Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard; waarom zwijgen jullie over deze Tour?
Raymond Kerckhoffs
woensdag 1 juli 2026 om 14:15 Volg in Google

Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard; waarom zwijgen jullie over deze Tour?

Opinie Op de laatste donderdag staat de Alpenrit naar Orcières-Merlette op het programma. Vrijdag volgt de bergrit naar l’Alpe d’Huez. De volgende dag trekken de renners opnieuw naar de Nederlandse Alp via de Col du Sarenne, om in de avond met de trein van Grenoble naar Parijs te reizen. Op de slotdag volgt vervolgens een klassieker via Montmartre naar de Champs-Élysées. En dat allemaal na ruim drie weken Tour de France. Het is een absurd zwaar einde van de ronde, enkel en alleen omdat organisator ASO wil dat de spanning tot de laatste dag behouden blijft.

Hoe anders reageerde de hele sportwereld in het bloeddopingtijdperk tot ongeveer 2012. Destijds klonk steevast de vraag of de grote rondes niet minder zwaar moesten worden gemaakt, omdat het zonder ‘verboden hulpmiddelen’ fysiek simpelweg niet meer te doen was. Er moest bij de samenstelling van het parcours vooral ook aan de gezondheid van de renners worden gedacht; de Tour-renners waren immers geen circusartiesten. Daar lijkt vijftien jaar later niemand meer bij stil te staan.

De finale van deze Tour is hier het overduidelijke bewijs van. Dit geldt niet alleen voor de Franse ronde. De Giro d’Italia kenmerkt zich al jaren door de meeste verplaatsingen van alle grote rondes. De editie van dit jaar werd met bijna 48.700 hoogtemeters verder als loodzwaar omschreven. Neem de laatste vrijdag: een monsterlijke koninginnenrit met vier hoge passen in slechts 151 kilometer, terwijl voor de volgende dag nóg een bergrit van 200 kilometer met een dubbele beklimming van de Piancavallo op het programma stond. Ook de Vuelta a España profileert zich de laatste jaren openlijk door aan te geven dat zij telkens de zwaarste van de drie grote rondes wil uittekenen.

Natuurlijk is het nooit anders geweest in het wielrennen. Liefst 102 jaar geleden vond er een historisch interview plaats waarin journalist Albert Londres de broers Henri en Francis Pélissier sprak over het idee dat de Tour-organisatie de renners in 1924 uitbuitte. Dat verhaal ging de geschiedenis in onder de titel Les Forçats de la Route, oftewel ‘De Dwangarbeiders van de Weg’.

Het ging destijds om ritten van vaak meer dan vierhonderd kilometer die in het holst van de nacht startten en grotendeels over onverharde wegen verliepen. “Je hebt geen idee wat de Tour is,” zei Henri Pélissier destijds. “Het is een lijdensweg. Wil je zien hoe we rijden?” Vervolgens trok hij de stimulerende middelen uit zijn tas: cocaïne voor de ogen, chloroform voor het tandvlees en pillen (amfetaminen en arsenicum). “Kortom,” voegde hij eraan toe, “we rijden op dynamiet.”

Rennersstakingen in de Tour de Dopage in 1998 die de discussie over gezondheid aanzwengelden. Foto: Fotoburo Cor Vos

Het interview bracht destijds het rauwe besef dat de renners zichzelf letterlijk moesten drogeren om de grillen van Tour-directeur Henri Desgrange te overleven. Natuurlijk zijn die omstandigheden allang achterhaald en is er van dergelijke monsteretappes geen sprake meer. Toch werd deze vergelijking in het epo-tijdperk weer opgerakeld. Na de ‘Tour de Dopage’ in 1998 eisten de renners dat er direct iets moest veranderen aan de zwaarte van de koers. Ze weigerden nog langer “als slachtvee” te worden behandeld.

In de nasleep van de rechtszaak rond de Festina-ploeg werd door meerdere ploegartsen het argument aangehaald dat het rijden van een loodzware grote ronde niet meer menselijk was. Zo’n drieweekse overlevingstocht was immers niet op een spreekwoordelijke biefstuk te volbrengen. Het was in hun ogen dan ook volstrekt logisch dat de renners naar dopingproducten grepen.

“Drie weken lang rijden met etappes over vele bergpassen sloopt het menselijk lichaam. De rode bloedcellen worden letterlijk kapotgebeukt. Door epo te geven, wordt het bloed op een normaal, gezond peil gehouden, zodat de renner niet bezwijkt onder de zwaarte van het parcours”, zo luidde de uitleg van de artsen.

In de jaren van de epo-schandalen werd er dan ook openlijk getwijfeld of het format van een drie weken durende koers niet te extreem was voor een ‘schone’ sport. Deze geluiden kwamen vooral van betrokken renners, artsen, ploegen en journalisten. De organisatoren gaven zelden toe dat de zwaarte van hun grote rondes onmenselijk was, al voerden ze de eerste jaren wel kleine veranderingen door. Ze kwamen met iets kortere etappes, minder extreme opeenvolgingen van zware ritten en meer rustdagen.

Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar op de ‘Berg des Doods’. Foto: Fotoburo Cor Vos

Mondjesmaat zijn de grote rondes de afgelopen twintig jaar echter weer extremer geworden. Het lijkt erop dat we weer helemaal terug bij af zijn. Het is dan ook opmerkelijk dat er, sinds het Tourparcours van 2026 bekend werd gemaakt, nauwelijks een kritisch geluid over het loodzware slot te horen is. Het wordt als normaal beschouwd. Alsof de komst van nieuwe voedingspatronen en foodcoaches de boel ineens menselijk maakt.

Nee, zelfs welbespraakte toppers als Tadej Pogačar, Jonas Vingegaard en Remco Evenepoel zwijgen over dit thema. Waarom er geen enkel woord van kritiek klinkt, is voor mij onbegrijpelijk. Het lijkt alsof de renners en ploegen er opnieuw blindelings mee instemmen dat ze als gladiatoren de arena in worden geworpen, waarbij het vermaak van het publiek belangrijker is dan de gezondheid van de helden zelf.


Deze zomer staat weer in het teken van de Tour!

Heb jij de tactische blik om te voorspellen wie er triomfeert op de Alpe d'Huez?

Weet je precies welke renner gaat verrassen? En wie, wanneer op het podium staat?

Daag je vrienden, familie en collega's uit en bewijs dat jij de ultieme wielerkenner bent!

Speel GRATIS mee!

Bestel de Tourgids
34 Reacties
30-06-2026 20:53
Geen reactie van de toppers omdat niemand blijk wil geven van zwakte, als je het zo mag noemen. Of het parcours bevalt gewoon. Zeker bij Vingegaard.
Wanneer er een kasseien- en/of een gravelrit gepland zou zijn, zou eerst Plugge erover klagen onder het mom van veiligheid en daarna zou Wout nog in de lucht komen met dezelfde zouteloze teksten die alleen maar het eigenbelang van Vingegaard dienen te vergroten. Mochten er zulke ritten weer worden opgenomen in de Tour, kun je je kopman ook gewoon zulke koersen laten rijden als voorbereiding. Evenepoel heeft dit voorjaar indruk gemaakt op iedereen in De Ronde Van Vlaanderen. Die is de angst voor kasseien alvast kwijt. Zo hoort het dus.
30-06-2026 21:08
Sorry, maar waar slaat dit hele artikel op?? De Tour is zwaarder dan ooit omdat de koninginnenrit op de laatste dag is en omdat de avond daarna de laatste etappe in Parijs is? Dit geld voor letterlijk minimaal de helft van de grote rondes ooit. Drie bergetappes in de laatste week is volgens mij ook meer in de regel dan de uitzondering? Het is ook niet zo dat etappe 18 en 19 onwijs zware bergetappes zijn, voor bergetappes zijn ze juist aan de lichtere kant. Ook zijn er naast de traditionele verplaatsing naar Parijs juist helemaal geen verplaatsingen in de hele laatste week. Ik lees hier vooral een auteur met een mening, die even vergeten is zijn mening aan de feiten te testen.
    07:22
    Daarnaast, hij gaat voorbij aan de hele ontwikkeling van de spory. Materiaal is sneller, trainingmethodes beter, voeding is op orde waardoor herstel beter is. Ga naar PCS en vergelijk de eindtijd van de winnaar in het verleden eens met nu. Ze zitten zo maar zo'n 10 uur minder lang op de fiets. Raymond schrijft wat op vanuit de onderbuik met referenties naar onvergelijkbare tijden. Een beetje een misser wat mij betreft
30-06-2026 21:12
Ik vermoed dat de Montmartre rit gewoon weer tijdsopname wordt op de eerste passage van de Champs Elysees. Die rit is helemaal niet geschikt voor een groot peloton. In de OS wegrit waren het maar 90 renners.
    06:10
    dat had toch niets met het parcours op zich te maken wel met de regen en dan spelen die kasseikes natuurlijk wel weer een rol maar goed, je weet nu blijkbaar al dat het binnen een maand net op dat ogenblik weer gaat regenen, straffe toebak
    0
    18:32
    Ik vermoed dat het ook zonder regen zo gaat zijn. Maar dat is mijn inschatting. Zeker na het zien van het parcours afgelopen jaar.
30-06-2026 21:50
Best een omslachtige omschrijving van ‘de tour is de zwaarste koers’, eigenlijk. Dat gezegd hebbende: mijn probleem ligt bij de zuidelijke focus, Paris noordelijkste punt, ik verwacht problemen met hitte. Dat verdient zeker klagen.
    14:24
    Klagen kan bij de weergoden Helios of Apollo. Voor Uno-X mobility speciaal bij Sol.
30-06-2026 22:03
Ik ben het wel met dit betoog eens. En met al die bergen vergroot je de spanning volgens mij helemaal niet. Want we weten vooraf al wel wie daarin de beste is. Ik zou wel eens een Tour willen met een stuk minder bergetappes, maar wel met verrassende parcoursen. Zodat je veel meer kanshebbers krijgt op de podiumplekken.
30-06-2026 22:18
Huh.

Er wordt in dit relaas gesuggereerd dat zware etappes in de derde week vragen is om blijvende gezondheidsschade en dopinggebruik.

Beide suggesties zijn simpelweg niet waar anno 2026.
30-06-2026 22:36
Wat een onzin, het parcours van de TdF is ook voor een amateur wel te fietsen in drie weken. Het is de race-intensiteit die de werkelijke zwaarte bepaald - dat is aan de renners zelf. Extreme hitte kan ook een duit in het zakje doen: het is eerder verwonderlijk dat de toppers het niet vaker over klimaatverandering of start in de ochtendkoelte hebben.
30-06-2026 22:37
“Zo’n drieweekse overlevingstocht was immers niet op een spreekwoordelijke biefstuk te volbrengen”. Precies dat dus. 3 weken presteren zonder herstellen (lees: eten) is onmenselijk.

Insteek van het artikel had wat mij betreft positiever gemogen. Ben het ermee eens dat het niet altijd zwaarder moet. Maar wat dan wel? Een artikel over een tourparcours 2.0 met vernieuwende etappes zou ik met plezier lezen.
30-06-2026 23:10
"Alsof de komst van nieuwe voedingspatronen en foodcoaches de boel ineens menselijk maakt."
De koolhydraten revolutie: van 60 gram per uur glucose naar 90-120 gram glucose/fructose. Daardoor zijn renners in de finale van zware etappes niet uitgewrongen. Overigens denk ik dat er een geheim middel A is dat ervoor zorgt dat de dominantie van Pogacar en in mindere mate Vingegaard vergroot. Daarom zullen zij niet klagen. En als anderen dat doen dan worden zij al snel als slechte verliezers/zeurpieten in de hoek gezet.
    03:59
    En dan zijn alleen Pogacar en Vingegaard de 2 renners die over dat “geheime middel” kunnen beschikken? En waarom zou het de dominantie van Vingegaard “minder vergroten”? Die krijgt maar de helft van dat middel? En de rest van het peloton dan? Die krijgen niks?
Tis heel simpel: meet hematocriet op de eerste dag van de tour en op de voorlaatste dag. Ik denk dat de hematocrietwaarde constant zal zijn. Maar ja: carbonmonoxide rebreathers zijn toegelaten. Daarnaast nog TUE voor om zich te kunnen bedienen van cortisone, gendoping om je lichaam zelf bepaalde hormonen te laten aanmaken en we werken af met nog wat ketonen,... Wielrennen is een zuivere sport geworden omdat doping werd gelegaliseerd. Mij niet gelaten, ik blijf kijken. Maar kom me niet vertellen dat alle records worden verpulverd omdat de renners gezonder eten en hun fietsen aero zijn.
    13:06
    Het wielrennen heeft het over zichzelf afgeroepen dat er altijd kritisch naar gekeken wordt. En overal waar veel geld mee gemoeid is wordt er ook valsgespeeld. Ik ben dus zeker niet naïf hierin.

    Maar betere voeding en andere trainingsmethodes spelen toch echt wel een grote rol. Juniores, nieuwelingen en zelfs de gemiddelde wielertoerist die na zijn tochtje 3 La Trappes binnengiet rijden ook allemaal 5 à 10 km per uur rapper dan 20 jaar geleden. Je gaat mij niet vertellen dat ook deze groepen aan de gendoping en de cortisone zitten.
02:51
Jongens, jongens wat een niveau.. Heb je het parcours wel bekeken? Dan nog zo'n een suggestieve poll. Wat een GL verhaal..
06:18
ik ben het volmondig mee eens, niet zozeer vanuit het doping standpunt maar de bergen en bergritten worden alsmaar langer, hoger steiler, dus voor de naar anorexia neigende lichtgewicht klimmers, ook niet echt gezond. Bovendien zijn het aantal induviduele kilometers tegenwoordig slechts een fractie van vroeger. Iemand met de morfologie van Indurain, toch 5 keer tourwinnaar, zou het bijzonder moeilijk krijgen om in de moderne tours een podiumplaats te rijden, laat staan te winnen.
06:28
Er is zeker iets te zeggen voor minder zware bergetappes om de spanning in de tour te verhogen.
Maar om de veruit twee beste renners in het huidige rondewerk verwijtend (en indirect van doping beschuldigend) te vragen voor minder etappes te pleiten waarin ze er bovenuit steken is elk wielermedium onwaardig en valt ver buiten het niveau 'wat discussie aanzwengelen'.

Overigens, de totale lengte van de tour daalt al decennia.
06:34
Ik ben oud genoeg om mij de EPO-tijden levendig te herinneren. Toen Indurain, Jalabert, Riis en co de plak zwaaiden hadden heel wat renners het moeilijk om de Tour binnen de tijdslimieten uit te rijden. Dat zie je nu veel minder - op renners die te kampen krijgen met valpartijen/ziekte/etc na, rijden zowat alle renners vrij eenvoudig mee tot in Parijs. Ondanks dat er ene Pogacar rondrijdt en ondanks dat er nu heel anders (intenser van bij de start) gekoerst wordt. Mijn conclusies:

1) Een probleem met te zware parcoursen zie ik niet - OTL's zijn eerder zeldzaam;
2) Ofwel zit iederéén aan het nieuwste wondermiddel (geloof ik niet), ofwel niemand (de geschiedenis leert ons anders), ofwel zijn de verschillen tussen wie pakt en wie niet pakt véél kleiner dan in de jaren '90;
3) De evoluties in trainingsmethoden en voedingsstrategieën worden door de auteur van dit stuk te veel geminimaliseerd.

Het leest een beetje als een verkapt "zie je wel, ik heb het je toch gezegd" artikel voor als er toch een Festina-sized ongure zaak aan het licht komt...
Gezondheid van renners? Daar valt iets op af te dingen. Ondanks alle nadelige effecten: hoge intensiteit, pakken, wegen de gezondheidsvoordelen gunstig. Het is wetenschappelijk onderzocht dat TdF een hogere levensverwachting hebben dan us mere mortals. Niet alles zeggend, maar nuance zeker op zijn plaats.
08:18
Nou Raymond, alle antwoorden zijn gegeven, leer hiervan!
Dit is wat mij betreft klinklare onzin. De grote rondes zijn nog steeds een stuk minder zwaar dan 20 jaar terug. Toen zaten er nog regelmatig etappes in met 5000+ hoogtemeters (in de Giro van 2011 zelfs nog 6500 hoogtemeters), wat écht heel extreem is. Dat zie je nu een stuk minder gelukkig. Vergeet niet dat 20 jaar terug etappes ook nog veelal een stuk langer waren: meestal rond de 200 kilometer, en vaak zelfs erboven. Een paar etappes van 250 was ook niet gek. Etappes zijn tegenwoordig korter. Ja, vaak wat explosiever en met meer klimmen, maar de tijd die je erover doet is korter, wat renners meer tijd geeft om te herstellen.

"Drie weken lang rijden met etappes over vele bergpassen sloopt het menselijk lichaam. De rode bloedcellen worden letterlijk kapotgebeukt."

Deze quote is vanuit medisch oogpunt natuurlijk ook totale onzin, je sloopt je rode bloedcellen niet met fietsen.

Het enige wat anders mag zijn de verplaatsingen: deze zijn de laatste jaren wél steeds extremer geworden en daar is uiteindelijk niemand bij gebaat. Dus als pogi en vinge al ergens iets van moeten zeggen dan is het de verplaatsingen.
    09:05
    Die quote over rode bloedcellen is waarschijnlijk gebaseerd op een recent (kleinschalig) onderzoek naar het effect van ultra running op rode bloedlichaampjes dat wat ruchtbaarheid genoten heeft. Zie bvb https://www.hematology.org/newsroom/press-releases/2026/ultra-endurance-running-may-accelerate-aging-and-breakdown-of-rbcs
    Ik zag onlangs ook een ander artikel over dat onderzoek in de trend van 'ultra running can damage your red blood cells, and why that is a good thing'. Dit laatste vind ik nu niet meteen terug. In elk geval, er zijn wel degelijk indicaties dat extreme inspanningen kunnen leiden tot 'veroudering' van rode bloedlichaampjes, maar in die studie werd helemaal niet bestudeerd of er een lange-termijneffect is op het menselijke lichaam. Het artikel dat ik nu niet meer terugvind sprak van een mogelijk positief effect.

    Hoe bovenstaande terugkoppelt naar een meerdaags event in een volledig andere sport dan ultra running is al helemaal koffiedik kijken...
09:12
Wat is dit nou weer. Ik zou zeggen niet zeuren maar eerst fietsen. Of is dit een media artikel en waar de 2 betreffende renners geen weet van hebben soms.
Op basis van de foto boven het artikel zou je zeggen dat het hier om de grote 3 gaat:).
13:39
Ik zeg hetzelfde als toen: als het parcours te zwaar is, moet je langzamer fietsen.
Maak er gewoon de Baloise Frankrijk Tour van. 5 dagen, 4 keer sprinten en een heuveltje. Lekker gezond, en niemand die er naar kijkt.
Achteraf gezellig en biertje in de kroeg. Geen trots of schaamte dat je hebt gewonnen of niet, want het was toch niet zo moeilijk. Iedereen mag mee doen, want dan is het inclusiever. 1 keer in de 10 jaar doen, want je wil niet dat die jongens zich te vaak moeten uitputten.
15:41
Van Vingegaard snap ik het. Dit is voor hem de manier om de tour te winnen. Voor iemand als Evenepoel of Arensman zou een tour met 30% minder hoogtemeters en ouderwetse tijdritdagen waarop het gros rust neemt fantastisch zijn.
    16:43
    Hoe zwaarder het parcours, des te minder kandidaten voor het eindpodium. Dus een 'lichtere' Tour kan spannender zijn.
    17:11
    Niet mee eens, arend komt juist bovendrijven in een zware ronde.
15:42
Ik vind het wel een aardig artikel. Een beetje kritisch opiniëren is beter dan de wielerfan uithangen als journalist.
    Dit heeft echt heeeelemaal niets met een kritische opinie te maken Jean, dat weet je best. Het is samengeraapte, ouwe meuk die in niets het huidige wielrennen vertegenwoordigt.
Dit artikel is in de zin van het vergelijk met het dopingtijdperk en wat mensen toen dachten zeker interessant, maar de opinie lijkt haast wel te komen van iemand die nieuw is in de sport. Dat is helemaal niet zo, daarom leest dit zo raar.

Vanwege de 'koolhydraatrevolutie', stages, trainingsmethodes, leefstijlverschillen(!) en meer is het voor deze renners bij lange na niet zo zwaar als in het verleden.

Is het menselijk? Zeker niet, maar wielrennen op dit niveau is per definitie ongezond. Fysiek tijdens de rondes en mentaal daar tussenin. Want je hele leven wordt gecontroleerd en als je een verkeerde scheet geeft belt de trainer je op. Daar mag best over geschreven worden, maar je hoort de renners niet over deze tour omdat ze het simpelweg geen probleem vinden.

Waar je ze wel over hoort: gevaarlijke finishes, gravelritten die er puur voor het spektakel in worden gestopt en andere gevaarlijke ontwikkelingen. Want dan hebben ze wél het gevoel alsof ze als gladiatoren voor spektakel worden misbruikt. Ze zijn dus nu stil, omdat ze het inderdaad niet gevaarlijk vinden. Ingewikkelder dan dat is het niet.

En misschien is er allang een nieuwe EPO. Ik schrik nergens meer van.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.