‘Sunweb breekt met Giant, KPMG mogelijk nieuwe co-sponsor’

Door Nick Doup, maandag 14 mei 2018 om 22:29

foto: Sirotti

Een breuk tussen wielerploeg Sunweb en voormalig hoofdsponsor Giant is aanstaande. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. Ploegmanager Iwan Spekenbrink bevestigt dat die mogelijkheid bestaat. KPMG wordt daarnaast genoemd als nieuwe co-sponsor van de Duits-Nederlandse formatie.


KPMG is een internationale accountants- en adviesorganisatie met een hoofdkantoor in Amstelveen. Het zou voor het Nederlandse bedrijf de eerste stap in de wielrennerij worden. Waar KPMG lijkt te komen, ligt een scheiding met Giant in de lijn der verwachting. Ondanks een contract tot 2020 is die optie er vanwege een ‘samenwerking die niet optimaal is’. Volgens het dagblad vraagt Sunweb meer innovaties dan Giant wil bieden.

De Taiwanese fietsenfabrikant Giant was enkele jaren terug een belangrijke redder van de huidige Sunweb-ploeg. Destijds sprong de fietsenfabrikant in het gat dat ontstaan was na het late afhaken van een hoofdsponsor. In 2014, 2015 en 2016 droeg de ploeg de naam Giant, eerst met Shimano als partner, daarna Alpecin. Daarna verdween Giant van de voorgrond, maar bleef het actief als materiaalsponsor. Cervélo is een van de fietsenmerken die in de markt is om Giant op te volgen.

44 Reacties

Charlie33 14 mei 2018 om 22:33

Kpmg heeft veel sores over zich heen gehad. Die kunnen wat feelgoodreclame wel gebruiken. Maar of hun klantenkring geïnteresseerd is in wielrennen? Wie weet.

Dekker 14 mei 2018 om 22:33

Heeft er ooit wel eens iemand een tijdrit gewonnen op een Cervélo?

Stenalic 14 mei 2018 om 22:38

Wel mooie fietsjes hoor, Cervelo. @ Dekker: Cummings iig nationaal kampioen tijdrijden en Boason ook. Daarnaast heeft die laatste vast ook nog we een proloogje gepakt oid denk ik.

goat0547 14 mei 2018 om 22:38

In de Tour 2011 won Garmin-Cervélo de ploegentijdrit.

Meeskool 14 mei 2018 om 22:41

@dekker Ignatas Konovalovas NK Litouwen

KnightBiker 14 mei 2018 om 22:42

Wedereom zet deze ploeg zelf een sponsor aan de deur.. onwaarschijnlijk… en dan nog wel Trouwe sponsor in moeilijk tijden Giant die Destijds het oude Rabobank verliet voor deze ploeg… Ik kan hier met de pet niet bij. En de reden is dat ze meer innovative willen? Ik had niet de indruk dat Giant achter liep op dat gebied.
Wat er voor in de plaats komt? KPMG? Mannetjes in pakken, een golf en hockey sponsor… wat hebben die te zoeken / winnen in Het wielrennen?
Cervelo als fietsensponsor… exclusiever dan Giant Maar beter? De verschillen lijken me minimaal. Ik zou bij Giant willen blijven, Ook vanwege De sterke banden Met Shimano.
Daar komt bij, Het moment: waarom nu publiekelijk bekent maken? Men zal niet halverwege Het seizoen of zelfs tijdens de Giro inneens van materiaal sponsor wisselen…

Viking 14 mei 2018 om 22:42

Verrassend.. deze zag ik niet aankomen. Nog wel dat ze als co-sponsor zouden stoppen, maar niet dat ze ook gelijk als materiaalsponsor het veld ruimen.

Mike1973 14 mei 2018 om 22:54

@Dekker, volgens mij heeft Fabian Cancellara in het verleden (CSC tijdperk) ook nog wel eens een tijdritje gewonnen op een Cervelo.

molovin 14 mei 2018 om 22:59

Met de oog op ds toekomst (en tevens het verleden) lijkt het mij niet verstandig een trouwe sponsor als Giant aan de kant te zetten.

04398 14 mei 2018 om 23:02

Giant dan eventueel naar een andere ploeg?
hebben toch prima fietsen zou zonde zijn als er geen profwielrenner meer op rijdt

Spartacus 14 mei 2018 om 23:04

@Dekker Enkele jaren terug waren de Cervelo tijdritfietsen de beste die er waren. Cancellara werd er inderdaad meerdere keren WK op en ook Olympisch kampioen.

Geit in mijn Kelderman 14 mei 2018 om 23:05

KPMG is toch geen Nederlands bedrijf? Ja het heeft Nederlandse roots maar net zo goed Britse en Amerikaanse.

nic92 14 mei 2018 om 23:13

Giant lijkt al langere tijd naar de achtergrond te verdwijnen (als naam sponsor / co-sponsor). Het zou mij verbazen als ze ook direct als materiaalsponsor verdwijnen. Ik zou dat ook jammer vinden. Voor mij zijn de Giant fietsen toch wel iconisch geworden voor de ploeg.

Overigens vind ik het artikel wel een beetje onduidelijk. Dat kmpg wellicht sponsor wordt heeft natuurlijk niks met een materiaalsponsor of andere sponsor te maken. Het kan alleen zo zijn dat kmpg die plek als sponsor overneemt op het teneu o.i.d. dat staat dan volgens mij nog steeds los van het materiaal. Op een of andere manier heb ik het gevoel dat er verschillende verhalen aan elkaar zijn geknoopt tot een artikel op AD.

Maar even afwachten wat er precies gaat gebeuren. Ik hoop eigenlijk dat ze gewoon op de Giant blijven fietsen.

ONCE 14 mei 2018 om 23:18

Zet cancellera op een batavus en hij had ook gewonnen

Of een sparta met

LucasR 14 mei 2018 om 23:20

@nic: lees het artikel, daarin staat dat Spekenbrink een mogelijke breuk met Giant bevestigt. Er worden ook niet twee verhalen aan elkaar geknoopt – ze worden slechts gebundeld.

Bikeage 14 mei 2018 om 23:29

Als je met zo’n ballenclub voor belastingontwijkers in zee gaat, neem dan meteen afzichtelijke Pinarello’s. Past stukken beter bij rijke tata’s zonder smaak.

Jan 14 mei 2018 om 23:30

allemaal 1 pot nat.
Made in Taiwan.
een goede fietshouding is al jaren ver te zoeken.
kijk die Froome eens zitten op die Pinarello.
Of de lotto rijders met knie lachten door hun houding.

oscarito1908 15 mei 2018 om 00:08

Sponsoring is natuurlijk aftrekbaar van de belasting. Daarbij de afschaffing van de dividend belasting. Dan wordt het misschien zeer interessant om te sponsoren.

Het is wel een bedrijf met een gigantisch vermogen. En dat is wat mij betreft altijd goed.

Col du Bramont 15 mei 2018 om 01:22

Ach ja Giant, het begon lang geleden toch een beetje als een B-merk waar je als wielrenner niet op wou worden gezien, de tijd dat staal nog regeerde, uiteraard een fraai stalen frame gemaakt in Italie.

Toen Giant Once ging sponsoren had ik met Once te doen, inmiddels is Giant een grote speler geworden die veel aan technologische innovaties heeft gedaan.
Mocht het kloppen dat men niet met Giant door wil gaan zal Iwan Spekenbrink daar goede redenen voor hebben, een goede manager al moet ie eens leren zich begrijpelijk uit te drukken.

oscarito1908 15 mei 2018 om 01:39

Iwan doet dat niet zomaar. Wat dat betreft is dat net een politicus naar buiten toe. Maar intern zal iedereen weten wat hij ervan vindt.

GroteSmurf 15 mei 2018 om 02:12

Op de website van Team Sunweb staat nog niets officieels te lezen.
Ik ben benieuwd of inderdaad Giant als materiaalsponsor gaat afhaken, zou dan ook betekenen dat de damesploeg van Liv over gaat naar Cervelo?
Persoonlijk heb ik nooit iets gehad met Giant, Cervelo vond ik altijd een mooi project, maar ik heb ook wel een rampverhalen gehoord over enkele van hun fietsen, niet alle fietsen die gemaakt worden zijn even goed.

Mike1973 15 mei 2018 om 05:05

Sunweb rijdt nu ook met de componenten van Giant op de fietsen ipv de Shimano (wielen) en Pro-componenten. Wellicht dat daarover onderling irritaties zijn ontstaan. Het incident met Tom Dumoulin dat hij zijn fiets weg smeet daar ergens in de zandbak is voor Giant ook niet echt een goede reclame geweest.

Bikepure 15 mei 2018 om 06:02

Een accountantskantoor dat een wielerploeg gaat sponsoren. Dat lijkt me voor de geloofwaardigheid van het accountantsberoep de doodsteek…

havana 15 mei 2018 om 06:16

Benieuwd of Cervélo dan vertrekt bij Dimension Data, dat moet haast wel. Overigens won ook Ivan Basso wel een tijdritje of 2 op z’n Cervélo.

Polleke 15 mei 2018 om 06:56

Het uur record van Wiggins…. op een Cervelo….

  • 1
  • 2