Tadej Pogacar berust in nederlaag: “Geen spijt, ik heb alles gegeven”

donderdag 21 juli 2022 om 18:36
Video

Tadej Pogačar deed vandaag nog een ultieme poging om de Tour de France op zijn kop te zetten, maar de Sloveen slaagde er weer niet in om geletruidrager Jonas Vingegaard te lossen. Op de slotklim naar Hautacam deelde die laatste vervolgens nog een mokerslag uit aan Pogačar, die in de laatste kilometers nog een minuut moest prijsgeven.

Pogačar werd vandaag dus met zijn neus op de feiten gedrukt, maar kan leven met de nederlaag. “Ik heb vandaag echt alles gegeven. Ik kan de Tour niet op een betere manier verliezen”, vertelde de renner van UAE Emirates aan onder meer Sporza. “Ik heb dus geen spijt. Jumbo-Visma heeft het deze Tour echt perfect gedaan, chapeau. Ze waren vandaag gewoon te sterk. De beste man heeft gewonnen.”

De wet van de sterkste
De tweevoudige Tourwinnaar deed er op de voorlaatste klim, de steile Col de Spandelles, nog wel alles aan om Vingegaard te kraken. Bergop versnelde hij meerdere malen, maar ook bergaf probeerde hij het een keer. Dat moest de Sloveen echter bekopen met een valpartij. “Het was geen erge val, ik heb alleen wat blauwe plekken. Toch voelde ik het wel op de slotklim. Ik had nog wel de hoop om iets te doen, maar kon niet volgen.”

Pogačar moest passen onder het beulswerk van een ijzersterke Wout van Aert. “Ik heb het nog geprobeerd, maar het ging niet meer. Ik moest lossen en het was niet meer mogelijk om weer terug te komen.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Murcia 21 juli 2022 om 18:41

Uitleg van een op en top sportman, ik heb vandaag weer van hem genoten. Zijn aanvalslust straalde zelfs af op G. Dan ben je een hele grote. Gaat de komende jaren gewoon een dominante factor in het wielrennen blijven.

bartp25 21 juli 2022 om 18:42

Strijder, je niet neerleggen bij je nederlaag maar er vol tegenaan gaan. Genoten van Pogacar deze tour

Rufusvb 21 juli 2022 om 18:42

Een grote winnaar die ook groots kan verliezen: daar zijn er niet veel van.

Chaba 21 juli 2022 om 18:42

Ik vind hem een geweldenaar. Zijn ploeg mede door Corona van de ploeg van JV heeft hem de das om gedaan. Maar ik moet nog zien of hij nog een keer gaat verliezen van een Vingegaard volgend jaar. Dat kan ik me toch niet voorstellen.

Jasper van Grieken 21 juli 2022 om 18:45

Sterker nog: Ik acht hem in staat om te veriezen van zowe Roglix als Vin. Het is om het even en wie de beste benen heeft.

jv88 21 juli 2022 om 21:02

Waarom niet? Vingegaard was mano a mano toch ook gewoon de sterkste!

oscarito1908 21 juli 2022 om 22:36

Vinegaard was op de langere klimmen gewoon net iets beter. Tijdrit is ongeveer gelijkwaardig.

Michiel 21 juli 2022 om 18:53

Super goede renner. Sympathieke gast maar hij versnelde toen Jonas in de afdaling bijna onderuit ging. Een kampioen onwaardig

Alfred Issendorf 21 juli 2022 om 18:58

Deze reactie had ik nog niet gelezen voordat ik mijn reactie plaatste, maar ook daar mee eens. Vingegaard wachtte (heel slim) op Pogacar na zijn valpartij. Andersom zou dat niet gebeurd zijn.

Mad 21 juli 2022 om 19:05

Andersom zou dat zeker ook precies zo gegaan zijn. Degene die voor ligt in het klassement kan eigenlijk alleen maar verliezen in zo’n risicovolle afdaling – en zelfs meer dan alleen een Tourzege…

Romerike 21 juli 2022 om 19:29

Hij reed voorop in de afdaling en zette Vingegaard zo onder druk dat hij een foutje maakt. Dan hoef je wat mij betreft niet te wachten. Oom bergaf kan de tour gewonnen worden.

wielerlover 21 juli 2022 om 19:32

Pogacar zag dat eerst gewoon niet, erna was Vingegaard ook wel heel snel terug

Alfred Issendorf 21 juli 2022 om 18:54

Eens met alle bovenstaande reacties. Hij gaat nog wel een Tourtje of drie, vier winnen.

Gr.R. 21 juli 2022 om 18:58

Nu al zin in de Tour van volgend jaar.

Angelo Pauwels 21 juli 2022 om 19:04

Hopelijk met de Remco erbij, daarom nog niet voor een hoog klassement, maar hij kan wel de koers nog meer komen kleuren.

Tripodboom 21 juli 2022 om 19:25

En natuurlijk Bernal erbij als die weer op niveau komt. Voor Remco zijn ze niet zo bang, die zakt er op lange klims doorheen.

