Tadej Pogacar: “Morgen wordt zwaarder, kan nog steeds de gele trui winnen”

woensdag 20 juli 2022 om 17:12
Video

Tadej Pogacar heeft de zeventiende etappe van de Tour de France gewonnen. De Sloveen klopte zijn Deense concurrent en geletruidrager Jonas Vingegaard in de sprint bergop. “Ik heb echt alles gegeven, de etappe winnen was het hoogst haalbare.”

“Deze etappe winnen is echt ongelooflijk. Ik ben er heel blij mee. Zeker als je weet dat we nog maar met vier renners van de ploeg rondrijden”, zei Pogi na afloop in het flashinterview. “Zonder al die knechten, kunnen we niet meer doen dan dit. We kunnen trots zijn.” Dankzij deze etappe heeft de Sloveen drie etappes gewonnen in elke Grote Ronde die hij reed.

“Ik wist dat ik de rit moest winnen vandaag, er was geen andere mogelijkheid deze etappe. Ik heb echt alles gegeven. Speciale vermelding voor Brandon McNulty, hij was écht goed. Maar ook Mikkel Bjerg, die opeens een klimmer was, en Marc Hirschi deden het goed vandaag.”

In het algemeen klassement sluip Pogacar vier seconden dichter bij Vingegaard, zijn achterstand bedraagt nu twee minuten en achttien seconden. “Ik ben nog steeds optimistisch dat ik deze Tour kan winnen. Morgen is een zware dag en we zullen het zeker nog eens proberen.”

Dit artikel delen:

42 Reacties

Sven.99 20 juli 2022 om 17:14

Pogi gaat zeker nog voor de etappe en de bergtrui morgen. Hij en vingegaard zitten op hetzelfde level. Tijd terugpakken wordt lastig maar misschien is Vingegaard wel gesloopt vandaag.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 20 juli 2022 om 17:17

Zo zag het er niet uit. Vingo leek weer scherper dan pogi vandaag.

0
Mr. Tornado 20 juli 2022 om 17:25

@Quincy Als dat zo was had hij vandaag moeten winnen.

0
wielerlover 20 juli 2022 om 17:27

@Mr. Tornado

Deze rit winnen ging meer om explosiviteit en het correct timen van de inspanning, wat Pogacar in deze Tour altijd beter kon. Als je bedoelt dat Vingegaard had moeten aanvallen voor de sprint en zo Pogacar lossen, tja, dat is niet gebeurd en of hij het gekund zou hebben zullen we nooit weten.

0
unionwagtmans 20 juli 2022 om 17:28

welnee, hij is niet zo explosief en stond ook wat zwaar (en toch energieverlies a la Roglic 2020 voor Pogacar)

0
oscarito1908 20 juli 2022 om 17:36

Vond dat Vinegaard opvallend fris oogt en Pogi helemaal niet. Denk dat hij niet beter kan

0
Txirrindularitza 20 juli 2022 om 18:11

Vingegaard gesloopt? Hij was met één been nog bij Pogi gebleven. Laat mij er zo uitzien als ik gesloopt ben.

0
bartp25 20 juli 2022 om 17:19

Mooi dat hij optimistisch blijft maar heeft nog geen enkele keer blijk gegeven dat hij Vingegaard kan lossen. Leek na de streep helemaal gesloopt te zijn en Vingegaard nog relatief oke.

0
Guushovd 20 juli 2022 om 19:08

Op een bepaald moment gaat dat altijd lachen en positief doen mij een beetje tegen staan. Het is alsof ik in zijn lach en woorden hem het één hoor zeggen en in zijn uitstraling en houding iets anders. Ik vind Pogi een mooie renner en een interessant persoon, maar hij geeft me ook een beetje de kriebels.

0
horsm 20 juli 2022 om 23:32

@guushovd, heb ik ook. Het wordt een beetje een maniertje.

0
Romāns Vainšteins 21 juli 2022 om 07:26

Grote winnaars worden altijd een beetje ‘plastic’ en dat komt niet door henzelf maar meer door wat er aan alle kanten van ze verwacht wordt. Er zijn er maar weinig (Nibali!) die daaraan ontsnappen kunnen.

0
Murcia 20 juli 2022 om 17:34

Jonas is zijn evenknie bergop en misschien al beter, morgen langere klimmen en Bjerg en McNulty moeten nog maar bewijzen dit dag na dag te kunnen. Maar feit is dat ze vandaag wel geweldig hebben gereden. De lof voor Hirschi is dan weer obligaat.

0
fietsvriend 20 juli 2022 om 17:37

Hirschi? Wanneer dan?

Morgen echt een linke dag voor JV. Hopelijk heeft Kuss een beetje kunnen sparen, want Vingegaard kan anders heel snel alleen zitten.

0
Aart van Woud 20 juli 2022 om 17:38

Als Bjerg en McNulty dit morgen weer kunnen, is de vraag waarom ze hun krachten niet eerder hebben aangewend.

0
de adelaar 20 juli 2022 om 17:39

Blufpoker helpt m ff niet. Maar proberen is wel mooi, wie weet,

0
Glorious 20 juli 2022 om 17:42

Vreemde vogel

0
Anton van Valouwe 20 juli 2022 om 18:49

Zelfkennis?

0
Kopinkas 20 juli 2022 om 17:46

Sprintje Bjergop. Vin niet gegaard.

0
vevie 20 juli 2022 om 18:37

Ah, goeie

0
Angelo Pauwels 20 juli 2022 om 17:47

Als hij zo doorgaat kwa etappezege’s zal hij de man zijn die Merckx van de troon zal stoten.

0
Alfred Issendorf 20 juli 2022 om 17:53

Hij doet me een beetje aan Mohammed Saïd al-Sahaf denken.

0
Txirrindularitza 20 juli 2022 om 18:13

Spijker op z’n kop!

0
Keessie 20 juli 2022 om 17:57

Ik kan me niet voorstellen dat McNulty dit morgen nogmaals kan. Dus zal Pogacar het helemaal op eigen houtje moeten doen. Of dal lukt? Ik heb er sterke twijfels bij.

0
Angelo Pauwels 20 juli 2022 om 17:58

Mcnulty is een ronderenner dus kan meerdere dagen sterk presteren let maar op.

0
Dikke Vrouw 20 juli 2022 om 18:31

Morgen gaat hirshi vast als een brommer en bjerg hebben ze deze nacht al even omgebouwd tot een ras klimmer

0
jooprioolpijp 20 juli 2022 om 18:06

Ik heb in het verleden wel eens geklaagd (en erger gedacht) dat Pogi d'r altijd zo fris uitziet. Met dank aan de prachtige foto van Cor Vos en co kan dat de prullenbak in. Pogacar doet me een beetje aan de Black Night uit Monty Python denken – https://youtu.be/ZmInkxbvlCs.

0
Alfred Issendorf 20 juli 2022 om 18:09

En dan Vingegaard als de Killer Rabbit? Hmm, als je goed kijkt zie je wel wat gelijkenissen…

0
Kopinkas 20 juli 2022 om 20:23

Benieuwd of JV zich deze rit wel weer ontpopt als The Knights Who Say Ni…

0
Mr_Japio 20 juli 2022 om 18:14

Dream on Pogi

0
Maillot à Pois 20 juli 2022 om 18:19

Alles wijst er op dat Vingegaard de Tour binnen heeft. Mooi dat Pogacar strijdbaar blijft om ten minste de illusie van spanning te bewaren.

0
Angelo Pauwels 20 juli 2022 om 18:30

Er kan nog vanalles gebeuren in die tijdrit, kheb al gele mannen uit de bocht zien vliegen door de stress.

0
Maillot à Pois 20 juli 2022 om 19:54

@Angelo
Om Vingegaard echt onder druk te zetten en eventueel fouten te laten maken omwille van stress moet Pogacar volgens mij het gat tot 1 minuut terugbrengen.
Met de huidige voorsprong gaat Vingegaard zijn cool niet verliezen, en dan nog kan hij Rasmussen-gewijs twee keer onderuit gaan zonder de trui te verliezen.

0
Dikke Vrouw 20 juli 2022 om 18:32

Zondag denk ie vast nog dat ie t de dag erna wel gaat klaren haha

0
vevie 20 juli 2022 om 18:40

Tja, je kan het delusional noemen. Ik vind het echter wel mooi. Je moet jezelf toch moed inspreken ook al weet je misschien beter. The Terminator heeft ook altijd getoond dat hij het type renner is die liever strijdend ten onder gaat dan meteen capituleren. Die gaat morgen het ‘gewoon’ weer proberen. Mocht het toch lukken en hij pakt een minuut terug, dan wordt het toch weer spannend richting de TT. Dan geef ik hem grote kans om beter met de druk om te kunnen gaan dan Vingego.

0
EricV 20 juli 2022 om 18:40

Hij klinkt als froome

0
skylimit 20 juli 2022 om 19:28

Het ziet er niet naar uit dat Pogacar Vingegaard 1 op 1 los gereden krijgt, dus zal er toch een andere tactiek moeten komen. Vingegaard heeft baat bij een gecontroleerde koers, morgen zou het voor Pogacar dus chaos vanuit de start dienen te zijn.

0
Murcia 20 juli 2022 om 19:35

Ging volgens jou toch nog wat van INEOS komen?

0
ti-raleigh 20 juli 2022 om 20:31

Ik had in ieder geval wel gedacht dat Ineos nog iets op touw zou zetten. Viel zwaar tegen, maar ze zijn eenvoudig weg dus niet beter deze Tour.

0
Dr. Freakowitz 20 juli 2022 om 23:25

Chaos bij de start, daar hebben ze bij JV juist wel de renners voor om dat spel te spelen.

0
Gijsbert Van Beers 20 juli 2022 om 20:33

Als ie morgen op dezelfde raketbrandstof gaat als McNulty en Bjerg vandaag, dan is hij zeker niet kansloos. Maar als hij qua prestaties consistent is, dan gaat hij Vingegaard niet lossen. Tenzij Vingegaard een inzinking krijgt, maar tot op heden heb ik geen enkel zwak moment gezien bij de Deen.

0
Wildebert 20 juli 2022 om 21:02

Yep, die brandstof uit de Emiraten is goed spul. Moet niet in handen van Rocketman Kim komen. Vliegen die raketten drie keer zo ver.

0
Dikkers 20 juli 2022 om 23:40

Mooi om te zien hoe ze samen strijden.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone