Tadej Pogacar past voor Luik-Bastenaken-Luik na overlijden schoonmoeder

zaterdag 23 april 2022 om 12:02
Tadej Pogacar past voor Luik-Bastenaken-Luik na overlijden schoonmoeder

foto: Cor Vos (archief)

Tadej Pogačar zal deze zondag niet van start gaan in Luik-Bastenaken-Luik, meldt de renner op zijn Twitter. De coureur van UAE Emirates zit momenteel in zijn thuisland Slovenië door het overlijden van zijn schoonmoeder. De titelverdediger van La Doyenne wordt vervangen door Brandon McNulty.

“Jammer genoeg zal ik niet deelnemen aan Luik-Bastenaken-Luik morgen. Het waren een paar zware dagen maar ik zou graag iedereen willen bedanken voor de steun. Mijn dank gaat speciaal uit naar Team UAE en in het bijzonder Maurio Gianetti en voorzitter Matar voor hun steun in deze situatie”, aldus de Tourwinnaar op zijn Twitter.

Eerder deze week zakte Pogačar af naar zijn thuisland, waar zijn schoonmoeder is overleden. Om diezelfde reden zal de winnaar van Luik-Bastenaken-Luik van vorig jaar ook in Slovenië blijven. Ter vervanging van de 23-jarige renner komt Amerikaan McNulty aan de start van de Belgische klassieker. Voor de winnaar van de Faun Ardèche Classic zal het zijn tweede LBL zijn.

Naast McNulty zullen Diego Ulissi, Marc Hirschi, George Bennett, Marc Soler en Vegard Stake Laengen aan de start komen aanstaande zondag. Hirschi greep in 2020 nog nipt naast de overwinning, hij moest toen alleen Primož Roglič voor zich laten in de uitslag.

voor

Dit artikel delen:

35 Reacties

Marik 23 april 2022 om 12:09

Menselijke beslissing en wat goed dat hij samen met de ploeg deze beslissing heeft genomen.

Wheely 23 april 2022 om 12:34

Zekers, sommige zaken gaan nou eenmaal voor!

Treurig verlies want volgens mij nog een relatief jonge vrouw die moeder.

A.M.M. Jonkers 23 april 2022 om 12:10

Een besluit om te respecteren!
Pogacar heeft overschot van gelijk met deze beslissing.

kelderfan 23 april 2022 om 12:10

Dat is echt vervelend, dat hij door deze verdrietige omstandigheden de LBL moet overslaan.

A.M.M. Jonkers 23 april 2022 om 12:19

De mens Pogacar gaat gelukkig voor de renner Pogacar!

Limal 23 april 2022 om 12:12

Jammer voor hem en de wedstrijd, maar als ze dit zo aangevoeld hebben dan is samen het rouwproces doormaken vele malen belangrijker. Goed dat het team hen hierin steunt.

Wheely 23 april 2022 om 12:36

Ik ken de Sloveense tradities niet maar hopelijk bedoel je een rouwproces. ;-)

Limal 23 april 2022 om 12:47

Mon dieu, toch maar even aangepast…

Rondje 25 23 april 2022 om 12:20

Goede beslissing lijkt me. Veel sterkte gewenst.

Koers 23 april 2022 om 12:20

Ai, de topfavoriet er niet bij, dat maakt de koers weer heel anders.
Hoewel het jammer is dat hij er niet bij is, hou ik ook wel van de menselijke kant van Pogacar. Het lijkt mij, op basis van het weinige dat ik van hem heb gezien, een vrij normale jongen die toevallig hard kan fietsen.

De Speedies 23 april 2022 om 12:21

Krachtige beslissing met gezond verstand, fijn!

Wel een interessante vervanger trouwens.

Edit redactie: Ja klopt, scherp! Het is aangepast.

VerstandOpNul 23 april 2022 om 12:24

Soms is wielrennen maar bijzaak..

Murcia 23 april 2022 om 12:27

Precies dit, het overlijden van een naaste en het gezamenlijk verwerken met zijn verloofde is echt wel belangrijker dan een koers.

KimJungPoels 23 april 2022 om 12:33

Lijkt me de beste keuze. Ga je met de familie in ieder geval achteraf nooit spijt van krijgen. Jammer dat hij deze mist, maar hij gaat hier nog genoeg kansen krijgen de komende jaren. Op nu goed afscheid nemen is maar één kans.

Dayer Quintana 23 april 2022 om 12:33

Een uitstekende beslissing. Iedereen verwerkt het overlijden van een naaste anders, maar als dit voor Pogacar het beste aanvoelt dan is dit gewoon de enige juiste keuze.

Goed management van UAE overigens, ze hebben nog voldoende troeven achter de hand om een mooi resultaat te behalen.

Baukema Tomoulin 23 april 2022 om 12:39

Interessant seizoen qua monumenten tot nu toe waarbij in MSR een topfavoriet (Ewan) noodgedwongen moest passen voor de race. RvV met van Aert hetzelfde. En nu LBL met Pogacar ook. Alleen PR heeft de dans ontsprongen.

Limal 23 april 2022 om 12:48

In PR is de titelverdediger niet kunnen starten…

Koers 23 april 2022 om 12:51

Vergeet die andere Sloveen niet als oudwinnaar, dat was anders ook gewoon een goede kanshebber. Het is goed dat wva weer fit is, anders was lbl toch wat een onthoofde race.

BenjaminG 23 april 2022 om 12:51

PR miste wel de winnaar van vorig jaar. Misschien niet de topfavoriet dit jaar maar toch wel een gemis.

Marszzz 23 april 2022 om 12:39

Niet meer dan een logische beslissing, ook om zijn vriendin en schoonfamilie te ondersteunen in deze moeilijke tijd.

bartp25 23 april 2022 om 12:52

Begrijpelijk, ik kon het me al niet voorstellen dat hij terug zou komen voor deze koers. Familie gaat altijd voor.
Uiteraard wel jammer voor de koers.

Wim Kruithof 23 april 2022 om 14:05

het is zeer spijtig voor Pogacar zelf en UAE, maar of dit jammer is voor de koers, dat vraag ik me af. Pogacar was de enige die er met kop

Wim Kruithof 23 april 2022 om 14:06

en schouders boven uitstak en ik verwacht een veel meer open wedstrijd nu. Dus voor het verloop van de koers kan dit uitermate interessant zijn juist…

bartp25 23 april 2022 om 14:25

Ik wil de toppers tegen elkaar zien koersen.
En ja Pogacar is goed maar in de Waalse pijl kwam hij er ook niet aan te pas.

makkelijk 23 april 2022 om 14:38

En als iemand er wel met kop en schouders bovenuit steekt en alles op een hoop rijdt is dat ook gewoon leuk. Zeker als het 40KM voor de streep is. Blijft spannend.

zotvankoers 23 april 2022 om 13:09

En dat maakt pogacar voor mij ook een echte topper. Het overlijden van een dierbare is veel belangrijker dan koers. Voor Luik gaat hij nog kansen krijgen, om op een juiste manier afscheid te nemen en de familie bij te staan heeft hij maar 1 kans

Michelangelo 23 april 2022 om 13:19

Uiteindelijk is dit voor iedereen een persoonlijke afweging. Ik had begrip gehad als hij zou starten, en ik heb begrip voor deze beslissing.

Ik zou enkel geen begrip hebben als hij zou starten vanwege druk op hem uit de ploeg. Maar dat is gelukkig niet het geval geweest.

Wens ze in ieder geval alle sterkte toe.

Romāns Vainšteins 23 april 2022 om 14:08

Het was min of meer te verwachten natuurlijk. Een hommage door te zegevieren is natuurlijk niet heel haalbaar ook met heen en weer vliegen terwijl de rest tussen Wanne en Valkenrots puntjes op i s aan het zetten is.

De koers zelf zal er denk ik anarchistisch van worden, enorme impact. Blok UAE nu net als Bahrein losse projectielen dus minder controle. Veel teams met meerdere goede renners en er zal wel eens een groep los kunnen komen die niet teruggehaald wordt.

makkelijk 23 april 2022 om 14:41

Nee joh, Ineos domineert de hele race, niemand kan wegblijven, Martinez denkt dat hij gaat winnen maar Ala klapt er overheen.

wimvl 23 april 2022 om 16:58

Het ergste is natuurlijk het overlijden van deze vrouw. Met deze renner verdwijnt dan ook de topfavoriet voor LBL. Veel sterkte.

Fast-jelle 23 april 2022 om 17:41

Edit redactie: Gedraag je

Martijn Arensman 23 april 2022 om 18:40

Wat een walgelijke opmerking!

Marik 23 april 2022 om 18:56

Dit mag natuurlijk een ban opleveren.

Fast-jelle 23 april 2022 om 22:43

Nou nou.. tuurlijk is het niet leuk, maar een beetje ‘schoonmoeder humor’ ter relativering ipv al die selectieve empathie zorgt voor de balans…

Marik 23 april 2022 om 22:46

Je begrijpt het nog steeds niet zie ik.

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone