Tadej Pogacar blijft strijdvaardig: “Ik wil revanche, de Tour is nog niet gedaan!”

woensdag 13 juli 2022 om 17:36
Tadej Pogacar blijft strijdvaardig: “Ik wil revanche, de Tour is nog niet gedaan!”

foto: Cor Vos

Tadej Pogacar heeft in de elfde etappe van de Tour de France bijna drie minuten verloren op zijn grote Deense concurrent Jonas Vingegaard. Pogacar kraakte volledig op de slotklim en kwam uiteindelijk als zevende over de streep. “Ik weet niet wat er gebeurd is, ik voelde me nog altijd heel goed op de Galibier.”

“Ik ben heel de dag bestookt door aanvallen van Jumbo-Visma, ze hebben het ploegenspel goed gespeeld vandaag”, zei de Sloveen in het flashinterview na de finish. “Tactisch gezien hebben ze een heel goede koers gereden vandaag. Het was moeilijk voor ons om te controleren vandaag, we waren niet meer met veel renners over.”

Tot aan de laatste klim van de dag was er geen vuiltje aan de lucht voor Pogacar. De Sloveen leek elke aanval goed te counteren en na enkele kilometers klimmen had hij zelfs een ploegmaat meer dan Vingegaard. “Ik weet niet wat er dan opeens gebeurde. Ik had het echt lastig, ik had gewoon geen goede benen meer. Het was voor mij echt afzien tot aan de finish. Het was niet mijn beste dag.”

In het algemeen klassement volgt de 23-jarige renner van UAE Emirates, als derde, op 2 minuten en 22 seconden op Vingegaard. “We zullen morgen zien, maar ik wil revanche. Vingegaard neemt vandaag drie minuten, maar misschien ben ik het morgen die drie minuten pakt. De Tour is nog niet gedaan! Ik wil koersen en zonder spijt Parijs bereiken.” Verder vertelde Pogacar ook nog het volgende aan FranceTV: “Ik ga aanvallen morgen!”

Dit artikel delen:

77 Reacties

BraboCycling 13 juli 2022 om 17:38

Mooi dat hij zo strijdbaar is, misschien toch een kleine hongerklop. We gaan zien hoe hij zich herstelt morgen en of Jonas deze vorm door kan trekken.

0
Tony 13 juli 2022 om 18:13

Hoe gaat hij dat doen? Alleen met Maika?+

0
Gibo 13 juli 2022 om 19:30

Door te volgen en dan op de slotklim aan te vallen.
Nu hij niet in het geel zit wordt zijn ploeg een pak minder belangrijk

0
fransestinkkaas 13 juli 2022 om 17:38

Wat een Tour, nu al. Pogacar nog favoriet met het oog op de tijdrit. Maar belooft een mooi duel te worden…

0
Alfons Haavers 13 juli 2022 om 17:40

Vorig jaar was Vingegaard een pak beter in de slot-tijdrit, dus daar zou ik niet op rekenen.

0
jimmen 13 juli 2022 om 17:40

Ik snap werkelijk waar niet hoe je dit kunt zeggen, pogacar favoriet? Hij staat momenteel op ruim 2 minuten en Vingegaard was vorig jaar 25sec sneller in de tijdrit.

0
tdola 13 juli 2022 om 17:40

Vorig jaar reed vingegaard laatste tijdrit sneller dan pogacar….

0
BoemBoemWvA 13 juli 2022 om 17:40

Denk je dat hij 2 min gaat goedmaken op Vini? Zou dan even de laatste tijdritten naast elkaar leggen.

0
Landeirovic 13 juli 2022 om 17:41

Vi gegaard was beter omdat Pogacar een bonus van 5 minuten had dus gewoon relaxt zijn itt kon rijden. Vingegaard moest voluit voor 2e plek.

0
vevie 13 juli 2022 om 17:41

Eerlijk is eerlijk, Pogacar deed het op het eind wat rustiger aan in die tijdrit. Hij ging niet helemaal voluit. Het is geen goede vergelijking om dat er bij te halen.

0
oostrijck 13 juli 2022 om 17:42

Nee, Vingegaard is nu gewoon de grootste favoriet voor de eindzege.

0
KnightBiker 13 juli 2022 om 17:48

Vanaf nu heeft Vingegaard ook de beste ploeg, het zal niet snel meer Mano a Mano zijn tenzij Vingegaard en zijn team dat willen.