De Pakhaas 21 juli 2022 om 20:56

Is de volgende Tour niet iets voor Meintjes?

Wheely 21 juli 2022 om 19:08

Deze Tour nog meer respect voor hem gekregen dan ik al had. Petje af!

Schollekop 21 juli 2022 om 19:23

Genoten van de aanvalslust van Pogacar. Kan ik eerlijk gezegd nog altijd meer waarderen dan het wielplakken dat Jonas in deze tour heeft gedemonstreerd. Uiteindelijk is het zijn ijzersterke ploeg die deze tour heeft veiliggesteld.

indewielen 21 juli 2022 om 19:43

Ik heb werkelijk genoten van het Team Jumbo en van Wout en Jonas.

Rico. 21 juli 2022 om 19:47

Waarom blijven dit soort troll-reacties nou komen?

Een Nederlandse wielersite tijdens de grootste overwinning van een Nederlandse ploeg sinds lange tijd en bijna alleen maar geklaag, gejammer en gezeik te lezen.

Heel jammer.

horsm 21 juli 2022 om 20:28

Ik vond de aanvallen van Pogi nou ook weer niet superspectaculair. Wat voorspelbare speldenprikken. De aanvallen van Jumbo waren echt creatiever en veel leuker om te bekijken.

Schollekop 21 juli 2022 om 22:28

@Rico Goh, mag je niet eens meer je mening geven zonder dat je wordt uitgemaakt voor trol? Nederlandse ploeg of niet maakt me geen moer uit. Ik kijk naar het rijgedrag van de individuele renner en geef daar mijn mening over. Dus dat mag volgens jou niet meer?

oscarito1908 21 juli 2022 om 22:39

De aanvallen van Vinegaard waren degene die telden. Leuk die speldenprikken, maar zet geen zoden aan de dijk

Vinegaard gaat 2 keer deze tour, en pakt 4 minuten. Dat is hetgeen dat telt.

vevie 21 juli 2022 om 19:30

The Terminator heeft bij mij ook flink aan sympathie gewonnen. De man kan winnen én verliezen. Het is een echte strijder. Daar heb je qua AK-mannen niet veel van, dus dat moeten we zeker koesteren. Die komt de komende jaren echt nog sterk terug. Die gaat echt nog wel de Tour winnen in de toekomst. Met iets meer geluk, slimheid en een sterkere ploeg is hij volgend jaar gewoon weer de topfavoriet. Daar veranderd de waarschijnlijke zege dit jaar van Vingego niks aan.

fietsvriend 21 juli 2022 om 20:33

Echt genoten van deze coureur. De enige renner die het geel, zowat in zijn eentje, heeft aangevallen. Wel grappig dat uiteindelijk Roglic hem kapot geblufd heeft vorige week. Hopelijk volgend jaar Roglic erbij in deze strijd.

Lalsacien 21 juli 2022 om 20:36

Voor de Tour de grote favoriet, het kan verkeren. Is strijdend ten onder gegaan, dat is altijd prachtig om te zien.

jv88 21 juli 2022 om 21:06

Beide renners sieraden voor de sport. Ze hebben er samen een mooie en sportieve strijd van gemaakt. Jammer de zeikreacties over en weer!

Pascal De Kooning 21 juli 2022 om 21:17

Mooie reactie van een groot sportman die ook groots kan verliezen. Denk dat het goed voor de sport en de Tour is dat hij een keer niet gewonnen heeft. Iedereen , incluis ikzelf was in veronderstelling dat als hij op de fiets zou blijven zitten hij in het geel zou staan in Parijs.
Hij is op waarde geklopt door een renner die bergop deze Tour beter dan hem was.

Steve De Wolf 21 juli 2022 om 21:28

Fantastische renner! Gelukkig is ie nog maar 23. Pogacar gaat nog veel goeds doen voor het wielrennen.

VerstandOpNul 21 juli 2022 om 22:19

Ik ben wel blij dat we Pogi nu eens in deze positie hebben zien worstelen. Ondanks dat hij een geweldige renner is, vond ik dat het koersverloop ook wel enigszins in zijn voordeel plooide de afgelopen 2 tours. En dat ging ook ten koste van de attractiviteit.
Gisteren had ik meer van hem verwacht. Vandaag zagen we toch een paar hele serieuze aanvallen, helaas was Jonas gewoon te sterk.

Wheely 21 juli 2022 om 22:32

Ik heb alles gegeven
Alles gedaan
Alles vergeven
Toch is het misgegaan
Ik sta er nu boven
Kijk alleen maar vooruit
Ik wil geloven
Het is oh, oh, over en uit!

Tollpatscher 22 juli 2022 om 09:40

Na zijn uitspraken van afgelopen weekend zat het er deze week aan te komen.
Pogacar werd voor het eerst met eigen arrogantie geconfronteerd.

Maar toch…. zonder hulp van Roglic en van Aert was het misschien anders gelopen.

Echter, de hele ploeg TJV, en de preferenties van Woutje vooraf, bleken goud waard.

Headlines

Populair

Materiaalzone