Tadej Pogacar pakt brons: “Ik ben super blij”

zaterdag 24 juli 2021 om 14:58
Tadej Pogacar pakt brons: “Ik ben super blij”

foto: Cor Vos

Tadej Pogacar kwam voor goud naar Tokio, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met brons. In de sprint om de tweede plaats duldde de Sloveen alleen Wout van Aert voor zich. “Ik ben super blij”, reageert Pogacar opgetogen bij RTVSLO.

“Het was een van de uitdagendste wedstrijden die ik ooit heb gereden, omdat er op een heel andere manier gekoerst werd. Daarnaast was het ook nog eens heel heet en vochtig. Vanaf de laatste helling kreeg ik het echt moeilijk, maar ik heb alles gegeven om toch nog een medaille te winnen.”

Ook toen Brandon McNulty en Richard Carapaz uit zicht waren, bleef Pogacar hopen op een gouden medaille. In tegenstelling tot de anderen in de achtervolgende groep, meent hij. “Zij gingen niet meer voor goud. Pas op twee kilometer van de meet gaf ik de moed op, toen ik zag dat Carapaz niet meer was bij te halen. Ik concentreerde me daarna maar op de sprint om toch nog zilver of brons te pakken. Ik voelde een adrenalinekick en behaalde nog bijna het zilver, maar dit is ook al geweldig.”

De bronzenmedaillewinnaar zag zijn Sloveense teamgenoten een uitstekende wedstrijd rijden. Mede dankzij het kopwerk van Jan Tratnik kon de vroege vlucht nog worden bijgehaald, die na honderd kilometer bijna twintig minuten voor het peloton uitreed. “Alle drie mijn ploeggenoten hebben het geweldig gedaan, maar vooral Jan Tratnik. Toen die groep zo ver wegreed, moesten we snel het initiatief nemen. Tratnik liet toen zien geweldig in vorm te zijn. Hij is een must voor elke ploeg.”

Roglic met kramp
Jan Polanc en Primoz Roglic kenden dan weer een mindere dag. De renner van Jumbo-Visma had last van kramp in de openingsfase. “Op het einde ging het wel beter met me, maar de beste renners in koers kon ik vandaag niet volgen”, zei hij na de wedstrijd. “Voor het Sloveense wielrennen is dit in ieder geval een geweldige dag.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

Turtlehead 24 juli 2021 om 15:07

Hij heeft mij in ieder geval mooi bij de neus gehad, door de manier waarop hij zijn pogingen om voor goud te gaan verborgen heeft weten te houden.
Stel je voor, als er iemand met Pogi samen op kop had willen rijden….

Michelangelo 24 juli 2021 om 15:10

Eigenlijk bijna net zo polyvalent als Wout. Hij wint weliswaar geen massasprints, maar voor een klimmer heeft hij een bijzonder sterke tijdrit en een uitstekend eindschot. Vandaag slechts met een velgdikte geklopt door de winnaar van de massasprint op de Champs Elysees.

Waarbij ik uit zelfbescherming altijd ergens wat reserve hou om te enthousiast te worden bij de nummertjes die hij laat zien.

Wheely 24 juli 2021 om 15:36

De kampioenen van nu zijn steeds completer, wielrennen anno 2021. Ik kan er alleen maar van genieten. Des te mooier ook dat een Carapaz van deze alleskunners weet te winnen vandaag.

Pogacar enorm sympathiek mens trouwens.

Franco Ballerini 24 juli 2021 om 15:45

Ik vind de meeste wielrenners wel sympathieke mensen.

Pathieu van der Moel 24 juli 2021 om 16:32

Ik ben vaak onder de indruk van zijn sprintjes. Zou het wel eens willen zien… Pogi in een massasprint ;)

Lendilonus 24 juli 2021 om 18:15

Ondanks dat ik ook enige reserve hou bij de prestaties van Pogacar moeten we deze sprint tegen Wout niet groter maken dan die is. Wout heeft zichzelf eerst uit elkaar getrokken om er op die Mikuni bij te blijven om vervolgens ongeveer 70% van het kopwerk te doen inclusief die enorme versnelling op dat laatste pukkeltje voor het circuit, dan is het natuurlijk niet gek dat zijn sprint afgebot is. Mollema bleef ongeveer nog in het wiel waar een frisse Wout hem natuurlijk op een lengte of 38 zet, dan is het niet gek dat een explosieve jonge gast als Pogacar hem bijna kan kloppen.

Kopinkas 24 juli 2021 om 15:59

Adrenaline, de wonderdrug. Dat hij niet koerste op een blini, dat was al duidelijk.
Waar waren de Russen trouwens tijdens deze race? Vlasov of Sivakov geen moment in beeld geweest, toch?

Franco Ballerini 24 juli 2021 om 16:09

Zakarin zag ik wel snel lossen. Geen schim meer van wat hij is geweest.

dit is mijn achterwiel 24 juli 2021 om 20:09

De russen doen helemaal niet mee… oh, wacht…

ti-raleigh 24 juli 2021 om 16:00

Op het eerste oog is hij inderdaad sympathiek. We weten het pas zeker bij tegenslag, want dat heeft hij nog niet veel gehad.

ThorHushovd 24 juli 2021 om 17:22

Hoezo, hij wordt hier derde terwijl hij had kunnen winnen en met slechts velgdikte geklopt wordt in een groepssprint en nóg is hij blij, geeft hij aan. Dus een goed verliezer tonen is een mooie remonter om aan te geven dat hij tegenslag kan verwerken.

WernerFranke 24 juli 2021 om 18:27

Olympisch podium een week na tourwinst. Wat een zware tegenslag inderdaad. Zal hier heel lang mentaal van moeten herstellen.

Headlines

Materiaalzone

Populair