0
fransestinkkaas 13 juli 2022 om 17:59

Persoonlijk vind ik 2:30 op Pogacar met het zwaarste nog te komen niet heel ruim. Helemaal gezien de geschiedenis van Jumbo-Visma. Hoop dat jullie gelijk hebben! En inderdaad, Pogacar gaf niet alles in die tijdrit, zou hem gewoon nog niet uitvlakken. Integendeel…

0
oscarito1908 13 juli 2022 om 18:12

Volgens mij is dat vorig jaar al bewezen dat Pogacar niet de betere tijdrijder is.

0
Joop Zoetemelk 13 juli 2022 om 18:38

Ik verwacht morgen weer de oude Pogacar te zien die alles al stront rijdt zoals Vindegaard het vandaag deed ;)

0
Mechia 13 juli 2022 om 19:27

Favoriet natuurlijk niet meer als je in de eerste bergrit gelost wordt. Maar ben wel benieuwd wat hij nog kan. Vroeg aanvallen heeft helaas weinig zin dus als hij nog de benen heeft zal hij moeten wachten komende week.

0
Landeirovic 13 juli 2022 om 17:40

Das de spirit!! En als Pogacar zegt dat hij gaat aanvallen wees maar zeker dan. Morgen Majka en Soler in kopgroep en nu kan Pogacar aanvallen vanuit het wiel tot Vingegaard piepe dood is. Maar let dan op voor de 3e hond Bardet

Edit redactie: Let op je taalgebruik.

0
Klaas Foppen 13 juli 2022 om 17:44

Je vergeet als Vingegaard gewoon weer beter is dat hij dan countert en er overheen gaat en nog meer uitloopt

0
Wheely 13 juli 2022 om 18:22

Rustaaagh!

0
Dr. Freakowitz 13 juli 2022 om 20:52

Kruijswijk dan mee met Majka en dan gloort er Nederlands geel als de rest zijn benen stilhoudt. Ja zo lust ik er nog wel een paar.

0
vevie 13 juli 2022 om 17:40

Het is zeker nog niet klaar. Deze gek gaat nog flink aanvallen. Ze zijn nog niet van hem af. Nog lang niet.

0
Rufusvb 13 juli 2022 om 17:43

Daarom moet TJV morgen ook gewoon keihard doortrekken en proberen meer tijd te pakken met Vingego: gelijk doorpakken nu.

0
bartp25 13 juli 2022 om 17:43

heerlijke reactie, en goede spirit. De tour is nog lang niet voorbij, dat was die voor de rustdag niet en dat is die nu niet. Ik hoop voor Pogacar dat hij niks onder de leden heeft

0
ti-raleigh 13 juli 2022 om 17:45

Twee jaar geleden stond ie ook op iets van 3 minuten, dus nee het is nog lang niet in de pocket voor Jonas.

0
jimmen 13 juli 2022 om 17:53

Helemaal niet waar, stond toen op +/-1 minuut van roglic

0
YogiBear 13 juli 2022 om 17:57

Was 57 seconden en Pogacar pakte 1:56.

0
Panache 13 juli 2022 om 19:29

Het was 1:25 na 7 etappes.

0
LeoR 16 13 juli 2022 om 17:45

Mooi dat er zowel vandaag en morgen, als in rit 17 en 18 een tweeluik voorzien is, waarbij de inspanningen van dag 1, zullen doorwegen op dag 2. Benieuwd of er morgen van de 7 renners, er weer eentje (of meerdere) tussenuit gaan vallen..

0
hupske 13 juli 2022 om 17:46

Dus geen COVID en geen hongerklop, maar door het goede werk van Jumbo gesloopt. Chapeau.

0
IlPirata 13 juli 2022 om 18:49

Opeens voelde ik me slecht”, vertelde de Sloveen van UAE Team Emirates. „Ik weet niet wat het is geweest: of het door de geleverde inspanningen kwam of doordat ik niet genoeg gegeten had bijvoorbeeld. Het was in ieder geval niet echt mijn dag.”

0
Dikke Vrouw 13 juli 2022 om 17:49

Succes hoor pogi je bent een top gozer maar een maatje te Klein voor jonas ..

0
de adelaar 13 juli 2022 om 17:50

Heerlijk! Gewoon strijdvaardig en niet opgeven, credits aan TJV gegeven maar morgen weer knallen, ik ga er weer voor zitten….

0
Willem Kieft 13 juli 2022 om 18:07

Het is onmogelijk om geen zwak voor deze man te hebben. Vind ik ten minste.

0
Johnnie Doe 13 juli 2022 om 17:51

Naar mijn idee reed Pogi vandaag veel te offensief (maar ook de afgelopen dagen). Waarom dat kopwerk, laat die anderen maar terugkomen. Laat Rogi maar een paar seconden wegrijden en rijdt daar dan in je eigen tempo naar toe. Defensief rijden kost veel minder kracht. Van al dat offensieve rijden heeft hij nu de weerbots. We zullen het maar op zijn jeugd gooien.
Tactisch vond ik hem al de afgelopen dagen niet al te sterk eerlijk gezegd. Mogelijk voelde hij zich al eerder minder want hij ging zo’n beetje voor elke boni of miniem verschilletje de afgelopen dagen.
We gaan zien hoe hij met deze tegenslag omgaat. Strijdvaardig is hij wel, maar hij rijdt nu tegen een mega sterk blok.

0
Murcia 13 juli 2022 om 17:57

Dit! Ik had ook het idee dat hij anders reed dan normaal de afgelopen week, heel demonstratief in de sprints waar dat niet perse nodig was. Maar goed, voor hetzelfde geld keert het tij morgen al. Het grote verschil is dat Jonas nu de bevestiging heeft gekregen dat hij hem kan kraken en meestal blijft het dan niet bij 1x. Hoe dan ook verwacht ik Pogi wel als aanvaller, dat zit in zijn karakter en siert hem in hoge mate.

0
FDJ 13 juli 2022 om 18:02

Het was een beetje zoals Yates in de beruchte Giro van 2018. Voor elke seconden sprinten en dat breekt ergens op. Gisteren was het totaal niet nodig. Dat ene dagje meer of minder geel maakt voor hem niet echt uit met zijn erelijst.

Vandaag tactisch overklast door Jumbo. Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen. Feit is dat het een van de mooiste rondes van de afgelopen jaren is.

0
Gijsbert Van Beers 13 juli 2022 om 18:38

Je kon al zien hoe sterk Vingegaard is op dit moment. Als je niet door Pogi uit het wiel gesprint wordt bergop, dan ben je heeeeeel dik in orde.

En wie weet voelt Pogi de bui ergens ook wel hangen. En dus wat blufpoker, en proberen te pakken wat je kunt pakken voordat corona toeslaat.

Mocht het hem ook te pakken hebben, dan gaat hij in ieder geval niet met lege handen naar huis.

0
Jean Dumas 13 juli 2022 om 17:54

Tactisch aanvallen, bv in de lange afdaling van de Croix de Fer. Nu zijn de rollen omgekeerd.

0
YogiBear 13 juli 2022 om 18:00

Zeker tot de laatste klim morgen moet TJV worden geacht ook veel met het team recht te kunnen zetten zonder dat het Vingegaard veel kracht hoeft te kosten.

0
oscarito1908 13 juli 2022 om 23:59

En daarna dat dodelijke stuk tot de Alpe. Jumbo heeft wel de ploeg om te controleren.

0
Blackcanyon 13 juli 2022 om 17:58

Dit is toch heel doorzichtig. Pogacar heeft omdat er wat ploegmaten van hem met corona kampen vandaag geregeld dat Jumbo de komende tijd het kopwerk gaat doen en dat DSM Jumbo onder druk gaat zetten. Zelf zal hij in de laatste bergrit het tijdverlies dubbel en dwars terugpakken.
Was voor hem niet moeilijk dit plan te bedenken .. hij hoefde alleen maar even te denken aan die mooie tour van 2020 waarin Jumbo het kopwerk deed en hij Roglic fietsles gaf.
Roglic is nu al geen serieuze concurrent meer. Dus hij hoeft alleen nog Vingegaard en Bardet te pakken.

0
FDJ 13 juli 2022 om 18:04

Hoe zie je DSM de Jumbo’s onder druk zetten dan? Ben ik wel heel benieuwd naar. Klinkt als de grote fanboy die nog in de verwerking zit van wat hij heeft gezien.

0
bartp25 13 juli 2022 om 18:06

wow, gewoon wow.
Ik heb met momenten verbazingwekkende reacties gelezen van andere maar dit is by far het domste wat ik de afgelopen dagen heb gelezen. En dat zegt iets.

0
Johnnie Doe 13 juli 2022 om 18:07

Zeker, het was ook volledig duidelijk dat Pogi de laatste 4 km met overschot aan het rijden was.
Twee minuten in dit peloton en tegen deze ploeg is mega veel, die maak je niet “zomaar” goed.

Geen idee welke wedstrijd je gezien hebt, in ieder geval niet die ik gezien heb.
Duidelijk dat je een fan van Pogi bent, dat mag, ik zie hem ook graag rijden. Ik zie hem liever als Jonas eerlijk gezegd. Pogi heeft meer flair, klasse en kan veel meer terreinen aan als Jonas, maar a.u.b. wel met de voetjes op de grond blijven.

0
oscarito1908 13 juli 2022 om 18:16

Domste opmerking van de dag. En er zijn al heel veel domme opmerkingen gemaakt vandaag.

0
Jacob Lohof 13 juli 2022 om 18:19

Wordt nu een saaie tour

0
Maillot à Pois 13 juli 2022 om 18:31

Ja, en daarom laat hij Vingegaard voor de zekerheid ruim 2 minuten voorsprong nemen in het klassement….

0
het oude wielrennen 13 juli 2022 om 18:40

Lieve mensen die hier heel serieus met gestrekt been op in gaan, zou het misschien kunnen dat blackcanyon een grapje maakt?

0
ti-raleigh 13 juli 2022 om 19:06

Helemaal geen gek scenario dit. Alleen is het met deze voorsprong wel een erg grote gok.

0
Blackcanyon 13 juli 2022 om 19:41

Pogacar (of eigenlijk Vingegaard zelf) heeft Vingegaard helemaal weten te isoleren want die staat in zijn eentje bovenaan in het AK. Roglic nergens meer te bekennen.

Jumbo noemt het een masterplan. Lekker lullen achteraf. Maar wat was er zo meesterachtig? Dat van Aert wachtte op Roglic en die vervolgens weer loste en dik tijd verloor?
Of hadden ze vooraf gepland dat Pogi zijn laatste boterhammetje met pindakaas zou vergeten te eten?

Nummer 2 t/m 5 staan kort bij elkaar. DSM en INEOS kunnen dus niet naar Pogi kijken en zeggen los jij t maar op. En Thomas rijdt niet voor plek 2 maar voor geel. Want die heeft al geel gehad in t verleden.

Vingegaard …. Tja die raakt nogal snel in paniek. Dat zagen we al bij de driedubbele fietswissel enkele etappes geleden waar hij op een bepaald moment een fiets kreeg waar hij niet bij de trappers kon.
Dus kan best zijn dat het peleton de linker afslag pakt en hij de visafslag neemt.

In 2020 had Pogacar maar 38 km nodig om 1.56 tijd te winnen op Roglic …. Dit was pas etappe 11 dus nog tijd genoeg.

0
Trucdeluxe 14 juli 2022 om 08:18

tuurlijk duurt het nog even voor dat de tour gewonnen is, maar je kan in dit geval toch weinig anders dan accepteren dat Jumbo het goed gedaan heeft vandaag?

Alleen de laatste klim dat Roglic vroeg loste, en dat Majka er toch weer erg lang bij reed was wat onverwacht.

0
Handige Harry 13 juli 2022 om 18:00

Toch wel fijn dat alle toprenners voortaan lekker aanvallend koersen, goed voorbeeld voor de jeugd.

0
Maenhout 13 juli 2022 om 18:06

Is het “zwakke” punt van Pogacar niet dat hij moeite* heeft met lange steile en hoge cols? Want dan zal l’Alpe d’Huez ook lastig zijn voor hem.

* Relatief gezien dan, ten opzichte van een aantal andere klassementsrenners. Valverde is er ook zo een.

0
Wheely 13 juli 2022 om 18:28

Zegt u nou dat Pogi eigenlijk een wacht wacht poef renner is? ;)

0
Panache 13 juli 2022 om 19:38

Er waren inderdaad al twijfels of Pogacar last zou hebben van hoogte, die twijfels lijken nu realiteit te zijn geworden. Echter gaan we deze Tour niet meer naar deze hoogte en sowieso morgen is het minder steil en veel minder hoog.

