Taco van der Hoorn koerst volgend jaar voor BEAT Cycling

dinsdag 17 november 2020 om 11:10
Taco van der Hoorn koerst volgend jaar voor BEAT Cycling

foto: Cor Vos

Taco van der Hoorn heeft een nieuwe ploeg voor 2021. De 26-jarige Nederlander, die moest vertrekken bij WorldTour-formatie Jumbo-Visma, heeft een contract getekend bij BEAT Cycling. “Ik denk dat zij een optimaal klimaat creëren om te presteren en uitslagen te rijden”, aldus Van der Hoorn.

“Ik heb voor BEAT gekozen omdat zij op dit moment de beste continentale ploeg zijn. Mijn doel is eigenlijk om weer te laten zien dat ik koersen kan winnen. Ik hoop vooral uitslagen te rijden in .1-wedstrijden, om me zo weer in de kijker te rijden op het professionele niveau. Ik denk dat BEAT de beste ploeg is om uitslagen te rijden.”

Van der Hoorn begon zijn carrière bij Cyclingteam Join’s-De Rijke en reed vervolgens voor het ProContinentale Roompot-Nederlandse Loterij en WorldTour-ploeg Jumbo-Visma. Hij won in zijn carrière al mooie wedstrijden met een etappe in de BinckBank Tour, de Primus Classic en de Schaal Sels.

Meer dan alleen wielrenner 
‘Bij BEAT Cycling gaat Taco ook de performance afdeling ondersteunen met zijn kennis en ervaring die hij heeft opgedaan in de WorldTour en tijdens zijn studie Bewegingswetenschappen’, zo valt er te lezen op de website van zijn nieuwe werkgever.

Van der Hoorn is de vijfde versterking voor de wegploeg, na de al eerder aangekondigde Yoeri Havik, Sven Burger, Jules Hesters en Jordy Bouts. Jan-Willem van Schip en Stefano Museeuw hebben hun contract bij BEAT Cycling inmiddels met een jaar verlengd. De ploeg neemt ook afscheid van meerdere renners.

Dit artikel delen:

24 Reacties

platteprijs 17 november 2020 om 11:16

Dat is een flinke stap terug. Het is ook een groot gemis dat er geen NL procontiploeg bestaat.

Yeez 17 november 2020 om 11:16

Mooi! Lijkt mij een ploeg waar hij aanvallend kan rijden. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat hij met zijn beste vriend en huisgenoot koerst (waarschijnlijk de reden dat hij daar terecht is gekomen)

Murcia 17 november 2020 om 11:22

Uitstekend voor Taco en Beat, er was helaas geen klik tussen hem en TJV en ook de prestaties werden minder. Nu lekker er invliegen in zijn type koersen als Sels en G. Pijl.

Michiel De Rooij 17 november 2020 om 11:47

Als Taco, zoals beloofd, de Vuelta vorig jaar had gereden had het er misschien wel anders voor hem uitgezien.

Yeez 17 november 2020 om 12:03

@michiel dat veranderde toen Roglic en Gesink naar de Vuelta gingen ipv de tour

Murcia 17 november 2020 om 12:12

@Michiel de Rooij
Je hebt zeker gelijk dat het jammer is dat dit niet doorging, wat overigens kwam door de revanche die Primoz wilde nemen op zijn Giro en de val van Gesink in LBL die daardoor zijn programma moest omgooien. Toch heb ik het idee dat Taco zijn kracht, het aanvallende koersen in wedstrijden op continentaal niveau niet matchte met de vooral op de World Tour gerichte strategie van de ploeg. Net als van het Schip heeft hij meer baat bij wat vrijheid denk ik.

Michiel De Rooij 17 november 2020 om 12:38

Snap ik mannen. En logisch ook. Je ziet wel vaak dat zo’n eerste grote ronde veel goed doet voor een renner.

Ja, ik denk ook dat de vrijheid die hij graag geniet idd niet matchte met TJV. Een paar jaar geleden nog wel, nu niet meer nu we het beste team vd wereld hebben.

jvh93 17 november 2020 om 11:23

Geen gekke ploeg voor Taco, gezien zijn enorm goede vriend (volgens mij zelfs huisgenoot) Jan Willem van Schip hier ook rijd

HoofdIsVrij 17 november 2020 om 11:37

Mooi om Taco en Jan-Willem weer samen op kop te zien boren.

Benieuwd of er ook nog renners van Riwal naar BEAT gaan.

Geit in mijn Kelderman 17 november 2020 om 11:41

Toch jammer dat hij zich niet door heeft kunnen ontwikkelen bij TJV. Was 2 a 3 jaar geleden echt een revelatie in de continentale koersen, bij JV werd het minder.

Sephiroth 17 november 2020 om 11:44

Enerzijds balen anderzijds geeft het hem wel meer vrijheid. Wat ik er vooral positief aan vind is dat hij kan sporten en tegelijkertijd zich kan ontwikkelen als bewegingswetenschapper en dus zijn toekomstig brood wat beter kan veilig stellen.

FreeWilly 17 november 2020 om 11:50

Triestig dat er voor hem geen plaats is in een proteam.

Verweggistan 17 november 2020 om 11:59

Mooi dat Taco blijft fietsen. En hopelijk kan Beat hun PCT ambities volgend jaar waarmaken, want Van der Hoorn is goed genoeg om op profniveau te fietsen.

Wheely 17 november 2020 om 12:05

Beat het vangnet gelukkig. Hopelijk komen er nog wat extra renners en krijgen ze de mogelijkheid wat grotere koersen te rijden.

Wie weet komen Lindeman en Van Goethem ook nog.

TJ 17 november 2020 om 12:30

Rijden ze daar alleen voor een Km-vergoeding en een fiets? Of heb je dan nog wel een salaris waar je van kan rondkomen?

SnellePelle 17 november 2020 om 14:58

Een fiets, soms reserve wielen en een shirt. Dan houd het als CT renner wel op.

Oh ja, een bandana in teamkleuren ook.

Westfalen 17 november 2020 om 22:17

Klopt niet. CT-renners hebben zeker wel recht op een klein minimum loon, maar je kunt er niet van leven.

Olly 17 november 2020 om 12:32

Was er geen plek bij de gebroeders Roodhoofdt? Lijk mij echt wel een aanwinst voor die ploeg.

FDJ 17 november 2020 om 13:38

Was ook een prima renner voor Wanty of NTT (de opvolger ervan) geweest. Bij Beat doe je toch een serieuze stap terug.

Chris Van Uden 17 november 2020 om 14:48

Fijn dat hij onder de pannen is bij BEAT. Wie weet kan hij zich hier in de kijker rijden voor een leuke Pro-Conti ploeg of de WT ploegen waar zijn stijl beter tot zijn recht komt.

horsm 17 november 2020 om 17:08

Ik vind het wel een goede match. Taco kan nu lekker aanvallend koersen. Zo komt hij het best tot zijn recht, en zijn komst tilt Beat ook echt op een hoger niveau. Hopelijk krijgen ze een paar mooie uitnodigingen.

Scott Sunderland 17 november 2020 om 17:24

Als CT ploeg is het een goede keuze voor hem. Het is wel pijnlijk dat er kennelijk niet eens voldoende interesse was bij een leuke PCT ploeg. Dat hij geen WT ploeg zou vinden is heel normaal gezien de krapte op de markt én zijn tegenvallende resultaten de laatste twee jaar. Ik zie hem niet snel terugkeren op WT niveau. Eerst maar eens zien of hij überhaupt weer wat kan laten zien.

Frank V 17 november 2020 om 22:31

Waarom heeft fietsland NL met toch een aardig aantal kapitaalkrachtige bedrijven geen ProConti ploeg? Toch een beetje armoedig. Ik vind dit eigenlijk te min voor Van der Hoorn.

Maillot à Pois 17 november 2020 om 23:40

Omdat een fietsland niet per definitie ook een wielerland is, helaas
Jammer, ik had Taco ook graag minstens 1 niveau hoger gezien