Sven Nys organiseert ‘Girls Day’: “EK schudde me wakker”

Door , woensdag 14 november 2018 om 17:24

foto: Photopress.be

Hoe populair het veldrijden in Vlaanderen ook is, bij de dames jeugd hinkt België steeds meer achterop tegenover Nederland. Sven Nys onderneemt actie met een ‘Girls Day’. “Ik verwacht dat dit een lang proces wordt, maar ik heb het er voor over. Hiervoor wil ik mijn naam ‘misbruiken'”, vertelt de tweevoudige wereldkampioen aan WielerFlits.


“Ik speel al langer met het idee om iets specifiek richting het damesveldrijden te doen”, begint Nys zijn verhaal. “We moeten immers al een tijdlang toezien hoe goed de Nederlandse dames het doen. Maar de resultaten op het EK in Rosmalen hebben me pas echt wakker geschud.”

95 % jongens
De Sven Nys Cycling Academy ontving tijdens de schoolvakanties in 2018 maar liefst vijfhonderd jongeren op de Balenberg. “Ook hier moest ik vaststellen dat maar liefst 95 procent van die deelnemers jongens zijn. Blijkbaar hebben meisjes schrik om de stap te zetten. Daarom heb ik het initiatief genomen om op pinkstermaandag (10 juni 2019, red.) een heuse Girls Day te organiseren. Een dag waarop alleen meisjes tussen zeven en veertien jaar welkom zijn.”

“Of dit een succes wordt, blijft afwachten. Maar ik vind dat ik het zeker moet proberen. Hiervoor wil ik mijn naam wel ‘misbruiken’. Met de steun van Golazo, mijn teamsponsors, een pak vrijwilligers én minstens één van onze dames van de Telenet-Fidea: Ellen Van Loy, Marthe Truyen of Fleur Nagengast.”

Proces van lange adem
Dat het een proces van lange adem wordt, beseft Nys. “Dit probleem kan je niet in een handomdraai rechtzetten. Maar het is wel aan de basis dat we moeten beginnen. Ik wil ook niet onmiddellijk starten met een volle week. Laat ons beginnen met één dag en zien hoe dat loopt. Op de Balenberg hebben we alle faciliteiten om hen bij te staan. Spelenderwijs en in groep, de leukste manier om de smaak te pakken te krijgen. Zijn het er twintig, dan zal ik ze die dag een voor een persoonlijk begeleiden. Zijn het er honderd, dan staan er nu al medewerkers te popelen om bij te springen. Als het meevalt, overweeg ik zeker om ook meisjes apart te begeleiden tijdens een vakantiekamp.”

Wie interesse heeft, kan zich alvast via deze link inschrijven.

Dit artikel delen:

19 Reacties

JaBo 14 november 2018 om 18:21

Of het een succes wordt is natuurlijk afwachten maar wel mooi dat hij zijn nek durft uit te steken met dit initiatief. Is echt een gast die echt iets wil terug doen voor de sport die hem heelveel gebracht heeft. Kunnen veel andere nog een voorbeeld aan nemen.

Jean Dumas 14 november 2018 om 19:37

Leuke kerel.

Arry1337 14 november 2018 om 19:51

Ik heb me meteen ingeschreven :o

delgado 14 november 2018 om 19:54

Nys was, is, en zal altijd de grootste ambassadeur zijn die het veldrijden ooit heeft gekend. Mooi initiatief weer.

Wel grappig dat de foto bij het artikel een jaar of 10 oud is.

Steven_E 15 november 2018 om 13:12

Achter hem staat reclame van het Sven Nys Cycling Center op de Balenberg, zo oud is dat nog niet hoor …

Polleke 14 november 2018 om 20:19

40 euro per deelneemster, dus toch niet zo onbaatzuchtig als hij het voorstelt…

JaBo 14 november 2018 om 20:27

Lijkt wel een Ollander ;-).

Voor de volledigheid; Prijs: 40 euro incl. middageten, truitje en verzekering lichamelijke schade.

Mwielerfan 14 november 2018 om 23:57

Dan nog is 40 euro duur.

Jacco van Stierop 14 november 2018 om 20:36

Goed initiatief. Niet duidelijk of het nu uitsluitend bedoeld is voor meisjes met de Belgische nationaliteit. Wat nu als 90 % van de aanmeldingen uit Nederland komt?

tendam 14 november 2018 om 21:31

Ik snap ook eigenlijk niet waarom het damesveldrijden zo wordt gedomineerd door Nederlanders… de sport stelt hier niet bepaald veel voor, ik neem aan dat het gemiddelde Vlaamse meisje veel vaker veldrijden voorbij ziet komen.

Mwielerfan 14 november 2018 om 23:58

Maar ook seksistisch commentaar daarop.

billi 15 november 2018 om 08:49

Ik heb zo goed als nooit kritiek op de manier van schrijven, schrijffouten interesseren mij niet zo veel, tekstueel is de vrijheid van schrijven of ik het er nu mee eens ben of niet, het is aan de schrijver. Nu ook, “95 % jongeren”, ik begrijp wat er bedoelt wordt, so be it.

Maar de zinsnede “Hiervoor wil ik mijn naam wel ‘misbruiken’.” vind ik persoonlijk een nutteloze, misplaatste zin. Ook al staat het tussen ‘ ‘ , het komt niet over.
Als Nijs het zegt in een interview, wat ik hem wel zie doen, zal eruit blijken bij de luisteraar dat hij achter het initiatief staat, voor 100%.
Maar als het zo op deze manier in een artikel staat omschreven lijkt het erop dat hij er niet met volle overtuiging achter staat met enkel de bedoeling om zo toch meisjes te kunnen bereiken door zijn naam aan het initiatief te geven.
Zo komt het althans bij mij over.
Als ik dit zo lees komt het mij meer over als zijnde een ‘sensatie’ opmerking van de schrijver zonder er een inhoudelijke betekenis aan te geven.

kielabokki 15 november 2018 om 11:20

Als het tussen haakjes staat is het een letterlijke quote. Daar verandert dus niets aan.

boenk 15 november 2018 om 13:36

Altijd wat lullig toch als je commentaar geeft op taalgebruik, en in je eerste paragraaf staat dan een knurft van een dt-fout. Je begrijpt wel wat hiermee bedoelD wordt.

Nu, ik begrijp wel wat je bedoelT. We mogen voor journalisten de lat wat hoger leggen. Groot gelijk, maar toch mag je dan zelf toch een beetje beter je best doen.

billi 15 november 2018 om 14:25

@kielabokki, inderdaad, mee eens, een letterlijke quote, maar persoonlijk vind ik de interpretatie, als ik het uit Nys zijn mond hoort totaal anders overkomen dan hoe het bij mij overkomt in dit artikel, maar het kan best zo zijn dat anderen daar anders over denken, dat is voor mij prima.

@boenk, gaarne goed lezen, ik geef geen commentaar op taalgebruik, dat kan mij niet zo heel veel schelen. Het gaat mij om hoe het inhoudelijk overkomt, op mij persoonlijk wel te verstaan, maar waarschijnlijk begrijp jij niet wat ik wil aangeven, en vind jij het prima zo.

sooike 17 november 2018 om 09:12

Uit je eerste zinnen concludeer ik dat taalgebruik en een correcte spelling en grammatica je toch wel degelijk interesseert. Ik schoot dan ook onbedaarlijk in de lach toen ik “bedoelT” zag staan..Beter je leven en begin bij jezelf zou ik willen zeggen. je verhandeling daarna raakt overigens ook kant noch wal !

billi 17 november 2018 om 09:45

@sooike
als ik iemand niet serieus neem, dan ben jij het wel …………. ;)

HoofdIsVrij 15 november 2018 om 11:13

Wordt er voor die 40 euro verzekerd dat je dochter lichamelijke schade krijgt?

vanSpringel 15 november 2018 om 12:58

Nice !