0
Cap 13 juli 2022 om 20:41

Alpe d’Huez is helemaal niet zo hoog en ook niet extreem steil.

0
oscarito1908 13 juli 2022 om 18:14

Ik denk dat hij het hooggebergte gewoon niet goed verteerd. Daar gelden voor iemand die zo explosief is toch andere wetten.

0
Jacob Lohof 13 juli 2022 om 18:18

Ik blijf van deze grote sportman!!! Hoop dat hij toch wint, maar dat is natuurlijk hier als vloeken in de kerk!! Het eigenlijk net als bij voetbal dat het 11 tegen 9 is.Hoop niet dat we terug gaan naar het saaie rijden door Jumbo, zoals Sky jaren reed. Ik geniet juist van rijden van Pogacar , van der Poel en ook Van Aert

0
harryjohan71 13 juli 2022 om 18:24

@Jacob Lohof Het saaie rijden? JV is gewoon de attractiefste ploeg tot nu toe. Pogacar heeft tot heden vooral in sprintjes laten zien in de Tour en alleen aangevallen toen Roglic en Van Aert gevallen waren en Vingegaard met pech achterop geraakt was.

0
Johnnie Doe 13 juli 2022 om 19:27

Van het rijden van VdP heb ik deze tour niet zo genoten eerlijk gezegd. Denk dat hijzelf ook niet zo genoot. (Grapje).

0
Maenhout 13 juli 2022 om 20:18

Kijk! Iemand die de Tour volgt met ogen en oren dicht!

0
chasse patat 13 juli 2022 om 18:24

Pogacar is op de Galibier geknakt doordat hij zelf voor water en gelletjes heeft moeten zorgen. TJV heeft hem zijn zaakjes alleen laten opknappen. Bevoorrading door knechten en het Pogacar constant bezig houden blijkt achteraf een voortreffelijke tactiek. Ook morgen is het gewenst om Pogacar al vanaf het begin of tenminste na de Croix de Fer te hebben geïsoleerd.

0
Wheely 13 juli 2022 om 18:29

Pogi gaat alles of niets spelen sowieso, heeft niks te verliezen. Ben zeer benieuwd!

0
Angelo Pauwels 13 juli 2022 om 18:38

Hopelijk maakt REV zo een evolutie door als Vingegaard, dan zullen het spannende jaren worden.

0
Gijsbert Van Beers 13 juli 2022 om 18:44

REV had iedereen hier zoek gereden. Hup REV!!! Kampioen!!!

0
Txirrindularitza 13 juli 2022 om 18:47

‘t Is nog lang niet gedaan natuurlijk, net zo als het vanochtend nog lang niet gedaan was.

Ben benieuwd hoe Vignegaard omgaat met de druk van het geel. En de druk van de ploeg om nu eindelijk op het hoogste treetje te eindigen.

Teamspirit echter, dat is zwaar in TJV’s voordeel. Zie die grijns van Roglic. En ze zijn nog met veel. Maar er komt nog een derde week.

0
Reutemeteut 13 juli 2022 om 18:54

De top 10 van het AK blijft een weekje en group voortpeddelen en deze boy gaat komende week op de Hautacam de Tour alsnog naar zich toetrekken. Tijdritje eroverheen en hoppatee.

Maar goed, wie ben ik?

0
Wielermop 13 juli 2022 om 19:22

Hij blijkt dan toch ook mens te zijn!

0
Romāns Vainšteins 13 juli 2022 om 19:32

Volgens mij moet Pogacar helemaal niet morgen meteen revanche willen halen maar dan gewoon blij zijn als het het wiel houdt/de spurt wint. Het is weer vies steil klimmen geblazen en smoorheet, Jumbo gaat het van A tot Z controleren, eventueel met een groep vooruit voor de dagwinst om het scenario sprint a deux=bonis te voorkomen en opnieuw aanvallen in de laatste 5-3 k met Vingegaard.

Nee, Pogi is de betere heuvel/klassieke renner, zijn kans ligt op dat type parcours om nog eens een ongelofelijke raid eruit te poefen. Regen zou ook fijn zijn. Helaas voor hem rijdt hij tegen een team dat weergaloos sterk en compleet is.

0
AdZ 14 juli 2022 om 07:38

“Weergaloos sterk en compleet”. Opvallend sterk inderdaad… benieuwd hoe dat afloopt.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone