‘Sunweb en Ineos strijden om Tiesj Benoot’

donderdag 20 juni 2019 om 07:15
‘Sunweb en Ineos strijden om Tiesj Benoot’

foto: Cor Vos

Tiesj Benoot verlaat aan het einde van het seizoen Lotto Soudal. Volgens Het Nieuwsblad kan de ploeg van Marc Sergeant niet wedijveren met de aanbiedingen van het Duitse Team Sunweb van kopman Tom Dumoulin en het Britse Team Ineos van kopmannen Chris Froome en Geraint Thomas. Daarnaast krijgt Lotto Soudal concurrentie in de strijd om John Degenkolb.

De Belgische kopman is nog altijd maar 25 jaren jong en gewild op de transfermarkt. AG2R La Mondiale, Cofidis en ook Movistar toonden interesse voor de renner van Lotto Soudal, dat Benoot zelf ook graag wilde verlengen. Teammanager Sergeant zou echter niet kunnen opboksen tegen de aanbiedingen die Team Ineos en Team Sunweb zijn poulain deden.

Die twee hebben volgens de Belgische krant een streepje voor bij Benoot vanwege de omkadering, de structuur en de zekerheid van de hoofdsponsoren; Cofidis heeft op haar beurt nog geen WorldTour-status (die ambieert ze wel) en bij AG2R La Mondiale is het nog niet zeker of de hoofdsponsor na 2021 verlengt. “Ik ben blij met de opties die zich aandienen”, wil Benoot erover zeggen.

Stormachtige ontwikkeling
Benoot groeide op bij Lotto Soudal in het U23-team, waar hij meteen indruk maakte met enkele knappe resultaten in het beloftencircuit. In 2014 kreeg hij vervolgens na anderhalf jaar al de kans om zich als stagiair aan te sluiten bij het WorldTour-team. Niet veel later werd dat omgezet in een eerste profcontract. De jongeling was toen niet ouder dan 20 jaar.

Benoots enige zege, in Strade Bianche 2018 – foto: LaPresse

Hij maakte snel furore. In zijn eerste jaar werd hij meteen vijfde in de Ronde van Vlaanderen, tweede in de Baloise Belgium Tour, achtste in de Eneco Tour en vierde in Parijs-Tours. Een nieuwe ster leek geboren, maar de laatste jaren kon Benoot het stapje naar de absolute top nog niet maken. Wel won hij een loodzware editie van Strade Bianche in 2018, zijn enige profzege tot nu.

De Belg is te typeren als een echte allrounder. Naast de klassiekers, scoort Benoot ook goed in het rondewerk. Zo werd hij in 2016 al eens vijfde in de Ronde van Polen, eindigde hij als twaalfde in het Critérium du Dauphiné 2017 en besloot hij Tirreno-Adriatico vorig jaar als vierde, inclusief winst in het jongerenklassement. Bovendien werd hij in de Tour de France 2017 twintigste.

John Degenkolb
Al bij al kloeke resultaten voor de Vlaming, maar winnen blijkt dus o zo moeilijk. Onlangs meldden wij al dat Lotto Soudal in de zoektocht naar een nieuwe kopman voor de klassiekers, uitgekomen is bij John Degenkolb. Tegenover de ene profzege van Benoot, staan er bij de snelle 30-jarige Duitser liefst 47 overwinningen op zijn palmares. Waarbij niet de minsten.

Degenkolb won de kasseienrit in de Tour van 2018 – foto: ASO

Degenkobl is namelijk snel aan de meet. De pure spurters gaat-ie heden ten dage niet meer kloppen, maar na een zware koers is hij steevast op de voorposten. Hij won tijdens zijn carrière onder meer de monumenten Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix (beide in 2015). Daarnaast won hij tien etappes in de Vuelta a España, één in de Giro d’ Italia en vorig jaar zijn eerste in de Tour.

Toch zijn er voor de Duitse klepper – die ook al eens Gent-Wevelgem, Parijs-Tours, Eschborn-Frankfurt én de Vattenfall Cyclassics won – meer kapers op de kust, aldus Het Nieuwsblad. Naast Lotto Soudal, zou ook EF Education First brood zien in de snelle man van Trek-Segafredo. Met Alberto Bettiol, Sebastian Langeveld en Sep Vanmarcke kan hij er rekenen op een sterke voorjaarskern.

Dries Van Gestel
Team Sunweb is bedrijvig op de Belgische rennersmarkt. Naast Benoot is er ook de interesse voor Dries Van Gestel, kon je eerder bij ons lezen. De concurrentie voor de handtekening van de 24-jarige renner van Sport Vlaanderen-Baloise komt vooral uit Franse hoek. Naast AG2R La Mondiale, Cofidis en Total Direct Energie, meldt Groupama-FDJ zich nu ook in de debatten.

Van Gestel (rechts) wekte interesse tijdens de voorjaarsklassiekers – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

57 Reacties

Jawbone 20 juni 2019 om 07:20

Beste WF redactie,

Zouden jullie gebruik willen maken van namen zoals geregistreerd by de UCI? Bijvoorbeeld Team INEOS ipv team Ineos en Groupama-FDJ ipv Groupama-Fdj

Zo kunnen OCD-ers als ik weer veilig de website openen.

Bvd.

iLLan 20 juni 2019 om 09:38

Dat zou er wat mij betreft uit zien alsof CAPS LOCK is blijven hangen, ben blij dat ze het juist LEESBAAR houden.

Marik 20 juni 2019 om 09:49

Waar maak je je druk om joh, laat lekker gaan.

arjenzvob 20 juni 2019 om 12:23

Schrijf jij dan gewoon Wielerflits-redactie? En verder: dat je de tijd neemt om zo’n reactie te plaatsen…. Treurig.

Vinyakke 20 juni 2019 om 07:22

Zie je wel, en enkele volgers hier maar beweren dat LTS over een gemiddeld budget beschikt. Hun kopman laten vertrekken omdat godbetert AG2R, Cofidis en sunweb vermoedelijk allen meer kunnen betalen. Als dit klopt doen ze het gezien de middelen al jaren erg goed maar hebben ze wel heel dringend een financiële injectie nodig vrees ik. Degenkolb alleen gaat dat gat niet kunnen vullen hoor!

AlfredoBinda 20 juni 2019 om 07:49

Dit zegt veel meer over het budget van Sunweb en Ineos dan dat het zegt over het budget van Lotto-Soudal.

Ineos is natuurlijk met afstand de rijkste ploeg van het peloton en Sunweb behoort de laatste jaren ook bij de rijkere ploegen.

Vinyakke 20 juni 2019 om 08:12

Nu ik het zo terug lees klopt het idd dat enkel ineos en sunweb meer bieden. Samen met MTS, TJV, UAE, DQS, Bahrein, Bora, Trek, Mobistar & Astana zijn dat toch 11 van de 18 WT ploegen met een aanzienlijk groter budget dan de kneusjes AG2R, CCC, Katusha, FDJ, LTS, EF & DDD. Ik zie toch liever een nivellering hoor, doe mij maar een loonplafond!

lander luypaert 20 juni 2019 om 08:46

Ccc heeft ook vrij mooi budget.

west 20 juni 2019 om 08:53

Kunnen en willen betalen is niet hetzelfde

Blaudzun 20 juni 2019 om 09:48

Met Groupama is het budget van FDJ ook redelijk opgekrikt.

MichielH 20 juni 2019 om 10:37

Waar is dat budget van CCC dan heen? alles naar GvA, want verder….

rahimns 20 juni 2019 om 10:44

CCC schijnt over een budget te kunnen beschikken van ruim 20 miljoen… alleen afgelopen jaar was er niet zoveel meer te kiezen toen de huidige sponsor de ploeg overnam. Budget was er wel, alleen geen geschikte renners meer.

pirazzi 20 juni 2019 om 07:26

Jou viel dan niet de spelfout Degenkobl op Jawbone?

Wielert 20 juni 2019 om 08:04

Dat is een bijnaam..

pirazzi 20 juni 2019 om 13:33

Dat is bijna grappig …
Vandaar dat Degenkobl cursief gedrukt staat natuurlijk.

Jean Dumas 20 juni 2019 om 07:33

Ik hoop het voor Sunweb, goede versterking. Voor INEOS is het gewoon doorselecteren van luitenanten, die vervolgens in het klassieke werk maar hun weg moeten zoeken.

Mystery Rider 20 juni 2019 om 07:45

Ja – is een goede toevoeging voor Sunweb, kan me niet voorstellen dat Tiesj in de grote rondes gaat knechten in het treintje van Bernal.

Oomen, Benoot, Bakelants, Hindley, Hirschi, Pedersen en Roche – mooi team om Dumoulin in 2020 naar TDF winst te loodsen! En dan moet er eentje sneuvelen voor Matthews aangezien die ook wel wil meesprinten :)

Gilberto 20 juni 2019 om 08:07

@Mystery, jij verwacht dat Kelderman valt tijdens hoogtestage naar de Tour 2020?

rennerske 20 juni 2019 om 08:30

2020: de Tour van Tom en Ties.

Jean Dumas 20 juni 2019 om 10:59

En Mathieu en Wout.

Jandepandaman 20 juni 2019 om 08:39

Ik zeg dit niet graag. Maar hoop niet dat hij voor Sunweb kiest, heb daar nog geen renner echt beter zien worden (ik weet, gevaarlijke uitspraak). Niet dat ik hem daarentegen graag naar INEOS zie gaan, blijf dan gewoon waar je nu zit..

krypton 20 juni 2019 om 10:17

Volgens mij zijn in die ploeg bijv. Dumoulin, Kittel en Degenkolb wel aardig wat beter geworden… Dat er steeds een andere sponsornaam aan de ploeg hangt doet daar niets aan af, het is dezelfde ploeg.

Jack2811 20 juni 2019 om 08:41

In mijn ogen lijkt Movistar een ideaal team voor hem, een klassementsploeg waarbij hij altijd voor zichzelf mag gaan in klassiekers. Ik denk alleen dat tiesj geen spaans praat haha

Random wielerliefhebber. 20 juni 2019 om 10:26

Dat heb je gezien met Roelands, komt Valverde de ronde van Vlaanderen doen en dan mag je nog steeds je ballen uit je broek rijden.

Bij Movistar word sowieso geen enkele niet Spanjaard beter

TrEb 20 juni 2019 om 12:04

@ random,

Carapaz is wel een uitzondering. Het is geen Spanjaard en doet het steeds beter.

west 20 juni 2019 om 08:57

Dit is zo een dilemma waarbij je moet kiezen uit Twee opties die allebei niet leuk zijn… Van duizend keer met een vinger in je tiet geprikt of één keer heel hard in je kruis geschopt?

vanSpringel 20 juni 2019 om 09:10

Dan verwacht ik dat Tiesj naar Ineos gaat. Bij die club kan ie nog grote stappen maken in eigen ontwikkeling door uitermate precieze begeleiding. Bij Sunweb verwacht ik dat in veel mindere mate. Het is ook nog de vraag wat voor persoon die Benoot van karakter is. Hij zal zich moeten plooien naar de 'robot' structuur bij Ineos, wanneer ie daarvoor kiest.

Chaba 20 juni 2019 om 09:16

Tja, Ik vind Benoot echt een Lotta renner. Sunweb is ook een prima ploeg. Kan hij mooi kopman zijn in het voorjaar met Matthews. Benoot in de aanval en Matthews voor een sprint.

Dolledriesoldebroek 20 juni 2019 om 09:27

Daar moet sunweb vol gas voor gaan! Jonge talenten genoeg en een paar vedetten, benoot past daar precies mooi tussenin. Goede versterking voor de voorjaarskern en een tourselectie bijna gegarandeerd lijkt mij!

koos verrek 20 juni 2019 om 09:34

Tiesj jonge, als je beter wil worden ga naar ineos

Polleke 20 juni 2019 om 09:38

Tiesj gaat naar de meest biedende…alle andere sprookjes over omkadering en begeleiding zijn lulkoek..

Blaudzun 20 juni 2019 om 09:50

Ijzersterke renner maar geen veelwinnaar. Ik zou als ploegleider niet te veel geld aan hem uitgeven.

KnightBiker 20 juni 2019 om 11:40

+1 – hoewel voor INEOS zou het een prima knecht kunnen zijn op alle fronten…
voor geen enkel ander team kan hij de enige uitgesproken kopman zijn.

(er was dit voorjaar nog sprake van dat CCC interesse zou hebben, een combi met van Avermaet zou kunnen werken)

Vinyakke 20 juni 2019 om 10:04

Doe mij ook maar ineos. Bij die ploeg kun je echt wel tot het uiterste van je limieten gaan. Als je echt de beste bent wordt je daar trouwens ook kopman hoor. Zo heeft Froome zich ook naast Wiggins gezet, heeft Thomas dat bij Froome gedaan en gaat Bernal dat in juli bij Thomas doen. Feit dat Poels, Moscon, De La Cruz, Kwiat en dergelijke geen kopman zijn wil gewoon zeggen dat ze te kort komen in een GT. Niet meer, niet minder!

Natte spons 20 juni 2019 om 10:16

Ik dat hij voor Sunweb kiest. In het voorjaar is hij daar zeker kopman en verder zal hij waarschijnlijk kunnen rijden wat hij zelf wil. Vrije rol in 1 ronde en een andere als helper van Dumoulin. @Pandaman: Kittel, Dumoulin, Degenkolb en Oomen zijn niet beter geworden bij Sunweb?!? Om maar een paar voorbeelden te noemen.

BW52 20 juni 2019 om 10:47

hoop ook op sunweb

peterwinnen 20 juni 2019 om 10:50

Hier zeggen dus serieus mensen dat bij Sunweb geen renner beter is geworden? Dat is toch redelijk lachwekkend eigenlijk.

john 20 juni 2019 om 11:30

Wie dan !!! of bedoel je Dumoulin die is goed in smoesjes verzinnen , en ja hij heeft de Giro gewonnen om dat die vol tijdrit km zat ,daar na niks meer en minder.De AGR rijd hij niet om dat hij afgaat voor eigen volk (Maar heeft altijd een smoes dat hij zich moet voorbereiden op een paar dagen Giro)

Damien Heuvel 20 juni 2019 om 12:53

Ja dat is inderdaad lachwekkend als je ziet hoe propvol talentjes hun jeugdopleiding zit en als je ziet wat voor een voorwaartse stappen sommige coureurs de afgelopen seizoenen gezet hebben.

Enkele seizoenen geleden was Tom ook niet meer dan een leuk talentje waarvan niemand ooit verwacht zou hebben dat hij ooit in de buurt van een podium in een grote ronde zou komen. Hij was goed in tijdrijden en aardig in het heuvelwerk, maar in het hooggebergte speelde hij niets klaar. Zeker al niet als je ziet wat er regelmatig aan klimtalenten vanuit Colombia kwam overgewaaid.

Ook een Sam Oomen (nog steeds pas 23) rijd in iedere WT ronde gewoon top twintig of top tien, mits hij uitrijd. (En is in dat opzicht dus verder dan Dumoulin op die leeftijd.) Hij pakt de nodige jongerentruien per seizoen en voldoet in alle verwachtingen aan de stappen die hij dient te maken.

En zo kan ik uiteraard nog genoeg voorbeelden geven van renners. Echter heeft het waarschijnlijk meer met de verwachtingen van sommigen te maken die onrealistisch zijn. En zijn ze daardoor teleurgesteld, zodat ze nu roepen dat renners bij Sunweb niet beter worden.

En uiteraard zal niet iedere renner beter worden, maar dat gebeurd bij geen enkele ploeg in geen enkele sport. ;)

rennerske 20 juni 2019 om 14:52

@ John
Dumoulin heeft na zijn Girowinst inderdaad weinig meer gepresteerd. Ok, tweede in de Tour en tweede in de Giro, maar zo heel bijzonder is dat nou ook weer niet. Hoewel?

Vlinder 20 juni 2019 om 15:27

@rennerske; je vergat nog 2 tijdritten in de GIRO en Tour, 2 keer tweede in Tourrit en 4e op het WK. Maar goed dat zal allemaal wel niet tellen, zijn natuurlijk prestaties van niks. En alle kopmannen in de GIRO starten gewoon in de AGR of euhhh wacht… Hadden zij allemaal soms een smoesje…??? (Mollema uitgezonderd)

rennerske 20 juni 2019 om 15:39

@Vlinder.
Ach ja, en die 2 ritjes in de Tour en Giro. Ook niet zo bijzonder voor de gemiddelde krabbelaar. Toch? Hoewel.

Vlinder 20 juni 2019 om 17:25

@Rennerske; Inderdaad! Dat kunnen jij en ik ook nog wel… Wij zouden natuurlijk ook gewoon ook ff de AGR vooraf rijden. Podiumplek gegarandeerd. Appeltje eitje! ;-)

Niklas 20 juni 2019 om 11:00

Ineos zou in mijn optiek geen goeie keuze zijn. Benoot heeft een team nodig waarin hij intensieve begeleiding krijgt om zijn talent verder te ontwikkelen. Sunweb is een optie, maar ik zou me ook heel goed voor kunnen stellen dat hij bij TJV past. Die wordt niet genoemd, maar soms is het zo dat twee honden vechten om een been…

Vinyakke 20 juni 2019 om 11:33

Dus jij denkt dat je bij ineos geen individuele begeleiding krijgt? En als ik dit forum moet geloven is elke renner geschikt voor TJV. Dat is nu wel de laatste ploeg waar hij naartoe moet toch!? In het voorjaar oké, DQS bewijst dat hoe meer kopmannen hoe beter, maar in de GT’s heeft die daar toch geen plaats? Kopmannen genoeg!

