Tadej Pogacar heeft snode plannen: “De strijd om het geel is nog lang niet beslist”

maandag 14 september 2020 om 16:49
Tadej Pogacar heeft snode plannen: “De strijd om het geel is nog lang niet beslist”

foto: Cor Vos

Tadej Pogacar kijkt met smart uit naar de slotweek van de Tour de France. De 21-jarige kopman van UAE Emirates staat slechts 40 seconden achter gele trui Primoz Roglic en heeft snode plannen. “De strijd om het geel is nog lang niet beslist. Maar hoe? Dat kan ik niet verklappen, want dan is het geen verrassing meer”, zegt hij tegen RTV SLO.

Pogacar weet dat hij op moet boksen tegen het collectief dat achter zijn ervaren landgenoot staat. “Jumbo-Visma is dit seizoen de sterkste ploeg en ook in deze Tour de France de sterkste ploeg”, stelt hij vast. “Maar we hebben zelf ook veel vertrouwen. Ik wil graag tijd terugpakken en hoop dat ik na de afgelopen week nog genoeg kracht over heb in mijn benen. Dat is nodig voor nieuwe aanvallen om weer secondes te winnen.”

‘Hij wil de gele trui in Parijs, en dat wil ik ook’
Het klimtalent van UAE Emirates denkt niet dat Roglic hem op de Grand Colombier ‘liet’ winnen. “Dat had hij niet toegelaten”, aldus Pogacar. “Na de etappes hebben we niet veel tijd om met elkaar te praten door alle verplichtingen. Hij heeft mij wel gefeliciteerd. Ik denk dat het tot het einde een eerlijk gevecht zal zijn.”

“Primoz is een vriend, we hebben een goede relatie, maar in de koers willen we winnen. Dat is wielrennen, maar we respecteren elkaar wel. Hij is een inspiratie voor mij, als een sterke en goede renner. Maar als ik hem kan verslaan, zal ik elke gelegenheid aangrijpen”, zegt Pogacar strijdvaardig. “Roglic geeft niet zoveel meer om de ritzeges. Hij wil de gele trui in Parijs en dat wil ik ook. Niemand maakt zich zorgen om de ritzege, wel om wie uiteindelijk de beste zal zijn.”

‘Alleen ik kan Primoz uitdagen tot nu toe’
Pogacar weet dat het lastig gaat worden om met zijn ploeg UAE Emirates, dat Davide Formolo en Fabio Aru al zag wegvallen, Jumbo-Visma te verslaan. “Dat wordt heel moeilijk, vooral woensdag op de Col de la Loze”, kijkt hij vooruit. “We hebben die aankomst met de ploeg verkend. Als je een goede dag hebt, kun je wel tijd pakken. Maar als je een slechte dag hebt, kan je er een half uur verliezen. We zijn al twee sterke klimmers verloren, maar de ploeg heeft laten zien dat ze mij kunnen steunen.”

“Ik denk dat we tactisch wel sterk zijn. De ploeg zal er alles aan doen om de strijd voort te zetten”, weet Pogacar, die door La Gazzetta de bijnaam ‘de kleine prins’ heeft gekregen. “We zijn klaar voor de laatste week en zullen ons best doen in deze moeilijke strijd. Niemand heeft tot nu toe Jumbo-Visma kunnen aanvallen, zag ik. Alleen ik kan Primoz uitdagen.”

UAE-renners testen negatief op coronavirus
En passent gaf de leider van het jongerenklassement ons mee dat alle renners van UAE Emirates bij de tweede coronatest een negatieve uitslag hebben ontvangen. “Alles is in orde, dus het gaat nu alleen nog maar om de koers en de lastige Alpenetappes”, zegt hij.


Dit artikel delen:

86 Reacties

Tuubke 14 september 2020 om 17:00

Zolang hij kan aanhaken bij de Jumbotrein, heeft hij geen ploeg nodig. Tenzij hij pech krijgt natuurlijk, maar laten we daar vooral niet van uitgaan.

Krul 14 september 2020 om 20:38

Denk dat je de rol van bidondragers en bevoorrading onderschat. De La Cruz en Polanc komen nog wel een klimmetje over en kunnen hem wellicht nog lang helpen, maar hij heeft weinig aan Kristoff en Marcato en de komende dagen worden juist de zwaarste van de Tour.

Wheely 14 september 2020 om 17:00

Zo mag ik het horen, fijn dat hij ook negatief is. De Tour blijft spannend!

Jacob Lohof 14 september 2020 om 17:03

Waaierrit beslissend

BramDeTank 14 september 2020 om 17:30

Ja want zonder die waaierrit had Tjv hem vervolgens de ruimte gegeven om tijd terug te pakken..

Martino87 14 september 2020 om 17:31

Welke tijd had hij zonder die waaierrit dan terug moeten pakken?

Marco Heijmans 14 september 2020 om 17:04

Hij heeft bijna een sterke ploeg nodig om de bonus seconden weg te pakken

Turtlehead 14 september 2020 om 17:07

Dat denk ik niet. Als hij de sterkste blijft bergop en er verder weinig veranderd, kan hij nog wel een seconde of 20 terugpakken. Als hij een keer op 5km voor het einde gaat misschien wel meer.
En dan wordt de tijdrit heeeeel spannend (wat wel zo leuk zou zijn om te kijken).
Of Roglic rijdt hem één keertje ruim tien seconden los en het is over. Dat kan natuurlijk ook…

Dikke Vrouw 14 september 2020 om 17:26

Hij gaat Rogla niet kunnen lossen hoor

Marco Heijmans 14 september 2020 om 17:52

Idd, maar ik bedoel als hij het met bonus moet blijven doen dan is het steeds maar 4 seconde tenzij iemand anders dan Roglic 2e en 3e is

nummer3 14 september 2020 om 17:59

Jumbo gaat de vluchters laten rijden in de bergetappes en Emirates gaat ze niet terug kunnen halen. Welke bonificatiesecondes?

Marco Heijmans 14 september 2020 om 18:17

ja nummer3 mss kunnen ze López laten lopen

Miko1983 14 september 2020 om 17:07

Ik hoop echt op een mooie strijd. Ben bang dat de Jumbo ploeg toch te imponerend (en goed) is om het van ver (lees niet in de laatste 2km) te proberen.
Ik gok dat hij hoopt op nog wat boni’s en dan een beregoede tijdrit.

mackie 14 september 2020 om 17:51

Jumbo gaat het niet meer op Boni’s aan laten komen na de rit van gisteren. Dus hij zal roglic moeten lossen ergens

Michelangelo 14 september 2020 om 17:19

Ik denk dat TJV moet overwegen om het geweer van schouder te veranderen.

Een groep laten wegrijden om geen boni’s aan de streep weg te geven (want Pogacar heeft bewezen dat mij minstens zo snel is als Roglic).

En wie weet zelfs proberen om Pogacar en zijn ploeg in het defensief te drukken door Dumoulin uit te spelen in een ontsnapping. Je mist als Roglic dan een helper op het laatst, maar daar staat tegenover dat je in de spreekwoordelijke zetel kunt gaan zitten. En kun je Gesink, Van Aert, Kuss en Bennett in de wachtkamer houden. Want Pogacar oogt sterk, zijn ploeg lijkt wel kwetsbaar.

En ja, natuurlijk is het de vraag of ook de andere ploegen Dumoulin laten rijden, en tot hoever. Maar als je blijft doen wat je doet, dan fietst TJV net zo hard op kop voor Pogacar als voor Roglic…

nickdt 14 september 2020 om 17:23

Alleen Landa (En in mindere mate Lopez) hebben de ploeg om Dumoulin terug te halen. Porte, Pogacar, Uran (Zeker met het uitvallen van Higuita) en Movistar (Die erg tegenvallen) hebben die ploeg niet.

Michelangelo 14 september 2020 om 17:29

Klopt,
En wat interessant is: in hoeverre gaan deze ploegen meteen kijken naar plaatsBEHOUD vanwege Dumoulin, en in hoeverre gaan ze proberen om aan plaatsWINST te doen door Pogacar op te roken.

De verschillen zijn namelijk nog altijd niet groot in de top van het klassement; zeker Pogacar staat nog altijd binnen schootsafstand van Landa, Porte en Uran.

tendam 14 september 2020 om 17:33

Jumbo is de beste ploeg, maar Pogacar lijkt de beste renner. Dan moet je dus de sterkte van je ploeg uitspelen, en niet fungeren als rode loper voor Pogacar. Dumoulin ergens vooruit sturen is dan een mogelijkheid (makkelijker gezegd dan gedaan).

S. Morgenstern 14 september 2020 om 17:36

Dumoulin vooruit sturen zorgt voor meer onrust en minder controle. Lijkt me niet nadelig voor Pogacar.

Michelangelo 14 september 2020 om 17:48

Controle niet nadelig voor Pogacar. Het gebrek aan controle niet nadelig voor Pogacar… Wat nu?

Ik denk dat het treintje rijden van TJV uiteindelijk op geen enkele manier nadelig kan zijn voor Pogacar op zijn huidige niveau. Hij gaat dan geen tijd verliezen, en wie weet zelfs een paar seconden pakken op het eind. Want tot op heden is Roglic niet goed genoeg gebleken om hem te lossen, ze zijn elkaar volledig waard bergop.

Maar wat als Pogacar zelf het tempo moet maken? Durft hij te bluffen, te rekenen op anderen? Durft TJV te bluffen door Dumoulin mee te sturen en hem toch weer volledig in het klassement te brengen, en daarmee de belangrijkste knecht in de laatste km’s vooruit te sturen?

Misschien is de wens wel de vader van de gedachte, maar ik hoop dat TJV het “anders” durft aan te pakken dan Sky / Ineos…

S. Morgenstern 14 september 2020 om 17:51

Waarom zou Pogacar zelf op kop moeten rijden?

Volgens mij is het met de huidige stand voor Roglic het best wanneer er zo min mogelijk ruimte is om verschil te maken, dus voor zo veel mogelijk controle. Pogacar moet tijd pakken en heeft dus meer aan situaties waarin er minder controle is vanuit het peloton.

mackie 14 september 2020 om 17:56

@s.morgenstern
Omdat bij UAE niemand behalve poga ook maar in de buurt komt om Dumoulin terug te halen. Als Dumoulin morgen met een grotere groep met b.v. Valverde een Ineos man weg rijdt wie gaat er dan achter aan rijden en heel zijn ploeg oproken?

S. Morgenstern 14 september 2020 om 18:04

Bijvoorbeeld EF, Trek en UAE. Daarnaast gaan die mannen waarmee Dumoulin vooruit zit niet gretig doorrijden met hem.

Het voordeel van zo’n situatie klinkt beter, dan het in werkelijkheid is.

Michelangelo 14 september 2020 om 18:11

@s.morgenstern
Ik snap je punt. En het is denk ik een duivels dilemma. Of een vraag hoeveel vertrouwen je hebt dat je kopman genoeg heeft aan 40 seconden voorsprong in het resterende deel van de Tour.
Ja, je kunt ze beter vóór staan dan achter. Maar uiteindelijk is het niet veel marge.

Als je Dumoulin vooruit zou sturen, dan zou met met Van Aert, Gesink, Kuss en Bennett altijd nog controle kunnen pakken mocht dat nodig zijn. Of met Martin en Grondahl als het vlak is…

Meest geijkte (traditionele) aanpak is om de boni’s aan anderen te laten, TJV dat een gecontroleerd tempo rijdt, en Roglic die Pogacar gaat volgen.

Panache 14 september 2020 om 19:29

Raymond: heb je Tom al een kopje koffie zien drinken met Bora?

sl2512 14 september 2020 om 20:35

Als Dumoulin gaat zijn er volgens mij drie scenario´s:
1. er zitten andere mannen mee die op hopen terug in het klassement te komen. Dan denk ik aan een Bernal, Quintana, Valverde. Vraag is of Jumbo het aandurft om die mannen terug te brengen om Pogacar onder druk te zetten. Gezien de tactiek over twee weken lijkt het antwoord hierop ‘nee’;
2. ploegen als Astana, Mitchelton, Bahrain, Movistar en Trek laten Dumoulin niet wegrijden. Dan heb je een aardig blik aan knechten wat opgerookt kan worden;
3. Pogacar springt zelf op ’t wiel van Dumoulin.

Ik zie Jumbo dan ook niets anders doen dan wat ze al twee weken lang doen met als grootste verschil dat ze de groep vluchters verder weg laten rijden.

Belangrijkste vraag is volgens mij wie van de top 5 kandidaten all-in durft te gaan en daarmee de ploeg van Jumbo opblaast. Uran en Porte kunnen gokken op hun tijdrit voor een podiumplek. Dan blijven Lopez en Landa waarbij met name Lopez sterker lijkt te worden.

Jorrit van de Velde 15 september 2020 om 07:47

@ mackie 14 september 2020 om 17:56
Maar waarom zou specifiek alleen Pogacar moeten reageren op een aanval van Dumoulin? Er staan nog 7 andere renners tussen hen, van 7 verschillende ploegen nota bene, en Pogacar staat zo dicht op Roglic dat wanneer het gat zo groot wordt dat Pogacar zich zorgen moet gaan maken, Roglic waarschijnlijk zelf meehelpt om het gat te verkleinen om zijn gele trui te verdedigen.

Bruine Koersbroek 14 september 2020 om 17:25

Tja, of onze Nederlands(talig)e jongens nou voor Roglic of voor Pogacar worden opgeofferd, maakt ook niet zoveel uit he..

tendam 14 september 2020 om 17:31

Dat hangt ervan af hoe je naar wielrennen kijkt. Als je alleen nationaliteiten ziet maakt het inderdaad niet zoveel uit.

Glorious 15 september 2020 om 10:07

Voor heel wat mensen maskt het wel uit. Veel Jumbo fans, steeds meer.

Dikke Vrouw 14 september 2020 om 17:28

De kleine prins, tja hij lijkt zelf wat op Cunego

Gonzalez_de_Galdeano 14 september 2020 om 17:33

Ik zie hem alleen winnen als Roglic een inzinking krijgt. Verder is Jumbo gewoon te sterk op het moment in de bergen en als ze net zo’n tempo rijden als zondag dan rijdt hij nooit meer dan een handvol seconden weg. Op het vlakke gedeelte in de tijdrit verliest hij meer dan hij gaat goed maken op de klim in de tijdrit.

Veloburto 14 september 2020 om 17:36

Gelukkig voor Jumbo is Aru al naar huis, nu moet Pogacar het zelf allemaal gaan opknappen! (ok, met een beetje hulp van De La Cruz dan)

xistnc 14 september 2020 om 19:09

Ja, want Aru had veel verschil gemaakt.

fietsvriend 14 september 2020 om 17:40

Lekker veel bravoure, mag ik wel.

Romāns Vainšteins 14 september 2020 om 17:45

Zowel Roglic als Pogacar kunnen nog breken de aankomende week, zoals alle ronderenners. Allebei lijkt me onwaarschijnlijker, ik hoop dat ze er een man tegen man op de Loze uitpersen kunnen, het liefst ook voor de rit meteen.

Maar je zult zien dat het juist morgen spectaculair wordt, tegenwoordig gebeurt er meer in de wat lichtere ritten.

ti-raleigh 14 september 2020 om 17:47

Roglic slopen is zijn ploeg slopen. Vol gas tegen de berg op zodat hij alleen komt te zitten. Tenminste, dat zou een optie kunnen zijn.

Dikke Vrouw 14 september 2020 om 17:59

en welke ploeg gaat dat dan precies doen?

nummer3 14 september 2020 om 18:04

Dan moeten ze nog wat nieuwe renners gaan invliegen. Poga zelf gaat dat niet doen lijkt me.

mackie 14 september 2020 om 18:12

Maar welke ploeg zie je daar toe in staat?

jv88 15 september 2020 om 05:47

Haha dan moet hij al zelf gaan. En ook meteen all in anders zitten Kuss en Tom er nog.

assen 14 september 2020 om 17:47

Pogi hoeft alleen maar Roglic te volgen. En bij aankomst bergop eerder aangaan in de hoop tijd te winnen. Heel gemakkelijk, op papier.

TJV kan niet het risico lopen dat Pogi meer bonisecondes haalt, dus ze zullen NIET meer gokken op ritzeges met Roga. Het risico om Tom vooruit te sturen is te groot en de verwachte baten te klein. Mijn conclusie is dan ook dat TJV eerst de kopgroep heeeel veeel ruimte geeft, en daarna flink op kop gaat rijden om ontsnappingen te voorkomen.

Zie eigenlijk geen andere scenario’s. Strijd op twee fronten dus, saai voor positie 1 in AK, met alleen strijd op de slotcol. En dan nog strijd om de dagzege. Met veel Movistar en EF in de aanval, voor het ploegenklassement en de dagzege, met hopelijk Hirschi erbij van Sunweb.

Krul 14 september 2020 om 20:44

Dit verwacht ik ook. En denk dat Landa, Uran en Porte plek 3 al heel mooi vinden en dus geen alles of niets aanvallen gaan plaatsen en hopen op een inzinking van een ander + tijdrit. Mijn hoop is daarom gevestigd op MAL. Hopelijk zien we daar nog een aanval van (in de klim graag, zonder verkeersbord te koppen).

Sephiroth 14 september 2020 om 21:30

Het is wat ik verwacht, maar niet wat ik hoop of waar ik van droom ;-)

lander luypaert 14 september 2020 om 17:50

Ik ben eens benieuwd! Het is wel een man van zijn woord.

Bruine Koersbroek 14 september 2020 om 17:53

Welke WF analyst had ook weer een Colombiaanse combine voorspeld? Die bestond vooralsnog hoofdzakelijk uit Quintana die Bernal een bemoedigend tikje op zn bil gaf..

tendam 14 september 2020 om 18:51

Niemand. Die ‘Colombiaanse combine’ was het fout citeren van iemand.

Wildebert 14 september 2020 om 18:13

Waarom Tom niet gewoon met een groepje vooruit sturen. Laat Poga en de anderen het maar oplossen. Teruggepakt? Dan kan daarna Roglic zelf tijd pakken. En krijgt een eventuele eindoverwinning glans. Die er nu in mijn ogen niet is. Maar ik denk dat Tom geen vrijheid meer krijgt. Dat wordt dus dan weer saaie koers, waar ik niet op hoop. Bij de Tour horen grote verhalen en geen treintjes bergop.

Marco Heijmans 14 september 2020 om 18:19

Dit werkt helaas al jaren niet meer zo. Op het moment dat Tom gaat, zijn er vijf die hem gaan halen voor hun plekje bij de top 10

Wildebert 14 september 2020 om 20:50

Of niet. Want er wordt zeer afwachtend gekoerst. En als Dumo zo goed is als ik denk halen ze hem ook niet zomaar terug. Maar goed, mss ben ik dat treintje rijden ook een beetje zat.

Cochise 14 september 2020 om 18:14

Kunnen ze geen nieuwe bijnamen verzinnen? Il piccolo principe behoort Cunego toe…

Vincent Lacressonniere 14 september 2020 om 21:58

Ik heb Pogi al voorbij zien komen…

ti-raleigh 14 september 2020 om 18:19

Ik bedoelde het andersom. Waar Roglic staat moet Pogacar staan.

Marco Heijmans 14 september 2020 om 18:22

Beste, bij jouw opmerking staat naast het vuilnisbakje een pennetje, daarmee kun je je bericht aanpassen…

Glorious 14 september 2020 om 19:02

Eerste 30 kilometer van de tijdrit gaat Roglic tussen de 30 seconden en 1 minuut kunnen pakken. Zie ook tijdrit Vuelta ruim 36 km. Het Kampioenschap van Slovenie was 15,7 klimmen en Roglic had daar een verkeerde beslissing genomen door niet te wisselen van fiets.
Zorgen dat vooral woensdag lekker de vlucht weg mag blijven, 1x boni’s 8, 5 en 2 en aan het einde natuurlijk 10, 6 en 4.
Niet te gek doen, het team is nog compleet en ijzersterk. Man meesturen af en toe kan, verder staat onze Jumboman nog 40 seconden voor!

rvb 14 september 2020 om 19:03

Oh waar is jumbo, hoor ik die slechte verslaggevers al gillen. Jumbo staat in zijn achteruit en draait vierkant op het moment supreme.

Wildebert 14 september 2020 om 20:51

Slechte nacht gehad?

Marveloke 14 september 2020 om 19:04

Waar vorig jaar Flipje de smaakmaker van de Tour was, is het dit jaar Poga. Wat een geweldige jongen vind ik dat, zit met open mond te kijken naar wat hij allemaal al kan op zijn 21e. Vorig jaar in de Vuelta sloeg ik al steil achterover van zijn capaciteiten. Ik heb hem veel hoger zitten dan Bernal en Evenepoel. Dat heeft twee redenen. Ten eerste, omdat hij veel attractiever koerst dan Bernal en Evenepoel. Ten tweede, omdat hij heel veel explosiviteit heeft en dat is gewoon heel mooi om te zien. Ten derde (die gooien we er nog even bij) omdat hij veel meer talent en souplesse op de fiets heeft dan Bernal en Evenepoel. Nog geen fanboy van Poga, maar dat begint te komen.

Domestique 14 september 2020 om 19:09

Vond Alaphilippe zijn Tour van vorig jaar dan wel nog eventjes van een andere orde qua aantrekkelijkheid.

Maar goed, dan speel je uiteindelijk ook niet mee voor eindwinst als je zo met je krachten woekert.

Lalsacien 14 september 2020 om 19:24

Pogacar heeft volgens mij 2 aanvallen geplaatst. In het land der blinden is eenoog koning!

lander luypaert 14 september 2020 om 19:34

Ik tel 5 serieuze aanvallen.

Romāns Vainšteins 14 september 2020 om 19:36

Evenepoel heeft nog helemaal geen grote ronde gereden, zo kan je niet vergelijken natuurlijk.

MrKennedy85 14 september 2020 om 19:42

Ik heb hem ook erg hoog zitten maar attractiever koersen dan Evenepoel is echt niet waar. Remco valt juist altijd van ver voor de finish aan op onverwachte momenten.

harryjohan71 14 september 2020 om 19:47

@Domestique Alaphilippe heeft vorig jaar nooit meegespeeld voor eindwinst. Hij heeft geluk gehad dat in de laatste week noodgedwongen bergen uit het parcours gehaald zijn. Anders was hij veel eerder van het podium gevallen.

jv88 15 september 2020 om 05:54

Je kunt t alles zeggen van Evenepoel, maar toch niet dat dat ventje niet aantrekkelijk koerst!

Ook van Bernal niet trouwens.

Pogacar is ook niet aanvallender dan die twee. Iedereen doet net of Pogacar er overal invliegt maar dat valt best mee. Hij viel 2 x aan in die eerste bergrit omdat hij al achterstand had. Daarna een paar prikjes maar valt allemaal wel mee. Ik vind het een hele goede leuke renner hoor. Maar overdreven wordt er ook wel op dit moment!

EricV 14 september 2020 om 19:07

Roglic nog nergens vol gas gegaan. Zo blijft het nog spannend voor de bühne

Sephiroth 14 september 2020 om 21:34

Dat betwijfel ik, hij had al twee keer die bleke lege blik die hij ooit had toen Yates hem kapot kreeg en op de Colombier kon hij pogacar enkel nog met koffie molentjes modus volgen ipv een tandje zwaarder te sprinten

Marco Heijmans 14 september 2020 om 19:14

Volgens mij heeft Pogacar woensdag maar 1 berg nodig om het verschil te maken

Ouwe Taaie Bask 14 september 2020 om 19:50

Pogacar is beste renner in de tour tot nu toe. Als hij niet verslechterd valt hij aan op laatste 3 km op Col de Loze.
Daar rijdt Kuss het gaatje dicht maar moet vervolgens wachten op Rogla.
Rogla verliest 30 sec.
Dan krijgen we een thriller van een tijdrit!

Glorious 14 september 2020 om 21:01

Tijdrit eerste 30 km gaat roglic 1 minuut pakken op P.

jv88 15 september 2020 om 05:57

Eergister was de eerste dag dat hij beter oogde. Vrijdag zat hij nog te sterven in het wiel van Roglic!

Jean Dumas 15 september 2020 om 11:24

Ik sluit mij aan bij Glorious. De eerste 30 km van die tijdrit worden nooit genoemd, maar hier gaan de vlakke specialisten de klimmers wegblazen. De Colombianen bijvoorbeeld zullen nooit kunnen winnen van een Roglic, Van Aert of Dumoulin in deze tijdrit. Wel denk ik dat een marge van een halve minuut op Pogacar handig is, voor de mentale rust.

Headlines

Materiaalzone

Populair