nog maar 22-jarige Sloveen mocht voor het tweede jaar op rij de gele trui ophalen in Parijs. “Het is te gek om hier de Champs-Élysées op te rijden in de gele trui. We hebben echt genoten vandaag en nu is het tijd voor feest”, vertelt hij na afloop.

“De start was vandaag heel leuk, omdat we het rustig aan deden. We kletsten wat met elkaar en toen we hier op de kasseien kwamen was het vol gas, zoals elke dag. Ik kan niet uitleggen hoe blij ik ben en dat ik het met deze mensen mag doen”, aldus een trotse Pogačar.

“Ik zal gemotiveerd blijven de komende jaren, maar ik ben niet gestresst over wat er nog allemaal aankomt. Vorig jaar voelde ik mij sterk en waren de emoties ongelooflijk. Dit jaar sta ik opnieuw bovenaan, maar is het gevoel heel anders”, vertelt hij. “Of ik de nieuwe Kannibaal ben? Ik wil mezelf niet graag vergelijken met anderen. Elke renner heeft zijn eigen stijl en persoonlijkheid. Iedereen is uniek.”

Het eindpodium van de Tour de France 2021 – foto: Cor Vos

Speech in Parijs
In zijn speech op de Champs-Élysées blikte Pogačar nog een keer terug op vorig jaar, toen hij heel verrassend won. “Ik had toen een speech moeten schrijven, maar ik weet niet hoe je dat doet. Dit jaar zal ik vanuit het hart spreken”, vertelde hij, waarna hij het publiek en de Tour bedankte. “Het was een fantastische koers op een schitterend parcours.”

Ook UAE Emirates kreeg de complimenten van de tweevoudige winnaar. “We waren hier met een formidabele ploeg. Ik kan niet beschrijven hoe blij ik ben dat ik deel mag uitmaken van deze bende. Mijn hart smelt. En nee, ik ga niet beginnen met huilen”, lachte hij. “Het was een lastig jaar door corona, maar ik bedank de organisatie dat ze met protocollen en bubbels ervoor gezorgd hebben dat we hier veilig en gezond in Parijs staan. Ik hoop jullie volgend jaar terug te zien, zonder mondmasker.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Spirit 18 juli 2021 om 21:39

Hij heeft toch wel mijn sympathie,
Kleurrijke renner in de koers en een echte liefhebber van het wielrennen.
Ik hoop alleen van harte dat we nooit te horen krijgen dat het allemaal op een oneerlijke manier was. Dat zou toch weer een nieuwe teleurstelling in het wielrennen zijn.

Petje 18 juli 2021 om 22:03

Ik voel mij niet ok als ik hem zie, voelt gewoon niet ok

Sander van der Sluis 18 juli 2021 om 23:03

Misschien moet je even een boom gaan knuffelen.

Viktrodriguez 19 juli 2021 om 00:22

Ik voel me vooral niet goed bij die runner-up.

Jacco van Stierop 19 juli 2021 om 00:33

Je vindt hem niet zo ‘glorious’?

frits_pas 18 juli 2021 om 22:06

Prachtige renner, één blok talent.

Landeirovic 18 juli 2021 om 22:18

Wat mij ook opvalt. Al het respect dat hij als 22 jarige krijgt van renners zoals Poels, Alaphilipe, Vingegaard etc… Het is echt een graag geziene renner in het peloton!

xistnc 18 juli 2021 om 23:06

Henny en Herman zongen er een liedje over.

Wheely 18 juli 2021 om 22:34

Ja absoluut een tof ventje, sportieve winnaar. Vond de renners over het algemeen heel collegiaal deze Tour, er hing een goede vibe.

joep b 18 juli 2021 om 23:23

Denk dat petje m nu ook voelt

Turtlehead 18 juli 2021 om 23:31

Heeft die Vignegaard ook al een kindje? Dan is ie er toch rap bij…
Moet wel op papa-training zo te zien, want ’t lijkt meer op laten vallen dan op vasthouden.

Barry Batsbak 19 juli 2021 om 08:52

Ben je gek, die kleine redt zich wel. Net zo’n aanklampertje als paps.

Murcia 18 juli 2021 om 23:33

Was met afstand de beste en zal de komende jaren dominant blijven verwacht ik al dacht ik dat ook bij Bernal moet ik zeggen. Tignes was een superbe onderneming die mij zal bijblijven.

SprintMaster 18 juli 2021 om 23:33

Als in alle etappes alleen de eindklasseringen zouden meetellen voor het puntenklassement en er steeds evenveel punten waren te verdienen zou hij ook het groen hebben gewonnen. Puntentelling 20-17-15-13-11-10 enz.

Klasseringen + totaal
Pogacar 6 2 1 4 6 4 4 1 1 8 = 144
Van Aert 15 4 8 8 2 1 15 1 1 = 108
Vingegaard 13 7 3 10 8 7 2 2 3 = 99
Cavendish 1 1 1 14 1 3 = 97
Philipsen 2 3 2 3 3 2 = 96
Matthews 2 4 9 5 15 12 3 7 = 77
Carapaz 12 13 13 7 6 13 3 3 = 62
Colbrelli 5 11 11 3 2 13 = 56
Alaphilippe 1 5 6 14 9 12 = 54

D.Koch 19 juli 2021 om 16:12

Mooi overzicht. Het voelde al wel zo dat dit zou kunnen. Overal het beste is

de adelaar 19 juli 2021 om 06:27

Mensen geniet! Poga is een prachtige renner , elke keer maar denken dat er vals gespeeld wordt… er zijn zoveel controles , elke renner die pakt had allang uit koers geweest!

Aart van Woud 19 juli 2021 om 06:43

Net zoals destijds Armstrong ook direct gepakt werd. Oh wacht…

SpeedyLegs 19 juli 2021 om 08:41

Een bijzondere winnaar. Ziet er uit alsof ie aansluitend de hele Vuelta gaat verkennen.

Ron de Hoep 20 juli 2021 om 07:21

Volgend jaar meer kids op t podium dan renners.