Niklas 20 juni 2019 om 12:37

Bij Ineos zou Benoot best persoonlijke begeleiding krijgen, maar die is dan 100% gericht op de ondersteuning van de kopmannen. Als hij daarvoor kiest, zoals bijvoorbeeld Poels, haalt hij de vaart uit zijn eigen ontwikkeling.

volvie 20 juni 2019 om 11:35

Lijken me beide geen goede teams voor Tiesj. Zou dan eerder voor Trek Segafredo kiezen aangezien daar een goed team is voor de klassiekers. Ik zie in Tiesj eerder een man van de klassiekers dan een kopman in rondes van 1 tot 3 weken.

Sonsbach Allstars 20 juni 2019 om 12:23

Mocht Benoot naar Sunweb komen dan is het voor Dumoulin tijd om er te gaan. Benoot zal uitgespeeld worden als kopman in de (voorjaars)klassiekers en hij zal een aardig salaris vangen. Dat wordt dan dus weer geen gewenste duurdere versterking voor Dumoulin.

greeny 20 juni 2019 om 13:13

tiesj die al bewezen heeft op 23jarige leeftijd top 20 in de tour te kunnen rijden? die top 10 rijdt in een heleboel koersen van 1 week? ja die zal niks toevoegen als knecht in de bergen voor tom.. logisch

Sonsbach Allstars 20 juni 2019 om 14:16

Er zijn genoeg luxe knechten die geen top 10 of top 20 noteringen in grote rondes of klassiekers rijden of hebben gereden voor hun 23e. Daar gaat het denk ik ook niet om. Dumoulin heeft een luxe helper nodig die top is op de momenten dat Dumoulin dat ook is. Benoot rijdt een hele andere kalender dan Dumoulin en zal niet top zijn op de momenten dat Dumoulin dat het hardst nodig heeft. Bovendien zou ik een renner als Benoot niet gebruiken om te gaan knechten; lekker z’n eigen ding laten doen en proberen koersen te winnen

Damien Heuvel 20 juni 2019 om 12:36

Wat Tiesj ook kiest ik wens hem in ieder geval bijzonder veel succes. Maar als het inderdaad tussen Ineos en Sunweb gaat, dan zie ik hem het liefst naar Sunweb vertrekken.

Ik vindt het persoonlijk wel mooi dat Sunweb zoveel inzet op de jeugd, en die knulletjes ook een daadwerkelijke kans geeft ipv maar blind renners te kopen. (Tot zover dus ook mijn mening dat renners niet beter worden bij Sunweb, hun jeugdopleiding spreekt daarin duidelijke taal.) Maar als er dan toch renners gehaald moeten worden omdat de huidige kern blijkbaar toch nog net iets te mager is, dan is Benoot wel een mooie versterking aangezien hij op meerdere fronten inzetbaar is.

Samlambeej 20 juni 2019 om 12:53

Kan me inbeelden dat zo’n Benoot het goed kan vinden met Tom en Sunweb maar bij Ineos heeft hij minder concurrentie in het voorjaar en als renner kun je eigenlijk niet beter zitten dan daar.

Degenkolb mag dan wel een Tour-etappe gepakt hebben vorig jaar en 2de in GW dit jaar, ik heb niet zoveel vertrouwen in deze grote naam.

Is Van Gestel een hype? 13de in een gesloten RVV en voor de rest consistent rond plek 35 in het voorjaar. Qua uitslagen niet erg bijzonder.

GreenDay 20 juni 2019 om 13:44

Benoot zou één van de eersten zijn die ik in mijn team opneem, in de veronderstelling dat iemand gek genoeg zou zijn om mij 30 miljoen te geven en daarmee een wielerploeg te laten opstarten althans. Geen veelwinnaar, maar wel veelzijdig. Een echte flandrien bovendien, een renner die wel plooit maar nooit breekt. Hij zal er niet veel winnen, maar het zullen wel telkens grote vissen zijn. Hij heeft al de nodige pech gehad en is nog jong, dus het kan zo maar zijn dat er nog enkele procenten bij komen.

@Samlambeej: Van Gestel is een goeie renner, één van de meest getalenteerden bij Topsport Vlaanderen momenteel.

Samlambeej 20 juni 2019 om 14:35

Alle profs zijn getalenteerd. Hij zou op z’n minst de meest getalenteerde van Topsport moeten zijn om de belangstelling waar te maken. Moet het nog bewijzen op Pro continentaal niveau. Podium of winnen in het Belgisch najaar is het devies.

Samlambeej 20 juni 2019 om 14:41

Benoot kan winnen maar alleen in koersen met een lang uitgerokken finale van 2,5 – 3uur. Zware explosiviteit heeft ie niet. In feite, superknechtmateriaal.

  • 1
  • 2

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone