Tadej Pogacar is de beste en meest complete renner van dit millennium
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 4 april 2023 om 07:00

Tadej Pogacar is de beste en meest complete renner van dit millennium

Analyse Het was een van de grootste nummers in de 111-jarige geschiedenis van de Ronde van Vlaanderen. Tadej Pogacar is zichzelf aan het kronen tot de beste in het nieuwe millennium. Over de kasseien en de ‘kaskes’ van Vlaanderen wist de tweevoudig Tour de France-winnaar zijn vierde monument (drie verschillende) te winnen en demonstreerde hij bovenal zijn veelzijdigheid als renner.

Ronderenner, klimmer, tijdrijder, puncher en sinds de tweede april 2023 ook Flandrien. In het moderne wielrennen brengt Tadej Pogacar de oude stiel terug; een kampioen die op ieder terrein met de besten kan wedijveren. Van alle Tour de France-winnaars slaagden in het verleden alleen Louison Bobet en Eddy Merckx om ook de Ronde van Vlaanderen te winnen. Het benadrukt hoe bijzonder de prestatie van Pogacar is.

De nog altijd pas 24-jarige Pogacar heeft de afgelopen jaren straffe acties laten zien. Toch lijken zijn raids op de Oude Kwaremont alles te overtreffen. Oké, zijn klimtijdrit op La Planche des Belles Filles even buiten beschouwing gelaten. Vorig jaar zat hij bij de tweede keer dat het peloton richting het Kwaremontplein koerste totaal verkeerd gepositioneerd, maar slalomde hij zich met een moordend tempo langs alles en iedereen. Ditmaal liet hij op deze Vlaamse heuvelrug twee keer zien dat niemand in staat is om zijn wiel te houden.

Tadej Pogacar – foto: Cor Vos

Waar Edwig van Hooydonck na zijn twee zeges in de Ronde van Vlaanderen in 1989 en 1991 de bijnaam ‘Eddy Bosberg’, verwijzend naar een Vlaamse helling kreeg, daar mag de naam van Pogacar worden verbonden aan de Oude Kwaremont.

“Deze klim past het beste bij mijn mogelijkheden. Het is een lastige en daarbij ook de langste beklimming in de wedstrijd”, wijst de winnaar zelf nadrukkelijk naar de lengte van de 2,1 kilometer lange Oude Kwaremont. De andere Vlaamse hellingen zijn voor zijn karakteristieken, naar eigen zeggen, te kort om het verschil te maken. Toch danst hij op klimmen als de Koppenberg, Taaienberg en Paterberg ook probleemloos met de besten omhoog.

Aart Vierhouten was vorig jaar bij UAE Emirates zijn ploegleider voor de Vlaamse wedstrijden. “Het is een grote fout om Pogacar op de kasseien niet als topfavoriet te zien”, zei hij enkele weken geleden al tegen WielerFlits. “Tadej was vorig jaar al de sterkste in de Ronde van Vlaanderen, Mathieu de meest koelbloedige. Toen we ’s avonds de koers terugkeken, zei hij zelf al: ‘Ik kom hier terug. Om te winnen.’ De kasseien liggen hem goed. Pogacar heeft vorig jaar ook de snelste tijd ooit op de Oude Kwaremont gerealiseerd. Meer hoef ik toch niet te zeggen.”

Het bewijs leverde hij dit jaar opnieuw door op 55 kilometer van de finish op de Oude Kwaremont zijn eerste grote nummer op te voeren. Hij reed daar de rest al op een vijftiental seconden, maar besefte dat zijn poging in een ‘chasse patat’ zou eindigen wanneer hij alleen zou doorgaan. Zodoende konden Van Aert, Laporte, Van der Poel en Pidcock toen nog terug komen bij de Sloveen. Op ‘zijn’ Vlaamse heuvelrug gooide hij 37 kilometer later de laatste ballast van zich af om solo richting Oudenaarde te rijden. Want tijdrijden, dat kan ‘Pogi’ ook…

Foto: Cor Vos

Het Belgische dagblad Het Laatste Nieuws liet Pogacar in de afgelopen week zijn ideale coureur samenstellen. In al zijn antwoorden noemde hij zichzelf niet.

Renner met beste acceleratie: Mathieu van der Poel. Renner met beste versnelling vanuit het zadel: Wout van Aert. Pogacar: “Ik zal ze moe moeten maken om hun versnelling af te botten.”

Beste sprinter: Jasper Philipsen en Tim Merlier. Beste stuurmanskunsten: Tom Pidcock, Mathieu van der Poel, Wout van Aert, Matej Mohoric en Luca Mezgec. Pogacar: “All crazy guys.”

Beste ploegleider: Allan Peiper. Meest koersintelligente renner: Wout van Aert. Pogacar: “Wout rijdt meer berekenend dan Mathieu.”

Renner met de grootste motor: Filippo Ganna. Renner met de grootste parcourskennis: Matteo Trentin. Renner met de mooiste stijl: Mathieu van der Poel en Alejandro Valverde. Meest veelzijdige renners: “Julian Alaphilippe, Wout van Aert en Remco Evenepoel.”

Als de verslaggever van HLN constateert dat Pogacar zijn eigen naam nog geen enkele keer heeft genoemd blijft hij bescheiden: “Ik vind mezelf wel goed in veelzijdigheid. Of neem misschien mijn uithouding. Harde wedstrijden liggen me goed. Pfoe, ik weet eigenlijk niks.”

Foto: Cor Vos

Wij kunnen het anders voor Pogacar wel invullen. Hij is simpelweg de beste wielrenner van dit millennium. Een renner die heerst in de grote en kleinere rondes. Iemand die op de lange klimmen moeilijk te verslaan is en die op de Ardennen-heuvels domineert. Een coureur die in alle klassiekers steeds beter tot zijn recht komt. Twee keer heeft hij ‘Il Lombardia’ al gewonnen, terwijl hij in 2021 de beste in Luik-Bastenaken-Luik was. De Ronde van Vlaanderen is zijn derde monument.

Of hij nu voor de vijf monumenten gaat? “De drie die voor mij het makkelijkst zijn heb ik nu gewonnen. Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix zijn voor mij een stuk moeilijker om te winnen.”

Wanneer Pogacar echter ergens zijn zinnen op zet, dan is niets onmogelijk. Hij is een koersdier, iemand die zijn adrenaline vindt in wedstrijden en onder druk het beste uit zichzelf haalt. Michael Matthews, die in Monaco zijn buurman en boezemvriend is, gaf tegen WielerFlits aan dat Pogacar weer plezier in het peloton brengt: “Tadej heeft gewoon ‘fun’ in het fietsen. Na een periode waarin alle renners gestrest waren en nauwelijks van de sport genoten, brengt hij de glimlach terug.”

Pogacar geeft het wielrennen echter veel meer dan alleen de glimlach terug. Hij durft te koersen met zijn hart en rijdt nooit met een calculator op zijn fiets. In het tijdperk van de ‘marginal gains’ waarin cijfertjes vaak bepalend zijn voor de koerswijze, durft hij met een open vizier te strijden zoals de grote, oude kampioenen.

Hij is een rouleur die strijdt als een Flandrien. Een klimmer die dokkert over de kasseien. Een ronderenner die piekt in de klassiekers. Een tijdrijder die zijn mannetje staat in de sprint. Kortom, Tadej Pogacar is de beste en meest complete renner in dit millennium tot dusver.

RIDE Magazine
68 Reacties
02-04-2023 21:24
De meest veelzijdige renner sinds Hinault. Als hij op deze voet nog een paar jaar door gaat, gaat hij in de historie boeken renners als Boonen, Cancellara en Induráin voorbij en vestigt hij zich tussen bovengenoemde en Merckx. Eigenlijk had ik een paar jaar terug niet verwacht dat er in het moderne wielrennen zoiets nog mogelijk zou zijn, hetgeen de prestaties (hopelijk) alleen maar straffer maakt.
    02-04-2023 22:22
    Sinds Hinault niet meer een renner gezien met zoveel klasse als Pogacar. En als hij op deze wijze nog een aantal jaren door weet te kachelen acht ik hem inderdaad in staat het palmares van Hinault te overtreffen. Prachtige coureur van uitzonderlijk niveau en een geweldig uithangbord van de wielersport.
02-04-2023 21:46
Pogačar is de beste millennial van het peloton!
    03-04-2023 09:49
    Pogacar is uit het vorige millenium!
    Iedereen is overigens een miilenial.
    03-04-2023 13:53
    Klopt. Iedereen behalve Jezus.
02-04-2023 22:21
De beste van het moment, zonder enige twijfel.

Wel vind ik dat je niet moet refereren naar zijn leeftijd. Dat Pogacar dit nog 10 jaar vol kan houden betwijfel ik. Net als zo'n Sagan... bij die jonge slokops wordt t toch wat vroeger aftaaien. Hoeveel jaren Pogacar nu nog heeft om Roubaix en MSR binnen te hengelen weten we pas na zijn carriere.
    03-04-2023 08:10
    Eens. Het zou geweldig zijn als Pogacar dit nog 10-15 jaar vol houdt, maar daar reken ik eigenlijk ook niet op. Leeftijd erbij halen is nog een referentie naar 10-20 jaar terug, en dat is helemaal niet meer nodig.
    03-04-2023 13:25
    Goed punt, hopelijk kunnen we nog lang van hem genieten. Denk wel dat hij nog genoeg doelen te stellen heeft:
    Dit jaar de Tourwinst terugpakken van Vingegaard.
    Volgend jaar MSR en het gevecht met Evenepoel in de Tour.
    Verder zal hij toch ook wel eens voor Vuelta en Giro winst willen gaan lijkt me.
    Wellicht is hij ook de enige met kans op de schier onmogelijke Giro en Tourwinst in een jaar.
    Het completeren van de 5 monumenten.
    Tussendoor proberen de andere monumenten nogmaals op naam te schrijven

    Zolang hij gezond blijft en de lach blijft behouden zullen we nog lang van hem kunnen genieten.
    03-04-2023 18:02
    Bij Hinault en Merckx was op hun 30ste het beste er ook wel af.
    04-04-2023 00:13
    Ik denk niet dat hij een strijd met Evenepoel als doel heeft. Remco mag voorlopig alleen nog maar dromen van de benen van Pogacar
02-04-2023 22:19
Mja, niet echt zo een gewaagde stelling eigenlijk. Ik zou eerder durven stellen dat Pogacar de beste en meest veelzijdige klassieke renner is van dit peloton. Die gaat straks ook nog naar Luik, en in het najaar naar Lombardije om te gaan meedoen voor de knikkers. Los nog van zijn exploten in het rondewerk.
03-04-2023 16:49
UAE ploeg heeft een onbeperkt budget vanuit die schurkenstaat (witwascentrum, mede financierder van internationaal terreur) maar daar heeft, behalve rond het WK niemand het meer over. Alle andere ploegen moeten ieder jaar de centjes bij elkaar schrapen en zij hebben geld teveel (net als bahrein) waardoor je ook gebruik kunt maken van alle mogelijke laboratoria en twijfelachtige artsen e.d. om goedjes te ontwikkelen die men nog niet kan onderkennen of zogenaamd nog niet op de lijst staan. Erg twijfelachtig om als zogenaamd talent als hij voor zo'n ploeg te kiezen maar dat zien we in het voetbal ook. Straks staat op ieder shirt van en CL ploeg emirates, geweldig en de FIFA (en UCI) maar vangen. Ik hou het liever bij de traditionele ploegen, veel leuker, eerlijker en hebben sympathiekere uitstraling.
03-04-2023 21:20
Wat mij betreft de beste aller tijden. Hedendaagse wielrennen is dusdanig geëvolueerd, een mondiale topsport geworden en de omkadering zoveel breder geworden dat het geenszins mogelijk is om een eerlijke vergelijking te trekken met het verleden. Daarnaast heeft deze man een waanzinnige gunfactor en koerswijze…

Je kunt ook Pelé, Cruijff, Maradona niet met Messi en Ronaldo vergelijken..
    03-04-2023 22:56
    Om Merckx te kunnen passeren moet er nog wel het een en ander bij, zoals een AK overwinning in de Giro en in de Vuelta en een WK-titel. Hij heeft nog even …
04-04-2023 00:42
Remco niet de beste?
04-04-2023 08:17
evp mag zijn schoenen niet eens poetsen.
02-04-2023 20:22
Bijna helemaal mee eens, want wie in de jaren 90 was net zo veelzijdig als hij is?
    03-04-2023 10:29
    Niemand. Met Lemond is het specialisatietijdperk begonnen. Beetje onzinnige kwalificatie dus, waarmee je Pogacar eigenlijk tekort doet aangezien dit millennium pas twee decennia oud is. Hij had beter 'sinds Hinault' kunnen schrijven.
    03-04-2023 11:51
    Eeuh jaren 99? Het gaat over dit milennium
    03-04-2023 13:39
    Jalabert in 1995:
    03-04-2023 13:42
    Jalabert in 1995: winst AK Parijs-Nice, winst in Milaan-Sanremo, winst AK Internationaal wegcriterium, 2e AK Baskenland, winst Waalse-Pijl, 4e LBL, winst AK Catalonië, 4e AK Tour (plus puntentrui), 4e San Sebastian, winst AK Vuelta (plus puntentrui & bergtrui).
    03-04-2023 14:27
    Jalabert was ook een goeie natuurlijk, Valverde bv. ook. Maar dat waren toch niet dé ronderenners van hun generatie. Pogacar naar mijn gevoel wel. Liep vorig jaar dan wel tegen Vingegaard en zijn team aan, maar de 2 jaren ervoor won hij overtuigend de Tour en ook zijn rondjes van 1 week wint hij meestal.

    Ook voor koersen als Luik, Lombardije en eigenlijk ook Strade en Vlaanderen is hij volgens mij de beste renner van het peloton. Die globale dominantie hadden die andere namen toch niet.
02-04-2023 20:35
Ik ga wel slecht op die alinea over cijfertjes. Alsof dat een slecht iets is. Als je op die manier het beste uit jezelf haalt is daar toch niks mis mee? Dat deze alien kan koersen zoals 'de oude kampioenen' is de uitzondering.
02-04-2023 20:47
Open deur wellicht, maar wel waar. En iemand die het wielrennen bovendien positief heeft veranderd.
02-04-2023 21:09
Sinds vorig jaar na de ronde van Vlaanderen riep ik al dat hij 100% de ronde ging winnen. En sinds die ronde van vorig jaar vind ik Tadej ook gewoon de beste wielrenner aller tijden. Vandaag hij heeft dat weer getoond. In deze tijd met echte specialisten zoals Van der Poel en Van Aert zo goed zijn als Tadej op alle fronten dat is gewoon bizar. Dat hij vorig jaar de Tour niet won is puur gekomen doordat hij wel dacht ik kan het doen op mijn huidige niveau. Hij weet nu dat er weer een schep bovenop moet in de Tour, dat gaat hij dus ook gewoon doen.
Wat wel jammer is is dat hij volgende week Roubaix niet rijdt, stiekem had ik die hoop dus dat hij deze nog zou toevoegen.
    02-04-2023 22:32
    Op welke manier zie jij Van Aert als een specialist?
    Als je in één en dezelfde Tour een massaspurt, een bergrit en een tijdrit wint, ben je verdomd veelzijdig.
    Maar Pogacar is de overtreffende trap van veelzijdigheid…
    03-04-2023 08:28
    Zegt hij niet net dat het bizar is dat in tijden van hyper-specialisatie er toch 3 renners zijn die op verschillende vlakken domineren?
    03-04-2023 08:49
    Van Aert won z'n bergrit vanuit een vlucht. Tof maar maakt de prestatie wel minder straf. Of vinden we Hugo Houle na z'n gewonnen bergrit ook zo spectaculair nu?
    03-04-2023 09:17
    Van Aert is zelfs in het Vlaamse werk duidelijk voorbijgestoken door Pogacar. Wat hij laat zien in de Tour is natuurlijk erg knap, maar komt qua sportief niveau niet in de buurt van de Tour daadwerkelijk winnen. Bij VDP is er in de Tour of klim-eendagsen tot dusver al helemaal geen vergelijk met Pogi.

    Enige renner die op dit moment in de buurt komt m.i. is Evenepoel. Die doet ook het rondewerk, maar werd ook al wereldkampioen, won een monument en met San Sebastian nog 2x een mooie klassieker. Vraag is of hij in de rondes ook zo sterk kan worden als Pogacar en de Tour kan winnen.

    Verder allemaal geen schande uiteraard, Pogi is wellicht de beste sinds Hinault.
02-04-2023 21:12
Millennium is nogal wat. Welke duizend jaar wordt bedoeld?? Sinds er profwielrennen bestaat?
    02-04-2023 21:55
    Sinds de fiets uit gevonden is wanneer was dat ook al weer ?
    02-04-2023 22:11
    Dit millennium = het 3de millennium na Christus = sinds het jaar 2001.
    04-04-2023 07:51
    Millennium is het tijdper ingaande in 2000
02-04-2023 21:17
Ik ben het er ook wel mee eens. En wellicht wordt het meer dan dit millennium.
Het is nu al meer, want wie zijn er allrounder sinds Hinault?
    03-04-2023 09:43
    Dit is toch sarcastisch hé Dikke Kater, want een millennium duurt duizend jaar en we zitten nog maar drieëntwintig jaar ver :-) Als ik een wilde gok mag maken stelt alles wat nu gepresteerd wordt niet veel meer voor als de wielersport globaliseert, een beetje in lijn met de atletiek waar West- en Oost-Afrikaanse genen dominant zijn.
    03-04-2023 19:03
    Er is niets sarcastisch bij. Dit millennium duurt nog geen 23 jaar, maar een stukje van het vorige kun je er bij optellen (het deel vanaf Hinault).
    03-04-2023 20:39
    Ja je hebt wel gelijk dat er nog maar 22 jaar voorbij zijn :-)
02-04-2023 21:44
Of de beste ooit, of de beste sinds Merckx. Iemand die een Tour kan winnen en zo hier kan uithalen in meerdere klassiekers achter elkaar dat is toch niet gezien de laatse 35 jaar? Het moet toch echt al Merckx zijn geweest, die reed ver voor mn tijd.
    03-04-2023 08:11
    Ene G. Thomas was stiekem ook altijd wel goed in de klassiekers.. Al was dat net een niveautje minder dan Pogi.
    03-04-2023 09:58
    G. Thomas was inderdaad serieuze kandidaat om deze combi ook te maken. Ging in zijn beste jaren volledig voor het rondewerk en is helaas nooit meer teruggekeerd in deze wedstrijden. Nu is het te laat.
03-04-2023 08:45
Pogacar is al 3 jaar de beste. Alleen Merckx kon hetzelfde als wat we gisteren zagen. Dat hij zoveel plezier uitstraalt verklaart niet zijn succes. Dat is eerder het gevolg van zijn enorme motor en basis. Daardoor is alles binnen bereik. Wellicht dat Evenepoel hem het lastig kan maken in de toekomst anders blijft deze dominantie nog jaren.
03-04-2023 08:50
Een voorrecht om hem te mogen zien koersen. Dank Tadej!
03-04-2023 11:20
Een oud Chinees spreekwoord zegt; plijs de lennel niet vooldat het millenium voolbij is.

Beetje voorbarig om Pogacar als allerbeste van het millenium uit te roepen maar hij is natuurlijk wel lekker bezig.
03-04-2023 11:43
Kunnen we aub ophouden met het vergelijken met Merckx, die zat onder de dope. Er vooralsnog vanuit gaande (we hopen en we bidden en we hopen) dat Pogacar clean is. Interessanter is het om vast te stellen dat de TheRainbow aka dennieuwemerckx een paar jaartjes (decennium, ja Raymond, decennium) te vroeg geboren is. Er zijn nauwelijks koersen die niet door de superhelden kunnen worden geworden, en de paar semi-superhelden daar direct achter. Maar de fanboys bidden mee
    03-04-2023 12:41
    1. Waarom ga je ervan uit dat Merckx onder de dope zat? 2. Waarom hopen en bidden dat Pogacar clean is? Als Pogacar niet clean is, zou ik dat liefst zo snel mogelijk weten.
    03-04-2023 13:06
    Dat is gemeengoed kzit, Merckx en dope, maar blijft door de vlamingen in het schaduwhokje gestopt. Hopen en bidden dat Pogacar clean is, omdat het een zoveelste teleurstelling zou zijn.
    03-04-2023 18:50
    dakraamloser, hou er eens mee op, vent
03-04-2023 11:58
Zoveel punten pakten renners op de PCS all time ranking in hun beste jaar:
    03-04-2023 12:01
    Merckx 492, Jalabert 339, Kelly 335, De Vlaeminck 318, Hinault 317, Moser 310, Pogacar 254, Rominger 246, Sagan 236, Evenepoel 214, Froome 205, Valverde 188, Van Aert 183, Contador 164, Van der Poel 107
03-04-2023 12:39
Hij is wat mij betreft de beste sinds Merckx. De komende 10 jaar zullen uitwijzen of we 'sinds Merckx' mogen weglaten of niet.
03-04-2023 13:40
Open deurtje, wie anders?
03-04-2023 17:00
Op de weg in ieder geval wel, zonder enige twijfel.

Echter multidisciplinair is een andere snaak de beste ter wereld.
03-04-2023 17:14
Ben het eens met de titel. Maar Merckx blijft de allergrootste
03-04-2023 13:08
Een verademing is de pogi..
Kan overal winnen in mijn ogen wel iemand die de 5 monumenten kan winnen.
En ja laten we in godsnaam hopen dat er clean geraced wordt..
Als ik bv van aert de afgelopen tour overal en elke dag mee zag doen voorin heb ik wel soms vrees..
Maar in de context van allemaal dope was armstrong ook een top coureur.
Vooralsnog is de grinta van pogi heerlijk om te zien en kan je als koers liefhebber er allee maar van genieten

Reacties zijn gesloten.